De budget drive van Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat dit prima werkt en nog beter, het is een eitje om hem in elkaar te zetten. De tandwielen zijn al voor je gevet. Je hebt wel 4 korte M3 schroefjes nodig om de vertraging op de motor vast te schroeven, deze werden in dit geval niet bijgeleverd. Kijk dat ze niet te lang zijn want dan zou je de windingen in de motor kunnen beschadigen.

De voorkant van deze vertraging lijkt dezelfde maten als de Neu vertraging te hebben, je kunt dus deze vertraging op het zelfde motor spant schroeven als waar een Neu motor past. Dat komt in dit geval goed uit want dan kan ik deze aandrijving voor Frank even test vliegen in mijn Avionik B1 romp.

Ik zal foto's maken van de budget drive Mk2 tijdens opbouw.

Jos
 
Laatst bewerkt:
Jos,
bedankt weer voor deze info. Hopelijk blijft deze vertraging het ook op de langere duur uithouden.
We zien de resultaten wel verschijnen!
 
De vraag is of de gear het houdt.
Plettenberg geeft op 1500 watt en niet voor F5B.
De 109 euro gear heeft naaldlagers, er kunnen naar wens kogellagers ingezet worden, dan zal de gear op 145 euro komen.
Dan vraag ik me af, wat is dan budget?

Even voorrekenen met de goedkope versie:
Gear: 109 euro
Verzendkosten: 20 euro
Motor met verzendkosten 40 euro

Dus totaal zit je op 169 euro, daar komt dan knutseltijd en lock-tite bij.
Voor 199 euro koop je een kant en klare motor met garantie....
Als je 30 euro moet bezuinigen dan moet je geen F5B vliegen....

GJ
 
jitze, ik weet niet zeker of het lange tijd goed gaat want dat zou kijken in de toekomst zijn maar ik zie niet in waarom niet. De vertraging is wel een stukje groter in formaat en gewicht dan de Neu P32 maar wellicht goedkoper en beter verkrijgbaar.

GJ, ik begrijp dat jij een bepaalde mening hebt en daar niet van af wilt komen. Dat is prima maar hou het wel even bij de fijten. Deze vertraging heeft afgezien van het huis praktisch dezelfde onderdelen als een Neu P32 vertraging, er zitten de zelfde tandwielen in en dezelfde lagers. Het zijn naald lagers, dat is beter dan kogel lagers.

Daarnaast is een losse vertraging een goede investering, je kunt hem met andere motoren gebruiken en hij zal wellicht nooit kapot gaan. Als je het model helemaal aan snert vliegt is de vertraging vaak nog heel. En als laatste is hij denk ik ook gewoon te gebruiken als reserve onderdeel als je een Pletty motor koopt. Heb geen Pletty om dit te bevestigen.

En ja, je kunt idd ook gewoon een Hacker kopen inclusief gear en dan ben je klaar tot en met het WK. Maar dat is wellicht niet Nederlands?! ;)

Wat betreft de 5KW, dat is static met een RFM 16x17 en 6S. Tijdens de vlucht zal het een stuk minder zijn (denk wel over de 4KW) en je kunt natuurlijk ook eerst met 5S vliegen.
 
Jos, iedereen moet doen wat hij denkt dat goed is, ik geef alleen door wat Plettenberg gezegd heeft.
Wat mij betreft gaat iedereen met dit vliegen, dan heb ik een kans om in de top 3 te eindigen want ik ga er vanuit dat mijn spullen wel heel blijven.

En de vertraging past absoluut niet op een 220/xx motor, want daar is de gear een onderdeel van de motor.
Ik snap alleen niet wat er nou zo budget aan deze budget motoren is.

Hier kan je nog even zien hoe de gear van een 220/40 eruit ziet, gescheiden van het huis.

DSC00797.JPG


GJ
 
Laatst bewerkt:
Ja GJ en jij adviseerd nog steeds lekker slechte RFM props. Als je het over spullen heel blijven hebt, moet je is in je eigen foto kijken.

Plettenberg heeft tegen Frank wel wat anders gezegd dan tegen jou.

Budget is 168 euro vs 400 euro en voor de regelaar ook dezelfde getallen. De vergelijking is dan Plettenberg en Schulze vs mijn budget aandrijving.

Ik zeg toch ook niet dat iedereen deze weg moet volgen?! Het is de weg sommige volgen en met hun eigen redenen. Persoonlijk zie je mij met een Hacker motor verschijnen volgend seizoen. Je zou het de gulden middenweg kunnen noemen.
 
Gedachte hier vanuit uut hooge Noord'n... Zelf wilde ik mikken op Kontronik of Hacker? Zoals Frank, GJ, Gerben en Mark regelmatig opperen. Plet kan ook. Motto: Stabiel en betrouwbaar... ook een vorm van budget redeneren...
Keep your options open... :rolleyes:

Echt knopen doorhakken doe ik als de Enigma daadwerkelijk binnen is. Dan bestudeer ik de inhoud van mijn modelbouwhuishoudboekje.
Doel is volgend jaar een constante te vliegen... al werk genoeg omdat er proberen in te krijgen...

Het is zeer onderhoudend de ontwikkelingen van Jos te lezen en te volgen. Er komt gewoonlijk veel info van hem los. Dat geeft weer aanleiding tot ideeën voor anderen. En dat is weer mooi!
 
Laatst bewerkt:
Er is niks slechts met RFM props, dat is jouw trauma.
In Bad B vlogen heel veel mensen met RFM en het bleef heel.
Ja, ook met 6500 watt.
Die gebroken prop was gewoon een foute combinatie.

