De Kappa 35 F5J

Ik twijfel nog..

F5J is niet helemaal mijn ding denk ik, hoewel ik de Kappa wel erg goed vind vliegen.
Ik twijfelde enorm aan de inzetbaarheid met wind, maar gisteren bleek het ook in die omstandigheden een erg goed model te zijn.
Ik kan hem al 5x verkopen maar hij is al aan iemand beloofd, als ik hem weg doe.
Het prototype pletti gaat er dan uit en er komt een iets zwaarder motortje in die hopelijk dezelffde prestaties levert.
Er is nog een Kappa die nieuw is maar beschadigd.
De vleugel heeft wat (niet structurele) beschadigingen maar het pakket was verzekerd en ik verwacht op den duur ook wel een nieuwe vleugel zonder, of met minimale kosten.
Alleen dan moet men geduld hebben.
Tot dat opgelost is doe ik geen zaken meer met de fabrikant, ik ga door dit geval al voor 1000 euro de boot in, en een hoop frustratie.

Ik ben net thuis van werk, even tot rust komen (was spannend aan het werk tussen 380 KV) en dan ga ik het motortje ombouwen, dan vanavond naar de Gooi en Eemlandse om te testen.

GJ

Nog even een log van de laatste vlucht van gisteravond.
Ik heb niet actief gezocht naar thermiek, ik stond een beetje te kletsen en zo maar ongemerkt heb ik toch bijna 10 minuten gevlogen.
Vanaf 162,5 meter kan je dus, als je de kist gewoon laat lopen wel de 10 minuten halen.

2evlucht.png

GJ

En ik ben weer terug.
Er stond erg veel wind, 7 m/s met uitschieters to 10 m/s en omdat hij over de boven kwam erg turbulent.
De Kappa vliegt dan nog wel, met wat drukken kom je ook nog vooruit maar het is teveel wind voor het model.
Het vervangende motortje viel ook tegen.
Ik kwam na 15 seconden op maximaal 85 meter, de meeste vluchten zat ik op 80 meter,
Met betere condities zou je misschien de 100 meter halen maar deze aandrijving voldoet niet.
Ik heb nu nog een ander motortje, dat ga ik dan morgen of vrijdag maar proberen.
Dat is ook een superlicht motortje en ik vraag me af of hij het vermogen wel kan leveren.

Ik ben trouwens vanavond wel tot de conclusie gekomen dat de klasse me te beperkt is.
Ik moet meer uitdaging hebben, een model dat ik nog net onder controle kan houden, dat is leuk.
Dus de Kappa gaat naar een nieuwe gelukkige eigenaar, die bij mij al bekend is.
En hij kan er gegarandeerd wedstrijden mee winnen!

GJ

En ik ben weer terug.
Er stond erg veel wind, 7 m/s met uitschieters to 10 m/s en omdat hij over de boven kwam erg turbulent.
De Kappa vliegt dan nog wel, met wat drukken kom je ook nog vooruit maar het is teveel wind voor het model.
Het vervangende motortje viel ook tegen.
Ik kwam na 15 seconden op maximaal 85 meter, de meeste vluchten zat ik op 80 meter,
Met betere condities zou je misschien de 100 meter halen maar deze aandrijving voldoet niet.
Ik heb nu nog een ander motortje, dat ga ik dan morgen of vrijdag maar proberen.
Dat is ook een superlicht motortje en ik vraag me af of hij het vermogen wel kan leveren.

Ik ben trouwens vanavond wel tot de conclusie gekomen dat de klasse me te beperkt is.
Ik moet meer uitdaging hebben, een model dat ik nog net onder controle kan houden, dat is leuk.
Dus de Kappa gaat naar een nieuwe gelukkige eigenaar, die bij mij al bekend is.
En hij kan er gegarandeerd wedstrijden mee winnen!

