Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Restauratieverslag van een De Havilland DH-82 Tiger Moth
(span. 1,85 m)

Van Pascal een mooie oude Toni Clark Tiger Moth overgenomen:

full


full


full


Omdat de kist al wat ouder is en ik de geschiedenis niet ken, heb ik de bekleding verwijderd om de constructie helemaal na te kunnen lopen:

full


full


full


full


Dit zit er ook nog bij:

full


Nieuwe kisten moeten altijd even goed dubbel gechecked worden ;)

full


Ben hoofdzakelijk nog bezig met het strakmaken van de Chippy en tussendoor `t nalopen van de Tiger. De bedoeling is dat ze gelijktijdig klaar zijn voor dezelfde kleuren 2K eindlaag.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
daar is ze !!!!!!!!!!!!

wel een beetje naakt hoor zo
maar goed bezig ramses .
hopelijk zie ik je met een van de 2 De Havilland familieleden op de stampe meeting

greetz pascal
 
@ Serge & Femmo: bedankt :D

Ze zal `t niet koud krijgen Pascal. We hebben de warmste september maand in tijden en `t blijft nog even zo. Ze ziet er erg goed uit voor haar leeftijd en ik hoef erg weinig tijd in haar te steken voordat ze weer een nieuw jasje aan krijgt! :mrgreen:
Het is trouwens de bedoeling dat ik volgend jaar niet hoef te kiezen welke er mee gaat! ;) [beiden dus!]

Groeten, Ramses
 
hey ramses

ja is n goei mothje geweest, qua bouw en vlieg eigenschappen.
ga je zeker plezier aan beleven.
Het is dat ik zo leip van stampes ben anders had ik r zelf gehouden .
Ach ja ieder zn tik he ! ;)

Als je auto groot genoeg is , ken je ze allebei meenemen ja
(graag zelfs)

succes ermee en ik blijf je volgen...............


greetz pascal
 
Thanks Pascal, ik zal haar een waardig 'tweede leven' geven!
Ben nu bezig met `t stabilo, zal binnenkort weer wat foto`s plaatsen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

In de catalogus van Toni Clark staan enkele bladzijdes met info over deze Tiger moth. Op een van de foto`s is te zien dat het stabilo, richtings- en hoogteroer voorzien zijn van verlichtingsgaten. Met een cirkelsnijder vast een gaatje gemaakt:

full


Vanwege de belemmering van de arm van de cirkelsnijder tegen het kielvlak en de roerhoorntjes konden de helft van de cirkels niet gesneden worden, dus ze maar met m`n miniboortje uitgefreesd:

full


full


Dat scheelt alvast een beetje gewicht in de neus. Het zijn toch 38 gaten van zo`n 3cm doorsnede in 3mm dik balsa.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Een avondje "dremelen"
Landingsgestel voor:

full


full


en na de dremelbeurt:

full


full


Nu weer een nieuwe "broek" (bekleding van de hoofdpoten) aan.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Na het landingsgestel zijn de vleugelstruts aan de beurt,
voor:

full


en na het dremelen:

full


De voorste twee strutverbindingen zaten niet meer vast, links zat er een scheur in en rechts was `ie na wat schuren los:

full


De vleugeltank gedemonteerd en de soldeerspullen erbij gepakt:

full


Losbranden van de oude verbinding:

full


en de nieuwe verbinding:

full


Linksvoor ook opnieuw gesoldeerd. Metaalbewerken is niet m`n favoriet en het ziet er niet mooi uit, maar `t volstaat z`n functie! Wat nadremelen:

full


en verder met de vleugeltank.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
er mooi projekt ramses ook ik neem even n abotje op:wink:dit is toch n faforiete dubbeldekker van mij!! ik heb met zn grote broer gevlogen en daar erg veel plezier aan beleeft :yes:
 
Update

@Johan: Bedankt, de kleine TC Moth is ook een fijne vlieger inderdaad! :D

Update

De anti-spin strake voor het stabilo is niet echt schaal en de latere modellen Tiger Moths hadden ze niet meer gemonteerd. Aangezien ik de Moth een "latere" Royal Navy kleur ga geven (net als m`n Chippy) laat ik de anti-spin strakes er ook af (DH heeft testen gedaan met een Moth met- en een Moth zonder de anti-spin strakes en er was geen verschil merkbaar in de vlucht dus het scheelt mijn model i.i.g. weer wat gewicht in de staart).

