Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Hey Ramses,

Je gaat lekker!!:thumbsup:

Al met al nog een hele klus, wanneer gaat ie vliegen denk je?
En... euh... dat soldeer werk ziet er prima uit hoor;)

Gr. Leander
 
hey eric en ramses,

Idd die bedoel ik de beddenplank was de naam ff kwijt in licensie gebouwd door fokker en daardoor ook wel fokker staart genoemd.
de PH-CSL is idd de meest recente, de tail hang overigens bij early birds op vliegveld lelystad
en wat er nou eerder was het richtingsroer of de anti spin strakes .......... geen idee.

greetz pascal
 
kijk dat gaat de goede kant uit met de moth:yes: zet m op ramses en zorg dat t weer n plaatje word om naar te kijken en natuurlijk ook om mee te vliegen:thumbsup: mooi restauratie projekt!:wink:
 
Update

@ Leander: Thanks! :D
@ Pascal: Ik kende de kist niet, maar vind `t orginele richtingroer toch mooier. ;)
@ Johan: Thanks! Is een leuk projectje inderdaad! :D

Update:

Inbouwen van een Dubro 20 Oz. tank en uitmeten en bevestigen van de motorsteun:

full


De Saito op z`n plek:

full


Het nieuwe neusje, bovenkant:

full


en de onderkant. Nieuwe cockpitvloeren, aansturing voor de gasklep ingebouwd,

full


nieuw motorschot:

full


neusflank rechts:

full


en links:

full


Begonnen met het repareren van de vleugeltank:

full


en begonnen met het glassen van het neusje.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kom er net achter dat de zilvergrijs/gele Chippy`s en Tiger Moths geen RAF-kisten zijn, maar kisten van de Royal Navy (even aangepast in de eerdere postings).

Kwam dat tegen in een stukje over marinevliegtuigen. Een leuke anekdote over een Tiger Moth en onze Hr.Ms. Karel Doorman:

0189__tiger_moth_002__1_.jpg


Landing van een Britse Tiger Moth op het vliegdek van vermoedelijk Hr.Ms. Karel Doorman II op 23 november 1954. Dit zou uitgevoerd zijn naar aanleiding van een weddenschap. Bij deze landing werd geen gebruik gemaakt van de remkabels.

Aanvulling van Adri van Ingen: Dit was inderdaad een landing van een Tiger Moth op Hr.Ms. Karel Doorman. Ik was er zelf bij. We moesten met ongeveer 10 man het toestel meteen na de landing grijpen. De eerste keer mislukte dat, omdat we hem niet goed te pakken kregen en hij startte door. De tweede keer lukte het wel. Het vertrek was echter nog spannender. De Doorman werd tegen de wind ingedraaid. De radio masten aan de zijkant moesten nog naar beneden worden gedraaid. Toen vertrok de Tiger Moth te vroeg. Net voorbij het eiland kreeg hij een dwarswind en ging over bakboord van het dek af, precies tussen de radio masten door. Met nog te weinig snelheid raakte hij net het water maar kon nog juist de lucht in komen. Na een rondje om de Doorman zette hij koers naar zijn basis.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

Tot gisteren bouwde ik m`n modellen op een plaat multiplex van 61 x 122 cm op een kleine tafel. In vorige woningen altijd wel een bouwplek gehad, maar het was er in deze woning nog niet van gekomen. Een derde deel van de zolder afgescheiden d.m.v. kasten (wordt nog een wand) en drie tafels met stalen frame van 70x170 cm in U-vorm als bouwtafel. Gelijk e.e.a. een beetje aangekleed en ik ben heel erg blij met het resultaat! :D

Werkt zeer inspirerend!

Op de nieuwe bouwplek het motorschot met epoxy en 50 gr. glasweefsel bekleed. De rest van `t neusje wordt d.m.v. PU-lak en glasweefsel bekleed:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Raymon,

Had je draadje al gevonden, is inderdaad dezelfde Moth!
Ik krijg deze week de bouwtekening van de TC Moth binnen :D
Afgelopen weken niet veel, maar wel steeds een beetje aan de Moth gewerkt.
De romp kan bijna weer bekleed worden, zal deze week weer een foto-update plaatsen.

Groeten, Ramses
 
bij die van mij zit zelfs de tank aansluiting in de orginele tank boven de vleugel. alleen is deze helaas lek.
ik zal binnenkort eens wat foto`s maken.
 
bij die van mij zit zelfs de tank aansluiting in de orginele tank boven de vleugel. alleen is deze helaas lek.
ik zal binnenkort eens wat foto`s maken.

hoe dae je dat als je zijn kop vliegt??
het is geen 3D kist maar een mooie langzame rol of loop moet kunnen.
Ik zou benauwd zijn dat de motor afsloeg....
 
de tank zit wel in de romp. maar je vult hem via het nippel boven in.
eigenlijk een verlengde slang.
 
Update

Al een tijdje geen updates geplaatst, dus redelijk wat foto`s:

Verder repareren van de vleugeltank:

full


Relief terug na `t schuren:

full


Als tape gebruik ik isolatie tape van electiciens:

full


Malletje gemaakt voor de vleugeltank ribben:

full


full


full


De neus tot de struts bekleed met 50g glasweefsel en PU-lak:

full


Repareren van het kielvlak:

full


full


Bekleden van de struts met alutape:

full


full


Deurtjes van 0.4mm aluminiumplaat:

full


Constructie vleugeltank grof klaar:

full


Vier zijkantjes per deur, twee voor de deur en twee voor de sponning (romp)

full


full


full


De vier deurtjes dicht:

full


en open:

full


De deurtjes worden niet scharnierend gemaakt, want zoals je op de foto kan zien kijk je dan tegen de valse cockpitvloer aan. Die zie je amper met de deurtjes dicht. Vandaag ontvang ik de bouwtekening van Femmo en kan de vleugeltank er terug op met de juiste instelhoek.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel bouw- en vliegplezier voor 2012!

.
.
Fijne feestdagen, de beste wensen en

veel bouw- en vliegplezier voor 2012!
.
.
Groeten, Ramses :xmas:
 
Laatst bewerkt:
Update

De vleugeltank zit er met de goede instelhoek weer op:

full


Op de achtergrond te bouwtekening van de TC Tiger Moth (grazie Femmo):

full


full


Vleugeltank weer dicht en olietank er ook weer op:

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top