Was het de regel dat men de motoren toen rechtsom liet draaien , dat lijkt me moeilijker om aan te slagen ( voor een rechtshandige toch )
Dirk
Dat is goed opgemerkt.
Een rechtshandig persoon draait de prop tegen de klok in.
Tegen de klok, links startend geeft vanuit de achterkant van de machine een rechtsdraaiende machine.
Gelet op de prop is dit een linksdraaiende machine.
Het kan ook zo zijn, dat de foto's oorspronkelijk gemaakt als DIA's verkeerd om geplaatst/spiegelbeeld geplaatst waren.
Maar ik kan geen teksten in spiegelbeeld vinden.
Maar misschien heeft Fanaat de eerste de beste prop gepakt, die hij had.
Overigens, dit is een houten prop, kunststof props zijn na 10 jaar niet meer betrouwbaar.
Verder, ik vind het prachtig, dat destijds het carter werd gemaakt uit 2 delen, zodat in de krukzijde de boring en krukslag gemaakt kon worden en in deel 2 de ruimte voor de krukpen,
Overigens: Fanaat laat een venturie carburateur zien, die op de inlaatpoort, bedient door de zuiger is aangesloten.
Bij latere modellen wordt de opening in de krukas gebruikt voor toevoer van het brandstofmengsel.
Bij beeld :
https://www.modelbouwforum.nl/media/036-10-cc-wesp-motortje-uilaatzijde-bouwj-1946-47.137958/
laat hij wel de onstekiingsspoel zien, maar geen toepassing van de contactpunten en de bijbehorende condensator.
Destijds bestonden er nog geen thyristor bestuurde ontstekingen,
Eigenlijk ben ik alleen benieuwd hoe Fanaat destijds de ontsteking heeft gerealiseerd.