De draad van fanaat.

Die tweede blauwdruk (442) gaat het nu over:
Indien sorry, maar voor mij was het de ondersteuning, ketelhuis van de ketel. De ronding klopte en ook de ingang voor de spiritusbrander.
Voor mij waren de boringen voor toe- en afvoeren van de rookgassen, zoals destijds gebruikelijk bij speelgoed stoommachines. Mijn Wilesco D10 machine heeft ook deze gaten in het ketelhuis.
 
Laatst bewerkt:
Beste Henk
Die eerste blauwdruk (437) is een mooie tekening.
Er zijn niet de gewenste afmetingen gebruikt, maar als je dat corrigeert is er geen probleem.(want GEEN felsrand)

Die tweede blauwdruk (442) gaat het nu over:
Die heeft een felsrand en moet met tin volgens fanaat.

Mijn bericht met alleen dikke rode tekst lijkt me duidelijk.
Niets hoeft Harm,maar het is wel verstandig,zeker in de modelbouw,fels en klinknaden te kunnen maken,en zeker het met de hand drijven van koper!
Met al die berekeningen kom je er niet,kost alleen een hoop tijd,alleen schrikt het de eventuele beginnende (jeugdige) modelbouwer af,het loopt al jaren geen storm met jongere aanloop....denk daar eens over na!
 
weet ik niet, dat vraag ik. eerste regel helemaal rechts:
Bekijk bijlage 295252


Dat wil nog niet zeggen dat je die tekening nu nog klakkeloos kan gebruiken !
Natuurlijk mag je de stoomketels uit 1938 na bouwen,er is nog steeds niets mis mee (max.druk 2,5 bar) maar om er mee op b.v.tentoonstellingen of andere openbare gelegenheden incl.voor modelstoomboten in waterplassen te showen,dat is natuurlijk uitgesloten en zal het spul gekeurd moeten zijn!
 
Met al die berekeningen kom je er niet,kost alleen een hoop tijd,alleen schrikt het de eventuele beginnende (jeugdige) modelbouwer af,het loopt al jaren geen storm met jongere aanloop

De huidige jeugd is door de opleiding zeer kritisch geworden.
Als je het niet kan uitleggen, voorrekenen dan ben je ongeloofwaardig.
Binnenkort 06.10 2018 sta ik Gorinchem en op 20 en 21.10.2018 in Dongen.
Op deze dagen sta ik ook vele jeugdigen te woord, sommigen hebben zoveel vragen, dat ik soms geen correct antwoord kan geven.
De techniek leeft wel, maar moet goed uitgelegd worden.
Oude technieken dienen alleen als basiskennis.
 
De huidige jeugd is door hun theoretische opleiding kritisch geworden,maar voor een gerichte praktische vakopleiding ligt het wel anders,mits er de juiste vak-docenten beschikbaar zijn,maar helaas de echte vakscholen bestaan hier niet meer,omdat praktisch alle grote bedrijven in de productie van machinebouw/scheepsbouw/textielindustrie/schoenfabrieken/noem maar op,uit Nederland zijn verdwenen!
Daarom is het juist goed om de eventuele (toekomstige) jeugdige modelbouwers de basiskennis te laten horen...."het is onze hobby"net als bij jullie.... het voetballen is,het mag natuurlijk ook een andere sport zijn.
Alleen bij onze hobby ziet de huidige jeugd voortaan alleen de volwassen,meestal grijze mannen (vrouwen) met een klein stoomtreintje rijden,of een klein stoombootje laten varen.....en vertel deze jeugd vooral niet,dat je jaren in een schuurtje aan het desbetreffende modelletje met plezier en nuchter hebt gewerkt.
In ieder geval,toch heel veel plezier binnenkort in Gorinchem en Dongen!
 
