De draad van fanaat.

Mooie foto van de solutie mengketel maar ik lees ook 1948, dus voor mijn tijd, 71 jaar geleden! Dit doet me wel een indruk geven van de leeftijd van meneer Fanaat ...... en dan niet alleen van de hobby kunnen genieten maar ook nog eens aan een forum deelnemen! Petje af!
(tekst aangevuld!)
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft over asbestkoord, kun je niet beter grafietkoord gebruiken in de gland? Of teflon ringen?
(Heb de automatische tekstcorrectiefunctie even overbrugd!)
 
Mooie foto van de solutie mengketel maar ik lees ook 1948, dus voor mijn tijd, 71 jaar geleden! Dit doet me wel een indruk geven van de leeftijd van meneer Fanaat ...... en dan niet alleen van de hobby kunnen genieten maar ook nog eens aan een forum deelnemen! Petje af!
(tekst aangevuld!)
 
Bedankt voor Uw opmerking meneer Springer,technische modelbouw kreeg ik vanaf 1930 al met de paplepel ingegeven,vooral op het stoomgebied...mijn vader had in 1936 al een abonnement op "De Modelbouwer en was ook de oprichter van de toenmalige TEMC, (Tilburgse Eerste Modelbouw Club)
Inderdaad geniet ik nog steeds van modelbouw,heerlijke ontspanning toch......dus blijf mijn draadje volgen!
bevrijding 1944 met Sjef op de bok.JPG
 
Afbeelding uit 1945 bevrijdingsfeest...hier ben ik de machinist van de stoomtrein "The Little One" alweer klaar voor het zoveelste rondje!
 
Met wat aanpassingen (onder andere o-ring afdichtingen ipv asbestkoord) is er een heel erg betrouwbare voedingpomp van te maken.
op lucht:

Deze Stuart stoompomp was het voorbeeld van J.Wildervanck's stoompompje en heeft het samen met A.Schoenmakers in onze werkplaats gebouwd en op stoom getest.......ik vond het niet zo'n succes!

DSC01702.JPG
 
Mooie foto van het bevrijdingsfeest. Moet toch een enorme gebeurtenis geweest zijn in 1945.
Mijn vader was zelf niet technisch aangelegd maar zag wel het voordeel in om een mooie hobby te hebben en heeft me daar waar mogelijk ondersteund.
Geniet nog van de hobby............. en lang.
 
Mooie foto van het bevrijdingsfeest. Moet toch een enorme gebeurtenis geweest zijn in 1945.
Mijn vader was zelf niet technisch aangelegd maar zag wel het voordeel in om een mooie hobby te hebben en heeft me daar waar mogelijk ondersteund.
Geniet nog van de hobby............. en lang.
Je vader heeft helemaal gelijk gehad Springer,technische modelbouw is ontzettend leuk maar vooral heel leerzaam.......en je kunt er oud mee worden!
 
Door zijn ´bemoeienis´heb ik zo´n vijftig jaar geleden mijn eerste draaibank aangeschaft, een Emco Unimat SL.
Ik draai er al die tijd mijn kleinere onderdelen op, onder meer voor brandstof drukregelaars, pitotbuizen, venturies e.d., het fijnere spul maar kon hem ook gebruiken bij het vervaardigen van een helicoil (1/4 x32) voor mijn ENYA 60 4C. Mooie machine.
Hanna met de Emco.jpg
 
  • Like
Reactions: jef
Dergelijke hobby bankjes waren er voor de oorlog nog niet te koop,maar ik had geluk dat dat in de werkplaats van mijn vader een Lord & Smith draaibank stond,speciaal voor de clubleden van de TEMC waar hij met J.Wildervanck de oprichters waren.
De mogelijkheden op deze draaibank waren toen hetzelfde of minder als nu met een EMCO UNIMAT SL,geen automatische voeding,het kruissupport was door middel van blokkeer handle te verplaatsen,het was eigenlijk een productie draaibank nog met een platte riem aandrijving,maar daar heb ik 72 jaar geleden wel heel goed op leren draaien,op mijn zestiende het 10 cc tweetakt benzinemotortje "WESP"
 
Leuk motortje,

Is dat zelfbouw?
Zitten er gietdelen aan of lijkt dat maar zo?
Er lijkt een naad in t midden te lopen,zijn er 2 carterhelften?
 
