De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Alex, ziet er erg strak uit allemaal, mijn complimenten!

Die motorsteunen, ik zou de motoren omhoog brengen mbv verstelbare motorsteunen, je heb daar zat ruimte voor of niet :?:
En dan inderdaad met tandriemen aan de slag.

Met een standaard riem met een werklengte van 203mm en 2x 10 tandige tandriemwielen kom je ong. op een HOH van ca. 64mm.
Aldus de maatvoering van Conrad, die is me niet helemaal duidelijk.

clipboard01tx4.jpg

grtn marcus

M. den Boer zei:
Die motorsteunen, ik zou de motoren omhoog brengen mbv verstelbare motorsteunen, je heb daar zat ruimte voor of niet :?:
En dan inderdaad met tandriemen aan de slag.

grtn marcus

Hallo Marcus,

Bedankt voor je compliment en je bijdrage. Echter heb ik de tekeningen al weer een tijdje klaar liggen en de materialen al besteld.
Ik ben alleen de laatste weken niet meer mee bezig geweest door andere verplichtingen, dus vandaar dat er nog geen resultaat te zien is.
Ik ga inderdaad met tandriemen werken, want daar ben ik zeer tevreden over bij mijn boegschroef. Ik was toch niet tevreden over de HERRIE die van de tandwielen kwam, dus ben maar eens wat gaan schetsen. Ik heb alleen de riemen niet bij conrad besteld. Die vond ik te lang waardoor mijn motor dusdanig hoog gemonteerd moest worden dat de motor de spanten van mijn achterwoning zou raken. Nu heb ik riemen besteld met een werklengte van 150mm. Daarmee krijg ik een hart op hart afstand van bijna 46 mm. Komt net even beter uit. Die motorsteunen worden niet verstelbaar. Hier heb ik een ander idee voor. Maar dat zal te zien zijn wanneer ik weer verder ga.

Groeten van Alex.

Nadeel van de "Conrad" riemen vind ik, is de grote steek, iets van 5,04mm.
Zelf gebruik is T2,5 riemen, daardoor kan je met kleinere tandriemwielen werken.

Goedendag,

De bouw is eindelijk weer hervat en kom bij deze met een vraag.
Ik wil mijn motorkamer anders in gaan delen, waardoor o.a. de accu verder naar voren komt.
Voor de indeling is het beter om mijn accu op zijn kant te leggen. Maar mijn vraag is nu, kan dit kwaad voor dit type accu.
Het gaat om een Panasonic Lead-Acid Bettery, zie foto.

GroteFoto-H7AG4KQO.jpg

Alvast bedankt.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Alex Sijbranda zei:
Goedendag,

De bouw is eindelijk weer hervat en kom bij deze met een vraag.
Ik wil mijn motorkamer anders in gaan delen, waardoor o.a. de accu verder naar voren komt.
Voor de indeling is het beter om mijn accu op zijn kant te leggen. Maar mijn vraag is nu, kan dit kwaad voor dit type accu.
Het gaat om een Panasonic Lead-Acid Bettery, zie foto.

SA702467.JPG

Alvast bedankt.

Groeten van Alex
Ben benieuwd naar het antwoord, ik wil dit type batterij ook eigenlijk op zijn kant inbouwen gelet op het gewicht. Je wil dat toch zo laag mogelijk houden....

mvg

Roelof

Ja, precies. Het gewicht is ook de reden geweest om deze accu aan te schaffen.

Op de zijkant staan een aantal waarschuwingen, en daar staat niet bij dat hij niet op z'n kant mag staan.
Misschien is het niet zo erg om hem alleen tijdens het varen op z'n kant te zetten.
Als ik niet vaar kan ik de accu er uit halen en dan recht op zetten.

Maar goed, ben toch benieuwd.

Groeten van Alex

Tja,

begrijp even niet zo goed waarom op zijn kant, ja het gewicht laag is 1, maar probeer het ook dan gelijk in het midden te houden icm met zo laag mogelijk.......gezien de afmetingen zou ik hem gewoon rechtop in het midden in de lengte op de kielbalk zetten, maar nog even het antwoordt op je vraag, kan gewoon op zijn kant gebruikt worden hoor, alleen bij opladen zou ik ervoor zorgen dat hij normaal rechtop staat.