Fanaat,
Op wat heeft dit betrekking?
Niets hoeft Harm




Met al die berekeningen kom je er niet,kost alleen een hoop tijd,alleen schrikt het de eventuele beginnende (jeugdige) modelbouwer af
Waarom maak jij dan niet een tekening waarin die berekeningen al zijn gemaakt en de uitkomsten zijn verwerkt, dan heeft een andere bouwer er wat aan en hoeft die nergens aan te rekenen. Deze tekening voldoet niet aan de tijd waarin we nu leven. Maak je fiat 500 volgens de tekeningen van 1970, krijg je daar nooit goedkeuring voor om mee op de openbare weg te gaan rijden. Tijden veranderen, voorschriften ook. (en dat is niet voor niets)


Natuurlijk mag je de stoomketels uit 1938 na bouwen
Niemand zegt dat je zo'n ketel niet op de kast mag zetten.

er is nog steeds niets mis mee (max.druk 2,5 bar)
Hoe heb je die druk berekend?

dat is natuurlijk uitgesloten en zal het spul gekeurd moeten zijn!
Wil je nu zeggen dat je wel een bom mag maken en zelf mag opstoken, maar wanneer je buiten je huis gaat het ineens niet mag?
Je zegt wel dat wanneer je in het openbaar gaat, de ketel wel aan eisen moet voldoen. Zolang het voor jezelf is mag je aanrotzooien zoveel je wilt. ERG DOM !

De huidige jeugd is door hun theoretische opleiding kritisch geworden,maar voor een gerichte praktische vakopleiding ligt het wel anders,mits er de juiste vak-docenten
Ik mag hopen dat ze jou nooit onder die noemer plaatsen en eerder genoemde onzin gaan laten vertellen.

Daarom is het juist goed om de eventuele (toekomstige) jeugdige modelbouwers de basiskennis te laten horen
Kan nooit kwaad om een beschuitbus te leren maken.
De pest is alleen dat jij die felsnaden steeds weer koppelt aan veilige bewerking om een stoomketel mee te maken.
Doe dat niet, dat scheelt een hoop gezeik en ergernis.





Dus herhaal ik ook maar weer:

Geachte ketelbouwers,

ik adviseer vooral niet het bovenstaande te volgen maar de volgende boeken er op na te slaan:


Handboek Modelstoomketels
samengesteld door
Stoomgroep Holland
NVM
Stoomgroep turnhout vzw


of in het Engels
Model Boilers & Boilermaking
van
K.N. Harris



Hierna volgt het commentaar van een modelketel keur”meester”, die ik vroeg om zijn mening over de felsnaad van Fanaat.
19 mei 2015:
Geachte heer Baggeraar,

Als deze bouwer claimt alle regels te kennen, dan moet hij mij toch maar eens aanwijzen waar hij in de voorschriften gevonden heeft dat een dergelijke verbinding in de ketelbouw mag, tenzij hij een frisdrank- of bierblikje ook onder die categorie schaart.

U schrijft niet wat de inhoud van deze ketel wordt. Als die kleiner is dan 2 liter, dan valt hij niet onder de PED en is de druk daarbij <3 bar, zoals kennelijk in het onderhavige geval, dan zullen verenigingen over het algemeen ook geen keuring verlangen. Dat wil echter niet zeggen dat een bouwer dan maar alles kan doen. Natuurlijk mag hij experimenteren, maar als de ketel gekeurd moet worden zal hij geen enkele inspecteur vinden die een ketel met dergelijke verbindingen keurt.

Bij het koud vervormen van koper kunnen, en dan zeker bij zulke scherpe hoeken, kunnen haarscheuren ontstaan die het materiaal verzwakken. Bovendien wordt de felsnaad niet in één keer gevormd, maar stukje na stukje (afhankelijk va de breedte van het felsijzer) hetgeen grote spanningen in het materiaal zal geven en extra haarscheurtjes. Of dat dan bij het solderen met zilver allemaal weer goed komt, moet je maar afwachten. Ik geen van de handboeken voor het bouwen van modelstoomketels ben ik een dergelijke naad tegengekomen.