Leuk motortje,

Is dat zelfbouw?
Zitten er gietdelen aan of lijkt dat maar zo?
Er lijkt een naad in t midden te lopen,zijn er 2 carterhelften?

Dit 10 cc motortje "WESP" is helemaal zelfbouw op de gietstukjes na,wel volgens een tekening van de ontwerper Hr.Kleyheeg!
Deze tekening met beschrijving was gepubliceerd in het maandblad "MOTOR" met een vermelding voor de eventuele levering van de de 2 gietstukjes.
Je moet rekenen Pat,het was vlak naar de oorlog en mijn salaris was ook niet om naar huis te schrijven en toch maar besteld.
Toen de gietstukken gearriveerd waren had ik deze voor de zekerheid maar nagegoten,stel dat ik de originelen zou verprutsten.
Jammer van het geleverde slechte gietwerk zoals je kunt zien!
Het zijn inderdaad 2 carterhelften (de aluminium gietstukken),de krukas afdichting is ook speciaal gemaakt,toen bestonden er nog geen oliekeerringen,de kogellagers was een groot probleem,dit waren lagers die je alleen te vinden waren in Engelse en Amerikaanse vliegtuigen,de miniatuur bogie had ik ook zelf moeten maken,de propeller,noem maar op.......maar toen het motortje helemaal klaar was draaide het geweldig mooi.
Later in 1948 had ik mijn motorrijbewijs en ben toen op uitnodiging bij Hr.Kleyheeg met mijn motortje,de"WESP"op bezoek geweest,die was zo enthousiast
dat enige weken later de Hr Kleyheeg onverwacht bij mij thuis kwam,met niet te geloven 2 miniatuur 3/8" Lodge bogies en 2 miniatuur 1/4" Lodge bogies!

Groeten Fanaat
 
Was het de regel dat men de motoren toen rechtsom liet draaien , dat lijkt me moeilijker om aan te slagen ( voor een rechtshandige toch )
Dirk
 
Ik vind het een erg leuk motortje en het zegt ook wel iets over de toewijding en passie voor het zelf construeren van dit soort machientjes.
Eerst maar de gietdeeltjes nagieten omdat het nogal een hap uit je salaris was..

Petje af hier voor en respect voor al die jaren ervaring.
Ik denk.dat ik nog heel veel kan leren hier.
 
Was het de regel dat men de motoren toen rechtsom liet draaien , dat lijkt me moeilijker om aan te slagen ( voor een rechtshandige toch )
Dirk

Dat is goed opgemerkt.
Een rechtshandig persoon draait de prop tegen de klok in.
Tegen de klok, links startend geeft vanuit de achterkant van de machine een rechtsdraaiende machine.
Gelet op de prop is dit een linksdraaiende machine.
Het kan ook zo zijn, dat de foto's oorspronkelijk gemaakt als DIA's verkeerd om geplaatst/spiegelbeeld geplaatst waren.
Maar ik kan geen teksten in spiegelbeeld vinden.
Maar misschien heeft Fanaat de eerste de beste prop gepakt, die hij had.
Overigens, dit is een houten prop, kunststof props zijn na 10 jaar niet meer betrouwbaar.

Verder, ik vind het prachtig, dat destijds het carter werd gemaakt uit 2 delen, zodat in de krukzijde de boring en krukslag gemaakt kon worden en in deel 2 de ruimte voor de krukpen,
Overigens: Fanaat laat een venturie carburateur zien, die op de inlaatpoort, bedient door de zuiger is aangesloten.
Bij latere modellen wordt de opening in de krukas gebruikt voor toevoer van het brandstofmengsel.

Bij beeld : https://www.modelbouwforum.nl/media/036-10-cc-wesp-motortje-uilaatzijde-bouwj-1946-47.137958/

laat hij wel de onstekiingsspoel zien, maar geen toepassing van de contactpunten en de bijbehorende condensator.
Destijds bestonden er nog geen thyristor bestuurde ontstekingen,
Eigenlijk ben ik alleen benieuwd hoe Fanaat destijds de ontsteking heeft gerealiseerd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top