De draad van fanaat.

He bagger wat een verhaal weer zeg, volgens mij wordt jij s,nachts gillend wakker met een felsnaad op je oogvlies.
diep treurig.
 
Roel,
Dat kan met alle,de zogenaamde speelgoed-stoommachientjes,gebeuren en hoeft beslist geen Russische kloon te zijn,de waterketel in de huishouding die kookt is ook gevaarlijk,of een gloeiende kop koffie die omvalt etc.

Wat je doet is appels met citroenen vergelijken. Ja, het is allebei fruit, maar het smaakt echt anders.
Bij alle stoomketels, Wilesco, Cheddar, zelfbouw tot en met industriële ketels kan er "iets" gebeuren. De meeste brandwonden thuis komen door een kop hete thee die door een kind van tafel wordt getrokken, enz.

Moeten we daarom maar accepteren "dat het kan gebeuren"?
Nee.
Daarom zorgen oplettende ouders dat die theepot/het theekopje niet aan de rand van de tafel staat.
Daarom wordt er hier zo hartstochtelijk geroepen dat je stoom met zilver moet solderen.
Bij het gebruik van 40/60 of 50/50 is het risico DAT er iets gebeurt veel te hoog.
Zeker als de soldering geschied door jouw doelgroep: de beginnende stoombouwer.

fanaat zei:
...nu ken ik de Cheddar stoomketeltjes niet,dus ken daar de peilglas-bevestiging ook niet van en wat voor soort peilglas het is,maar het resultaat dat je hebt meegemaakt maakt het alleen maar duidelijk dat het geen speelgoed voor kinderen is

Precies. Hiermee heb je de essentie te pakken. Spijker op de kop!
Geen speelgoed. Potentieel gevaarlijk spul.
Daarom vind ik het uiterst merkwaardig dat uitgerekend jij mensen aanzet tot het solderen met tin aan een installatie waar druk op staat.
Wat je zelf doet, moet je zelf weten. Ik neem aan dat je vakman genoeg bent om een goeie soldeerverbinding te leggen op je installatie met lage druk.
Maar weet ook dat de soldeerkunsten van een beginner vallen in de categorie "bak- en braadwerk".

Voorbeeld?
Een vriend van me had op marktplaats een Wilesco-installatie gekocht.
De soldeernaad van de veiligheid lekte, maar "dat kan ik wel solderen", zei hij.
Zo gezegd zo gedaan. Twee weken later kwam hij bij me, met ketel, echter met een losse veiligheid.
"Jij doet toch iets met stoommachines? Kun jij die veiligheid er op solderen? Is bij mij er af geklapt."
D'r zat meer (elektronica-) soldeer rond de plaats waar de veiligheid had gezeten dan in de rest van de installatie.
Ik heb vriendelijk bedankt voor de eer en 'm aangeraden in ieder geval de ketel plat te slaan en weg te gooien.

Je eigen woorden zijn:
fanaat zei:
Om iets goed te solderen is ook een kunst
Zorg dan ook dat die "kunst" goed wordt overgebracht en stop alsjeblieft met het geven van 'adviezen" die ronduit onveilig zjn als ze door "de beginnende modelbouwer" worden uitgevoerd.
 
Ik neem aan dat je vakman genoeg bent om een goeie soldeerverbinding te leggen op je installatie met lage druk.
Lage TEMPERATUUR is belangrijker dan lage druk.
Tin gebruikt in een koudwaterleiding kan makkelijk 8 bar aan.
Echter 1 bar stoom heeft al een temperatuur van 120˚

Tin-lood soldeer je bij 183˚ en hoger.
Bij de door fanaat verzonnen "veilige" grens van 2.5 bar hoort al 139˚ Watertemperatuur.
Dat is maar 44˚ onder de temperatuur dat het brij wordt, de buitenkant van de ketel met de vlam er tegen haalt die temperatuur makkelijk.
Dan is het echt niet sterk genoeg meer, maar Fanaat blijft maar vertellen dat het veilig is.
Uiterst vreemd en heel erg dom.
 
Heren tot nader order gaat dit draadje dicht, ten eerste is de sfeer nogal verhit en zou iedereen even (op veilige) manier stoom moeten afblazen, ten tweede is het nu genoeg gemeld dat een aantal zaken aantoonbaar niet veilig zijn wat betreft stoomketelbouw.
 
horizontale stoommachine 1938 AS.JPG
 
Deze stoommachine is ontworpen-gebouwd in 1938, en is toen in de "Modelbouwer" beschreven inclusief de bijbehorende stoomketel met ketelvoedingspomp.
 
Mooi stukje werk, en ziet er piekfijn uit voor een machientje van 80 jaar oud!
 
Bedankt Brutus,alleen moet ik er wel bij vermelden dat de afgebeelde stoommachine enige jaren terug is gemaakt,wel met de originele bronzen gietstukken uit 1938 die nog in mijn bezit waren,mijn vader goot de bronzen gietstukken zelf en daarom is deze machine veel nagebouwd,maar ook de bijbehorende stoomketel,ook daarbij werden bronzen delen gebruikt.
 
Is dit nou zeg maar de voorvader van de "noks"? Of lijkt ie er alleen op? Mooie machine om te zien. Ik kan wel ruimte maken in de kast hoor.... (grapje he...)

Mvg monsterdiesel
 
alleen moet ik er wel bij vermelden dat de afgebeelde stoommachine enige jaren terug is gemaakt
Dat verklaart de opvallend goede staat van de verf, en de helderheid van de onbehandelde bewerkte oppervlakken... :D
 
Is dit nou zeg maar de voorvader van de "noks"? Of lijkt ie er alleen op? Mooie machine om te zien. Ik kan wel ruimte maken in de kast hoor.... (grapje he...)

Mvg monsterdiesel
Deze stoommachine is inderdaad de voorloper van de "noks" de bouwtekeningen en beschrijvingen stonden in "De Modelbouwer"en is toen veel nagebouwd,maar dan zonder gebruik te maken het van gietwerk,de originele tekeningen (blauwdrukken) zijn nog in mijn bezit!
 
Dat verklaart de opvallend goede staat van de verf, en de helderheid van de onbehandelde bewerkte oppervlakken... :D
Klopt Brutus,als zoon van de ontwerper heb ik deze stoommachine door de jaren heen diverse keren gebouwd,maar de afgebeelde machine was een leerproject "metaal bewerken" aan een goede kennis van mij ongeveer drie jaar geleden,bij deze machine is het bronzen vliegwiel voorzien van een metalen buitenring,dat oogt beter....ook leuk om te weten,het machientje,mits goed gebouwd draait al bij 1 bar!
 
De bijbehorende stoomketel is ook in "De Modelbouwer" van 1938 beschreven,maar ook veel nagebouwd!
Dit is de originele blauwdruk-tekening.
 
Bedankt voor het sturen van de tekening van je vader. Ik heb met veel plezier de tekening gelezen.
Achteraf komt mijn ontwerp van de gasbrander redelijk overeen met de op de tekening getoond.
Klinken van de schilden is volgens mij voor de huidige stoombouwers niet binnen de mogelijkheden.
Je vader had toen al voorzien om de ketel te maken uit naadloos getrokken koperen pijp.
De ketel was oorspronkelijk ontworpen onder de oude voorschriften, voor modelbouw ketels max 2,4 atm.
Naderhand door normalisering binnen EEG en de PED zijn de normen voor modelbouwketels aangepast, binnen de regels van druk en inhoud, naar 3 bar.
Mijn oprechte complimenten voor de kennis van je vader.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het sturen van de tekening van je vader. Ik heb met veel plezier de tekening gelezen.
Achteraf komt mijn ontwerp van de gasbrander redelijk overeen met de op de tekening getoond.
Klinken van de schilden is volgens mij voor de huidige stoombouwers niet binnen de mogelijkheden.
Je vader had toen al voorzien om de ketel te maken uit naadloos getrokken koperen pijp.
De ketel was oorspronkelijk ontworpen onder de oude voorschriften, voor modelbouw ketels max 2,4 atm.
Naderhand door normalisering binnen EEG en de PED zijn de normen voor modelbouwketels aangepast, binnen de regels van druk en inhoud, naar 3 bar.
Mijn oprechte complimenten voor de kennis van je vader.

Bedankt voor de complimenten Stoompomp! Vroeger bij mij thuis ging het nergens anders over dan het bouwen van modelstoommachines-stoomtreinen-stoomboten wat de klok de klok sloeg,in 1938 heeft hij de modelbouwclub opgericht,de TEMC "Tilburgse Eerste Modelbouw Club" de leden waren allemaal stoomfanaten en veel van hun werkte bij de NS werkplaats Tilburg.
Alle clubleden mochten s'avonds gebruik maken van de metaalbewerkings machines in de hobbyruimte bij mij thuis,maar ook was er elke maand een vergadering en bracht iedereen zijn werkstuk mee,wat ik wil zeggen,het modelbouwen werd vanaf mijn 8 jaar met de paplepel ingegeven.
Het grote verschil van toen en nu,dat zijn de regeltjes en daar kan ik wel inkomen,rond 1938 werden er bijvoorbeeld nog maar weinig model-stoomtreinen gebouwd in Nederland en had je zo'n locomotief wel gemaakt,dan mocht je er in het openbaar op bijvoorbeeld tentoonstellingen mee rijden.
Van oorsprong zijn de grotere modellocomotieven 7.1/4" - 10" voor de eigen model-tuinspoorwegen....maar wie bezit zo'n grote tuin!
Maar nu,als je zo'n locomotief bouwt en zelf geen grote ruimte bezit,dan ben je verplicht om aan de nodige normen te voldoen om er in het openbaar mee te mogen rijden,dus eigenlijk heeft mijn vader geboft met onze "The Little One" wij hebben vanaf 1945 op veel plaatsen in Nederland met het lokje in het openbaar gereden.....enige jaren terug hebben wij met het lokje op een z.g.n. tuinfeest gereden....wel eerst de stoomketel gecontroleerd en afgeperst,nou,hij stoomde als een zonnetje en het feest kon niet meer stuk!
groeten fanaat.
 
Back
Top