Jazeker hij gaat zijn draadje gewoon weer herhalen.
zie pag 15
Want dit is van dec 2017:
[QUOTE="brutus, Zie ik nu een zwaluwstaartverbinding????
In de metaal ken ik die uitsluitend als schuivende verbinding in geleiders, maar niet als constructieverbinding: de trekkracht word opgenomen door de "voetjes" van de zwaluwstaarten, en daarmee is de treksterkte minder dan de helft van de treksterkte van de onbewerkte plaat....[/QUOTE]
[QUOTE="Baggeraar, Ja.
Het gaat Fanaat niet om de ketel (die hoeft helemaal niet veilig te zijn), het gaat er om of je metaal kan bewerken.
Dit uiterst lastige werkstuk is er ook weer een voorbeeld van: het wordt niet gebruikt in de modelketelbouw!!!
Een bloknaad wordt wel genoemd.
Alleen geeft IWA (uiteraard) weer niet aan dat je dit uiterst precies moet vijlen om er voor te zorgen dat je overal eenzelfde naadje krijgt voor de zilversoldeer.
Ook geeft hij niet aan hoe breed die blokken moeten zijn.
Dit is dus alleen een oefening om te kijken of je een vijl kan vasthouden, mag niet in een stoomketel worden gebruikt.
Ik begrijp overigens helemaal niet waarom je 3 jaar terug je eigen verslag helemaal hebt verziekt door de foto's weg te halen en nu weer allemaal hetzelfde aan het posten bent.[/QUOTE]
Dus herhaal ik ook maar weer:
Geachte ketelbouwers,
ik adviseer vooral niet het bovenstaande te volgen maar de volgende boeken er op na te slaan:
Handboek Modelstoomketels
samengesteld door
Stoomgroep Holland
NVM
Stoomgroep turnhout vzw
of in het Engels
Model Boilers & Boilermaking
van
K.N. Harris
Hierna volgt het commentaar van een modelketel keur”meester”, die ik vroeg om zijn mening over de felsnaad van Fanaat.
19 mei 2015:
Geachte heer Baggeraar,
Als deze bouwer claimt alle regels te kennen, dan moet hij mij toch maar eens aanwijzen waar hij in de voorschriften gevonden heeft dat een dergelijke verbinding in de ketelbouw mag, tenzij hij een frisdrank- of bierblikje ook onder die categorie schaart.
U schrijft niet wat de inhoud van deze ketel wordt. Als die kleiner is dan 2 liter, dan valt hij niet onder de PED en is de druk daarbij <3 bar, zoals kennelijk in het onderhavige geval, dan zullen verenigingen over het algemeen ook geen keuring verlangen. Dat wil echter niet zeggen dat een bouwer dan maar alles kan doen. Natuurlijk mag hij experimenteren, maar als de ketel gekeurd moet worden
zal hij geen enkele inspecteur vinden die een ketel met dergelijke verbindingen keurt.
Bij het koud vervormen van koper kunnen, en dan zeker bij zulke scherpe hoeken, kunnen haarscheuren ontstaan die het materiaal verzwakken. Bovendien wordt de felsnaad niet in één keer gevormd, maar stukje na stukje (afhankelijk va de breedte van het felsijzer) hetgeen grote spanningen in het materiaal zal geven en extra haarscheurtjes. Of dat dan bij het solderen met zilver allemaal weer goed komt, moet je maar afwachten. Ik geen van de handboeken voor het bouwen van modelstoomketels ben ik een dergelijke naad tegengekomen.
Zie ook het Handboek Modelstoomketels par. 4.2.1.4 fig. 4b: De “
gejoggelde”
naad, alhoewel niet geheel vergelijkbaar met de
felsnaad, is niet toegestaan omdat ook hier grote spanningen in op kunnen treden.
Kortom: niet doen
Ten overvloede wijs ik er nog maar eens op dat het in zijn eigen belang is vóór aanvang van de bouw contact op te nemen met een inspecteur van de SGH of NVM indien de ketel onder het keuringsregiem van de SGH en NVM valt. Doet hij dit niet en begint te bouwen zonder een inspecteur geraadpleegd te hebben, dan komt hij van een koude kermis thuis: de inspecteur zal keuring van de ketel in dat geval weigeren.
Met vriendelijke groet,
W.M.