Zie ook het Handboek Modelstoomketels par. 4.2.1.4 fig. 4b: De “gejoggeldenaad, alhoewel niet geheel vergelijkbaar met de felsnaad, is niet toegestaan omdat ook hier grote spanningen in op kunnen treden.

Kortom: niet doen

Ten overvloede wijs ik er nog maar eens op dat het in zijn eigen belang is vóór aanvang van de bouw contact op te nemen met een inspecteur van de SGH of NVM indien de ketel onder het keuringsregiem van de SGH en NVM valt. Doet hij dit niet en begint te bouwen zonder een inspecteur geraadpleegd te hebben, dan komt hij van een koude kermis thuis: de inspecteur zal keuring van de ketel in dat geval weigeren.


Met vriendelijke groet,

W.M.[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
Straks gaat MIJN "draad van fanaat" voor de derde keer weer gesloten worden als Harm,de veiligheidscontroleur van het MBF zo tegen mij "fanaat" weer bezig is,lees nu weer de pagina #466 die is om 09:15 door hem verzonden...Harm ligt s'nachts van wakker van mijn dommigheid,nee,dat wist ik niet,lees hieronder
Wil je nu zeggen dat je wel een bom mag maken en zelf mag opstoken, maar wanneer je buiten je huis gaat het ineens niet mag?
Je zegt wel dat wanneer je in het openbaar gaat, de ketel wel aan eisen moet voldoen. Zolang het voor jezelf is mag je aanrotzooien zoveel je wilt. ERG DOM,
Blij dat ik er nog leef Harm na al de door mij gemaakte modelstoomketeltjes van koper en staal...gelast en geklonken,met zilver en tin gesoldeerd.....
 
En weer open, ik hoop dat iedereen even nadenkt voor “plaats reactie” en respecteer elkaar en soms ook wat de regels zijn...
 
  • Like
Reactions: jef
En weer open,
Je hebt het er maar druk mee, deurtje open deurtje dicht.
ik hoop dat iedereen even nadenkt voor “plaats reactie” en respecteer elkaar en soms ook wat de regels zijn...
Weluke spelregels, die van het Forum, die van de Nederlandsche taal, de fatsoensnormen, de voorwaarden waar een drukvat aan moet voldoen.
Of meer in het algemeen, reageer op het onderwerp en niet op de persoon.
Nu is dat laatste voor veel forummers en niet hier alleen op het modelbouwforum, knap moeilijk.
Ik bezondig mij er ook wel eens aan.
 
Of meer in het algemeen, reageer op het onderwerp en niet op de persoon.

Als men aangeeft dat bepaalde constructies niet veilig zijn, dan is dat reageren op het onderwerp en niet op de persoon naar mijn wel zeer bescheiden mening. Wat veiligheid betreft, stoom is iets van meer dan 100 jaar geleden en toen waren de voorschriften wel anders dan tegenwoordig,
 
Als men aangeeft dat bepaalde constructies niet veilig zijn, dan is dat reageren op het onderwerp en niet op de persoon naar mijn wel zeer bescheiden mening. Wat veiligheid betreft, stoom is iets van meer dan 100 jaar geleden en toen waren de voorschriften wel anders dan tegenwoordig,
Geheel correct....

Maar op een gegeven moment, is het standpunt van iedereen wel duidelijk, en dan heeft het niet zoveel zin meer, dan wekt het alleen nog maar ergernis op....

Dat gezegd hebbende, denk ik dat het beter is, gewoon weer Fanaat zijn machientjes te laten posten, en niet ellenlange discussies over wat er nu weer wel of niet gezegd mag worden.

Ik zeg hier wat ik zeg, me volledig bewust dat ook mijn reactie eigenlijk volledig "off topic" is, en voor wat het waard is, van mij mag een moderator dit bericht (en alle andere off topic berichten) wissen, zodat het draadje weer word waar het voor bedoeld is: Fanaat zijn stoommachientjes.
 