GJ

hi,

of dat teveel wind voor dat model is weet ik niet , mss voor het gewicht dat je vloog ? heb zelf weinig ervaring met dergelijke kisten maar vanaf het wat begint te waaien moet je toch wat meer gewicht bijhebben denk ik , een 1400gram 3.5meter kist kan leuk vliegen als het heel rustig is maar ander de piloten die meer ervaring hebben met dergelijke kisten vertelde me dat ze al snel richting de 2kg gaan als er wat wind komt , belgie en nederland zijn niet bepaald wind arme landen te noemen dus ik gok dat een super lichte kist slechts weinig inzetbaar is .

of de klasse te beperkt is weet ik niet , het is in ieder geval een heel andere discipline dan f5b , het vergt toch wat kennis en kunde om zo laag mogelijk je motor uit te zetten en toch 10 minuten te vliegen lijkt me .
ik zie er een mooie thermiek zweef klasse in waarbij luchtlezen stuurkunde om de bel te benutten uitmaakt of je hoog eindigd of niet op een wedstrijd.
bellen laag bij de grond zijn heel anders dan ze wat hogerop zijn , kan ik zeggen uit mijn f3k ervaring , ik vind het zelf een hele uitdaging om toch wat lager dan de rest je motor uit te zetten ;)

Hallo Kristof,

inderdaad, als je hem gaat ballasten dan zal hij wel met meer wind kunnen vliegen.
Maar de wind waar ik vanavond in vloog zou al erg hinderlijk zijn bij een F5B model.
En ik had de grootste moeite om het model naar de startplek te brengen, het waaide hard en was zeer turbulent.
Met windkracht 3-4 of minder is het een prima model, daarna moet je naar een zwaarder gebouwd model.
Wat betreft de klasse, het is een hele mooie klasse maar niks voor mij persoonlijk.
De keren dat ik nu met dit model gevlogen heb waren saai en te makkelijk.
Ik heb 2 keer echt geprobeerd boven te blijven en dat lukte beide keren prima en vanaf heel laag bij de grond (20 a 30 meter hoogte).
Dat geeft op zich wel weer een kick maar het ging ook zo makkelijk dat ik zoiets had van.. is dat het nou?
Hij gedraagt zich als een DLG (en daar vind ik ook niks aan).
Maar gelukkig verschillen smaken en heeft iedereen plezier in zijn hobby.
Voor mij moet het allemaal wat sneller en extremer, hoewel ik sleepmeetings met mijn schaalzwevers wel weer leuk vind.

De keren dat ik nu met dit model gevlogen heb waren saai en te makkelijk.
Ik heb 2 keer echt geprobeerd boven te blijven en dat lukte beide keren prima en vanaf heel laag bij de grond (20 a 30 meter hoogte).
Dat geeft op zich wel weer een kick maar het ging ook zo makkelijk dat ik zoiets had van.. is dat het nou?
Hij gedraagt zich als een DLG (en daar vind ik ook niks aan).
Maar gelukkig verschillen smaken en heeft iedereen plezier in zijn hobby. etc....

Jammer dat we dit niet mogen meemaken op een wedstrijd met de door jou gevlogen Kappa. Met een bewust nagestreefde uitgangshoogte van 20 a 30 meter en navolgende saaie en makkelijk vluchten van 10 minuten had je alle tot nu toe gevlogen nationale wedstrijden volgens mij met groot gemak kunnen winnen.
Nu moeten we je je maar op je woord geloven.:rolleyes:
Henk

Henk.. zeg nooit nooit.
Er is natuurlijk nog een Kappa he, met schade..
En ja, de keren dat ik probeerde boven te blijven lukte dat ook vanaf die hoogte.
Maar toen waren de omstandigheden ook zoals ze voor dit model moeten zijn.
Een rustig briesje.
Gisteren probeerde ik ook nog boven te blijven vanaf 80 meter maar dat lukte niet.
Maar ik had al de grootste moeite om hem heelhuids naar het startpunt op het veld te krijgen.

