De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. De draad van Fanaat

    het is gelukt. Ik kan het nu printen voor je Remco
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het is niet niks om het hele Model Bouw Forum in zo'n korte tijd weer op de rails te krijgen , petje af!
    Dan is het maken van onze modelletjes een stuk makkelijker denk ik,hier speelt de tijd geen rol.........
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Tekening van een eenvoudig te maken oscillerende stoommachine!

    groeten
    fanaat tekening no. 2. oscillerende stoommach.jpg ACH]
     
    lasser vindt dit leuk.
  4. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi resultaat !
    Bepaalde details mag je ook op een andere schaal weergeven (wel extra aangegeven bij de schaal vermelding b.v.: schaal 1:1 resp. 1:5).
    Wel de standaard schalen aanhouden: 1 - 2 - 2,5 - 5 - 10 - 20 - 25 enz.
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    bepalen ontwerp oscillerende stoommachine PETER.png
     
    lasser vindt dit leuk.
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Deze bovenstaande schets laat zien waar je rekening mee moet houden om zelf een oscillerend stoommachine te gaan ontwerpen!

    groeten
    fanaat sjef
     
  7. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Bedankt voor de tekening Sjef.
    Zal wel de nodige uurtjes gekost hebben om het tekenprogramma een beetje onder de knie te krijgen.
     
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Bedankt voor de reactie americanspinningweels.
    Deze tekening heb ik opnieuw op MBF geplaatst omdat o.a. deze tekening vanwege de crash ook is verdwenen.
    Omdat dit makkelijk te bouwen machientje echt iets is voor de beginnende modelstoom enthousiast,komen binnenkort de verdere delen (mits er animo voor bestaat!) stoomketel - spiritusbrander - basisplaat ook terug.
    Dus deze tekening is toen gemaakt op mijn tekenmachine en ik ben nog steeds druk bezig het CAD tekenen onder de knie te krijgen!
    groeten fanaat Sjef.
     
    lasser vindt dit leuk.
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  10. Sjef,
    met dat ombuigen/in vorm maken van dat (rood)koper en brandertje en/of felsrand, moet je dat warm maken?
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    voor dit felsnaadje is het wel beter om het rood-koperen plaatje even te gloeien (zachter maken)!
    Gaat heel gemakkelijk,het roodkoperen plaatje even warm maken tot donkerrood,dan in het water dompelen en het plaatje is zo zacht als boter,gewoon even proberen met een proefplaatje.
    Dit felsnaadje is nodig voor het stoomketeltje behorend bij de oscillerende stoommachine afb. #102 .
    foto's volgen nog.
    groeten
    fanaat Sjef
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waarde medebouwers, ik zag de tekening van de felsnaad wéér verschijnen en ben zo vrij geweest om een lid van de veiligheidscommissie voor modelstoomketels te vragen naar zijn visie op de tekening.

    Ik plaatst dit niet omdat ik een hekel heb aan Sjef (ik waardeer zijn handvaardigheid), maar om anderen te attenderen op een manier van bouwen die gevaarlijk kan zijn en daarom min of meer verboden is om ongelukken te voorkomen.
    Dat dat nodig is blijkt uit de vraag of je koperen plaat zomaar mag bewerken of dat dat nog moet warm maken. Dit getuigt van één en al onwetendheid en als je dan nog van verkeerde bouwtekeningen vertrekt is dat vragen om ongelukken.
    De tekst in blauw lijkt me verder duidelijk.


    Geachte heer,


    Als deze bouwer claimt alle regels te kennen, dan moet hij mij toch maar eens aanwijzen waar hij in de voorschriften gevonden heeft dat een dergelijke verbinding in de ketelbouw mag, tenzij hij een frisdrank- of bierblikje ook onder die categorie schaart.


    U schrijft niet wat de inhoud van deze ketel wordt. Als die kleiner is dan 2 liter, dan valt hij niet onder de PED en is de druk daarbij <3 bar, zoals kennelijk in het onderhavige geval, dan zullen verenigingen over het algemeen ook geen keuring verlangen. Dat wil echter niet zeggen dat een bouwer dan maar alles kan doen. Natuurlijk mag hij experimenteren, maar als de ketel gekeurd moet worden zal hij geen enkele inspecteur vinden die een ketel met dergelijke verbindingen keurt.


    Bij het koud vervormen van koper kunnen, en dan zeker bij zulke scherpe hoeken, kunnen haarscheuren ontstaan die het materiaal verzwakken. Bovendien wordt de felsnaad niet in één keer gevormd, maar stukje na stukje (afhankelijk va de breedte van het felsijzer) hetgeen grote spanningen in het materiaal zal geven en extra haarscheurtjes. Of dat dan bij het solderen met zilver allemaal weer goed komt, moet je maar afwachten. Ik geen van de handboeken voor het bouwen van modelstoomketels ben ik een dergelijke naad tegengekomen.


    Zie ook het Handboek Modelstoomketels par. 4.2.1.4 fig. 4b: De “gejoggelde” naad, alhoewel niet geheel vergelijkbaar met de felsnaad, is niet toegestaan omdat ook hier grote spanningen in op kunnen treden.


    Kortom: niet doen


    Ten overvloede wijs ik er nog maar eens op dat het in zijn eigen belang is vóór aanvang van de bouw contact op te nemen met een inspecteur van de SGH of NVM indien de ketel onder het keuringsregiem van de SGH en NVM valt. Doet hij dit niet en begint te bouwen zonder een inspecteur geraadpleegd te hebben, dan komt hij van een koude kermis thuis: de inspecteur zal keuring van de ketel in dat geval weigeren.

    Dit laatste is alleen van belang als je op een evenement als Nienoord met stoom onder druk wil staan en de organisatie een keuring/testbewijs wil zien.

    Vriendelijke groet Harm,
    die de stoomhobby veilig wil houden en vooral zonder allerlei verdere beperkingen zoals de drone-vliegers ondertussen over zichzelf hebben uitgeroepen.

     
    bram1324 vindt dit leuk.
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Ben een duidelijkere tekening van deze complete machine aan het maken.
    groeten
    fanaat Sjef
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    dit is alvast het rompje voor het toekomstige stoomketeltje, een leerzaam werkstukje,ook voor de beginnende modelbouwers.
    groet
    fanaat Sjef
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Kijk niet naar de volgorde van de foto's mannen,het begin voor het zelf maken van het felsnaadje komt er aan...even een probleempje gehad met het plaatsen van de afbeeldingen maar vermoedelijk is het nu opgelost .
    groeten
    fanaat Sjef
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    felsijzer met proefstukje het felsen 4.JPG
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK

Deel Deze Pagina