De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    onderdelen van de K-66 turbine-startmotot met clutch,steunlager.JPG Mijn zelfgebouwde turbine K66 nog in onderdelen,ook hiervoor moet het nodige plaatwerk worden gemaakt,maar heel heel lang geleden ben ik ook begonnen met eenvoudige stoommachientjes en stoomketeltjes!
    groeten
    fanaat Sjef
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    oscill.stoomm.3.JPG De machine nog zonder stoomketeltje.
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    persmal bpdems 910.JPG persmalletje voor de bodems.
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bodemplaat gloeien (4).JPG bodemplaatjes natuurlijk eerst gloeien.
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bodemplaat vormen (5).JPG nu in de bankschroef de bodemplaatjes vormen.
     
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bodemplaat uit vormmal (7).JPG het resultaat.
     
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    stoomketeltje (2).JPG zo moet het gaan worden.
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    stoomketeltje afpersen 9 bar .JPG toen het keteltje klaar was,afgeperst op 9 bar.
     
  10. Luitjes,

    ik voel mij verplicht te reageren, zal wel beroepsdeformatie zijn (ben advocaat) of iets anders (vind ik ook best, zeg het maar) maar wat hier door Baggeraar - ongetwijfeld met de beste bedoelingen, althans daar ga ik vanuit - geschreven wordt, schreeuwt om een reactie.
    Ik heb de tekst geciteerd en ingekort tot de (in mijn ogen) meest belangrijke punten; wat weggelaten is, daarvoor staan haakjes in de plaats

    Baggeraar, beste Harm,
    "een manier van bouwen die gevaarlijk KAN zijn" ...... het leven is gevaarlijk, daarom is in principe alles gevaarlijk. Qua stoom is iets gevaarlijk en daarom dus (via Stoomwet?) gereguleerd of verboden. Iets 'min of meer' verbieden is dus iets 'een beetje' verbieden; dat bestaat niet, net zoals 'een beetje zwanger' niet bestaat. Het is verboden of het is niet verboden. Een felsrand is niet verboden, DUS niet gevaarlijk (aangenomen wordt dat de Stoomwet er regels voor geeft, zo niet, het verboden zou hebben).

    dat IK niet weet hoe het moet (omdat ik nog niet veel verstand heb van metaal(bewerking)), maakt een felsrand op zichzelf dan nog niet al of niet gevaarlijk. Anders gezegd, mijn onwetendheid maakt een felsrand niet 'per definitie' gevaarlijk, zoals jouw (steun)argument is en dit steunargument daarmee/-door van onwaarde maakt, toch?

    Volgens mij weet je dat eigenlijk best wel, want je vergelijkt een felsrand vervolgens met een gejoggelde rand. En een gejoggelde rand - zoals je weet, want ik weet het ook, dus jíj weet het zeer zeker - is iets GEHEEL anders dan een felsrand en ABSOLUUT niet geschikt voor stoom. Daar heb je gelijk in, ware het echter dat een gejoggelde rand GEEN felsrand is. Je vergelijkt dus geen appels met peren (want dat zijn beide fruitsoorten) maar je vergelijkt een vuurstenen bijl met een schilderij van Van Gogh (gereedschap met kunst). Anders gezegd, het raakt dus eigenlijk kant noch wal.

    Ik ben er tot op mijn botten van overtuigd dat iedereen dat wil, niet alleen ondergetekende maar ook (en vooral) Sjef.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2015
  11. sorry, dubbel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2015
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    www.dumpert.nl/mediabase/.../metaalmuffins_maken_met_blikjes.html
    Bekijk deze bovenstaande site en jullie kunnen zien wat er met FRISDRANK-EN BIERBLIKJES door de modelbouwer gemaakt kan worden,natuurlijk zijn hier ook weer risico's aan verbonden,maar wel een mogelijkheid om zelf je gietstukjes te maken,hier ben ik ook ooit mee begonnen,maar dan met afval.
    Wel wil ik een opmerking maken over de vergelijking van mijn ontworpen stoomketeltje met een bierblikje,zelf geloof ik niet dat iemand van ons zo'n bierblikje kan namaken,denk hier eens over na!
    Nogmaals,mijn bedoeling is om zeker de jongeren te stimuleren om d.m.v. handwerk ook de interesse bij te brengen om aan deze (metaal)hobby te beginnen,dus niet met koperen afvoerbuis en waterleiding een keteltje in elkaar zetten.
    Het is niet voor niets dat onze hobby voornamelijk nog door ouderen wordt bedreven.
    Groeten,
    fanaat
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Jongeren stimuleren om handwerk te doen??? Daar ben ik al lang mee gestopt.
    Nu denk ik bij mezelf , zoek het zelf maar uit , dat heb ik jaren geleden ook moeten doen.
    Als de "wil" er is dan komt het vanzelf wel , anders is het sowieso een verloren zaak.

