De bouw van een snellere hellingzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 22 okt 2012.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Vrije dag vandaag?
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nee. Pauze.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zojuist een koelsleuf van 30 bij 10mm achter de motor gemaakt. Het lijkt nu wel een blokfluit :( Maar goed. Het doel heiligt de middelen. Je kunt nu wel zien of de motor helemaal vrij is. Ook geloof ik direct dat de warmte beter weg kan. Er moet toch zeker 150watt aan warmte weggevoerd worden. Op naar de volgende test fase!
     
  4. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Haha, ik moest hier even erg hard om lachen. :rolling:
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ben benieuwd wat het geluid is als de Skyfall komt langs fluiten
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Mss speelt ie wel een liedje!
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Tis ook wel een echte klassieker ;-)
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik ben een paar testvluchten verder, en wordt steeds enthousiaster over de Skyfall!

    Het is leuk om tot 200mtr te klimmen (paar rollen onderweg naar boven) en dan weer als een pijl naar beneden te vallen. De keren dat ik vloog stond er aardig wat wind. Vóór de wind duikend heeft de GPS nu al drie keer snelheden gemeten van 260-286kmh. Voor wat het numeriek waard is. Het is hoe dan ook vreselijk leuk!

    De motor heeft tot nu toe niet meer voor problemen gezorgd. De aan elkaar gelijmde kabels raken de rotor niet.

    De koelgleuf fluit niet. De gleuf is net te smal om met mijn pink de motor te kunnen voelen. Maar als ik na een vlucht op de turbospinner blaas voel ik geen warme lucht naar buiten komen. Lijkt mij een goed teken!

    Uiteraard heb ik de trimming, zwaartepunt en instelhoekverschil, gemeten en in XFRL5 bekeken. Uit nieuwsgierigheid en bezigheidstherapie.

    [​IMG]

    Geplant was een versie van 1500 gram, met een instelhoekverschil van 0.8° met het zwaartepunt op 81mm en Stability Marge van +/-10.7% (dunne zwarte lijn in de grafiek)

    Er is uitgekomen een versie van 1270 gram, met een instelhoekverschil (ik heb kennelijk niet zo precies gebouwd als de bedoeling was...) van 0.45°, hoogteroer 1mm down getrimmed en het zwaartepunt op 79mm, Stability Marge van +/- 11.8%

    Die grotere Stability Marge heeft vooral, heel duidelijk, voordeel in de thermiek als je wilt cirkelen. Dat levert in de thermiekstelling (3.3° flaps/ailerons down) een kist op die stabiel vliegt op 13m/s. (dikke stippellijn in de grafiek.)

    Eenmaal in speedstelling (originele profiel) zonder één enkel procentje verandering op elevator trim(Instelhoek verschil verandert door het gebruik van flaps natuurlijk wel! krijg je een zwever die niet zelf stabiliserend is, maar steeds harder zal willen vliegen. (dikke zwarte lijn.)

    Ik kan dat niet zo goed verklaren, maar ik denk dat hier het gevoel vandaan komt dat een kist "loopt".

    De 1mm down trim laat ik voorlopig zo. Als er met ballast gevlogen gaat worden trim je naar smaak misschien net weer anders.

    Inmiddels heb ik de flaps mee lopen met de ailerons, zoals Raymond en Rick al adviseerden. Ik zou nog kunnen gaan pielen met de hoeveelheid differential, om te zien of die enkele mm's meegemixte rudder ook weg kunnen. Maar ik weet niet of dat wel zinvol is.

    Volgens mij is het nu wel voor minstens 90% voor elkaar. De rest zal wel tijdens het komende seizoen bij geschuurd worden. Daar zal ik jullie maar niet meer mee vermoeien.

    Laatste stap is nu het inbouwen van ballast. Hoe dat uitpakt laat ik tzt nog wel weten.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag ben ik bij Berrie te gast geweest in Montfoort om de Skyfall te bewonderen.

    Eerst statisch bekeken in het 'eggie', wat een vakwerk en schoonheid (komt ook uit Schoonhoven).

    Daarna zien vliegen door Berrie, wat een heerlijk vliegbeeld, soepel maar krachtig omhoog, heel vlot maar ook nog redelijk langzaam.

    Nog even later zelf aan de knuppels mogen staan, een heerlijk vlieggevoel. Hangt lekker aan de roeren, klimt super, zweeft goed, steekt super, een héél fijne kist.

    Hulde,

    Rick
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bofferd.;)
    Als het 19 april mooi weer is mag ik hem de sporen eens geven.:p
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor de vriendelijke woorden Rick! Je hebt het eindresultaat waar, onder andere jouw adviezen, in verwerkt zit, in actie gezien.

    De losse flap zat thuis in een paar minuten weer vast. Na de komende vluchten thuis maar extra inspecteren of de yoke weer uit servohorn loopt.
     
  14. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    hey berrie,
    echt heeel mooi gebouwd man!

    ik heb trouwens erg veel geleerd van je bouwverslagen (en dan op de "hoe het WEL moet" manier;))


    ik heb een vraagje, ik zie dat dat spuiten zijn zonder rubbere dingetje erin, waarom? Alleen omdat het minder kost of reageert het epoxy met het rubber?
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL

    Is me nooit opgevallen, het belangrijkste is dat ze het doen, en dat doen ze!

    JB
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er bestaan inderdaad twee soorten spuiten:
    - met een rubber 'zuiger' die op de druk-/trekstang zit geklikt
    - met een 'schijfje' dat onderdeel is van die druk-/trekstang (vast, zelfde materiaal) de rand is dun en vrij scherp. Die past strak in de 'cylinder'.

    Ik vindt die tweede versie fijner. Je kunt die er gewoon uit 'rukken' en met een tissue schoonmaken. Zo gaat hij een paar keer mee.
    De rubber versie wordt na een paar keer stroef.

    Ik gebruik die dingen voor van alles en nog wat: epoxy, siliconenrubber, houtlijm, olie (echt slecht voor rubber), .....
    En 's avonds nog een shotje meth na ... ;-)

    Dirk
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    DIRK: GEDRAAG JE!!!

    [​IMG]

    :rolling:
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo iedereen,

    Alweer een toepassing van NM29. Ze komt uit Holland en de maker is Berrie.
    Het dessin is origineel en geïnspireerd op Skyfall, een van de laatste films van 007
    Eigenschappen: 2m spanwijdte, 33 dm2. Gewicht vliegklaar 1300 gram.
     

Deel Deze Pagina