De anti-spin strake:

full


kan er gelukkig zonder verdere beschadigingen af:

full


en de lijmresten geschuurd:

full


De vleugeltank lijkt me wat zwak zoals de constructie was:

full


Eerst twee extra laagjes 25 gr. glasmat:

full


en voor de verbinding met de struts komt er nog wat triplex in. De buitenkant kaal maken was een flinke klus. Schuren, vijlen en weer schuren`:

full


en klaar om bijgewerkt te worden:

full


De romp aan de rechter zijkant was behoorlijk aangetast door brandstof en uitlaatgassen. Ook waren het motorschot en de motorsteun behoorlijk aangetast:

full


In die mate, dat soaken met ammonia en met een strijkbout over een doek niet hielp. Verwijderen dus en nieuwe maken:

full


De rechter rompflank verwijderd tot de constructie (die was gelukkig droog) en het motorschot verwijderd en vernieuwd:

full


full


full


Rechter neus afgemaakt en de cockpits leeg gemaakt:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf Ramses

mijn Tomtit is bijna kaal, blijkt vroeger toch zilver te zijn geweest.
Als ik een beetje ben opgeschoten zal ik iets plaatsen hier.
 
hey ramses,

de anti spin plankjes was volgens mijn ook een verplichting bij nederlandse moth ,
Deze werden verplicht door de rls (rijks luchtvaart school)evenals het ´´fokker´´ richtingsroer.
die ziet er pas lelijk uit .

je bent goed bezig succes ermee

greetz pascal
 
Ik weet niet wat voor wie verplicht was,
Maar de enige Nederlandse Tigermoth met "bedplank" die ik ken is de PH-CLS (voor restauratie) en die heeft niet de anti spin plank op de romp.
(schijnen er ook gebouwd te zijn met een halveplank (één kant))

PH-CSL%20IV.jpg
 
He Femmo, gaaf! :D Hoe is de constructie van de Tomtit? Wordt mooi straks 2 zilveren dubbeldekkers in Geldrop! Ben benieuwd naar de plaatjes!
Ha Pascal, thanks! :D Ze wordt grondig gerestaureerd.
Hoi Eric, ik vind haar persoonlijk zonder anti-spin strakes en met orgineel richtingroer het fraaist (slank), zoals onderstaand orgineel:

1785804.jpg


Spinnen mag ze van mij,... ;) en het scheelt toch ook weer wat gewicht in de staart!

Ik wil wel de slats gaan aanbrengen welke niet op mijn model zitten. Zijn het automatische Handley-Page slats of staan ze vast in uitgeklapte positie?

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Tiger_Moth-012.JPG


Dat scheelt alvast een beetje gewicht in de neus. Het zijn toch 38 gaten van zo`n 3cm doorsnede in 3mm dik balsa.
38 x 3,14 x 0,3 x 0,3 ~ 11 dm2 Ruim 1 plankje 3 dus...
Scheelt (als het hout goed was) 33 gram achterin.
Bij een verhouding 1;3,5 voor/achter kun je dus 33 + 115,5 = 148,5 gram uitsparen. Krap anderhalf ons dus.
Voor mij zou dat veel zijn, voor een (vaak zware) schaalkist weet ik het niet...:rolleyes:

Hier
voorbeelden van originele nederlandse Tigers.
En toch..... voor mij hoort een Tiger er uit te zien als in deze foto, met sleepkabel.
Zo herinner ik me ze, met het vergrote kielvlak.
 
Laatst bewerkt:
Gevonden:

A design feature of the Tiger Moth is the slats, located on the outboard leading edge of the top wing. These can move freely when unlocked and are designed to open when approaching the stall to increase the overall lift. The lever to lock and unlock the slats is located on the right side of the cockpit, however, the aircraft is usually flown with the slats locked.

ennuh, voor jou hetzelfde Femmo:

This led Sydney Camm, then chief designer at Hawkers to design the Tomtit, a single bay biplane whose frame was of steel and duralumin tubes. The spars were made of tubular dumbbell sections, the whole aircraft fabric covered. Automatic slats of the Handley Page type were fitted to the leading edges of the upper wing.

Groeten, Ramses
 
38 x 3,14 x 0,3 x 0,3 ~ 11 dm2 Ruim 1 plankje 3 dus...
Scheelt (als het hout goed was) 33 gram achterin.
Bij een verhouding 1;3,5 voor/achter kun je dus 33 + 115,5 = 148,5 gram uitsparen. Krap anderhalf ons dus.
Voor mij zou dat veel zijn, voor een (vaak zware) schaalkist weet ik het niet...:rolleyes:

Hier een voorbeeld van een originele nederlandse Tiger.
En toch..... voor mij hoort een Tiger er uit tezien als in de tweede foto, met de sleepkabel.
Zo herinner ik me ze, met het vergrote kielvlak.

Ik heb de helft van de circeltjes gedremeld en kon ze achteraf dus niet op de weegschaal leggen, wat leuk dat jij dat weet uit te rekenen! :D Ik vind het eigenlijk best veel gewicht! Deze kist wordt sportschaal en ik probeer zoveel mogelijk gewicht te besparen voor een realistisch vlieggedrag.

Persoonlijk vind ik die "nederlandse" staarten niet zo fraai op een Tiger Moth, maar smaken verschillen! ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Back
Top