Als men aangeeft dat bepaalde constructies niet veilig zijn, dan is dat reageren op het onderwerp en niet op de persoon naar mijn wel zeer bescheiden mening.
Net als Brutus moet ik je daar wel gelijk in geven.
Wat veiligheid betreft, stoom is iets van meer dan 100 jaar geleden en toen waren de voorschriften wel anders dan tegenwoordig,
Yep, maar tegenwoordig is een andere tegenwoordige tijd als op 19 mei 2015.
In 2017 zijn de spelregels en wat waar is te vinden aan technische voorschriften documentatie een tikkeltje gewijzigd.

Voordat mijn schrijfsels dit draadje gaat verzieken en hierdoor wederom een helse discussie los barst.
Ik las op een ander deel van het forum dat een moderator, stalen platen in zijn bezit heeft voor een extreem hobby projectje.

Ik leen er nu eentje, zonder het te vragen en sluit me (achter) bij Brutus aan, met niet het vriendelijke verzoek, maar gewoon omdat het kan.
Ruim onze niet ter zake doende zooi ff op.

Dank u wel, voor de alvast getoonde moeite.

Misschien zit er voor morgen nog wel een potje bier aan vast in Gorkum, hoewel ik mij er dan wel van bewust ben dat mijn schaduwmaker daar in het daglicht komt te staan.
 
Maar op een gegeven moment, is het standpunt van iedereen wel duidelijk, en dan heeft het niet zoveel zin meer, dan wekt het alleen nog maar ergernis op....
Oorzaak en gevolg lijkt me.

Zou het niet veel gemakkelijker zijn om dan de oorzaak weg te nemen, zodat je geen ergernis veroorzakende berichten als reactie uitlokt/krijgt, die dan voor anderen weer ergernis veroorzaken?
Dan hoor je/hoort men te stoppen met plaatsen van de berichten die ergernis opwekken.
(Ja Bert, erg gevaarlijk wat ik nu schrijf. Ik realiseer me dat en dat is al heel wat) :D Gaat het je straks toch lukken mij een beetje te corrigeren.

Wanneer je na een "discussie" over een bepaald bericht een tijdje later weer dat zelfde bericht post en je krijgt weer die "discussie" en je post een tijdje later weer dat bericht zonder je ook maar iets aan te trekken van wat er gezegd is in de eerdere commentaren (want "discussie" is het nooit geweest) dan ben je :offtopic: censuur.

Er is nooit inhoudelijk op commentaar gereageerd, dat gaf dan weer ergernis en nog scherpere commentaren waar dan ook weer helemaal niets mee gedaan werd, totdat uiteindelijk het draadje dicht ging.
Dit loopt al vanaf 7 maart 2014.
Dan kan je natuurlijk ook stoppen met de berichten over tin en felsnaden in combinatie met stoomketels, want over de echte ketel en over de machines is nooit een "rel" ontstaan.

Iedereen geeft aan geen discussie te willen hier, maar plaatst wel reacties (ik ook). Heel apart.
Ik ben alleen niet van de sorry generatie en sluit dus niet af met "O meneer de mod, U mag mijn bijdrage wissen hoor................."

Oeps toch gedaan maar wel met een heel andere betekenis. :banana: Goed weekeinde. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak en gevolg lijkt me.

Zou het niet veel gemakkelijker zijn om dan de oorzaak weg te nemen, zodat je geen ergernis veroorzakende berichten als reactie uitlokt/krijgt, die dan voor anderen weer ergernis veroorzaken?
Dan hoor je/hoort men te stoppen met plaatsen van de berichten die ergernis opwekken.
(Ja Bert, erg gevaarlijk wat ik nu schrijf. Ik realiseer me dat en dat is al heel wat) :D Gaat het je straks toch lukken mij een beetje te corrigeren.

Wanneer je na een "discussie" over een bepaald bericht een tijdje later weer dat zelfde bericht post en je krijgt weer die "discussie" en je post een tijdje later weer dat bericht zonder je ook maar iets aan te trekken van wat er gezegd is in de eerdere commentaren (want "discussie" is het nooit geweest) dan ben je :offtopic: censuur.