F5J zou voor mij een klasse zijn om af en toe een wedstrijdje te vliegen, voor de lol.
Wil je echt resultaten boeken dan ligt het niet alleen aan de starthoogte maar ook aan de landing.
Als je die verprutst ben je alle extra punten voor hoogte weer kwijt.
Ik kan en wil geen tijd investeren om te gaan oefenen.
En als vrijetijd modelletje is de Kappa te kwetsbaar en ik er ook geen lol in om hem te vliegen, omdat het te simpel is.
Je zal me ook zelden aan de voorkant van een helling zien vliegen, ook omdat ik me daar gruwelijk sta te vervelen, is ook te simpel.
Ik ben niet de beste vlieger maar ik heb alles wel zo'n beetje gevlogen dus mijn adrenalinedrempel ligt waarschijnlijk ergens anders.

Ik ga nu even iets uitpakken wat ik nog nooit gevlogen heb.. een turbine..
Voor op een zwever.

GJ

Bij onze laatste F5J vloog Tom Mertens, onze beste F3J piloot, mee. Starthoogtes tussen 50 en 105 m, hij won al zijn heats(en vloog dus iedere keer vol)en had elke keer 50 punten, dus het maximum, voor de landing. Bij flyoffs in Slowakije zie ik dat voor de 15 minuten target time dikwijls met starthoogtes tussen 15 en 21 meter wordt gewerkt. Ik vindt dit een grotere uitdaging dan naar 400-600m klimmen in een paar seconden en dan traag naar beneden te vallen gedurende 10 minuten..( zelfs in F3K vertrekt men meestal van een grotere hoogte). Laps vliegen is natuurlijk iets heel anders...

............. Ik vindt dit een grotere uitdaging dan naar 400-600m klimmen in een paar seconden en dan traag naar beneden te vallen gedurende 10 minuten........

Mee eens. Het blijft na al die jaren nog steeds enorm kicken om een belletje op te pakken op lage hoogte en weg te komen. Dat is volgens mij de essentie van thermiek vliegen. Altijd zijn de omstandigheden anders, soms is het relatief makkelijk maar veel vaker is het moeilijk en vraagt het veel van je. Alert zijn op verandering van windrichting en -sterkte, vogels, bomen, insecten, temperatuurswisselingen, koersverleggen, draaicirkel kleiner en groter maken, subtiel sturen etc etc. Het blijft een spel met de elementen wat nooit verveelt en saai wordt.
Maar zoals al gezegd is: Ieder z'n meug.

Henk

Wat betreft de klasse, het is een hele mooie klasse maar niks voor mij persoonlijk.
.....
......
....saai en te makkelijk.
Daarom doe ik niet mee aan de Formule 1. Zelfde verhaal :cool:

No offence maar dit soort uitspraken heb ik vaker gehoord. Nooit van mensen die een wedstrijd hebben gevlogen overigens.

Dat het je ding niet is kan natuurlijk, is ook niks mis mee. Maar als je stelt dat het te gemakkelijk is dan zou dat voor iedereen gelden en wordt het toch weer een beetje lastiger om beter te zijn dan de rest.
Dat is juist het leuke van F5J naar mijn idee; het vliegen van een F5J zwever is inderdaad niet moeilijk, er beter mee vliegen dan een ander maakt de competitie. Veel geld investeren geeft geen enkele garantie op resultaat, en andersom kun je met een bepekt budget hoge ogen gooien als je goed kunt vliegen.

Jammer dat je niet een keer komt demonstreren hoe je Kappa vliegt, ik was eigenlijk wel erg benieuwd hoe hij zou presteren.

De Kappa is niet meer van mij, dus dan ga ik er ook niet meer mee vliegen.
Ik hoef me niet te verdedigen maar voor mij persoonlijk is het gewoon te simpel, te beperkt.
Of dat nou in een wedstrijd is of niet, ik heb sowiezo nooit last van wedstrijdstress of zo, dus de omstandigheden blijven gelijk.
Dat was ook in F5B zo, of ik nou een Eurotour met 50 man op de achtergrond stond te vliegen of een lokale wedstrijd, zal mij een zorg zijn.
Dat je je dan meet aan andere vliegers, ach, dat heb ik in F5B ook nooit gedaan.
Ik heb ergens lol in of niet en dan maakt het resultaat niet zoveel uit.
En ik zie mezelf niet 10 minuten in de lucht staan staren en daar voldoening uithalen.
Niet met dit soort modellen...

