Ik ben een paar testvluchten verder, en wordt steeds enthousiaster over de Skyfall!
Het is leuk om tot 200mtr te klimmen (paar rollen onderweg naar boven) en dan weer als een pijl naar beneden te vallen. De keren dat ik vloog stond er aardig wat wind. Vóór de wind duikend heeft de GPS nu al drie keer snelheden gemeten van 260-286kmh. Voor wat het numeriek waard is. Het is hoe dan ook vreselijk leuk!
De motor heeft tot nu toe niet meer voor problemen gezorgd. De aan elkaar gelijmde kabels raken de rotor niet.
De koelgleuf fluit niet. De gleuf is net te smal om met mijn pink de motor te kunnen voelen. Maar als ik na een vlucht op de turbospinner blaas voel ik geen warme lucht naar buiten komen. Lijkt mij een goed teken!
Uiteraard heb ik de trimming, zwaartepunt en instelhoekverschil, gemeten en in XFRL5 bekeken. Uit nieuwsgierigheid en bezigheidstherapie.
Geplant was een versie van 1500 gram, met een instelhoekverschil van 0.8° met het zwaartepunt op 81mm en Stability Marge van +/-10.7% (dunne zwarte lijn in de grafiek)
Er is uitgekomen een versie van 1270 gram, met een instelhoekverschil (ik heb kennelijk niet zo precies gebouwd als de bedoeling was...) van 0.45°, hoogteroer 1mm down getrimmed en het zwaartepunt op 79mm, Stability Marge van +/- 11.8%
Die grotere Stability Marge heeft vooral, heel duidelijk, voordeel in de thermiek als je wilt cirkelen. Dat levert in de thermiekstelling (3.3° flaps/ailerons down) een kist op die stabiel vliegt op 13m/s. (dikke stippellijn in de grafiek.)
Eenmaal in speedstelling (originele profiel)
zonder één enkel procentje verandering op elevator trim(Instelhoek verschil verandert door het gebruik van flaps natuurlijk wel! krijg je een zwever die niet zelf stabiliserend is, maar steeds harder zal willen vliegen. (dikke zwarte lijn.)
Ik kan dat niet zo goed verklaren, maar ik denk dat hier het gevoel vandaan komt dat een kist "loopt".
De 1mm down trim laat ik voorlopig zo. Als er met ballast gevlogen gaat worden trim je naar smaak misschien net weer anders.
Inmiddels heb ik de flaps mee lopen met de ailerons, zoals Raymond en Rick al adviseerden. Ik zou nog kunnen gaan pielen met de hoeveelheid differential, om te zien of die enkele mm's meegemixte rudder ook weg kunnen. Maar ik weet niet of dat wel zinvol is.
Volgens mij is het nu wel voor minstens 90% voor elkaar. De rest zal wel tijdens het komende seizoen bij geschuurd worden. Daar zal ik jullie maar niet meer mee vermoeien.
Laatste stap is nu het inbouwen van ballast. Hoe dat uitpakt laat ik tzt nog wel weten.