De Kappa 35 F5J

Vanochtend vroeg begonnen met werk dus ik zit nu thuis.
Zo maar weer even vliegen met de Kappa.
Ik ga even met het zwaartepunt experimenteren en met de vluchtfasen.
Hopelijk krijg ik de Unilog er ingelepeld, dan heb k ook wat meetgegevens.

Bertus, ik zal hem morgen meenemen naar Belgie, dan kan je er even mee vliegen.
Misschien heb jij nog tips.

GJ

Super kist, mooi hoor! Ben benieuwd naar je eerste wedstrijd ervaring. Ik hoop dat het dan wat spannender wordt :-).

Normaal moet de verzender claimen. Eigenlijk moet je een beschadigd pakket nooit aannemen.

Ja, ik heb hem ook gezegd dat hij moet claimen maar hij zegt dat hij niks verkeerd gedaan heeft en dat ik moet claimen, het is nu steeds over en weer.
En het ergste.. hij wil geen nieuwe vleugel leveren, eerst moet ik dan 600 euro overmaken, dan maakt ie een nieuwe vleugel.
En nu is ie 2 weken op vakantie..

En de verpakking was niet beschadigd, een klein gaatje van 3x3 cm..

GJ

Ik had eindelijk wat tijd om te knutselen dus de Kappa maar even tevoorschijn gehaald.

We beginnen met de servo's voor de welfkleppen.
De aansturingen zitten al in de vleugel gebouwd (IDS) dus het is een kwestie van heveltjes boren, de servo's mechanisch in het midden stellen en dan schuren en plakken.

Op de welfkleppen komen DES448 servo's waar de oortjes afgeknipt zijn.
Eerst de servo getest op werking, toen alles in het midden gesteld en een heveltje op maat geknipt en geboord.

Dit is het heveltje op de servo (gaatje zit ongeveer 5mm vanaf het schroefje).
hevel.jpg

De opening voor de welfklepservo
welf.jpg

Even opschuren met een hulpstukje, een stukje schuurpapier op een stokje:
schuurstok.jpg

En dan schuren
schuren2.jpg

Ontvetten met spiritus en dan ziet het er zo uit
geschuurd.jpg

De servo pak ik in met schilderstape.
Je kan dan altijd nog de servo makkelijk verwijderen als hij stuk is

tape.jpg

Dan 30 minuten epoxy aanmaken en de servo in de vleugel verlijmen, wel zorgen dat de roeren in de middenstand blijven staan en ook de servo in de middenstand staat
CIMG2455.jpg

Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor de aileronservo's ( DES 428 ) maar ik heb er voor gekozen die servo's er omgekeerd in te zetten.
Dus niet het heveltje naar beneden maar naar boven.
De aansturing loopt dan mooier.

Zo komt ie in de vleugel.
CIMG2456.jpg

En liggend in de vleugel
CIMG2457.jpg

Dan het servoplankje voor hoogte en richting:
Er zitten gefreeste delen bij.
Ik ga er Dymond D50 servo's in zetten.
Alles verlijmd met witte houtlijm, de foto's spreken voor zich.

CIMG2458.jpg

CIMG2459.jpg

servobrett.jpg

Alles ligt nu uit te harden, morgen ga ik verder.

GJ
Hoi GJ

Kan je mij uitleggen wat jij bedoeld met:

De servo pak ik in met schilderstape.
Je kan dan altijd nog de servo makkelijk verwijderen als hij stuk is.

Smeer je de epoxy dan letterlijk op de schilderstape?
Lijkt me dat de epoxy dan niet echt grip heeft op de servo?
Dit in verband met mijn Reichard Magic die aankomende week door de brievenbus valt.

