Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 28 sep 2011.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    beginpost aanpassen! Kleurenschema klopt niet meer!:D
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Hahhahhaha, je hebt gelijk en je bent bedankt! ;) Beginpost kan ik niet meer aanpassen, hierbij dan de rectificatie van de eerste post van dit draadje. In plaats van twee Royal Navy De Havillands worden het toch twee civiele kisten. Ja twijfel twijfel, maar beter nu twijfelen dan achteraf spijt! ;) De basis van beide kisten blijft wel grijs of zilver, er komt alleen een kleur bij.

    Voor m`n Chippy weet ik het nog niet, maar voor m`n Moth heb ik nu (mede door Femmo) definitief een voorbeeldkist gekozen, de G-AGHY:

    [​IMG]

    "This Tiger Moth was built in 1939 (c/n 82292) and served with the RAF before being "demobilized" and transferred to the civilian registry as G-AGHY"

    Kan verder gaan met de Moth als ze nu is en de grijs/zilveren oratex is een mooie onderlaag. De G-AGHY heeft geen slats en geen anti-stall strakes:

    [​IMG]

    Alleen de instrumentenpaneeltjes kunnen weg. Het worden houten paneeltjes en nu weer met helder transparante glaasjes ;) en een instrument per paneeltje meer:

    [​IMG]

    Vind het een klassieke, eenvoudige maar vooral mooi sobere kleurstelling voor de Moth. Hier past m`n pilootje ook beter bij dan bij een Royal Navy kist:

    [​IMG]

    Van de G-AGHY zijn flink wat foto`s in behoorlijke resolutie te vinden op internet. Thanks Femmo voor `t laatste duwtje! ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nu nog van de G-AKUE :(
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    [​IMG]

    Nog een filmpje gevonden van de G-AGHY:



    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi kleuren schema.:Fade-color:Fade-color:Fade-color
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update: Instrumentenpaneeltjes te geef

    Dank je Ray! :D

    Update

    De instrumentenpaneeltjes welke ik heb gemaakt waren voor een Royal Navy DH-82A (zwarte cockpit en panelen). Aangezien ik nu toch voor een civiele Moth heb gekozen met gelakt houten paneeltjes met andere instrumenten, kunnen de zwarte weg. Om ze weg te gooien vind ik zonde maar bewaren heb ik ook niets aan.

    Misschien dat er iemand interesse heeft in de paneeltjes om de cockpit van zijn Moth aan te kleden. Ze zijn ongeveer schaal 1/4.8 maar zijn ook passend te maken voor een 1/5 Moth. Je mag ze tegen verzendkosten hebben (of gratis komen ophalen). Ze zijn niet perfect, zoals in dit draadje te lezen is zijn de instrumenten niet helemaal helder. De paneeltjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oja, op een paneeltje staat mijn naam als dienstdoende piloot. Zal kijken of ik die er vanaf krijg.

    Fijn weekend,
    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    De paneeltjes zijn vergeven aan Bramman. Morgenochtend vliegen in dit heerlijke voorjaarsweer (...) en ontvang ik nog wat spulletjes van TC via Femmo. Kunnen de staartvlakken afgemaakt worden en dan beginnen met de aansturing daarvan.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2012
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    Van Dimphy (dank!) een mooi stukje echt leer gekregen in ongeveer de kleur van de stootkussens en achterwanden van de cockpit. De kunststof stootkussens ontdaan van de oude oratex en verf en geschuurd. Een stukje leer in ruime vorm geknipt en bisonkit leek me het meest geschikt voor de verlijming:

    [​IMG]

    Beide delen ingesmeerd met bisonkit en tien minuten laten drogen. Het leer nog een keertje ingesmeerd en weer 10 minuten laten drogen:

    [​IMG]

    Het stukje leer er van het midden uit strak omheen getrokken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    en uitgesneden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wist niet of het leer rekzaam genoeg zou zijn, maar aangezien het lukt nu de andere stootkussen en de twee achterwandjes.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    heeftie 'm gekocht dan? die uit rijssen?

    enneu wis is Dimphy? Want ik heb ook zo'n lappie nodig.
    Had al bedacht dat zo te willen doen, maar je bent me voor natuurlijk!

    tot zo, eens kijken of ik mijn motor aan de gang krijg:-?
     
  10. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Nope. Zit nog steeds te wachten op antwoord op mijn vragen. In geval van twijfel koop ik hem nl niet.
    Maar er komt er zeker eentje en dan zijn die paneeltjes nooit weg ;)
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dan kunnen ze beter stof vangen bij Ramses in de kast lijkt me
    Ophalen als je er echt 1 hebt.
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach heb er 7 euro verzen voor over, doe je ook niet zomaar denk ik ;)
    Dat ding komt er wel ...
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Komt goed Femmo, er komt tzt ook een kleine TC Moth bij Bram. Revival of the old-ladies! ;) Pakketje gaat morgen op de post Bram, heb er vandaag helaas geen tijd voor.

    Gisteren de eerste vlucht van 2012 gemaakt en via Femmo de TC spulletjes ontvangen. `s Avonds de staartvlakken afgemaakt en de stiching en pinkingtape zitten erop. Shackles op de interne hoogteroerhevel gemaakt, die kan nu de romp in en dan kan de aansturing van de staartvlakken gemaakt worden. Zal vanavond of morgen wat foto`s plaatsen.

    Groeten, Ramses
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    De foto`s als hierboven beschreven, de spulletjes van TC voor de aansturing:

    [​IMG]

    Voor de roerhevels het bevestigingsplaatje welke op de full-size Tiger Moth zitten nagetekend op maat van de hevels van mijn Tiger Moth en gebruikt als malletje. Na aftekenen van het benodigde aantal kwam ik erachter dat er natuurlijk een linker- en een rechterzijde nodig zijn... :mad: Dus nogmaals evenveel spiegelbeelden afgetekend en genoeg van deze plaatjes voor twee Tiger Moth`s (Femmo? ;) ):

    [​IMG]

    Zes linker- en rechterzijden nodig voor de hevels van de staartvlakken plus een extra:

    [​IMG]

    Op de hevels geplakt. Er moeten nog "schroefjes" in:

    [​IMG]

    De staartvlakken bekleed en voorzien van stiching en pinkingtape:

    [​IMG]

    De hoogteroerhevel (voor in de romp) voorzien van shackles en de orginele hoogteroerkabels er weer aangemaakt:

    [​IMG]

    Verder met de aansturing van het hoogteroer.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    jongens jongens wat ga je hard

    ik vanavond rolroeren afmaken, en op Plotterweldmanier een nieuwe leading edge voor het richtingsr. buigen. daarna maar eens verder ijken wat ik ga doen, ik denk de vleugels repareren waar nodig, en schoonschuren.
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mooi zoals je die roerheveltjes echt aluminium maakt!
    Goed bezig.
    Doe je dit met opzet voor het schilderen zodat je de hevels meeverft en later met weatheren weer wat kaal maakt?
    Anders kan je ze beter pas na het spuiten aanbrengen.

    Succes Willem
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Succes en veel plezier vanavond Femmo!
    Dank je Willem! Is inderdaad de reden dat ze er nu al op zitten. Meespuiten en na het spuiten met een klein stukje fijn schuurpapier de randjes weatheren. Op het voorbeeld zijn de hevels ook in kleur meegespoten.

    Groeten, Ramses
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Vraagje

    Even een vraagje:

    Op de tekening van TC staan de hoogteroeren gekoppeld door een stukje draadstaal. In de hoogteroeren van mijn Tiger Moth zitten ook nog de uitsparingen daarvoor. Toen ik de kist overnam zat het stukje staal er niet tussen.
    Nu heb ik ergens in dit forum daar een opmerking over gelezen, maar kan die niet meer terug vinden. Het zou volgens dat topic ook beter zijn de twee hoogteroeren niet te koppelen. Ze worden immers beide individueel aangestuurd via closed-loop systeem.
    Toch lijkt het mij persoonlijk beter ze wel te koppelen. Wringen doen de aanstuurkabels niet want ze volgen hetzelfde traject en de hevels zijn gelijk. De fullsize Tiger Moth heeft een duidelijke houten/metalen koppeling tussen de hoogteroervlakken:

    [​IMG]

    Kan iemand mij vertellen wat het voordeel en de reden is van het niet-koppelen?

    Gisterenavond kreeg ik van Femmo een mailtje met de opmerking dat de hevels op het richtingroer anders bevestigd zitten dan de hoogteroerhevels in tegenstelling tot wat ik heb gemaakt (allen hetzelfde). Helaas heeft hij gelijk ;) dus heb ik de "flensjes" van de hoogteroerhevels aangepast, er de "schroefjes" opgemaakt en tevens de hevels en flensjes in de primer gezet.

    Groeten, Ramses
     
  19. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hoi Ramses,

    een voordeel kan zijn, dat als een servo het begeeft, of aan een kant de aansturing los gaat, dat beide hoogteroer vlakken toch aangestuurd worden door een kant. Dat houdt wel in dat die ene servo sterk genoeg moet zijn voor beide hoogteroeren en dat beide servo's stroomloos, makkelijk met de vingers te bewegen moeten zijn.

    De conclusie van het nadeel ervan kun eigenlijk ook uit bovenstaande lezen, dat als één servo niet sterk genoeg is en de ander valt uit, geen van beide hoogte roeren het goed doen, of als de servo's stroomloos niet makkelijk met de vingers te bewegen zijn, heb je ook een probleem bij één servo uitval, de ene servo krijgt anders de andere niet meegetrokken.

    groetjes,
    Jan
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Jan, de beide hoogteroeren worden individueel aangestuurd via closed-loop, maar de kabels lopen naar één hevel in de romp. Vandaar gaat er een stang naar één hoogteroerservo.
    Ik snap het voordeel nu uit jouw verhaal van het niet koppelen als je twee servo`s voor de aansturing gebruikt. Maar aangezien ik één servo gebruik voor de aansturing van beide vlakken kan ik de hoogteroeren dan ook beter maar gewoon koppelen?

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina