Stoompomp
In Memoriam
Vroeger bij mij thuis ging het nergens anders over dan het bouwen van modelstoommachines-stoomtreinen-stoomboten wat de klok de klok sloeg,in 1938 heeft hij de modelbouwclub opgericht,de TEMC "Tilburgse Eerste Modelbouw Club" de leden waren allemaal stoomfanaten en veel van hun werkte bij de NS werkplaats Tilburg.
Bedankt voor je antwoord. Ik had al aangegeven, dat ik de ketelbouw buiten de mogelijkheden ligt van vele modelbouwers.
Maar omdat ik mij verdiep in de mogelijkheden van stoombouwers en hun oplossingen heb ik toch vragen. Indien niet van toepassing, dan hoor ik dit wel.
Volgens mij, lezende de tekeningen is het achterfront als eerste aangebracht. 34 klinknagels onderling op ca. 4,6 mm afstand gemeten op de buitenzijde. De eerste nagel op 90 gr. de tweede op 180 gr. en dan om en om 90 gr en 180gr. (de eerste op 90 gr met 2,3mm) + 4,6 mm geboord en geklonken(op binnendoorn). Waarom, als men in één lijn de nagels klinkt, wordt de ketelwand opgerekt.
Volgende, wat ik mooi vind. Het voorfront is uit brons, dik genoeg om er schroefdraad in te tappen voor de draadeinden en met kracht de ketelwand op het front te klemmen.
Het enige, wat ik wel verwacht, heeft je vader voor het samenvoegen van ketel en fronten soms loodwit als pakking gebruikt?
Voor mij is er niets mooiers dan lezen van oude tekeningen en uitpuzzelen hoe de ontwerper het heeft opgelost.
Laatst bewerkt: