De bouw van een snellere hellingzwever

Hoi Berrie,

Blij te horen dat alles mooi draait :). Die 55A/1100W klopt wel ongeveer met wat we destijds berekent hadden als ik me goed herinner toch?

Voor dit soort stromen gewoon de lipo boven de 15C proberen te houden. 35C is alleen nodig bij hele hoge stromen, daar valt 55A nog niet onder.
Wat je zou kunnen doen is de lipo onder je jas bewaren, bijvoorbeeld in zo'n geld-buideltasje wat je op je lichaam draagt (1.50euro bij de action ;) ). Of je neemt wat koelelementen uit de koelbox, en legt die op de radiator thuis. Samen met de lipo's in een (geisoleerd) tasje mee naar het veld , dan blijven ze waarschijnlijk wel warm genoeg.

Dit geldt voor iedere aandrijvings-lipo, temperaturen onder de 10C kunnen lipo's niet echt waarderen, zeker niet als de stromen boven de 5C gaan. Een zender of ontvanger lipo gaat meestal nog wel, omdat daar de stromen relatief laag zijn, hoewel het daar ook een beetje opletten is..

Groetjes,
Gerben

GGGRRRRRRRRRR :onweer:

zw6x.jpg

En dan zitten servo's, regelaar en motor d'r al in.

Nou, het is gelukt hoor! Alles zit er in. Er is nog plek voor een GPS/Vario.

nwb3.jpg

Met de accu 20mm naar achteren zit het zwaartepunt op de plek die ik wil. Hopelijk blijkt dat in de praktijk ook te werken.

Het enige dat nu lastig blijkt is dat die stekker voor de accu/regelaar wel wat lomp en stug is.

Nu rest me eigenlijk alleen nog het volgende:
- Staartboom aan romp. Daar neem ik veel tijd voor, want ik wil 100% zeker weten dat het goed is.
- stekkers in de vleugels lijmen.
- Busjes van de torsiepennen goed stevig aflijmen.
- Iets verzinnen om de vleugels tegen de romp te houden.
- Iets maken om de accu vast te zetten.
- Nog een 1K rovinkje om de staartboom tpv de lijmverbinding met de romp omwikkelen.
- Antennes netjes wegwerken.
- Vleugelverbinder passing in de romp strak pas maken.
- GPS/Vario inbouwen + stekker/kabeltje voor maken.
- "F" over de romp door schilderen/spuiten, zodat de naam volledig is.

O ja, en de stuurkabels pas maken, kabelvoeringen zo verlijmen dat de accu ruimte maximaal benut kan worden. Pfff, er lijkt geen einde aan te komen, elke keer schiet me wel een laatste dingetje te binnen.

@Gerben, bedankt voor je uitleg. Ik heb al eens gebruik mogen maken van je accuvoorwarmer. Dat was die enige keer dat ik met F5J mee deed. Het verschil tussen een warme en koude lipo is erg goed te merken!

Voor de testvluchten zal ik a) de accu's warm houden b) max. vermogen op 70% programmeren.

Nog wat anders: een stukje binnenband als elastiekje om de klapbladen van de propeller werkt fantastisch! De bladen klappen heel mooi zacht dicht, en bij het kleinste beetje gas gaan ze mooi open.

Laatst bewerkt:
Berrie, ik zou niet je vermogen softwarematig terugschroeven.
Je belast de FETs van de regelaar dan meer met kans op verbranden van je regelaar.
Volledig opensturen van een FET is beter dan deels opensturen, oftewel, volgas is beter dan halfgas.

GJ

Als het niet erger wordt dan dit valt het wel mee toch? :)

Gewoon de regelaar volgas zetten en vliegen :)
Als je die lipo's een beetje op temperatuur houdt gaat het prima.

Gerben

Een regelaar hoeft niet heet te worden om door te branden.
Even heel kort door de bocht.
De regelaar hakt de stroom in stukjes dmv de FET (vergelijk die met een bijltje)
Als je halfgas geeft moet ie kleine stukjes hakken.
Als je volgas geeft kunnen er grote stukken doorheen.
Dus je belast je bijltje (FET) minder omdat je minder moet hakken.

Dit is wel heel kort en simpel uitgelegd maar het gaat om het idee.

In F5B kunnen regelaars die normaal 150A zijn wel 300A volgas aan.
Zou je hem halfgas gebruiken dan gaat de regelaar bij 100-150A al stuk.
Puur omdat de FETs volledig opengestuurd worden.
Daarom hameren we er altijd op, zorg dat je regelaar echt volgas gaat en controleer dat ook aan de hand van je pulstijden.
En dat is ook de reden waarom de meesten hun gas op een schakelaar hebben en niet op de knuppel, dan is het echt aan of uit.

Maar gewoon niet te lang over nadenken, gas erop en gaan!

GJ

Het is al een beetje te donker buiten om nu nog de maiden te doen he?
Maar met dit vermogen moet het een makkie zijn om hem te vliegen, gas erop en hij vliegt met een klein worpje uit je hand weg.

Succes!

