de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gerard_nl, 17 mrt 2008.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Het zeskant warteltje is 8,5mm lang dus ik denk dat die wel drie keer in die staaf past.
    De binnenmaat van de wartel is 5,7mm.
    Dus weer een stap verder met dit warme weer.
    Ton
     
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ik lees in een ander draadje (zwevers) dat de antenne van de 2,4 ghz ontvanger in een hoek van 90 graden gelegd wordt.
    Is dat bij de Assan ontvangers ook nodig?
    Ze zijn immers zo kort en ik heb tot heden nog geen last gehad.

    [​IMG]
     
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    is het een gewone zwever? (dus niet van carbon of gf?)
    dan kan ie gewoon in je schuim geplaatst worden.
    als het echter bv carbon hotliner is moet je vr e rx nemen met lange antenne (om uiteindes dan uit de body te leggen)
    ps onder 90 graden bedoelen ze dus 1 gewoon rechtdoor en de andere gewoon naar links rechts plakken .

    met e stukje tape kan dat heel easy.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt, gerustgesteld!
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een 'gewone' zwever is voor mij nog altijd van hout.... Ik vind plastic al tamelijk hi-tech...;).

    Easy? Ook in een houten rompje, een paar mm. breder dan de ontvanger? :confused:
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Deze ontvangers zijn er ook met een langere antenne (verleng draadje) zodat je wel to buiten de romp kan komen. De werkelijke antenne is het uiteinde van á 3cm. De rest is verlengkabel (Coax)

    Maar met een houten rompje hoeven ze niet persee naar buiten. Heb je weinig verliezen van. Koolstof schermt af en dat geeft dus wel problemen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat wist ik....;)

    Mooi, maar als je te weinig ruimte hebt om ze in een hoek van 90 graden te leggen (romp nauwelijks breder dan de ontvanger), wat dan? :rolleyes: Dat is me niet duidelijk. :confused:
     
  8. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    die 90 graden is enkel om de ontvangst nog te verbeteren...
    is het 65, je zal ook kunnen vliegen hoor!
    ik heb zelfs al eens zonder mijn tx antenne gevlogen... zonder probs..
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Denk dat in mijn geval 20 a 30 graden het maximaal haalbare is.
    Maar het zou nog goed moeten werken dan?
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Die 90 graden haal je altijd, 1 draadje recht naar achteren, en 1 dwars over de ontvanger gewoon teruglussen.

    Ach als er maar een beetje ruimte tussen zit.

    Het steekt niet zo precies, de mijne zaten gedraaid en nooit iets van gemerkt.

    Johan
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nu ben ik helemaal gerustgesteld...:rolleyes: , :D
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhmmm... het maakt bij assen geen *piep* uit... 1 antenne is namelijk zo nep als het maar kan ;)
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    The plot thickens....:rolleyes:
    Waar zit dat andere draadje dan aan vast?
    Met 1 antenne zou je denken dat het geheel nogal richtinggevoelig wordt, toch?
     
  14. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Aan de massa.
    Ook de kleine ontvangers en hun grote longrange heeft maar 1 antenne .

    Groeten Wiebe.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Cheeta, je weet veel van de elektronica dus denk ik dat je zelf ook wel weet dat wat je hier schrijft absolute onzin is. Dat heb ik overigens al eens eerder geschreven met daarbij de onderstaande foto van een antenne dat in jouw ogen niet zou werken.
    Kijk er nog maar eens goed naar. Dit is een 2,4GHz video zendertje van een achteruitrijcamera systeem voor in een auto.
    [​IMG]
    De antenne is op de print gesoldeerd en op ongeveer 1cm hoogte haaks omgebogen. Precies op het punt waar hij gebogen is zie je een draad die aan aarde is gesoldeerd.
    Volgens jou redenatie zou deze antenne dus niets doen. Dan moet ik je teleurstellen want het werkt wel en heel goed ook. Juist zonder die verbinding met aarde werkt het een heel stuk minder goed. 8O
    De antenne techniek is heel apart en er gelden heel andere regels dan voor DC technieken. Hoe hoger de frequentie des te "vreemder" sommige zaken kunnen lijken maar dat wil nog zeker niet zeggen dat het onzin is of dat zo iets voor de sier is. De kans is dus groot, om niet te zeggen het is vrijwel zeker dat die Assan ontvangers niet goed of op z'n minst een heel stuk minder goed zullen werken als je die "nep" antenne verwijderd.