Tom Boere

Je kan dit type accu op alle kanten in je model zetten.
Het is wel een loodaccu maar met pasta gevuld, dit is niet vloeibaar zoals bij een standaard auto accu.

Laden met 10% van de capaciteit, dus een accu van 10 Ah laden met 1 Amp.
Er zitten bovenin ventielen als je aan het laden bent dan mag je die niet horen sissen want dat betekent dat je met teveel Amp aan het laden bent.
Uitzonderin kan zijn als je hem de eerste keer op laadt dan kan hij in het begin sissen maar dit moet na een poosje wel over zijn.

In de winter deze accu ook laden daar je in theorie 1% zelfontlading per dag hebt.
De modelbouwzaken hebben de grootste verkoop in het voorjaar als modelbouwers weer gaan varen en de accu door slecht onderhoud naar de bliksem is.

Tom en Jan,

Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Tom Boere zei:
Tja,

begrijp even niet zo goed waarom op zijn kant, ja het gewicht laag is 1, maar probeer het ook dan gelijk in het midden te houden icm met zo laag mogelijk.......gezien de afmetingen zou ik hem gewoon rechtop in het midden in de lengte op de kielbalk zetten, maar nog even het antwoordt op je vraag, kan gewoon op zijn kant gebruikt worden hoor, alleen bij opladen zou ik ervoor zorgen dat hij normaal rechtop staat.

Tom Boere

Met het gewicht laag houden bedoel ik niet laag in het schip maar een klein gewicht.
De reden om het op z'n kant te zetten is dat hij dan tussen het ruimschot en de hefkolom van mijn stuurhuis past.
Maar hij staat gewoon in het midden van het model hoor. Dwarsscheeps gezien.

Groeten van Alex

Meneer van Gent,

Bedankt voor uw bijdrage. Maar het laden doe ik liever niet in mijn schip.
Stel dat er iets verkeerd gaat, dan is mijn model tenminste niet in gevaar.
Heb al genoeg ellende meegemaakt.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is weer een aardig tijdje geleden sinds de laatste update, maar de bouw is weer hervat na het afronden van mijn opleiding.
Na flink wat gebouwd te hebben wordt het weer eens tijd voor een nieuwe update.
Zoals ik al verteld had, was ik van plan om mijn motoren anders op te stellen en de schroefassen aan te drijven d.m.v. getande riemen.
Na eindelijk de juiste riemen gevonden te hebben ben ik gestart met de tekening. Bovendien wilde ik de bevestiging van de motor zo eenvoudig mogelijk maken, maar dat deze nog wel nastelbaar is. De motoren zijn met twee boutjes aan de kopse kant van de elektromotor bevestigd. Door aan één zijde een boutje door een gat te steken en aan de andere zijde door een sleuf, kan de motor versteld worden waardoor de riem op de gewenste spanning gezet kan worden. Zie onderstaande afbeelding.

GroteFoto-UPU7LX8V.jpg

De motorsteunen heb ik van perspex gemaakt. Dit is lekker stevig en zo heb ik nog een beetje zicht in mijn model.

Om slijtage in mijn lagerbussen te voorkomen heb ik voor de schroefaskoker een kogellager geplaatst. Dit kogellager zorgt ervoor dat de schroefas door de getande riem niet tegen de lagerbus getrokken wordt, waardoor deze sneller zou slijten. Nu vangt het kogellager deze krachten op en worden de binnenlagerbus gespaard.

De schroefas steekt door de montage plaat van de motor. Hierin zit ook het kogellager gemonteerd. Zie onderstaande afbeelding.

GroteFoto-IXQ6G6XW.jpg

GroteFoto-DQASY6UC.jpg

GroteFoto-J4KK4I4P.jpg

GroteFoto-WQAA8GWQ.jpg

GroteFoto-CRISWY4Z.jpg

Ik heb al proefgedraaid met beide motoren en dat is toch een heel stuk rustiger dan met die tandwielen.
Door de nieuwe motoropstelling is de accu naar voren verschoven wat de gewichtsverdeling ten goede komt.