    Dirk
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  15. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    mooi verwoord Peter!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    , .
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  17. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,
    Geheel met je eens als je bedoeld dat een model van het origineel een fetisch kan zijn, het woordenboek sluit het niet uit met de omschrijving: stoffelijk voorwerp van afgodische verering. Dit sluit wel woord fetisch uit, omdat een woord geen stoffelijk voorwerp is.

    Wat betreft het bouwen van stoomketels in de ruimste zin van het woord een zekere kennis van velerlei handvaardigheden/wetgeving met zich mee brengt moge geheel duidelijk zijn.
    Dat een ieder recht heeft op zijn/haar manier van bouwen is evident, mijns inziens volstaat het door te zeggen: wij zijn het eens dat wij het oneens zijn.

    Mijn plezier in het lezen van berichten op dit forum wordt vergalt door de berichten met betrekking tot het gedram over juist, onjuist, bijna gelijk etc. Overigens ben ik vanwege de mogelijke betekenis van het woord, niet in Haastrecht gaan wonen!

    Met vriendelijke groet,

    Paul

    p.s. Een lijn is een kromme! Stof tot nadenken.
     
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Beste modelbouwers,
    waar hebben jullie het over,mijn zoveelste ontworpen stoomketeltje heeft een inhoud van 206 cc ,en de max.werkdruk is 2,5 bar en tevens (zoals het op de afbeeldingen te zien is) afgeperst op 9 bar en nu vraag ik mij af,waar zijn (ben ik nog) we mee bezig!
    Het is voor mij de bedoeling om op deze eenvoudige wijze van bouwen in metaal het voor de jeugd,die (nog!) niet in het bezit zijn van draai en freesbankjes ook onze modelbouw proberen aantrekkelijk te maken,dat op de dag van vandaag een heel moeilijke klus zal worden,zeker als we zo doorgaan!
    Even een vergelijking met toen: de modelbouw van stoommachines /model-locomotieven/ schepen begon in Nederland rond 1935 en er ontstonden diverse modelbouwclubs (hier de TEMC) waarvan de leden praktisch allemaal werkten in de metaal o.a. bij de werkplaats van de spoorwegen/ machinisten van textielfabrieken /scheepswerven, allemaal wel techneuten die met de handjes konden werken en niet bang waren dat die zwart werden.
    Bij mij thuis was de hobbywerkplaats van deze club gevestigd, het draaibankje/schaafbankje /tafelboormachine,het was allemaal 2e hands.
    Hier konden de leden tegen betaling van het stroomverbruik hun machinale bewerkingen maken.
    Wij waren geabonneerd op "De Modelbouwer" / "The Model Engineer" maar hadden ook de boeken van Greenly.
    Wel kan ik mij nog heel goed herinneren ,als mijn vader,dat was gewoonlijk op zaterdagmiddag zijn zelf gebouwde locomotiefje "The Little One" buiten ging testen, zowat de hele straat kwam het wonder aanschouwen zowel volwassenen als kinderen
    Dit speelde zich wel af rond 1944/45 en in die tijd kon de gewone man zich noch auto of motor permitteren,je moest al blij zijn als je toen een fiets bezat!
    In die tijd,maar ook daarna hebben wij veel met deze locomotief op,fancy fairs/tentoonstellingen o.a.in 1948" Gouden Handen"in Eden / Philps in Eindhoven gereden.
    En de vergelijking met nu: het stoomtijdperk is voorbij,de jeugd weet amper hoe ze zich een stoommachine moeten voorstellen!
    Maar vergeet ook niet dat er nog maar weinig jeugd is die momenteel het geduld kan opbrengen om op hun ééntje in een schuurtje een stoommachientje/ stoomtreintje of een bootje te gaan maken.
    Hier wil ik verder niet op ingaan als een nog steeds verwoed (metaal) modelbouwer,alleen kan ik ze geen ongelijk geven.
    Als je de modelbouwtentoonstellingen bekijkt zijn de meeste modelbouwhobbyisten grijs en als je de opgeschoten jongere bezoekers ziet kijken zo van"wat moet die oudere man op zo'n klein stoomtreintje of achter dat modelbootje" dan denk ik,het heeft in ons land zijn beste tijd gehad!
    groeten,
    fanaat Sjef
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    gewist,zonde van de moeite.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  20. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Het gaat vooral over het laatste stukje wat Paul poste, ik zal het hieronder plakken.

    "Mijn plezier in het lezen van berichten op dit forum wordt vergalt door de berichten met betrekking tot het gedram over juist, onjuist, bijna gelijk etc."

    nu zal mijn "mooi verwoord" duidelijk zijn verwacht ik.

    Mvg Kees,
     

Deel Deze Pagina