De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    fanaat zei:
    ..wat bedoel je daar allemaal mee Zoef de Haas,dit is bepaald geen opbouwende kritiek van een echte modelbouwer,zeker in stoomachines.......Misschien vind jij het stom uitgelegd door een Tilburger,maar wij weten in elk geval wel het verschil tussen ROOD KOPER en GEELKOPER en zelfs BRONS plus alle andere KOPERLEGERINGEN.......dit antwoord staat nu bij mij,omdat ik het te belachelijk vind om Dutsz zijn site hiermee te vervuilen,dat zou jammer zijn,maar en stop in het vervolg met dergelijke onzin!

    Volgens mij schrijft hij meer onzin dan ik, hoewel dat stukje koperslagerswerk best wel kunstig is. Of het geschikt is voor de toepassing welke hij voor ogen heeft, is weer een ander verhaal.

    Groetjes Hans.
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier is het simpele stoomketeltje afgeperst op 9 atmosfeer,helemaal geen lekjes ontdekt,maar ook geen afwijkingen in de diameter van de romp... de maximale werkdruk is maar 2,5 atmosfeer,dus de stoomketel zal zeker niet exploseren,dus ik ga nu gewoon verder met de stoommachine en appendages,ik denk dat menig keurmeester hier een puntje aan kan zuigen!
    Word vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    fanaat zei:
    ..wat bedoel je daar allemaal mee Zoef de Haas,dit is bepaald geen opbouwende kritiek van een echte modelbouwer,zeker in stoomachines.......Misschien vind jij het stom uitgelegd door een Tilburger,maar wij weten in elk geval wel het verschil tussen ROOD KOPER en GEELKOPER en zelfs BRONS plus alle andere KOPERLEGERINGEN.......dit antwoord staat nu bij mij,omdat ik het te belachelijk vind om Dutsz zijn site hiermee te vervuilen,dat zou jammer zijn,maar en stop in het vervolg met dergelijke onzin!

    Dat was zijn reactie op een normale opmerking welke ik had geplaatst. Volgens mij schrijft hij meer onzin dan ik. Hoewel dat stukje koperslagerswerk is heel kunstig, allen of het geschikt is voor het doel wat hij voor ogen heeft is weer een ander verhaal.

    Groetjes Hans
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het drijven van een koperen dommetje (vervolg)
    Tekeningen van een eenvoudige oscillerend stoommachientje voor de beginnende (jeugdige) modelbouwer.
    Word vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het onbenul druipt er vanaf.
    Hij schrijft gewoon dat zolang een stoomketel onder de 2.5 bar blijft hij niet zal exploderen.................
    Noemt echter ondanks eerdere verzoeken geen enkele berekening waarin dat wordt aangetoond.
    Bovendien is dit een andere ketel, want hier zit die dom niet op.
    Naast het liegen komt nu ook misleiden om de hoek.


    Hij zou dus veel beter moeten weten en niet van die onzin moeten uitkramen, want dat schreef hij 7 maart 2014.
    (lees meer in )
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/tekeningen-van-een-éénvoudig-oscillerend-stoommachine.208344/
     
  6. Squier

    Squier

    Lid geworden:
    5 aug 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Sorry hoor maar ik kan wel onderscheiden wat mooie oude ambacht is. Ik wist alleen niet dat ik dat niet mocht uiten omdat ik hier pas een maand lid ben. Nogmaals sorry!
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Misschien dat je hier:
    http://www.wikitoolia.nl/forum/index.php
    nog veel meer voor jou leuke dingen vindt, want waar je nu zit is een modelbouwforum. :D
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiten mag je hier alles, zelfs een eventuele mening dat ik een eikel ben, om maar een voorbeeld te noemen.... maar oh oh oh, wat reageer je gepiekeerd!

    Je schreef zelf "dat zie je hier maar weinig", en mijn vraag was of je dan in een maand tijd ALLE draadjes doorgespit had.... Ik heb niks gezegd over wat jij wel of niet zou mogen. Of wel soms?