Ik weet niet wat Plet tegen Frank gezegd heeft, ik weet alleen wat er tegen mij gezegd en gemaild is.
Wat ik alleen zeg is, budget vind ik niet zo budget, vergeleken met een goede fabrieksmotor met garantie.

GJ
 
vraag is inderdaad of je op een hacker of kontronik garantie krijgt als je hem zo ver buiten zijn normale bereik gebruikt. De motor van 199euro (welke is dat?), heeft waarschijnlijk eenzelfde soort gear als de plettenberg gear. =Speculatie, eens. Maar ik verwacht dat er niet zoveel gear fabrieken zijn. Zou leuk zijn om de ""gearboxfabriek"" te achterhalen. Duits? Tjechisch? Japans, Chinees?

En Gert-Jan je hebt gelijk, 50 euro of 100 euro uitsparen is niet ""budget"". Budget is heel houden. Spullen goed verzorgen. En zorgen dat je geen stapels ongebruikte spinners, lipo's, en RFM props, ontvangers, te lichte motoren, te lichte regelaars in je lades hebt hebt liggen. Dus in een keer goed kopen. De dure plettenberg die 6 jaar lang je favoriete motor is, is achteraf gezien ook budget. Maar ja, dan tussendoor niet experimenteren met budget drives.
 
Er zijn aardig wat producenten voor planetary gear drives
Het zal vast mogelijk zijn een fabrikant te benaderen voor een oplage van 50 stuks. Maxon bijvoorbeeld...
Gelijk SKF die in sommige gevallen een minimum oplage van 50 stuks lagers vraagt.
 
Als jij normaal met je motor omgaat zal Hacker niet moeilijk doen.
Val had een Kontronik kira van 2 jaar oud, gear stukgedraaid en gratis vervangen.
Nou wil dat niet zeggen dat ze dat steeds doen maar je hebt een combinatie die gewoon klaar is.
Val joeg er 4000 watt doorheen, voor de NL competitie is 3000 watt zat.
En de 199 euro motor, dat is een kontronik kira.
Een Hacker zit rond de 269 euro, plet rond de 380 euro maar dat is echt niet nodig.
Ik lees af en toe van iemand hier.. als ik opnieuw zou beginnen dan zou ik dit en dat kopen.
Maar in de afgelopen jaar wel duizenden euro's aan regelaars en motoren oproken.
Dan zou ik zeggen, koop een Nidec met Markus en je bent goedkoper uit.
hoef je ook niet meer te experimenteren.
Of, aan de nieuwelingen, kopieer een aandrijving die zich al bewezen heeft.
Vraag Luc, Willy of iemand die in de top vliegt wat ie heeft en wat de exacte setup is, en koop dat.
Als dat bij hem heel blijft zal dat ook bij jou wel heel blijven.
Dan koop je in 1 keer iets goed.
Bijvoorbeeld een hacker met CC regelaar, dan ben je rond de 550 euro klaar, motor en regelaar.
Of als je dan wil bezuinigen, een Kontronik met GX200 regelaar, 250 euro setup.
Hacker met GX200, 320 euro setup.

En gears, inderdaad, Maxon.
Maar die zal je niet zeggen welke ze aan Hacker leveren, heb ik al eens geprobeerd, jaren geleden.
er zit wel wat aan te komen maar dat zal volgend seizoen zijn.



GJ
 
Laatst bewerkt:
Voor een panetary gear drive zijn het ontwerp en de tekening het belangrijkst.
Theoretisch kan iedere goed toegeruste machinefabriek die cad-cam produceren? En...adviseren in de juiste metalurgie...

Rond Stuttgart bevind zich overigens traditioneel veel van dit soort hoog gespecialiseerde bedrijven...
Maar hier in Nederland zit eveneens hoogwaardige technologie...

Maar je zit nog steeds met die hoge aanloop/startkosten, voor een oplage.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik de laatste meeting in Dalfsen van Frank hoorde dat dit een andere gear was dan de gears die op internet staan.
Dit is volgens frank wel een f5b gear.
 
Betreffende de Plettenberg gear:
Ik heb ze opgebeld uitgelegd waarvoor die nodig was en deze opgestuurd gekregen, niet meer niet minder.

Betreffende of een budget aandrijving aan te bevelen is als eerste aandrijving tja dat hangt van de persoon af en hoeveel risico deze wil nemen en bereid is afstand te doen van eventuele garantie.

Persoonlijk vind ik dit experiment erg interessant dat een motortje van 28dollar dit trekt.
Het is ff afwachten wat het op langere termijn doet maar dat moeten we afwachten.

Gr Frank.

Ps mijn aandrijvingen
Kontronik kira 600/38 gear met Himodel 200
Neu 1509 1Y gear met CC125
Hacker B50 7l gear met cc180
Jos Budgetdrive met cc125 mod
 
Mark, het is absoluut geen F5B gear.
Het is exact de gear die op de site staat, ik heb zelfs de link van de verkoper bij Plettenberg gekregen, dat het die gear was.

Maar het maakt niet uit, het is mijn geld niet.

Ik wil alleen duidelijk maken dat ik dit dus geen budget aandrijvingen meer vind, het prijsverschil is zo klein dat het helemaal nergens meer over gaat.

En Bas, een planeta gear zou je zo kunnen laten kopieren maar het gaat om de materialen die gebruikt worden, te hard metaal barst, te zacht buigt en slijt in.
Allemaal dingen waar ik geen verstand van heb en ook niet nodig is, ik koop gewoon een ding waar anderen ook mee vliegen.

GJ
 
Dus we hebben het hier gewoon over de (30040) Planetengetriebe 5:1 Drm.30 ?

Preise

En in de Enigma komt gewoon een Kira/Himodel maar wie weet wat de toekomst brengt..............
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top