Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 28 sep 2011.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Weer wat aan de Moth gewerkt, scharnieren in de staartvlakken:

    [​IMG]

    Nieuwe aansluiting struts/stabilo gemaakt:

    [​IMG]

    Oratex op de staartvlakken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weer opbouwen van de romp:

    [​IMG]

    De vleugeltank deukt flink in als je hem vastpakt:

    [​IMG]

    Vuilniszak erom, een inlaat- en twee uitlaatgaten:

    [​IMG]

    vol blubberen met pur

    [​IMG]

    en na het verwijderen van de vuilniszak:

    [​IMG]

    Nieuwe dekplaten erop:

    [​IMG]

    Op de staartvlakken de knoopjes afgetekend:

    [​IMG]

    Nu weer knoopjes maken op dezelfde manier als ik bij m`n Chippy heb gedaan.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. leander

    leander

    Lid geworden:
    18 aug 2010
    Berichten:
    196
    Locatie:
    ternaard
    Ziet er goed uit ramses!!:D Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Gelukkig nieuwjaar alvast!

    Gr. leander
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Ramses

    Je maakt weer een mooie kist van die Tiger Moth!
    Goed bezig, alleen zou ik de "knoopjes" niet aanbrengen met een naald, dan krijg je je een soort ronde klinknagels.
    Bij een linnen bekleding zijn het echt lijntjes en geen rondjes!
    Ik heb veel foto's van ribstiching full scale van zowel de Tiger Moth (gemaakt in Soesterberg) , Stampe (gemaakt in Deurne) als Fleet finch (Lelystad).
    Alle 3 deze kisten hebben ongeveer gelijke ribstiching, hoewel ze dus uit verschillende landen komen.
    In het Tuturials deel van dit schaalforum staat een goede methode van Ton, helaas zijn de foto's verdwenen :-|.

    http://home.cablerocket.com/~scaleribstitch/index.htm
    Op deze site staan foto's en afmetingen, ik ga het wel volgens deze wijze maken op mijn Stampe, maar niet in de USA bestellen maar gewoon zelf maken.


    succes Willem
     
  4. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Rib Stitching

    Hoi Ramses & Willem,

    heb voorheen (D21 & Stearman) de rib stitch van hun scaleribstitch gebruikt. Werkt goed, maar je moet oppassen om de dubbelzijdig tape niet te laten smelten als je een oratex top tape gebruikt. Een betere methode vindt ik, is een stuk oracover of solartex te nemen en met de naaimachine de stitches erop naaien op de juiste afstand van elkaar. Daarna de folie aan de NIET lijm kant insmeren met balsaloc en laten drogen. Vervolgens tapes van de 3-4 mm snijden. Over de ribben strijken, en dan een tape (Mick Reeves pink tape of van tex snijden) overheen strijken. Geeft een heel realistich effect.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ramses, wordt weer een mooie kist. Het ziet eruit dat de zilver oratex beter werkt dan de zilver solartex (dik).

    Groetjes,
    Edwin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Leander: thanks en jij ook een goed 2012!
    @ Willem: Ik volg je bouwverslag van de mooie Stampe en ben benieuwd hoe je de stiching zelf gaat maken!
    @ Edwin: Oratex vind ik inderdaad erg fijn om te bewerken! Heb geen ervaring met Solartex dus verschillen zou ik je niet kunnen vertellen.

    Bedankt voor jullie reacties! :D Het zijn inderdaad lijntjes en geen knopjes. Ik heb gekeken hoe ze te maken, maar vind dat toch wel erg veel werk voor deze kist, zeker gezien dat ik haar maar sportschaal wil maken.
    Als je de naald gebruikt als in m`n voorbeeld (chippy), kan je er in principe mee schrijven. Het zou dus mogelijk moeten zijn er ook lijntjes mee te zetten i.p.v. alleen knopjes.

    Op een stukje karton gepobeerd korte lijntjes te zetten:

    [​IMG]

    de band erover (dun reepje aluminiumtape):

    [​IMG]

    en de pinkingtape daar weer over. Een beetje primer erover gespoten om `t zichtbaar te maken:


    [​IMG]
    Voor mij is dit voldoende resultaat om het zo te gaan proberen. Vertrouwde werkwijze met een andere uitstraling ;)

    Begonnen met het stabilo:


    [​IMG]
    de staartvlakken:


    [​IMG]
    Richtingroer met de lijmstreepjes en aluminiumbandjes erover, klaar voor de pinkingtape:


    [​IMG]
    Tijdens `t folien zat ik op zolder ineens in het aardedonker... stop eruit door kortsluiting in de foliebout. Even moeders "grote" bout geleend om het kielvlak af te kunnen maken... :murder:

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Ramses.

