De bouw van een snellere hellingzwever

Zo, gisteren is mijn nieuwe werkplaats gereed gekomen. Sinds eind 2018, start van onze verhuizing, zat ik zonder. Vanaf Kerst 2019 heb ik aan de kamer en eigenbouw meubels gewerkt. Op wat opleuken met foto's/canvas na is het klaar. Ik kan weer vol op het orgel.;)

Waar was ik gebleven? De verbinder was het laatste wat ik maakte, maar die is mislukt.

Dit is de stand nu:

8Z8JJ1.jpg


Capstrips
staartboom
romp
uitgangsmateriaal voor het afdekkapje op de romp.
Plaat om de wortelrib uit te snijden.

De komende tijd ga ik zoveel mogelijk voorraadmateriaal opwerken, zowel voor het wederopbouwen van de JS1 als voor deze Skyfall.
 
gaaf :) ik las nog wat je typte over thermieken met deze. mss heeft het nu niet veel nut meer, maar als je gewoon niet te scherp, rustig cirkelt, zal die best omhoog gaan (naar omstandigheden), je kan evt. niet om de kern cirkelen, maar in/uit (terwijl netjes en niet te scherp). kun je mss testen een keer (als je dit al niet getest hebt).

(ik vertel soms dit soort dingen, omdat ik me zoiets voorstel dat als iemand het leest, op een helling onder lastige omstandigheden vliegt later, het probeert en de kist redt (punt).)
 
(ik vertel soms dit soort dingen, omdat ik me zoiets voorstel dat als iemand het leest, op een helling onder lastige omstandigheden vliegt later, het probeert en de kist redt (punt).)
Zo heb ik (in 1973) op de Wasserkuppe mijn kistje meerdere keren weer uit het dal omhoog gevlogen..... :banana:
 
Wacht even, welke wordt hier nu gebouwd? Voor vw4style?

Inderdaad, deze Skyfall wordt voor Lyckele.

Ik heb nu een weekje vakantie thuis. Wat kun je heerlijk veel doen als je een dag thuis loopt!

Het gaat er 'heet' aan toe in de werkplaats en daardoor heb ik tot de kernen van de zaak kunnen komen. ;)
- kernen van de vleugel zijn klaar voor ligger inbouw.
- Wortelribben zitten tegen de vleugelkernen.
- kernen van de V-staart zijn gereed voor het baggen.
- Verbinder is afgewerkt.
- Verbinder hulzen zijn klaar voor inbouw in de ligger.
- Opening in de romp is gemaakt.
- Kapje voor op de opening is klaar, alleen nog het Ø2mm carbon staafje vast harsen.

7whZIm.jpg


Het kleurenschema is ook bepaald.
- Onderzijde wordt zichtcarbon.
- Bovenaanzicht krijgt zo'n beetje het volgende schema mee:

JWQaSq.jpg


Dan ga ik mij de komen de dagen richten op het baggen van de V-staart. De webbing maken en kijken welke materialen nog besteld moeten worden.

Overigens zal deze Skyfall enkele grammen zwaarder uitvallen. De plekken die op mijn Skyfall kwetsbaar bleken maak ik nu iets steviger.
 
Ik heb het bouwdraadje van de Adamas met heel veel interesse gelezen. Ook bij de Skyfall ben ik weer onder de indruk van het gemak waarmee Berrie en consorten zulke kisten weten te produceren.

Ik blijf het volgen, veel succes!!!

Volgende week naar de Eifelhellingen waar Berrie in een ander draadje te vinden was.
 
Overigens zal deze Skyfall enkele grammen zwaarder uitvallen. De plekken die op mijn Skyfall kwetsbaar bleken maak ik nu iets steviger.

Welke waren dat Berrie?
Er zijn naast mijzelf vast meerder bouwers die het interessant vinden om te weten waar een heel goede voorbereiding samen mer een goed intuitie toch nog bijstelling behoeven.
 