In middels ben ik redelijk op weg met de achterwoning. Hiervan volgt binnenkort een verslag.
Alle tekeningen zijn helemaal uitgewerkt en heb ik een 3D impressie van de achterwoning gemaakt. Zie afbeelding hieronder

GroteFoto-7UATTEE3.jpg

Tot zover deze update.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
theo_tb zei:
Hoi,

vraagje: gaat perspex niet verouderen? Met de kans op scheurtjes etc. ?

VrGr,

Theo

Het is niet echt perspex. Zo wordt het in de volksmond ook wel genoemd net als plexiglas volgens mij.
Maar dat terzijde. Op de beschermfolie staat Lexan. Heb ik gekocht bij de gamma. Kan ook gebruikt worden voor beglazing en is UV bestendig. Dus voor veroudering ben ik niet zo bang.

Groeten van Alex

Alex Sijbranda zei:
theo_tb zei:
Hoi,
vraagje: gaat perspex niet verouderen? Met de kans op scheurtjes etc.

Het is niet echt perspex. Zo wordt het in de volksmond ook wel genoemd net als plexiglas volgens mij.
Maar dat terzijde. Op de beschermfolie staat Lexan. Heb ik gekocht bij de gamma. Kan ook gebruikt worden voor beglazing en is UV bestendig. Dus voor veroudering ben ik niet zo bang.
Groeten van Alex

Daarnaast gaat zal het materiaal nog geverfd worden (neem ik aan :lol: ) en staan onze schepen meestal niet dag in dag uit in de volle zon.
Met de veroudering zal het daarom dan ook nog wel los lopen.
Wij "verouderen" sneller.

Lexan, Plexiglas, e.d. zijn "handelsnamen", de échte naam is Polymethylmethacrylaat (PMMA).

Zie voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymethylmethacrylaat_(PMMA)

Ze noemen het ook wel acrylglas en daar zijn dan ook weer verschillende kwaliteiten van.
Heb dit materiaal wel gebruikt om er vitrinekasten voor scheepsmodellen van te maken.
Als je het op de juiste wijze verwarmd kan je het materiaal "omzetten".
Zo heb ik vitrines gemaakt van drie delen van dit soort materiaal.
Uuuuhm en een plank als bodem :wink:

echt toppie :D dit project.
kan ik je tekeningen kopen? beetje brutaal maar ja :D
of weet je waar ik ze zou kunnen krijgen?
ik wil erg graag ook zo'n schip bouwen.
heb eens geprobeerd om een duwbak uit een wrijfhout te maken, :oops: is niet zo geslaagd. :roll:

groeten van een voormalig volmatroos/stuurman,
mischa

Ik zag in dit topic de materialen Lexan (PC) en plexiglas (PMMA) die erg op elkaar lijken door elkaar gehaald worden, even een opmerking zonder al te betweterig te willen zijn :wink: .

Lexan is geen PMMA maar PC (polycarbonaat). PC wordt onder andere gebruikt voor de schilden van de ME. Het wordt ook gebruikt voor kogelvrije ramen. Je kunt het boren, draaien, zagen, tappen, eigenlijk alles wat je maar wilt. Wanneer je het voorboort kan je er zelfs spijkers in vastslaan. Het verkleurt onder invloed van UV (zonlicht) naar heel licht geel. Vaak is lexan voor toepassing in ramen (gamma) voorzien van een coating die dit tegengaat. De mechanische veroudering gaat zeer langzaam.

PMMA is brosser en veel gevoeliger voor breuk/scheuren en derhalve minder geschikt om trillingen op te vangen of onder mechanische spanning te worden gezet. Toepassing als motorsteun zal wel goed gaan mits de boutjes niet te hard worden aangedraait en het materiaal dik genoeg is.

Op de verpakking stond lexan, het gaat hier dus om Polycarbonaat. De motorsteunen zijn daarmee zo sterk dat je met een fikse hamer moet komen om de boel kapot te krijgen. Lexan heeft eigenlijk maar 1 nadeel, het is duur!

Groeten, Marco

Back