    Het is wel geen BF 109, maar ik volg dit draadje ook stiekum met plezier.
    Hoe jij bouwd kan ik nog wel wat van leren, orakover was in mijn tijd nog niet gekend.
    Het was nog bespannen met Japan zijde en behandelen met spanlak.
    Of als je iets glanzend wou dan was er al wel folie om te strijken.
    Mooi en leerzaam zoals je bezig bent.
    Verder een goed einde jaar en een succesvol 1012 gewenst met veel vlieggenoegens.

    Johan.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Bedankt Johan, jij ook de beste wensen en veel bouw- en vliegplezier gewenst voor 2012 (en een spoedig herstel van je hand!). Oratex vind ik een heel fijn te verwerken materiaal en door de structuur lijkt het een beetje op doek. Door verschillen in temperatuur van de bout te gebruiken is het eenvoudig op te zetten, vast te zetten, om rondingen te trekken en strak te maken!

    Laatste update van 2011:

    Om het resultaat van de 'stiching' te kunnen zien, de pinkingtape (Toni Clark) op het richtingroer geplakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo meteen met m`n dochter naar de vliegclub voor een kom snert en (als het nog droog wordt) de laatste vlucht van 2011.

    Fijne avond!
    groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ziet er goed uit!
    Ribstching maakt een Tiger Moth echt af!

    Nog een vraagje:
    De pinking tape van TC is gemaakt van proficover, op de foto ziet dat er iets grover uit als de oratex.
    Is dat in het echt ook zo?
    Ik moet nog bekleding kopen voor mijn Stampe, ik heb nog geen ervaring met oratex, solartex of proficover en moet nog een keuze maken.
    Ik heb oratex wel gezien en vind het wat fijn voor mijn Stampe (schaal 1:2,7) als het proficover iets grover is lijkt dat mij beter.
    En ik wil zowiezo de pinking tape gaan bestellen bij TC

    Groeten Willem
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    De pinkingtape van TC welke ik heb gebruikt is volgens mij niet van proficover gemaakt maar een glad soort wit kunststof. Het heeft geen textuur en is ook zelfklevend ipv op te strijken. Omdat het zo`n glad oppervlak heeft raadt TC aan om de pinkingtape voor gebruik op te schuren met korrel 1000. Leander van dit forum gaf me de tip om de pinkingtape ook te primeren omdat de laklaag anders toch sneller los laat. Het kleeft erg goed en het is gemakkelijk om rondingen te trekken zonder dat de kartelrand teveel vervormd.

    Proficover heb ik alleen op een foto in de catalogus van TC gezien en ik weet niet of deze groffer van textuur is dan oratex. Wat voor zo`n grote kist als jouw mooie Stampe wel een voordeel kan zijn is dat proficover 120cm breedt is terwijl oratex maar 60cm breedt is!

    Groeten, Ramses
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik hoorde op de club zaterdag (jij was net weg Ramses :sad:) Dat de proficover wel met de strijkbout vastgezet wordt maar met spanlak wordt gespannen. de lak kan je eventueel mengen met kleurstof dan hoef je niet meer te spuiten.
    Verder is de proficover licht geperforeerd wat als voordeel heeft dat je nooit lucht onder je folie houdt.

    Ik twijfel nog een beetje over wat te gebruiken voor mijn Moth. bovenstaande klinkt prima, maar als ik dan het resultaat zie van jouw werk Ramses twijfel of ik wel voor de profi moet gaan....:confused:
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ha Femmo, jammer dat we je gemist hadden. We moesten nog boodschappen e.d. doen voor oudejaarsavond :(

    Proficover is volgens mij op dezelfde manier te verwerken als oratex:

    [​IMG]

    [foto geleend uit Serge`s bouwdraadje van zijn Scout]

    Het vastzetten en straktrekken doe je met de bout (fohn). Spanlak kan er als extra laklaag op voor de kleur maar is niet nodig voor krimping. Bij voorkeur direct met 2K lak aflakken, grondering is niet nodig - zelfs niet raadzaam!

    In kleur aflakken (2K) van de bekleding moet meestal toch als je stiching erop maakt omdat de pinkingtape van TC spierwit is.

    Groeten, Ramses
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    bedankt voor de info
    En een goed 2012 gewenst met veel bouwplezier.

    Ik denk dat ik inderdaad voor de Proficover ga.
    Oratex is circa 130 euro voor een rol van 10mtr bij 60 cm, en 2 rollen is minimaal voor mijn Stampe, met een heleboel afval.
    (vleugels zijn 42 cm breed en romp 120 cm omtrek, dus vleugels geven een afvalstrook ,van 15cm breed)
    Proficover is circa 180 euro voor een rol van 10mtr bij 120cm, en dat is ruim voldoende voor de Stampe (de afvalstrook van de vleugels is 30cm. breed genoeg voor stabilo en kielvlak).
    Ik heb er dus geen ervaring mee maar omdat zowel TC als Schlundt proficover verkopen zal het wel goed zijn.