GJ

Wanneer? Als het een beetje normaal weer is en Meijlink tijd heeft. Ik hoop volgende week het even te proberen. Misschien wel op de Maasvlakte. Ik zie het wel, geen haast.

[edit] Toch even een plaatje in post 329 toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat de Skyfall zijn jas al aan heeft!

Morgen nog wat storm :onweer: maar zaterdag ziet er goed uit! Wij zijn lekker even op vakantie, dus eigenlijk hoop ik dat het nog een weekje kan wachten. Traditiegetrouw zou ik natuurlijk zelf een filmpje kunnen schieten, waar dan weer zo mooi die bouwfoto's ingezet kunnen worden...

(50.000 keer bekeken inmiddels... :shock::shock::shock:)

Laatst bewerkt door een moderator:
dus eigenlijk hoop ik dat het nog een weekje kan wachten.

Nou, in dit jaargetijde weet je het nooit. Als het goed weer is, en ik heb tijd, dan moet het maar gebeuren.

Traditiegetrouw zou ik natuurlijk zelf een filmpje kunnen schieten, waar dan weer zo mooi die bouwfoto's ingezet kunnen worden...

Bedankt voor je vriendelijke aanbod. Echter, vanmiddag gaan Dennis en ik het proberen. Dennis zal wel wat filmen.

Ik ben wel benieuwd. De laatste twee meter zwever die ik vloog was een Electra van Goldberg...

Fijne vakantie!

Maiden eerste Skyfall

Vandaag dan de eerste vlucht van de Skyfall.

Enkele cijfers:
Vleugel compleet links: 208gram
Vleugel compleet rechts: 208gram
Accu: 203 gram.
Romp/staart compleet: 653gram. (waarvan 95gram voor V-staart en staartboom.)
totaal vlieggewicht: 1272 gram.

Eerst maar eens de traditionele "toen-was-tie-nog-heel" foto's gemaakt:

jlho.jpg

l2td.jpg

Daarna de accu's uit mijn vestzak gehaald, aangesloten, programma gecontroleerd, bijgesteld, en de eerste handstart.

Dat was even schrikken, want Dennis gaf hem een stevige zwiep, en we bleken wat dicht op de haag te staan! De Skyfall glijdt!! Een rare manoeuvre als gevolg, maar gelukkig voor de sloot weer geland.

Dan met de motor starten. Halfgas weg, en dan open die kraan. Nou, dat gaat lekker van zijn plek! Na enkele seconden kan de motor weer uit.
Een diagram van de motorstroom, accuspanning, stijgsnelheid en opgebouwde hoogte:

d52x.jpg

Van de piekstroom schrik ik wel een beetje. Dat is toch wel 70A. Goed, meer dan 3-4 seconden gaat de motor eigenlijk niet aan. Na de vluchten was de accu maar heel iets warmer geworden. Over de motor en de regelaar kan ik niets zeggen, daar kan ik niet bij. Ik weet alleen dat de regelaar zelf een temperatuur beveiliging heeft. Bij >120°C knijpt de regelaar de stroom af.

Nu met voldoende hoogte onder de vleugels kan er gevlogen worden. Vanaf het eerste moment blijkt dat de in XFRL5 berekend instelhoek met bij behorende zwaartepunt vrijwel 100% goed is!! Een perfect startpunt om vanuit verder te werken naar een eind instelling. (maar dat doe ik met hogere temperaturen en een droog weiland....)

Er kan lekker gerold, geloopt, en eens over het veld geschoren worden. Dan weet je waarom je je best hebt gedaan om een leuk kleurenschema te maken.

ycd3.jpg

agrs.jpg

ig0w.jpg

Ik was ook benieuwd naar het overtrek gedrag. Natuurlijk kost het vreselijk veel hoogte, maar in principe kan ik de snelheid er helemaal uit halen, en de vleugel toch nog vlak houden met de aileron. Dit lijkt niet meer op vliegen, maar het lukt.

De zwever is licht. Ballast is nog wenselijk, anderzijds is dit PRECIES wat lekker is op een zwak dragende Duitse helling.

Er zijn 14 maanden verstreken vanaf idee, aerodynamisch ontwerp XFRL5, dynamisch/statisch ontwerp, constructie berekeningen, detail engineering en de uiteindelijke bouw. Al met al ben ik erg opgelucht en de voldoening is weer groot. Vooral het feit dat het ontwerp in XFRL5 een geslaagde zwever op levert en zo heel erg dichtbij de eindafstelling komt ervaar ik als geweldig.

We zijn nog niet klaar. Ballast mogelijkheid moet gemaakt worden. Alle roeruitslagen moeten verfijnd worden. Daar zit echt nog een stuk winst in handeling.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Berrie gefeliciteerd met de maiden van dit mooie project.

Petje af voor het geheel van denken tot ontwerpen, bouwen, rustig blijven.

En dit wordt bekroond met een grote smile voor jezelf.

groet

Terence

Haha, die sloot is een oude bekende van me, daar kun je maar beter bij uit de buurt blijven! ;)

Gefeliciteerd met de maiden! Het is en blijft een prestatie van formaat!

Back