Alvast bedankt

Groetjes Patrick

Hallo Patrick,

inderdaad..
De servo schuur ik iets op, ontvet hem met spiritus en dan doe je er van dat witte afplakband omheen.
Je maakt dan 5 of 30 minuten epoxy aan en nadat je ook de vleugel van binnen iets opgeschuurd en ontvet hebt plak je de servo er zo in.
Dat gaat perfect.
In F5B (waar de krachten stukken groter zijn) doen ze dat ook al jaren.
Het is beter dan een krimpkousje er omheen want daar hecht epoxy heel slecht aan.

GJ

Servorahmen passen er niet in, ik heb ze liggen.
En waarom gewicht toevoegen als het zo ook gaat.
De belastingen in F5J zijn zo minimaal dat je zelfs D47 op de rolroeren kunt zetten.
Hoe lichter de vleugeltip, hoe beter je thermiek kan zien, het wordt wat beweeglijker.

GJ

Hoj GJ

Maar hangt de servo dan aan de tape of trekt de epoxy min of meer door de tape heen waardoor de servo net vast genoeg zit en toch vrij makkelijk is te verweideren?
Inderdaad was ik door jou al overtuigd dat ik koos voor de D47 op Rol en op Rudder, en de D60 op Elevator en Flaps.
Het is wel appart dat bij de D47 de servokabel aan de zijkant er uit komt (ligt de servo op zijn eigen kabel).
Flaps gaan 90 graden naar beneden en Rolroeren ongeveer 15 milimeter Omhoog.
De kist is maar 2 meter dus lijkt mij de 15 milimeter wel voldoende.
Trouwens die kist van jou is echt leuk speelgoed zeg WOUW.

Groetjes Patrick

Hey Patrick!
Tijd niet gezien.

Ik heb 1x een servo moeten verwijderen die op deze manier zat.
De tape kwam er vrij makkelijk af dus ik denk dat de epoxy niet heel erg door de tape heen trekt.
Maar je hebt niet te maken met trekkrachten maar met afschuifkrachten.
En in de praktijk houdt het allemaal gewoon.
Je hebt zelf gezien hoe het belast wordt bij F5B, dat gaat met 300 de hoek om.
F5J komen (met de juiste hevelverhouding) vrijwel geen krachten op te staan.

De Kappa is een mooi model maar ik vraag me af of het wel iets voor mij is.
Gaat zo langzaam en vliegt zo makkelijk.

Bij de D47 kan je toch een gleufje frezen in het plastic zodat de kabel wel weer uit het midden komt?
En pas wel op, de hevel en het roer nooit proberen met de hand te bewegen, dat vinden D47's niet fijn en dan verliezen ze hun tandjes.

GJ

Hoi GJ

Dank voor de info.
Ik vloog al 2 jaar met een Fox van MDM waarmee ik al een vluch heb geboekt van 2 uur 18 en 26 seconden maar dat was uiteraard met een enorme termiek bel die ook nog eens bleef hangen.
Maar nu dus de overstap naar de F5J.
Tja weer even bij leren (techn.).
En jaja de Kappa wordt al weer SAAI zeker?

Groetjes Patrick

Ik heb net weer even de Kappa gevlogen.
Even de kop leegmaken.

Wat kleine veranderingen gedaan ten opzichte van de eerste vlucht.
Thermiekstand ingeprogrammeerd.
Gas op een schakelaar (en de hoeveelheid gas kan ik dan regelen met mijn linkerhevel.
Ik kan dus met weinig gas opstijgen en thermiek zoeken.
Volgas kan ik binnen 15 seconden op 200 meter zitten, dus dan vlieg ik keihard (ahum) door de thermiek heen.

En het belangrijkst.
Het zwaartepunt extreem veel verder naar achteren gelegd.
Ik heb niet gemeten maar er is een stukje lood uit de neus en de accu heb ik een stuk verder naar achteren.
Ik denk dat het nu niet op 92 maar op 100 mm ligt.

Voor de vlucht kregen we bezoek op de club van een jongen en een meisje.
Dus de Kappa in haar handen gedouwd en haar vriend kon een foto van haar maken met een oranje Kappa...
Zag er best goed uit (en je mag zelf bedenken of ik het meisje of de Kappa bedoel).

