In deze update ga ik de bouw van mijn roeren en stuurwerk beschrijven.
De roeren die onder mijn model komen zijn zogenaamde "Dynamic Profiel Roeren". Dit is eigenlijk een broertje van het visstaart roer maar dan in dubbelroer vorm. Dit houdt in dat het roerprofiel in de doorsnede A-symmetrisch is. Het is eigenlijk een visvorm met een halve staart. Dit wordt later waarschijnlijk wel duidelijk op de foto's.
De roerkoning is gemaakt van rondstaf messing 4mm. Ter plaatse van de roerkoning het ik 2 kleine gaatjes in de roerplaten geboord. T.p.v. deze gaatjes heb ik kruisjes in de roerkoning gevijld zodat het soldeertin goed uit kan vloeien. De verbinding tussen het roer en roerkoning zal hierdoor lekker sterk zijn.
Omdat de roerplaten relatief sterk gevormd zijn heb ik een malletje gemaakt om de roerplaten in de juiste vorm te drukken.
Vervolgend heb ik de roerplaten op elkaar gesoldeert en de roerkoning tussen de roerplaten geschoven. De roerkoning bepaalt dus de dikte van het roer. Hierdoor worden alle roeren even dik. Na de roerkoning op de juiste plek gezet te hebben, kon deze vast gesoldeert worden.
Vervolgens het overtollige soldeertin weg gevijld.
Aan de boven- en onderzijde van het roer komen eindplaten. Deze moeten voorkomen dat het water onder het roer door, en over het roer heen stroomt. Dit geeft een hogere effectieviteit aan de roeren.
De roerkoning steekt door de boven-eindplaat. Hierdoor was het alleen noodzakelijk om de plaat loodrecht op het roer te hechten. In lengterichting stond deze al goed door het gat waar de roerkoning doorheen steekt.
Vervolgens ben ik begonnen met het stuurwerk. Omdat het een stuurwerk wordt met een A-symmetrische roerhoek was het behoorlijk wat werk om een goede tekening te maken. Dit houdt in dat wanneerde roeren naar stuurboord gedraaid staat, het stuurboord roer een hoek maakt van 80 graden. De twee middenroeren maken dan een hoek van 60 graden en het bakboord roer een hoek van 58 graden. En wanneer de roeren naar bakboord gedraaid staat zijn de hoeken geschiegeld. Dit vergt behoorlijk wat denkwerk, wat niet meteen lukte. Maar uiteindelijk toch gelukt. Dit systeem is afgeleid van het systeem wat op taxi's is in Amerika is toegepast. Doordat taxi's overal tussen door "vlogen" moesten deze goed sturen. Hier maakten de voorwielen ook een A-symmetrische uitslag, omdat het wiel in de buitenbocht een grotere radius maakt dan het wiel in de binnenbocht. Dit is met de roeren net zo. Doordat de roer met de gootste uitslag het water het meest dwars weg stuwt heeft het schip een korte draaicirkel waardoor het schip beter manoeuvreerd. Hierdoor ontstaat een betere afstroming van het gestuurde schroefwater.
Alle onderdelen van het stuurwerk dat uigezaagd moet worden.
Alle roeren inclusief stuurwerk. Gereed voor montage.
Gemonteerd in het schip. Nu moet alleen de servo nog geplaatst worden en dan kan er proefgedraaid worden.
Tot later.
Groeten van Alex.