    Ik denk namelijk dat je een "oude bekende" bent, want nogmaals, wat Fanaat doet is heel zo bijzonder niet. Integendeel eigenlijk: het valt meer onder mijn speciieke vakgebied, de "houtje-touwtje methodes". Die methodes hebben zo hun eigen charmes, maar vallen niet onder "oude ambachten", tenzij je blikken emmertjes of zinken dakgoten maakt...
     
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Laat je niet onderschoffelen Squier, er zitten hier nou eenmaal goddelijke modelbouwers die denken het allemaal te weten, steek je kop niet boven het maaiveld uit dan gaat die eraf vooral als je nieuw bent hier
    je kunt duidelijk hier zien wat sociale controle over jezelf inhoud.
    vooral Bagger heeft er nog al wat problemen mee.
     
    Squier vindt dit leuk.
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Best jammer dat je zoiets schrijft.
    Je doet voorkomen dat je het beter weet.
    Laat dan maar eens zien in welk "ketelbouw voorschrift" staat dat felsnaden zijn toegestaan en waar je stoomketels gerust met tin mag solderen.
    Dat beweert dhr F namelijk, terwijl dat echt niet waar is en dus zeer gevaarlijk is wanneer daar niet op wordt gereageerd.

    Lukt dat je niet, ben je gewoon weer iemand die er geen verstand van heeft en ook maar afgeeft op mensen die er wel wat van weten en hier dus alleen maar bent om ruzie te stoken. Om het toch nog een beetje ontopic te houden.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik wil reageren op het volgende citaat van Fanaat:
    Het eerste deel van de zin, tot en met "solderen" ben ik het helemaal mee eens.
    Het tweede deel absoluut niet.
    De beginnende of onwetende modelbouwer pakt, na het lezen van die zin, gewoon een rolletje elektronicasoldeer (want dat heeft hij toch liggen en soldeer is soldeer, toch?) en gaat daarmee een keteltje of een stoomleiding repareren.
    Want dat zal het meeste voorkomen; ik ze nog niet zo snel dat een beginnend modelbouwer zich meteen aan het maken van een ketel waagt, maar wie weet.
    Wat je hier beweert is zonder meer bloedlink.
    Je soldeert geen keteltje of leiding met 50/50 of 40/60.
    Dat doe je met zilver en dat doe je goed.

    Ooit is bij mij een stoomleiding gesprongen terwijl de ketel op nog geen 1,4 Bar stond.
    De installatie was een Russische kloon van een Cheddar-machine, uitgebracht door Graupner. Hoefde je zelf niets aan te solderen.
    Een soldering van het peilglas plofte.
    Gelukkig was het buiten in m'n achtertuin, en zat ik niet met m'n gezicht vlak op de machine om te kjken of hij al aan wilde lopen.
    Door de klap lag de installatie vervolgens op de grond.
    Als ik er met m'n gezicht vlak bij had gezeten, had ik behoorlijke brandwonden opgelopen. Zelfs met 1,4 Bar.

    Hierbij dus het vriendelijk verzoek om dit soort beweringen niet meer te doen.
    JIJ weet misschien wat je doet, die beginnende modelbouwer weet dat NIET en gaat wat aanklooien.
     
  12. Squier

    Squier

    Lid geworden:
    5 aug 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Goirle
    Wat is dit nu voor een forum? Reageer je nu zo gefrustreerd over de zin "dat zie je hier maar weinig" Ik had beter inderdaad "dat zie je NOG maar weinig" kunnen typen maar wat een commotie zeg over het woordje “hier”. Inmiddels heb ik dit draadje en sommige anderen helemaal door gespit en tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad niet mijn forum is. Wat ik zie is onder andere dat de heer Fanaat behoorlijk geschoffeerd word door de heer Baggeraar en een aantal anderen. Dit respectloos gedrag verwacht je niet op een forum als deze waarin modelbouw centraal zou moeten staan. Daarom zullen jullie van mij geen last meer hebben op dit forum en adviseer ik de heer Fanaat hetzelfde te doen. Wat een trieste bedoeling hier zeg! Als laatste wil ik nog even reageren op je opmerking van “Ik denk namelijk dat je een "oude bekende" bent” ik moet U hierin telleurstellen heer Brutus ik ga alleen om met mensen die respect tonen voor de medemens. Het gaat jullie goed goddelijke Modelbouwers!
     
