de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Jos,

Bedankt voor de uitleg.
Enkele foto's zijn altijd welkom natuurlijk.

Groet,
Gerben

Hier dan een paar foto's van de ombouw:

3504ad6efc782b8a.jpg

3504ad6f00e9e083.jpg

links de eerste module met een uitsparing voor de contacten. Rechts de bijgewerkte module. Op de voorgrond het stukje dat uitgezaagd is.

3504ad6f00f0e404.jpg

hier een detail van het uitzagen om aan de contacten te kunnen.

3504ad6efc70b923.jpg

3504ad6efc75646c.jpg

de opening in het deksel voor de 2.4 antenne. Ook het groene of rode ledje van de module blijft zichtbaar

Nog verdere vragen? Laat maar weten!!

Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Jos,

Bedankt voor de foto's!
Als ik het goed begrijp schuif je de module over dezelfde contacten waar de 35mhz module op contact maakt(ik zie op de foto niet goed of er zo'n contactblokje zit de pennen inschuiven) ?

Groet,
Gerben

Even terugkomen op ontvangers
Deze dummy antenne heeft wel zeker een waarde het is namelijk een tegen capaciteit voor de andere, het vormt samen een dipool.

De groundplane-antenne - ook wel kraaienpoot genoemd - is een variant op de dipoolantenne en ontworpen voor gebruik met een ongebalanceerde voedingslijn zoals een coaxkabel. De antenne dankt haar naam aan de radialen (tegencapaciteit) die haaks op het driven element (stralers) zijn geplaatst om een perfect grondvlak ( = groundplane) te simuleren.

De groundplane-antenne wordt bijna uitsluitend in verticale positie aangetroffen op hoogtes vanaf 1/4 λ. Ze is dan omnidirectioneel, verticaal gepolariseerd, relatief breedbandig en heeft een tamelijk hoge stralingshoek.

De eenvoudigste groundplane-antenne bestaat uit een verticaal driven element van 1/4 λ, onderaan verbonden met de kern van de coax. De coaxmantel wordt verbonden met de radialen (typisch 1/4 λ + 5%) onder een hoek van ~135°. In deze opstelling is de impedantie aan de antenneconnector ~ 50Ω.

Groeten Wim

Laatst bewerkt:
Even terugkomen op ontvangers
Deze dummy antenne heeft wel zeker een waarde het is namelijk een tegen capaciteit voor de andere, het vormt samen een dipool.
En zo kun je mits er maar genoeg technische termen opgesomd worden, iets wat krom is toch recht maken.

Het antennetje bij de zender dat is een GPA (GroundPlane Antenne)

Het extra draadje (coax kabeltje) bij de ontvanger is de zaak besodemieteren.

Wat wel een + punt is bij het gebruik van slechts 1 echte antenne.
Is dat de elektromagnetische straling zich voortplant met de lichtsnelheid.
299.792.458 meter/seconde, afgerond tot 300.000.000 meter/sec.

De verwachting is dat bij 2 echte antennes deze snelheid wordt gehalveerd. Schijnt iets met latency of zo te maken te hebben.

Groeten, ik ga weer verder.............

Wat wel een + punt is bij het gebruik van slechts 1 echte antenne.
Is dat de elektromagnetische straling zich voortplant met de lichtsnelheid.
299.792.458 meter/seconde, afgerond tot 300.000.000 meter/sec.

De verwachting is dat bij 2 echte antennes deze snelheid wordt gehalveerd.

Jammer dat Einstein dat niet heeft geweten. Dan had hij z'n relativiteitstheorie aan moeten passen!!!

Annyway.
Vandaag een range check uitgevoerd, dit om te kijkne of de praktijd ervaring van mij klopte. Ik had een aantal runs gemaakt zonder storing, en was even benieuwd wat een rangecheck deed.

Met de gps, kwam ik 973 meter ver (+/- 3 meter) Dus minimaal 970 meter. Dit was op een lokatie met een aantal voetbalvelden, en trainingsvelden. hierna ben ik gestopt,want ik hou niet zo van wandelen. Ik had dus nog steeds volledig bereik, heb geen idee wanneer dit ophield.

Na een 150 meter weet ik al niet meer, wat voor of achter is bijn mijn auto's.....
Dus, ben zeer tevree. Ook in de drukte bebouwde straten hier kan ik hem zover krijgen dat ik niet meer wet wat voor of achter is,vandaar dat ik noot een rangecheck heb gedaan.

Jos,

Bedankt voor de foto's!
Als ik het goed begrijp schuif je de module over dezelfde contacten waar de 35mhz module op contact maakt(ik zie op de foto niet goed of er zo'n contactblokje zit de pennen inschuiven) ?

Groet,
Gerben

Geen enkel probleem als je het huis van de ASSAN module uitzaagt zoals de 35 mHz module dan past dat perfect op de contacten.

