De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Hoi Alex,

Ook ik ben geen binnenschipper maar ik sluit mijn volledig aan bij Adam...

ziet er top uit!!!

gr,
wouter

Ps wat is je schaal???

Dank jullie wel,

Wouter,

De schaal staat aan het begin. 1:50.

En frans, je krijgt zeker nog informatie over mijn boegschroef.

Groeten van Alex

In deze update ga ik de bouw van mijn roeren en stuurwerk beschrijven.

De roeren die onder mijn model komen zijn zogenaamde "Dynamic Profiel Roeren". Dit is eigenlijk een broertje van het visstaart roer maar dan in dubbelroer vorm. Dit houdt in dat het roerprofiel in de doorsnede A-symmetrisch is. Het is eigenlijk een visvorm met een halve staart. Dit wordt later waarschijnlijk wel duidelijk op de foto's.

De roerkoning is gemaakt van rondstaf messing 4mm. Ter plaatse van de roerkoning het ik 2 kleine gaatjes in de roerplaten geboord. T.p.v. deze gaatjes heb ik kruisjes in de roerkoning gevijld zodat het soldeertin goed uit kan vloeien. De verbinding tussen het roer en roerkoning zal hierdoor lekker sterk zijn.
GroteFoto-PXUQUYBG.jpg

Omdat de roerplaten relatief sterk gevormd zijn heb ik een malletje gemaakt om de roerplaten in de juiste vorm te drukken.
GroteFoto-ME8AT66E.jpg

GroteFoto-3M4XS38S.jpg

Vervolgend heb ik de roerplaten op elkaar gesoldeert en de roerkoning tussen de roerplaten geschoven. De roerkoning bepaalt dus de dikte van het roer. Hierdoor worden alle roeren even dik. Na de roerkoning op de juiste plek gezet te hebben, kon deze vast gesoldeert worden.
GroteFoto-Y7RJWPEC.jpg

GroteFoto-AP4WNGTY.jpg

Vervolgens het overtollige soldeertin weg gevijld.
GroteFoto-SBNK8KGD.jpg

Aan de boven- en onderzijde van het roer komen eindplaten. Deze moeten voorkomen dat het water onder het roer door, en over het roer heen stroomt. Dit geeft een hogere effectieviteit aan de roeren.
GroteFoto-JXCHAEIN.jpg

GroteFoto-Y4NDMVDQ.jpg

De roerkoning steekt door de boven-eindplaat. Hierdoor was het alleen noodzakelijk om de plaat loodrecht op het roer te hechten. In lengterichting stond deze al goed door het gat waar de roerkoning doorheen steekt.
GroteFoto-ZGBGOBUY.jpg

GroteFoto-K6ERVSUF.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met het stuurwerk. Omdat het een stuurwerk wordt met een A-symmetrische roerhoek was het behoorlijk wat werk om een goede tekening te maken. Dit houdt in dat wanneerde roeren naar stuurboord gedraaid staat, het stuurboord roer een hoek maakt van 80 graden. De twee middenroeren maken dan een hoek van 60 graden en het bakboord roer een hoek van 58 graden. En wanneer de roeren naar bakboord gedraaid staat zijn de hoeken geschiegeld. Dit vergt behoorlijk wat denkwerk, wat niet meteen lukte. Maar uiteindelijk toch gelukt. Dit systeem is afgeleid van het systeem wat op taxi's is in Amerika is toegepast. Doordat taxi's overal tussen door "vlogen" moesten deze goed sturen. Hier maakten de voorwielen ook een A-symmetrische uitslag, omdat het wiel in de buitenbocht een grotere radius maakt dan het wiel in de binnenbocht. Dit is met de roeren net zo. Doordat de roer met de gootste uitslag het water het meest dwars weg stuwt heeft het schip een korte draaicirkel waardoor het schip beter manoeuvreerd. Hierdoor ontstaat een betere afstroming van het gestuurde schroefwater.