    Bruno,
    Die twee antennes onder 90° van elkaar monteren zorgt ervoor dat je onder alle omstandigheden de grootste kans hebt dat minstens 1 antenne een voldoende sterk signaal zal ontvangen. Hoe je die 90° realiseert is niet echt belangrijk. Het is wel belangrijk dat de twee antennes NIET parallel of in elkaars verlengde liggen. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat je helemaal niets meer ontvangt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    Goed verhaal Ernst, interessant.

    Ik had iets vergelijkbaars gehoord van kenners. Echter het verhaal van de "nep" antenne, dus dat hij niets doet, komt ook van kenners.
    Ik laat de "nep" antenne i.i.g. zitten, hij kan zeker geen kwaad! En ook onder de 90graden uiteraard ;) .

    Maar één dingetje begrijp ik nog niet helemaal. Ik raak redelijk overtuigd dat de "nep"/massa antenne een functie heeft. Echter er zijn ook Assans met dezelfde print layout (ze zien er voor mij als leek gelijk uit), op deze ontvangers ontbreekt WEL de "nep" antenne.
    Zijn ze dan anders afgesteld o.i.d? Of werken deze ontvangers minder goed?
    Dit zijn wel de auto ontvangers.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als het nep antennes zijn dan moeten die "kenners" mij maar eens uitleggen waarom een bedrijf als Assan die aan hun ontvangers maakt.
    Wat is in vredesnaam daar de meerwaarde van? 8O Zo'n antenne kost ook geld net als de montage ervan. Er moet dus meer winst gemaakt worden op zo'n ontvanger om die extra kosten terug te verdienen. Een bedrijf dat zoiets doet beduveld haar klanten wat zich uiteindelijk altijd tegen het bedrijf zal keren. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een bedrijf dat een goede naam heeft opgebouwd zich met zo iets bezighoud.

    De ontvangers met één antenne zijn auto ontvangers zeg je. Wel daar heb je de verklaring.
    Deze ontvangers zullen duidelijk minder gevoelig zijn en hebben waarschijnlijk ook aanpassingen in de software om dat voor een deel te compenseren. Het resultaat is dat je met die ontvangers een reikwijdte zal halen van misschien niet meer dan 100 meter. Ga je verder weg dan zal de ontvangst steeds slechter worden en je zal vaker "lockouts" krijgen. Op een bepaald moment werkt het helemaal niet meer.

    Dit is voor vliegende modellen uit den boze! Een reikwijdte van 500 meter is echt het absolute minimum om onder normale omstandigheden veilig te kunnen vliegen. Voor grote modellen en zwevers die echt ver weg kunnen is 1000 meter wel het minimum. Om onder die omstandigheden ook nog verzekerd te zijn van een zo optimaal mogelijke ontvangst wordt dus gebruik gemaakt van meerdere antennes. Hoe die gebruikt worden hangt helemaal af van de gebruikte schakeling dus de ontwerper.

    Dergelijke schakelingen kunnen voor ons misschien heel vreemd lijken. De schakelingen die dergelijke hele hoge frequenties moeten verwerken worden beïnvloed door ontzettend veel zaken. Zelfs het gebruikte materiaal en de dikte van de print hebben invloed op de werking. Het is zelfs zo dat de breedte en de dikte van de koperbaanjes op de print al invloed hebben. Een beetje soldeertin op de verkeerde plaats kan al een fatale invloed hebben op de werking van een ontvanger. En dan bedoel ik hier niet een druppel soldeertin die kortsluiting veroorzaakt maar een beetje tin op een koperbaantje waardoor het iets dikker is geworden.

    Het is jammer dat ik niet meer mag vertellen over de elektronica op mijn werk. Dat is voor een deel zeer hoogfrequente techniek (>20GHz). Daar wordt een filter in een ontvanger inderdaad afgesteld door met een soldeerbout een heel klein beetje tin op een baantje te leggen. Daar zitten printspoortjes op die nergens mee zijn verbonden en dus nep lijken. Haal je ze weg dan werkt de hele ontvanger niet meer, ze zijn essentieel voor de werking. Zelfs het inkorten van zo'n baantje heeft al merkbare invloed.
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Ik ben zelf tevreden assan gebruiker en ben overtuigd van de kwaliteit van Assan's produkten.