Maar goed.
Ding de lucht in en op thermiekstand gezet.
Ze zijn van mij gewend dat ik met 250+ door de lucht ga.
Dus ik kreeg wat opmerkingen van, druk eens, geef eens gas..
Maar hij hangt nu nog beter.
Hij wordt wat gevoeliger op roeruitslagen, dat is logisch met een achterlijker zwaartepunt maar ik moet hem echt naar beneden kijken.

Ennnn, het begon wat te waaien.
En ook dat kan ie, met wat wind vliegen.
Dan steekt ie ook nog.
Had ik niet verwacht.

Waar ik moeite mee heb is het landen.
Ik ben dat niet gewend dat iets zo langzaam gaat en zo lang hangt.
Dus ik moet nu oefenen hoe groot mijn landingcircuit moet zijn, hoeveel seconden ik er over doe en op welke hoogte ik aan moet vliegen.

Morgenavond dus weer.
Bij de Gooi en Eemlandse in Zeewolde.

GJ

Door jou in het verleden heb ik natuurlijk best wat mee gekregen en idd ik vlieg met zweef ook graag met het zwaartepunt zo ver mogelijk naar achter, met name als je een bel binnen vliegd overtrek de kist wat minder, maar ik kan de sticks nooit loslaten want dan zit i binnen 1.5 seconden in een spiraalduik.
Ok als je naar mijn duimen kijkt lijkt het wel een Game maar zo kan ik de kist goed dwingen en is dan ook gewillig.
P.S. van de week heefd de Hawk van Stauf. de maiden gekregen en een aantal vluchten mee gemaakt, was ff lekker knallen teri.....wat gaat dat toch hard.
Moet alleen nog wat met het onvanger kabeltje gebeuren want ik vloog op een moment met zeker 250 kph in een flauwe duik/groote bocht en had zon 3 seconden geen contact meer met de kist.
Zit je niet op te wachten maar alle rust en ik vervolgde gewoon mijn lijn en ok dan maar verder vliegen maar op iets minder afstand.
Ging goed en vliegt voor de rest perfect.
Haha dat is zeker niet saai.

Groetjes Patrick

Hoi GJ,

Landingscircuit is aantal keren oefenen. Ik doe dit als volgt:
- 2 a 3 sec motorloop wind-in., ik druk op timer op mn zender, die dan aftelt van 60 sec naar 0 sec, met 5 sec interval
- bij 20 sec kom ik 5m links of 5m rechts van me voorbij wind-uit en heb ik flaps 30% uit
- met nog 12 sec indraaien (hangt af van hoeveelheid wind, als het hard waait, eerder indraaien)
- recht op doel af en landen, met flaps regel je nog snelheid/hoogte

Heb ik van video van radio carbonat (?)en werkt best goed (volgens mij met uitleg van Daryl Perkins).

groet Marc

Ja, gaaf, wat een beheersing, mooi om te zien:

Ga ik ook eens oefenen alhoewel die Epsilon van mij nooit zo traag binnenkomt ;-(.
Bedankt voor de tip Marc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marc,

ja, ik weet hoe ik het landingscircuit moet oefenen en moet vliegen.
Met F5B is dit de enige manier om op 0 seconden in de middelste cirkel te eindigen.
Op een bepaalde tijd op een bepaalde hoogte zitten en dan je helper af laten tellen zodat je weet wanneer je je bochten moet maken.
Maar ik moet gewoon wennen aan hoe langzaam de Kappa is.
Dat is zo tegen mijn hersens in werken.
Ik ben steeds bang dat ie gewoon uit de lucht valt.
Maar het is even de kist leren kennen en dan met de talking timer gaan oefenen.

Komt wel goed..