Alle onderdelen van het stuurwerk dat uigezaagd moet worden.
GroteFoto-GC43SEDU.jpg

Alle roeren inclusief stuurwerk. Gereed voor montage.
GroteFoto-7FDH7MXL.jpg

Gemonteerd in het schip. Nu moet alleen de servo nog geplaatst worden en dan kan er proefgedraaid worden.
GroteFoto-AZXZLWYG.jpg

Tot later.

Groeten van Alex.

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Ik val van de ene in de andere verbazing van jou bouwsels, t'is weer super.
Je mag je veters wel goed vast maken dat je niet naast je schoenen gaat lopen van al die complimenten van iedereen ha ha.

Groeten, Ingmar

Ingmar zei:
Je mag je veters wel goed vast maken dat je niet naast je schoenen gaat lopen van al die complimenten van iedereen ha ha.
Dank je wel voor het compliment Ingmar. Het is inderdaat erg leuk, maar om nou naast de schoenen te gaan lopen. Er zijn bouwsels op dit forum waar ik nog wat van kan leren. Dus dat valt wel mee hoor. Maar het streelt wel je ego, dat wel. :D :D Ik had zulke lovende reacties niet verwacht.

F.van.Gent zei:
Alex Sijbranda
Hoi Alex wat is die blauwe kleur aan het eind van twee roeren :?:
mvg
Frederik :D :D
Dat is soldeertin. Waarschijnlijk door een weerkaatsing kleurt dat een beetje blauw.
Door de vorm van de roeren ontstaat er een opening. Tussen het visstaartje zegmaar.
Dit heb ik opgevuld met een messing stafje van 1mm rond en de rest vol gesoldeert.
Dit heb ik later glad gevijld. De andere twee roeren hebben dit ook maar dan aan de andere kant.
Is op de foto dus niet zichtbaar.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Alex Sijbranda
Ik wou alleen maar even weten of u dat ook ziet :oops:
Anders krijg mijn beeldscherm ,weer de schuld van te oud of niet goed ingesteld.
mvg

Hoi Alex,

dat stuur systeem ziet er geweldig uit. Maar dit principe wordt al wereldwijd jaren in de autotechniek gebruikt en niet alleen op amerikaanse taxi's.
Dit is het Ackermann principe en werkt als vlogt;
Als je met twee gestuurde wielen die op een as zijn gemonteerd een bocht doorgaat maakt het binnenste wiel een kleinere bocht dan het buitenste wiel. zouden bijde wielen dezelfde hoek maken gaat dat wringen. Om dit te voorkomen heeft men bedacht dat de uitslag van het wiel dat aan de buitenkant van de bocht zit een kleinere hoek moet zijn dat het binnenste wiel.
Ik kan mij zo voorstellen dat men dit ook toepast in de scheepvaart om meer effectieviteit uit de roeruitslag te krijgen.
verder blijf ik het een mooi project vinden en blijf ik het volgen.

Volgens mij zijn de hennegatskokers nogal kort.
Heb je nog "speciale maatregelen" genomen om ze waterdicht te maken (of te houden), of gewoon een kwestie van voldoende vet er in?

Adam zei:
Volgens mij zijn de hennegatskokers nogal kort.
Heb je nog "speciale maatregelen" genomen om ze waterdicht te maken (of te houden), of gewoon een kwestie van voldoende vet er in?

Hallo Adam,

Vet zit er zowiso genoeg in, maar ik heb de hennekokers zo geplaatst dan de bovenkant van de hennekoker nooit onder de waterlijn zit. Dus water kan nooit door de hennekokers het schip in lopen. De hennekokers zijn 36mm lang, met vetkamers. Net als bij een schroefas.

