Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je hebt eigenlijk nooit echt een kans gehad....Tja dan geef ik het op.....
Nee dat besef ik, wens je sterkte.Je hebt eigenlijk nooit echt een kans gehad....
Jullie gaan dus de Engelse marine een vernietigende slag toebrengenAlweer fout....
Wij doen momenteel het avontuur van Cornelis de Witt eens dunnetjes over....
Nee dat besef ik, wens je sterkte.
Is dat niet een tikkeltje ambitieus en is daar een goede (of slechte) reden voor?
En verder: "de stoker een schep en de meester een schoppie..."Ik zei toch "dunnetjes"? Die vernietigende slag werd overigens door De Ruijter toegebracht, en wel ergens anders. Niet door deWitt: die deed slechts de afleidingsmanouvre.
Goede reden: ja hoor... toet toet, boing boing centjes verdienen....
Sorry... het spijt me dat je zo in de war bent.... Ontkenning is daarvan slechts de eerste fase.
Als je d'r geen hout van afweet, verzin dan niet je eigen geschiedenis. De Ruijter was ziek, z'n kapiteins deden het werk. De Witt was als gouverneur aanwezig. Als je er alles van wil weten vraag je het maar aan onze eigen MBFB-Geschiedkundige annex MBFB-Hoofd Beveiliging. Die zal vermoedelijk zelfs het aantal schepen en aantal kanonnen weten, alsmede de samenstelling en de diameter van de kanonskogels.Die vernietigende slag werd overigens door De Ruijter toegebracht, en wel ergens anders. Niet door deWitt: die deed slechts de afleidingsmanouvre.
Re Ruijter was ziek, (had iets van schietkatoen ingeademd of zo) en zijn kapiteins deden het werk, maar de Ruijter had wel de leiding ook al was ie ziek.De Ruijter was ziek, z'n kapiteins deden het werk.
Nou nou... wat zijn we weer vriendelijk....met een ketting om je nek volgehangen met fuck jou slogans
Wel bij degenen die het mochten doen....Kielhalen is ook nooit populair geweest.
Dat staat het kielhalen niet in de weg hoor... je moet alleen wat voorzichtiger wezen: het is zo vervelend als dat touw in de schroef draait....Gelukkig heeft men tegenwoordig brandstof motoren.....
Doen we niet aan: kost tijd, en tijd=geldGewoon achteruit varen![]()
Re Ruijter was ziek, (had iets van schietkatoen ingeademd of zo) en zijn kapiteins deden het werk, maar de Ruijter had wel de leiding ook al was ie ziek.
De Ruijter viel ergens aan (dat met die ketting over de rivier, ben de naam effe vergeten) en zette het destijds pas opgerichtte korps Mariniers aan land om een of andere vesting in te nemen, terwijl de Witt de Thames op voer en aanviel als afleidingsmanouvre.
zelf op Wikipedia gelezen, dus geen onzin vertellen, jan....
Corrien zei:...Die zal vermoedelijk zelfs het aantal schepen en aantal kanonnen weten, alsmede de samenstelling en de diameter van de kanonskogels.
Ten eerste spreek je op een schip over "kanons";"kanonnen" zijn die dingen die ze op het land gebruiken.
Ten tweede spreek je niet over de diameter van de kogels, maar over de diameter van de loop. Zeker in de Gouden eeuw kon de diameter van de kogels redelijk variëren. Dat loste men op door de ruimte tussen kogel en loop op te vullen met doek. Trekken en velden in een loop had men toen nog nooit van gehoord.
Ten derde was de samenstelling van de kogels meestal van ijzer. Het soort wat wij momenteel aanduiden als "pisbakkenijzer".
Saillant detail: in de forten op het land werden die kogels op een fornuis verhit, om zo meer schade aan te kunnen richten.
Dat gaf ook een zeker risico voor degene die de kogels in de loop moest "aanzetten". (de kogel helemaal tegen de kruitlading aandrukken) In sommige gevallen ontbrandde het kruit dan al door de hitte van de kogel en verliet de loop voortijdig, de aanzetter mét zijn stok met zich meenemend.
Ach ja....
Soms zit het mee, soms zit het niet en moet je staan.
De één z'n dood is de ander z'n toetje.
Hoge bomen maken gebutste appels.