Dan nog even voor mensen die totaal onbekend zijn met de snelle electroklasse F5B..
Taken zijn:
200 seconden rakken vliegen, aansluitend 10 minuten zweven gevolgd door een doellanding.
Wat F5B en F5J gemeen hebben is dat er een electromotor inzit en je 10 minuten moet zweven met een doellanding.
Bij F5B gaat het met z'n 250 km/u recht omhoog en in de rakken wordt soms wel 300 gehaald.
De landingssnelheid van een F5B ligt zo rond de 60 km/u, een F5J vliegt dan 5 km/u.

Nog wat promofilmpjes van F5B

Een door ons georganiseerde europese wedstrijd

Promovideo van het Dutch F5B Team

Gerben in actie, ik als helper

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond was het een echt nederlands windje.
De molentjes draaiden en de bomen bewogen behoorlijk.
Dus.. op naar het veld.
Ook maar meteen een Altis meegenomen om te kijken hoe hoog ik kom.

Eerste vluchtje zonder Altis.
Krijg nou... hij kan ook met flinke wind nog vooruit vliegen.
En hij bleef ook nog hangen.
Snel aan de grond gezet,(duiken en remmen vol down, dat gaat best leuk.

Timer in de zender op 15 seconden gezet.
Altis erin en hop, weer omhoog.
Snel weer geland en gekeken hoe hoog dat was.
0,00 meter.
Hmm, lees dan ook eens de gebruiksaanwijzing...
OK, F5J aangezet en weer omhoog.
15 seconden en dan een beetje hangen.
Ondertussen hoor ik achter me, hey, de Kappa.
Dat was Frans46 die even kwam kijken.
Nou, dan maar even langer blijven hangen... saaaaaiiii
Landen en kijken hoe hoog ik zat binnen 15 seconden.
Wat ik al dacht, 160 meter.
Resetten en weer de lucht in.
Dit keer kwam ik binnen 15 seconden op 167,5 meter.
Het zou nog harder kunnen maar ik vloog nu ook nog een stuk bij me vandaan, onder een hoek van zo'n 35-40 graden omhoog.
De aandrijving doet dus exact wat ie moet doen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat dit wel een kist is die goed bruikbaar is, ook als het niet eens windstil is.
In de laatste vlucht had ik ook nog even "last" van thermiek.
Frans zei, daar zit iets, ik draai in en ja, hij ging omhoog.
Het model geeft dus ook duidelijk aan waar thermiek zit..

Als je met dit model gewoon even rustig aan de gang gaat en hem op je wensen afstelt zou het een winnaar kunnen zijn.
Ik heb me vanavond prima vermaakt maar het is nog steeds niet helemaal mijn ding.
Hoewel het landen, en het was bij de eerste vluchten enorm turbulent, best wel redeliijk gaat nu.
Ik krijg hem steeds meer in de vingers.

Morgen ga ik met een simpel zelf samengesteld motortje testen.
Ik denk dat ook binnen de 15 seconden op minimaal 120 meter te zitten.
Het motortje is wat zwaarder dus er kan wat lood uit de neus.
En misschien wordt daardoor het hele model wel weer een paar gram lichter.
Alhoewel ik zeker weet dat een bepaald profiel gewoon een bepaalde belasting moet hebben anders werkt het niet.
Te licht is ook niet goed, dat heb ik al vaak genoeg in de praktijk gezien.

Maar morgen dus waarschijnlijk mijn laatste belevenissen met de Kappa.

GJ

De kappa ziet er mooi uit en de staart moet wel erg licht zijn. Die kon overigens volledig worden gedemonteerd voor vervoer. Met een zeer lichte aandrijving in de neus blijkt er 50 gram lood in te moeten, voorin. De servo's zouden nog iets verder naar voren kunnen en een buitenlopertje van 110 gram zou er in kunnen. Een interessant ontwerp dat ook nog eens leuk vliegt en gemakkelijk te sturen is. Het neusje en/of de vleugeltips geven een warmtebron gemakkelijk aan met dat zeer lage gewicht.

Back