    Peter van Poppel vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Totaal van de pot gerukte reactie....
    Als je het draadje nu eens objectief doorleest, dan zul je zien dat Fanaat maar over EEN ding geschoffeerd word: dat hij levensgevaarlijke adviezen geeft, die tot misvormende of zelfs levensbedreigende verwondingen kunnen leiden. Meer bepaald: het gebruik van tin en felsnaden.

    En dan word je terecht geschoffeerd, zeker als daar geen gehoor aan gegeven word en keer op keer hetzelfde levensgevaarlijke advies gegeven word.

    Er waren maar héél weinig mensen, die Dhr Fanaat ophemelden alsof zijn woord het woord van onze lieve heer was, en minstens één daarvan is van het forum geknikkerd.
    Dat was zijn zoon. Ik begrijp van harte dat iemand het voor zijn vader opneemt, maar dat doe je niet door de gevaarlijke informatie te verdedigen.Dat doe je door de persoon te verdedigen....

    Dus ja, als er dan opeens een "nieuw" lid aankomt, en op dezelfde manier begint op te hemelen, dan heb ik daar mijn gedachten over.

    Daar kan ik fout in zitten.

    Maar weet je? Een weldenkend mens, zou de inhoud van de berichten, en de reden waarom er geschoffeerd word, als eerste prioriteit nemen bij een beoordeling.
    Dat doe jij niet, je reageert op het schofferen zelf, ondertussen volledig voorbijgaand aan het hoe en wat. Jij begint gelijk aan je stutten te trekken, doet opeens nét alsof ik moeilijk doe over een zinnetje (érg "foute" discussie-techniek, want geeft een betekenis aan mijn woorden die er niet is), te roepen dat je weg wilt gaan, en oh wat een verrassing, je raad Fanaat óók aan, weg te gaan.... Van mij mag je, er zijn nog 20.000 andere forummers, die dit forum blijkbaar nog steeds érg nuttig vinden.

    Ik kan je dit zeggen: als Fanaat niet als een malloot maar door blijft gaan over tin gesoldeerde felsnaden in drukvaten, zou er met al het overige van zijn berichten helemaal niks mis zijn. En dat is bij mijn weten ook vaak genoeg er bij genoemd. Kijk dáár eens naar, voor je over mij of wie dan ook een oordeel velt.
     
    Potter, Baggeraar en Bert V vinden dit leuk.
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Maak je toch niet zo druk Hans dat is slecht voor je hart.....zelf ben ik nog steeds met mijn ontspannende hobby's,onder anderen de modelbouw bezig!
    Nu snap ik niet dat een bepaalde meute hier op het MBF forum,steeds mij de les wil gaan lezen.....blijf dan toch van deze site "draad van Fanaat weg".!

    Het vervolg,
    De 2 oscillerende liggende stoommachines zijn wat de slag en boring betreft hetzelfde als de staande machine. (zie tekening)
    De stalen stoomketel is gemaakt voor de 7.1/4 inch. Highlander
    Voor de grotere roodkoperen stoomketel onder constructie wordt de met de hand gedreven stoomdom,dit is natuurlijk een oefening
    om later bij het bouwen van de meer ingewikkelde r.k.model-stoomketel dit wel moet kunnen,wil de bouwer niet met de bestaande koperen waterleiding-buis al tevreden is,schiet wel lekker op,maar heeft met modelbouw weinig of niets meer te maken!

    Word vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wel lekker makkelijk hoor en vooral WEL veilig:

    [​IMG]

    Waterleidingketel of waterpijpketelbouw is te zien vanaf hier: klik hier
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    HoofdpaginaForums>Scheepsmodelbouw>Stoom techniek>
    De draad van fanaat.

    Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

    Tags: Add Tags
    Topic niet meer volgen
    Pagina 18 van 21
    < Vorige1161718192021Volgende >
    1. [​IMG]
      fanaat
      Lid geworden:
      9 sep 2012
      Berichten:
      697
      Locatie:
      Tilburg dus een KRUIK
      Metaalbewerking

      Peter, Remco, Dunsz, Cees,

      Het bewerken van metalen is,of wordt bij ons de grote hobby,hoop ik,anders waren wij niet met de technische modelbouw bezig.
      Eigenlijk wil ik in dit draadje,zo veel mogelijk de beginnende modelbouwer hierbij helpen.
      Dus ik denk dat de ervaren vaklui modelbouwers,die ook beroepsmatig het metaalvak beheersen hier niets hoeven te zoeken,maar alleen iets kunnen bijdragen in hetgeen wat ik bedoel!
      Laat ons beginnen met de grondbeginselen en dit heeft niets te maken met "zo deden ze het 100 jaar geleden,maar nu allang niet meer".
      Deze uitspraken zeggen al voldoende betreffende de ondeskundigheid van de spreker en nog erger als dit een z.g.n modelbouwer is!

      Start met het aanschaffen van een degelijke bankschroef,het liefst die in de machinebouw wordt gebruikt met een minimale bekbreedte van 100 mm.
      nog beter 120 mm.
      Een stevige werkbank,en deze vastzetten tegen de muur of (en) op de grond,dus niet zo'n hobbywerkbankje dat los staat,daar heb je niets aan,maar alleen ellende.
      Je kunt beter 3 houten balkjes 150 x 60 x L? naast elkaar bevestigen d.m.v. slotbouten M8 en op een stevig frame van hoekijzer 50 x 50 x 4 mm. (laten) maken.
      Wel moet de bankschroef op de juiste werkhoogte komen,dus hierop letten bij het op lengte maken van de pootlengte.
      Op deze werkbank kun je echt je lichamelijke kracht uitoefenen die nodig is bij het metaal vijlen en zagen,plus ook nog het hele lichte smeedwerk hierop verrichtten.
      Over de juiste werkhoogte van de bankschroef kom ik nog terug,eventueel met een schets!
      Bij de technische modelbouw is het nauwkeurig te kunnen vijlen,maar ook zagen heel belangrijk,dus eigenlijk moet je dit in het begin al heel goed gaan oefen met eenvoudige werkstukjes te maken.
      Het is immers hetzelfde als met zwemmen,als je niet kunt zwemmen spring je toch ook niet in het diepe,want dan verzuip je,bij onze hobby verzuip je gelukkig niet,maar wel gaat op de duur de animo voor technische modelbouw weg,omdat blijkt dat het merendeel van het werk niet door de aangeschafte bewerkingsmachine(s) kan worden gedaan.
      Begin met het aanschaffen van een goede kwaliteit werkplaatsvijlen,met de juiste kap.
      Die bestaan in A- bastaardvijl (grof) B- Halfzoetvijl (middenfijn) C- Zoetvijl (fijn)
      Elke vijl is verkrijgbaar in de vorm van, A- platte vijl. B- half ronde vijl. C- vierkante vijl. D- ronde vijl. en E - de platte draaibank vijl.
      Elke vijl is verkrijgbaar in diverse standaard-lengten.
      De kleine vijlen ook wel sleutelvijlen genoemd zijn ook verkrijgbaar met de juiste kap.
      Om te beginnen met de vijloefeningen kun je het beste een set platte vijlen met een lengte 250 mm.x 30 mm. x 6 mm. aanschaffen maar wel met een losse (houten) hecht.
      Een leverancier van werkplaats merkvijlen zag ik bij "Klium" met een duidelijke uitleg en de prijzen, hun e-mail adres : info@klium.nl
      Hier laat ik het voorlopig bij.

      Allemaal een gelukkig en gezond 2015!
      Groeten,

      fanaat Sjef.