    Zit mij nog af te vragen of je zelf pinkingtape kan maken, zijn er kartel scharen te koop met kartels van 1 mm?

    Groeten Willem
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Willem: Zal je in de winkels moeten zoeken denk ik. Heb op internet gezocht maar het wordt mij niet duidelijk wat de tandafmetingen en afstanden van die scharen zijn?

    Update:

    De staartvlakken voorzien van stiching en pinkingtape:

    [​IMG]

    ...en toen was de pinkingtape op, nieuwe bestelling is de deur uit

    [​IMG]

    Hoogteroerhevel voor de aansturing in de romp als op tekening:

    [​IMG]

    De fitting & rigging welke ik nog kan hergebruiken:

    [​IMG]

    Een foto van het instrumenten paneel van de DH-82A van internet geprint en uitgeknipt welke precies in de ronding van de romp past. De instrumentenpanelen van TC zijn anders gevormd en passen niet echt goed in m`n cockpit en kunnen dus weg:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb het fotobestand klaar en bij de HEMA laten afdrukken. Ga er dit weekend paneeltjes van maken. Een pilootje gevonden voor de Tiger Moth in schaal 1/5:

    [​IMG]

    Ga nu verder met de instrumentenpaneeltjes.

    Fijne avond,
    Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Update:

    De cockpitpaneeltjes. Heb het anders gedaan dan als voor m`n Gloster en helaas is er met de epoxy en transparant plastic glaasjes iets niet goed gegaan... :mad:

    De foto`s en de twee paneeltjes van 3mm balsa en 0,4mm triplex:

    [​IMG]

    Paneeltjes verlijmd en de ringetjes voor de instrumentenranden en het aftekenen ervan:

    [​IMG]

    Tijdelijk transparant plastic over de instrumentjes gerold met een laag epoxy ertussen. Na droging het transparante plastic er weer afgetrokken:

    [​IMG]

    De randjes verlijmd en op dit moment lag er een laagje epoxy over de instrumentjes die heel mooi glimmend transparant was. De dekglaasjes gesneden en er in gelijmd:

    [​IMG]

    ...en toen ging `t mis. De laag epoxy tussen `t glaasje en de foto droogde niet transparant op :mad: Het zijn kleine luchtbelltjes en het lijkt net of er flink wat condensvocht achter `t glaasje zit. Even flink balen maar toch verder gegaan de paneeltjes af te maken. De instrumenten en tekstvlakjes uitgesneden:


    [​IMG]

    Onderdelen voor het compas:


    [​IMG]

    Aan de hand van een foto een malletje voor het steuntje getekend:



    [​IMG]

    Uit 0,4mm aluminium gesneden en eentje vast in vorm gevouwen:


    [​IMG]

    Afgemaakt en geschilderd:


    [​IMG]

    Alles samengevoegd:



    [​IMG]

    De "schroeven" erop:

    [​IMG]

    En wat geweathered:


    [​IMG]

    [​IMG]

    In verhouding weer flink wat gewicht gewonnen:


    [​IMG]

    Met spelden voor de foto in de cockpit gezet:



    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    nice. deze gaat op mijn verlanglijstje.

    Hopelijk komt er nog eentje langs ;)
    Mooi werk de restauratie :yes:
     
  16. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    mooi hoor. :worship:
     
  17. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda
    Heb je steeds een bril met vergroot glazen op??? Wat een detail!!!
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Bram: Thanks! :D Er staat er momenteel eentje in dit forum te koop. Ik ken de kist niet en weet niet of het iets is, maar hierbij de link: > klik <

    @ Eric: Molto grazie! :D

    @ Martijn: Hehhehheh, die lenzen zijn permanent ingebouwd, volgens mijn dochter heb ik "haviksogen"! 8-O ;)

    Ik heb nog even zitten denken om nieuwe instrumenten over de huidige te plakken met nieuwe glaasjes daarover zodat ze toch mooi helder zijn, maar dan komt het glaasje gelijk met de rand te liggen en dat is `t ook weer niet... Het blijft jammer van de instrumentjes, maar ik ga ze niet meer veranderen, de onhelderheid is alleen van dichtbij te zien, niet in de lucht ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Gezien. Ben aan het mailen met die man. Beetje uit de buurt.
    Enig idee waar je zo op kan letten op afstand?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    (vandaag ziek te bed, dus lees je berichtje nu pas)

    Belangrijkste is dat ze recht en goed gebouwd is! Je kan een hoop veranderen, verbeteren of vervangen aan de kist maar als de constructie niet recht is, dan zal ze dat ook niet meer worden. Waar ik (voortaan) ook op let is of de constructie droog is onder de bekleding!
    Verder is er heel veel los te bestellen bij Toni Clark, dus of ze compleet is zou ik me minder zorgen over maken (en een heleboel is eventueel ook zelf te maken). O ja, en de tekeningen erbij vragen! ;)

    Succes!
    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina