Hallo,
Het is weer een aardig tijdje geleden sinds de laatste update, maar de bouw is weer hervat na het afronden van mijn opleiding.
Na flink wat gebouwd te hebben wordt het weer eens tijd voor een nieuwe update.
Zoals ik al verteld had, was ik van plan om mijn motoren anders op te stellen en de schroefassen aan te drijven d.m.v. getande riemen.
Na eindelijk de juiste riemen gevonden te hebben ben ik gestart met de tekening. Bovendien wilde ik de bevestiging van de motor zo eenvoudig mogelijk maken, maar dat deze nog wel nastelbaar is. De motoren zijn met twee boutjes aan de kopse kant van de elektromotor bevestigd. Door aan één zijde een boutje door een gat te steken en aan de andere zijde door een sleuf, kan de motor versteld worden waardoor de riem op de gewenste spanning gezet kan worden. Zie onderstaande afbeelding.
De motorsteunen heb ik van perspex gemaakt. Dit is lekker stevig en zo heb ik nog een beetje zicht in mijn model.
Om slijtage in mijn lagerbussen te voorkomen heb ik voor de schroefaskoker een kogellager geplaatst. Dit kogellager zorgt ervoor dat de schroefas door de getande riem niet tegen de lagerbus getrokken wordt, waardoor deze sneller zou slijten. Nu vangt het kogellager deze krachten op en worden de binnenlagerbus gespaard.
De schroefas steekt door de montage plaat van de motor. Hierin zit ook het kogellager gemonteerd. Zie onderstaande afbeelding.
Ik heb al proefgedraaid met beide motoren en dat is toch een heel stuk rustiger dan met die tandwielen.
Door de nieuwe motoropstelling is de accu naar voren verschoven wat de gewichtsverdeling ten goede komt.
In middels ben ik redelijk op weg met de achterwoning. Hiervan volgt binnenkort een verslag.
Alle tekeningen zijn helemaal uitgewerkt en heb ik een 3D impressie van de achterwoning gemaakt. Zie afbeelding hieronder
Tot zover deze update.
Groeten van Alex