      Mijn bedoeling van dit draadje lees je hier,maar als jullie als ervaren modelbouwers,zeker op de juiste bouw van modelstoomketels wat kom je dan eigenlijk doen.alleen waarschuw ik jullie om met zeer gevaarlijke spelletjes bezig zijn...wat jullie vertellen over het korte bochtjes buigen met een lood vulling dat klopt helemaal,alleen als het ondeskundig gebeurd kunnen daardoor zeer ernstige ongelukken gebeuren,of hebben jullie daar nog nooit van gehoord.Hetzelfde kan gebeuren met het ondeskundig centrifugaal gieten..waar zijn jullie mee bezig...kennen jullie te smelttemperaturen van lood....zamak....aluminium----koper ,hier zijn echt echt echt heel veel ongelukken door gebeurt,op zijn minst kan het je ogen kosten,maar je gezicht wordt ook niet mooier mee,wel ga je dan misschien wel lijken op een beroemde autocoureur Niki Lauda....dus ga mij niet waarschuwen over het maken met eenvoudig gereedschap van een fels verbinding,deze kun je trouwens ook voor meerdere verbindingen gebruiken....bekijk ook op blz.#58 het lokomotiefje,blz. #61 SJAN miniatuur stoommachine blz.#109 tekening hulpgereedschap,misschien doet het pijn voor jullie om dit weer te aanschouwen
      nu is het bijna 2018 en hoop ik voor jullie dat je in dat jaar volwassen kerels worden en eindelijk dan ook het kleine baggerschuitje te water wordt gelaten,aan de berekeningen zal het niet liggen!

      Dit is nogmaals mijn citaat #341,dan kun jij (jullie) het nogmaals doornemen,maar ga weer niet het proberen te verzieken!
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Voor deze liggende stoommachine is de roodkoperen stoomketel met de (hand gedreven?) stoomdom.
    Hier is een stalen modelstoomketel met klinkverbindingen....van het stoomtreintje "The Little One" !
    Dan een voorbeeld van een soldeerverbinding voor de professionele roodkoperen modelstoomketels.
    Maar wij houden het voorlopig eenvoudig!

    Word vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Roel,
    Dat kan met alle,de zogenaamde speelgoed-stoommachientjes,gebeuren en hoeft beslist geen Russische kloon te zijn,de waterketel in de huishouding die kookt is ook gevaarlijk,of een gloeiende kop koffie die omvalt etc. nu ken ik de Cheddar stoomketeltjes niet,dus ken daar de peilglas-bevestiging ook niet van en wat voor soort peilglas het is,maar het resultaat dat je hebt meegemaakt maakt het alleen maar duidelijk dat het geen speelgoed voor kinderen is,of wel met een volwassen man of vrouw erbij (mag ook samen) ,maar ook met enige kennis over stoomketels en ga nooit met je neus naar een stoommachine zitten kijken,maar alleen als de ketel is gekoeld!
    Om iets goed te solderen is ook een kunst,natuurlijk moeten onze ketelbodems wel van een behoorlijk passende soldeerrand zijn voorzien,maar daar gaan we in het vervolg nog over hebben.
    groeten fanaat.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jazeker hij gaat zijn draadje gewoon weer herhalen.
    zie pag 15
    Want dit is van dec 2017:



    [QUOTE="brutus, Zie ik nu een zwaluwstaartverbinding????:eek:

    In de metaal ken ik die uitsluitend als schuivende verbinding in geleiders, maar niet als constructieverbinding: de trekkracht word opgenomen door de "voetjes" van de zwaluwstaarten, en daarmee is de treksterkte minder dan de helft van de treksterkte van de onbewerkte plaat....[/QUOTE]

    [QUOTE="Baggeraar, Ja.
    Het gaat Fanaat niet om de ketel (die hoeft helemaal niet veilig te zijn), het gaat er om of je metaal kan bewerken.
    Dit uiterst lastige werkstuk is er ook weer een voorbeeld van: het wordt niet gebruikt in de modelketelbouw!!!

    Een bloknaad wordt wel genoemd.
    Alleen geeft IWA (uiteraard) weer niet aan dat je dit uiterst precies moet vijlen om er voor te zorgen dat je overal eenzelfde naadje krijgt voor de zilversoldeer.
    Ook geeft hij niet aan hoe breed die blokken moeten zijn.

