DirkSchipper
Forum veteraan
Mag ik het 'vliegtijd rekken' noemen?!...wordt gebruikt om tijd te rekken (noem het maar zo).

Helemaal. 100%Hopelijk is nu alles duidelijk![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mag ik het 'vliegtijd rekken' noemen?!...wordt gebruikt om tijd te rekken (noem het maar zo).
Helemaal. 100%Hopelijk is nu alles duidelijk![]()
Nope., ik bedoelde niets anders.
.....
Hopelijk is nu alles duidelijk![]()
............(en dat is vlgs. mij volkomen profiel-onafhankelijk)
0,5 graden invalshoekverschil
En dat wil je dan vliegen, in een geballaste kist bij 3-4 Beaufort?
Het maakt dan alsmaar meer zin dat die (met kennelijkl wind vliegende) Ami's roepen dat het zwp verder naar voren moet... (waardoor het invalshoekverschil groter wordt !)
Bij slechts 0,5 graden houd jij (en ikke ook) geen enkele kist stabiel in de lucht bij wat levendigere condities............
(en dat is vlgs. mij volkomen profiel-onafhankelijk)
Als je even niet op let dan kun je domme dingen doen...............
Het was vandaag heerlijk weer. Iets meer wind dan gisteren dus een mooi moment om een 3s lipo te proberen. Eerst de Ultima uitgewogen op 103 mm, vervolgens naar veld gereden.
Nadat ik half gas was gestart gaf ik na een meter of 30 vol gas. De Ultima steeg sneller dan met 2S maar niet zo snel als verwacht. Rond de 200 meter hielt de motor er mee op. Dacht nog, wat gaan die 30 seconden snel voorbij en wat valt de hoogte tegen. Wat volgende was een mooie vlucht. Eerst doorgeklommen naar 300 meter, vervolgens naar beneden gestuurd en twee keer vanaf 40 en 50 meter rustig naar boven gedraaid. Maximaal 5 meter stijging per minuut. Na ruim 20 minuten geland omdat ik de spanning van de lipo wilde controleren.
Ik was erg tevreden over de vlucht. De Ultima was een stuk dynamischer geworden door het zwaartepunt verder naar voren te verleggen. Hij gaf de thermiek voldoende aan om makkelijk boven te blijven.
Aan de grond bleek hoeveel geluk ik heb gehad. De motor bleek te zijn vastgelopen. De Lipo zat nog op 28%, veel lager dan de 40% die ik normaal aanhoud als ondergrens.
Omdat ik een te grote prop had gebruikt was de motor doorgebrand. Dom natuurlijk dat ik er niet aan gedacht heb om de 16 keer 8,5 te vervangen. Daarnaast was er extra stroom verbruikt, achteraf had ik niet veel langer kunnen vliegen.
Al met al geluk gehad en weer wat geleerd.
De motor wordt vervangen door een 1015 van Schambeck. Hopelijk kan ik volgende week verder met mijn leerproces.
Uit interesse even zitten spelen met Ecalc.
Uitgaande van een warme lipo zat je bij 2s rond de 270W (46A)
Bij overschakelen naar 3s werd dat ineens 590W en 74A.
In de praktijk was de maximale stroom mogelijk zelfs iets meer, ervan uitgaande dat de spanning van de warme lipo nog iets minder instortte dan ecalc inschat.
Niet alleen wordt het vermogen ruim 2x zo hoog (en alleen al daarom wordt de motor 2x zo warm), omdat het rendement boven de 40A snel daalt, wordt de motor nog veel sneller (te) warm. Het verlies verdubbelt ongeveer tussen 40A en 74A.
Oftewel de motor krijgt en door het hoge vermogen en door het hogere verlies in totaal ruim 4x zoveel verlieswarmte te verwerken, wat al snel tot de hittedood kan leiden. Zoals je helaas al ervaren hebt.
De hogere spanning is op zich geen probleem, zolang je de stroom maar niet laat stijgen, door een kleinere prop te monteren (maar dat wist je al, vermeld het alleen even om mensen niet van 3s af te schrikken).
Hallo Juun,Hallo Peter,
41A is wel wat veel voor die YGE30.
Ik vermoed dat je starts tot boven de 200m (ook op afstand) enkel kunt bereiken door over te stappen op een 3s aandrijving. 850 mAh is dan niet meer nodig; 500 mAh is ruim voldoende en je bespaart dan ook nog wat gewicht. De aandrijving wordt daarmee ook aanmerkelijk efficienter (ecalc: van 76,2% naar 83,7% met een 11x7 prop). Komt dan rond 30A uit.
Ik overwoog ook de inzet van de 1020 in de Ultima (die ik ook al in de lichte Pike gebruik) doch verkoos uiteindelijk een Hyperion 2208 buitenloper (met ME) omdat deze nog iets minder weegt (39 gram). Op 500 3s Bolt probleemloos boven 200m., ook als ik de cellen tot slechts 4,2V laad.
Mijn Ultima woog slechts 1075 gram. Ook geen ballastvoorziening; wel aandrijving met de draden doch servo´s naast elkaar i.p.v. achter/boven elkaar.
Ik spreek hierboven in verleden tijd, omdat mijn Ultima helaas in Weilheim in een mid-air collision op grote hoogte is gesneuveld. Door de impact op de vleugel brak de romp in de lucht op 2 plaatsen. Aan een gecontroleerde landing viel dus niet meer te denken; in de val schampte het model ook nog een boom. Alleen het middenstuk en het stabilo zijn nog bruikbaar. Kielvlak heb ik niet meer teruggezien. Ik heb na lang overwegen besloten het model wel weer op te bouwen.
Groet,
Juun
Hallo Juun,
Kan je even laten weten met welke schroef je die Hyperion 2208 hebt uitgerust a.u.b
Dank!
Hoewel ik niet vol gas ben vertrokken kan ik mij niet voorstellen dat er 590W vrij kwam bij vol gas