Er is nooit inhoudelijk op commentaar gereageerd, dat gaf dan weer ergernis en nog scherpere commentaren waar dan ook weer helemaal niets mee gedaan werd, totdat uiteindelijk het draadje dicht ging.
Dit loopt al vanaf 7 maart 2014.
Dan kan je natuurlijk ook stoppen met de berichten over tin en felsnaden in combinatie met stoomketels, want over de echte ketel en over de machines is nooit een "rel" ontstaan.

Iedereen geeft aan geen discussie te willen hier, maar plaatst wel reacties (ik ook). Heel apart.
Ik ben alleen niet van de sorry generatie en sluit dus niet af met "O meneer de mod, U mag mijn bijdrage wissen hoor................."

Oeps toch gedaan maar wel met een heel andere betekenis. :banana: Goed weekeinde. :yes:

Niet te geloven zeg!!!!!!
 
Gefeliciteerd Fanaat, je linkje is weer geopend.

Kan je nu een antwoord geven op mijn vraag #441?

fanaat zei:
Vroeger bij mij thuis ging het nergens anders over dan het bouwen van modelstoommachines-stoomtreinen-stoomboten wat de klok de sloeg ,in 1938 heeft hij de modelbouwclub opgericht,de TEMC "Tilburgse Eerste Modelbouw Club" de leden waren allemaal stoomfanaten en veel van hun werkte bij de NS werkplaats Tilburg.

Bedankt voor je antwoord. Ik had al aangegeven, dat ik de ketelbouw buiten de mogelijkheden ligt van vele modelbouwers.
Maar omdat ik mij verdiep in de mogelijkheden van stoombouwers en hun oplossingen heb ik toch vragen. Indien niet van toepassing, dan hoor ik dit wel.
Volgens mij, lezende de tekeningen is het achterfront als eerste aangebracht. 34 klinknagels onderling op ca. 4,6 mm afstand gemeten op de buitenzijde. De eerste nagel op 90 gr. de tweede op 180 gr. en dan om en om 90 gr en 180gr. (de eerste op 90 gr met 2,3mm) + 4,6 mm geboord en geklonken(op binnendoorn). Waarom, als men in één lijn de nagels klinkt, wordt de ketelwand opgerekt.
Volgende, wat ik mooi vind. Het voorfront is uit brons, dik genoeg om er schroefdraad in te tappen voor de draadeinden en met kracht de ketelwand op het front te klemmen.
Het enige, wat ik wel verwacht, heeft je vader voor het samenvoegen van ketel en fronten soms loodwit als pakking gebruikt?
Voor mij is er niets mooiers dan lezen van oude tekeningen en uitpuzzelen hoe de ontwerper het heeft opgelost.

Gaarne antwoord, de modelketel is destijds gebouwd onder de oude modelbouw voorschriften, max. 2,4 bar.
Voor mij is de vaktechnische oplossing van je vader veel belangrijker!

Door jouw antwoord is misschien een PED correcte modelbouwketel te ontwerpen en te maken!
Misschien het zelfde ontwerp, maar dan met hardsolderen van de fronten.

Overigens, volgens mijn tabellen is de vooroorlogse getrokken naadloze kopend pijp, diam 50x 1 niet meer te koop. Wel 42x1,5, max. toegelaten bedrijfsdruk bij 100 gr. C met veiligheidsfactor 3,5 is 42 bar. De volgende afmeting is 54x1,5, max. druk 33 bar. Hieruit heb ik mijn gastank gemaakt, getest op 23 bar.
Laat van je horen.

Indien je nog vragen hebt, dan kan je deze altijd stellen op mijn draadje "Vragen aan Stoompomp".
 
Laatst bewerkt:
CUNSTRUIRT VON G.G.RETEAN TENDERLOCOMOTIVE (2).jpg
 
Back
Top