    Dit is dus alleen een oefening om te kijken of je een vijl kan vasthouden, mag niet in een stoomketel worden gebruikt.

    Ik begrijp overigens helemaal niet waarom je 3 jaar terug je eigen verslag helemaal hebt verziekt door de foto's weg te halen en nu weer allemaal hetzelfde aan het posten bent.[/QUOTE]

    Dus herhaal ik ook maar weer:

    Geachte ketelbouwers,

    ik adviseer vooral niet het bovenstaande te volgen maar de volgende boeken er op na te slaan:


    Handboek Modelstoomketels
    samengesteld door
    Stoomgroep Holland
    NVM
    Stoomgroep turnhout vzw


    of in het Engels
    Model Boilers & Boilermaking
    van
    K.N. Harris



    Hierna volgt het commentaar van een modelketel keur”meester”, die ik vroeg om zijn mening over de felsnaad van Fanaat.
    19 mei 2015:
    Geachte heer Baggeraar,

    Als deze bouwer claimt alle regels te kennen, dan moet hij mij toch maar eens aanwijzen waar hij in de voorschriften gevonden heeft dat een dergelijke verbinding in de ketelbouw mag, tenzij hij een frisdrank- of bierblikje ook onder die categorie schaart.

    U schrijft niet wat de inhoud van deze ketel wordt. Als die kleiner is dan 2 liter, dan valt hij niet onder de PED en is de druk daarbij <3 bar, zoals kennelijk in het onderhavige geval, dan zullen verenigingen over het algemeen ook geen keuring verlangen. Dat wil echter niet zeggen dat een bouwer dan maar alles kan doen. Natuurlijk mag hij experimenteren, maar als de ketel gekeurd moet worden zal hij geen enkele inspecteur vinden die een ketel met dergelijke verbindingen keurt.

    Bij het koud vervormen van koper kunnen, en dan zeker bij zulke scherpe hoeken, kunnen haarscheuren ontstaan die het materiaal verzwakken. Bovendien wordt de felsnaad niet in één keer gevormd, maar stukje na stukje (afhankelijk va de breedte van het felsijzer) hetgeen grote spanningen in het materiaal zal geven en extra haarscheurtjes. Of dat dan bij het solderen met zilver allemaal weer goed komt, moet je maar afwachten. Ik geen van de handboeken voor het bouwen van modelstoomketels ben ik een dergelijke naad tegengekomen.

    Zie ook het Handboek Modelstoomketels par. 4.2.1.4 fig. 4b: De “gejoggeldenaad, alhoewel niet geheel vergelijkbaar met de felsnaad, is niet toegestaan omdat ook hier grote spanningen in op kunnen treden.

    Kortom: niet doen

    Ten overvloede wijs ik er nog maar eens op dat het in zijn eigen belang is vóór aanvang van de bouw contact op te nemen met een inspecteur van de SGH of NVM indien de ketel onder het keuringsregiem van de SGH en NVM valt. Doet hij dit niet en begint te bouwen zonder een inspecteur geraadpleegd te hebben, dan komt hij van een koude kermis thuis: de inspecteur zal keuring van de ketel in dat geval weigeren.


    Met vriendelijke groet,

    W.M.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan ook nog lezen in
    Handboek model stoommachines
    van R van Dort
    en
    J Oegema
    hoofdstuk 7
    regel1:
    In dit hoofdstuk komen we aan een onderdeel waar niet genoeg aandacht aan kan worden besteed.

    Een blz verder staat:
    De ketelromp bestaat uit een stuk naadloos getrokken koperbuis van ............

    Ook daar geen advies aan de beginnende stoombouwer te beginnen met het maken van een felsnaad en al helemaal niet over een zwaluwstaart.
    Waarom zou dat nu toch zijn?
    Als dat nu eens zou doordringen tot de heren schoenmakers, keert de rust terug in dit draadje.
     

Deel Deze Pagina