Jos

Heeft er al eens iemand de Corona hack module geplaatst?

CT8Z.jpg

Kost nog geen dertig dollar bij HK, kompleet met Corona achtkanaals ontvanger. Da's ongeveer de helft van een Spektrum 6 kan. full range ontvanger en ik heb ook nog steeds mijn Futaba FX-18 liggen...
Temeer daar ik problemen voorzie als ik meer dan 2 flapstanden op mijn DX6i wil programmeren.

Ik heb zo'n Corona setje toevallig van de week besteld om mijn MX-12 mee om te bouwen. Ik vlieg nog prima op 35Mhz maar ben toch wel nieuwsgierig naar 2,4Ghz. En voor $30 dacht ik me er geen bui aan te vallen. Ik zal ff rapportje doen zodra alles binnen is.

Dit topic gaat over Assan, het lijkt me mooi als we hier on topic blijven.

Als er behoefte is aan een discussie over Corona, dan kan daar een aparte draad voor geopend worden.

Toch?

Mea culpa, ik dacht eigenlijk dat de Corona hack module erg nieuw was - tot voor een weekje was ik 'm nog niet bij HK tegengekomen en ik verwachtte dus niet dat er al draadjes over waren. Je begrijpt dat het dan niet zo onlogisch leek om 't hier te posten.

de modules daar zijn geen hack modules.

dit zijn gesloopte futaba of graupner modules. Want meer verschil is er niet. alleen de behuizing is anders.

ik heb corona met multiswitches werkend.

is het iemand al gelukt met assan bij robbe modules en zenders?

Heeft iemand een goede tip hoe ik het beste de antennedraadjes kan opbergen in m'n Calmato Sport (1,55 m span). De kist vliegt op een dikke 5S-lipo die aardig voorin zit.

Ik heb zo'n 7-kanaals Assan-ontvanger met lange draadjes en die moeten toch een goed plekje krijgen. Werken beide draadjes trouwens en moet ik ze ver en haaks uit elkaar leggen voor het beste resultaat? En mogen die draadjes vlak langs een servo lopen?

Vandaag voor het eerst met de kleine X8 R6M ontvanger gevlogen, ik merkte geen verschil:cool:. Op een hoogte van zoon 3 meter behoorlijk ver weg gevlogen, VEEL verder dan ik normaal vlieg, ik kon de sultimate bijna niet meer goed zien maar verder geen problemen.

Ook zelf nogsteeds de storing niet ondervonden die 2 van mijn clubgenoten hadden met mijn spul, allebij enkel hoogteroer, doet mij toch meer aan de servo denken dan de antenne.
Hoewel, wanner ik de zender (ff10) aanzet in ppm mode maakt hij een pieptoon als alles goed is, zit ik aan de antenne tijdens die toon dan klinkt hij iets anders... beetje vreemd.
Assan had gewoon net als futabe hem zo stevig moeten maken dat hij er tegen kan dat hij er op neergezet word, dat is het enige minpuntje dat ik kan ontdekken.

Ik heb een 2 nieuwe 35 Mhz ontvangers nodig, full range voor zwevers.
Die Futaba dingen kosten al snel 50 euro per stuk.
Maar na het doorspitten van dit topic zit ik mij af te vragen of het gewoon niet verstandiger is om zo een setje van Assan te kopen ?
Ben in het bezit van een FF9 (geen super).
Heeft iemand de Assan ook in een zwever zitten voor grote hoogtes ?

Klopt het dat het niets uitmaakt of het vliegtuig nou ver voor je zit, of erg hoog bijna recht boven je ?

Het is alleen jammer dat die dingen eigenlijk steeds op zijn bij hobbyking :(

René

Ik heb een 2 nieuwe 35 Mhz ontvangers nodig, full range voor zwevers.
Die Futaba dingen kosten al snel 50 euro per stuk.
Maar na het doorspitten van dit topic zit ik mij af te vragen of het gewoon niet verstandiger is om zo een setje van Assan te kopen ?
Ben in het bezit van een FF9 (geen super).
Absoluut, ik zou geen 35Mhz ontvanger meer kopen!:mrgreen:
Heeft iemand de Assan ook in een zwever zitten voor grote hoogtes ?

Klopt het dat het niets uitmaakt of het vliegtuig nou ver voor je zit, of erg hoog bijna recht boven je ?
Het kan een probleem zijn als je heel laag erg ver weg wilt, de hoogte in is juist makkelijker voor het systeem.
Het is alleen jammer dat die dingen eigenlijk steeds op zijn bij hobbyking :(

René
ASSAN : Page 1 even duur ongeveer (in de winkelwagen is hij 5% goedkoper)
Daar heb ik het vandaan.

assan2.4Ghz modul geplaatst in een FUTABA T4EXA zender.
een simpel klusje en veel ruimte.
antenne in geplaatst op de oude positie, werking fantastisch.

Back