@flyingdries : Bedankt. Schijnbaar gemakkelijk... Ik richt mij inmiddels al zeker 14 jaar op het vacuum baggen. Als je een paar basistrucs onder de knie hebt kun je er veel mee bereiken. Het resultaat zoals uit goede negative mallen bereik je niet, maar je komt heel ver. Het is een beetje wat de magnetron voor de kookkunst is...

@Rick NL : bedankt voor je compliment over goede intuïtie en hele goede voorbereiding. Dat heeft zeker tot een fijne zwever geleid. Maar in de praktijk ontstaan altijd weer nieuwe inzichten. Of je wilt nieuwe ideeën uit proberen.

Om met het laatste te beginnen: de staartboom heeft een andere lay-up. Ik heb er o.a. 200grams Spread tow voor gebruikt. De staartboom is robuust geworden, tegen enkele grammen meer. Het eindresultaat is niet helemaal strak, maar vliegen zal die er niet minder om. De romp heeft een spreadtow eind laag. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het meergewicht is ten op zichtte van de eerste kevlar (voor mij) en carbon variant (voor Dennis.)

Dan de praktijk: Landingsnelheid ligt wat hoger dan bij een DLG. Dan is een neuslijstje van 50grams glas op de V-staart wat weinig als je in hoog (droog) gras/onkruid land. Nu een laagje 60grams kevlar er bij. De eindlijst en de hoeken van de V-staart van twee laagjes 60grams carbon is ook kwetsbaar. Vooral tijdens transport. Dus een strookje 38grams TeXero Carbon verdeelt over onder en bovenzijde (wordt daarmee 10mm ipv 20mm breed) bied hier wat verbetering hoop ik. De ligger van deze V-staart is van Ø2mm gemaakt ipv vierkant 1.5mm. Net effe wat sterker.

De flaps en ailerons zullen ook zo'n strook krijgen. En dan twijfel ik over het compleet vast zetten van de V-staart in de staartboom. Deze is nu uitwisselbaar gemaakt. Maar dat heb ik in de praktijk nooit gedaan. Ik denk dat als we echt hard gaan vliegen de staart niet stijf genoeg vast zit op de huidige manier.

De tussenstand van de V-staart:
nMeBxN.jpg


p0c9vz.jpg


De originele skyfall vleugels hebben 98grams carbon. Onder 45° besteld bij EMC-Vega. Voor deze vleugel moet nog ingekocht worden. Ik sta open voor een hippe variant. Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Die zijn goed gelukt!!
Als de 98grams beviel voor die van Dennis en van jou, dan zou zou ik deze weer gebruiken toch? iets hippers kan natuurlijk maar je ziet er niet veel van.
 
@flyingdries : Bedankt. Schijnbaar gemakkelijk... Ik richt mij inmiddels al zeker 14 jaar op het vacuum baggen.

Na het lezen van het Adamas-draadje heb ik wel een stabilo voor mijn 4m Discus gemaakt en samen met een vriend een full carbon micro-DLG. Een volgende stap is goede liggers en vleugelpennen leren maken (dat was bij genoemde projecten niet aan de orde) en een goed ontwerp om te bouwen.

De Skyfall valt in de klasse die mij aanspreekt en inspireert tot actie. Zeker nu ik even in het bedoelde inzetgebied, Eifel, ben.
 
Andries, waar zit je precies?
Ik denk nu ergens binnen want verderop rommelt het behoorlijk en hangen donkere wolken.

Gert Jan
 
qydbZ5.jpg


Altijd fijn als de liggers blijken te passen!

Het tempo zat er fijn in.
Ligger gemaakt.
Materiaal besteld bij EMC Vega.
V-staart is af, op het verlijmen van de M2 aansluitingen na.
Zitting voor de V-staart is ruwbouw klaar.
Kleuren schema van schets uitgewerkt naar iets 'wiskundigers' en afgetekend op de mylars. Verf is ook ingekocht.

Nu even een pauze met hopelijk een tripje naar de Vogezen.

Daarna is het verlijmen van de ligger in de kernen aan de beurt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top