    Over de 'fake' antenne kan ik alleen het volgende zeggen:

    De ontvangers met kleine sprietjes doen het bij mij goed in sportvliegtuigjes, ook eenvoudige 2m zwevers. Ik monteer ze dan gewoon zoals ze zijn en laat de sprietjes gewoon uitsteken, zeker geen 90 graden tov elkaar.

    Verder heeft er iemand een (niet wetenschappelijk verantwoord) proefje gedaan en deze persoon kon geen verschil in ontvangst vinden tussen een assan ontvanger met de standaard twee sprietjes en een ontvanger waarvan de 'fake' antenne verwijderd was.

    Proefje is ergens op internet te vinden.

    Dus ik zou zeggen, gewoon in de romp stoppen en vliegen.
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Het Assan indoor ontvangetje van 3,2 gram heeft wel maar 1 antenne maar het kan best dat ze ergens op de print de andere antenne hebben verwerkt als print spoor. Zelf dat ontvangertje vlieg je storingsvrij tot zeker 150 meter. Verder zal ik denk ik niet gekomen zijn aangezien hij in piep modelletjes zit.

    Bij twijfel kan je altijd even een full range test doen in een open veld.
    Of de antenne op de zender verwijderen ook 10% van het zendvermogen geeft en zo dus maar een klein stukje hoeft uit te lopen weet ik niet. Graupner doet het dacht ik wel zo en spectrum heeft een bepaalde mode om het zendvermogen te reduceren.
     
  20. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    ervaring met Assan

    Het wordt maar eens tijd dat ik mijn ervaring met Assan aan het forum toevertrouw :D

    Ik heb ruim een jaar geleden mijn MX12 met de hackmodule omgebouwd naar 2.4 en gelijk al mijn modellen met een Assan ontvanger uitgerust.

    Voor de hoogte richting gevlogen modellen de witte 4 kanaals ontvanger en voor de modellen met aileron etc de 8 kanaals zwarte doos al dan niet met verlengde antenne.


    • Ombouw van de zender een een fluitje van een cent. 3 draadjes, eventueel een LED naar buiten brengen en een mechanische constructie voor de antenne. Bij mij is deze op de plek gekomen van de 35mHz antenne.
    • Ik heb een ontvanger gehad die soms niet wilde reageren op stuursignalen, ook een meter naast de zender niet. Retour gestuurd en keurig een nieuwe gekregen.
    • De reikwijdte van beide typen is meer dan voldoende om elk model uit het zicht te vliegen. De ultra lichte witte met het ene draadje is bij uitstek geschikt voor indoor vanwege zijn gewicht en omvang, maar voelt zich ook prima thuis in een Easystar die je tot zichthoogte brengt.
    • Ik heb in de tussentijd al weer een tweede MX12 omgebouwd en nu totaal zo'n 15 á 20 ontvangers in gebruik. Storingen en tikjes behoren tot het verleden met een uitzondering. Ik heb een zwarte 8 kanaals ontvanger gehad waarvan de ontvangst sterk wisselde. Soms geen problemen en dan in eens weer op nog geen 100m in failsafe (motor uit en roeren neutraal) om enkele seconden later weer te functioneren. Ik raad dan ook aan in het begin de ontvanger even in de gaten houden. Een reikwijdte test heeft niet zoveel zin. Maandagochtend modellen zijn er gewoon altijd :rolleyes:
    • Ik heb een Assan RX ook geprobeerd in een DLG op één Lipo maar dat vindt de ontvanger niet fijn. Het werkt wel, maar ik vond het niet betrouwbaar. Daarom heb ik mijn DLG's omgezet op 2 lipo's met een regelaar er tussen, die ook de lipo safe doet. Werkt prima een heeft ook nog een positief effect op de werking van de servo's
    Kortom ik ben heel erg tevreden. Gelet op de prijs en kwaliteit is het een super goed systeem. Ja er zijn systemen die meer kunnen (hoppen en mlink bv.) maar die zitten ook wel in een andere prijsklasse.
     

Deel Deze Pagina