Groeten van Alex

Alex Sijbranda hoe maak jij het roer aan de onder en boven kant dicht zodat het vet blijft zitten.
Ik ben er gewoon nieuwschierig naar.

groetjes bas

Wilco Wagner zei:
Hoi Alex,

Maar dit principe wordt al wereldwijd jaren in de autotechniek gebruikt en niet alleen op amerikaanse taxi's.
Dit is het Ackermann principe

Hallo Wilco,

Je hebt gelijk dat het al jaren wordt gebruikt. Maar ik heb me ooit eens laten vertellen dat deze uitvinding eerst op de Amerikaanse taxi's is toegepast. En dat dit later op alle auto's werd toegepast. Maar goed, daar weet ik het fijne niet van. Ik vond het wel leuk om te vermelden. :D

Groeten van Alex

bas123 zei:
Alex Sijbranda hoe maak jij het roer aan de onder en boven kant dicht zodat het vet blijft zitten.

Hallo Bas,

Ik heb niet speciaal iets toegepast zodat het vet in de kokers blijft zitten. Alleen niet te dun vet gebruiken. Aan de boven- en onderkant van de hennegatskoker zit een busje waar de roerkoning doorheen steekt. Precies het principe als bij een schroefas. Daar krijg ik ook geen drup water binnen, alleen een beetje vet. Maar omdat een roer niet constant draait en de koker aan de bovenkant boven de waterlijn uit steekt, maar ik me daar geen zorgen over. Dus niet echt bijzonder. :P

Groeten van Alex

Alex Sijbranda
En als er wat gebeurd dan zijn er ook nog keerringen van 8x4x3 :idea:
Waarvan de as dus 4mm is
En de buitenkant 8mm is
En de dikte 3 mm is
Gebruik ik ook voor mijn watergesmeerde assen :idea: :idea:
mvg
Frederik :D :D :D :D

Alex,

Mijn complimenten hoor, het ziet er allemaal erg strak en doordacht uit, hoe heb jij die berekening qua verschillende roeruitslagen gedaan, ik heb nl een volgend schip op het oog met een vergelijkbaar concept.....

Tom Boere

F.van.Gent zei:
En als er wat gebeurd dan zijn er ook nog keerringen van 8x4x3

Van wat voor materiaal zijn die dan gemaakt.
Mocht ik nou toch problemen krijgen dan zou dat misschien ook nog kunnen.
Ik heb trouwens al proef gevaren en heb geen drup binnen gekregen.
Ik denk trouwens ook niet dat het nodig is, aangezien de hennekokers zelfs bij afgeladen schip nog steeds boven de waterlijn uit steken. Dus het lijkt me sterk dat er water door komt.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Alex Sijbranda
Ik zou het niet weten :oops:
Maar het lijkt op kunststof :roll:
Ze worden gebruikt voor water en olie
mvg

Dat ziet er echt mooi uit Alex!!

Met wat voor zaagje zaag je het messing???

(Ik denk dat Mr. Frederik teflon bedoeld:P)

Groet, Aad

Hallo Aad,

Bedankt voor je compliment.

Ik zaag met figuurzaagjes "NIQUA UNIVERSAL No. 0" (voor metaal uiteraard) :P
Deze gebruik ik tot een dikte van ongeveer 1 mm. Wanneer ik dikker materiaal moet zagen gebruik ik wat groffere zaagjes want die fijne zaagjes slijten anders heel snel. Ik heb wel eens gehoord dat de plaatdikte overeen moet komen met 2 à 3 zaagtandjes. Dan kun je het nog redelijk zagen, anders gaat het zaagje "happen".

Dat 't teflon is kun je wel eens gelijk in hebben.
In de modelbouwspeciaalzaken worden ook wel schroefassen verkocht met van die teflon ringen.
Dus dat zou best kunnen.

Groeten van Alex

Alex Sijbranda

Ik denk dat Mr. Frederik teflon bedoeld:P) :oops:

Als er: donkerbruin of zwart teflon bestaat ,dan weet ik het niet zeker. :roll:
Want ik heb zelf ook teflon in huis maar dat is wit :!: .
En de keerringen zijn niet zomaar ringen hoor :!:
Er zit aan een kant een taps gedeelte aan
Die voor de afdichting as zorgt :idea:
mvg
Frederik :D

Back