Ik heb nog steeds de schade Kappa van Arno.
Zodra ik zekerheid heb wat daar mee moet gebeuren dan kan ik altijd nog besluiten om eens een wedstrijdje mee te vliegen.
Maar ik vind de 10 minuten zweven in F5B al doodsaai en die dingen vliegen veel lastiger dan een F5J kist.
En nee, ik vloog nooit naar 600 metr hoogte met een F5B model maar kwam nooit veel hoger dan 300 meter en vanuit daar dan proberen het ding boven te houden.
De oogjes worden slechter he..

GJ

Laatst bewerkt:
De Kappa is niet meer van mij, dus dan ga ik er ook niet meer mee vliegen.
Ik hoef me niet te verdedigen maar voor mij persoonlijk is het gewoon te simpel, te beperkt.
Of dat nou in een wedstrijd is of niet, ik heb sowiezo nooit last van wedstrijdstress of zo, dus de omstandigheden blijven gelijk.
Dat was ook in F5B zo, of ik nou een Eurotour met 50 man op de achtergrond stond te vliegen of een lokale wedstrijd, zal mij een zorg zijn.
Dat je je dan meet aan andere vliegers, ach, dat heb ik in F5B ook nooit gedaan.
Ik heb ergens lol in of niet en dan maakt het resultaat niet zoveel uit.
En ik zie mezelf niet 10 minuten in de lucht staan staren en daar voldoening uithalen.
Niet met dit soort modellen...

Ik heb nog steeds de schade Kappa van Arno.
Zodra ik zekerheid heb wat daar mee moet gebeuren dan kan ik altijd nog besluiten om eens een wedstrijdje mee te vliegen.
Maar ik vind de 10 minuten zweven in F5B al doodsaai en die dingen vliegen veel lastiger dan een F5J kist.
En nee, ik vloog nooit naar 600 metr hoogte met een F5B model maar kwam nooit veel hoger dan 300 meter en vanuit daar dan proberen het ding boven te houden.
De oogjes worden slechter he..

GJ

:offtopic: Gert Jan, dus binnenkort GPS vliegen? http://www.contest-eurotour.com/html/gps-triangle/Reglement RCS-GPS Standard V4.0 DE.pdf :offtopic:

Nou Harry,

ik heb er inderdaad aan gedacht.
Ik heb het model ervoor (ook met die gedachte naar dat model gezocht)
En ook de vario en zo (WSTech), om een keer mee te kunnen doen, mocht het zover komen.
Maar volgens mij is dat vrij ver weg en moet je toch een soort team hebben.
Je helper moet je er doorheen praten.
Maar dat is wel iets wat een uitdaging is en ik weet dat ik daar nog heel veel voor moet leren.
Maar laat is eerst zorgen dat al mijn modellen vliegklaar zijn.
Ik ben nu met de HKM Nimbus bezig, dat is de laatste uit de vloot, dan zijn alle zwevers klaar om de lucht in te gaan.
Nu wachten tot ik tijd en zin heb om te gaan vliegen.

GJ

Ik hoef me niet te verdedigen
Nee zeker niet! Daarom stond er ook "no offence" :-)
Maar uit je hele verhaal (wat mij overigens volkomen duidelijk is, en waar ik ook geen enkel probleem mee heb) heb ik enkel het woordje "makkelijk" er uit gehaald. Dat gaat over het vliegen met een F5J-achtige, niet het wedstrijdelement. Dan nog, ik kan ook vrij makkelijk 10 minuten boven blijven op mooie trainingsdagen. Tijdens wedstrijddagen is dat toch vaak een stuk lastiger. En dan zie je ook dat lang niet alle vluchten 10 minuten duren.....

Overigens; als je wedstrijden gaat vliegen en je nooit meet aan anderen....waarom ga je dan wedstrijden vliegen :confused: Maar goed.

Ik ben wel heel benieuwd naar die Kappa, ik hoop echt dat hij er in Oosterland bij is.

En GPS-Triangle...da's inderdaad wel heel erg gaaf. Maar dat zou mij dan weer véél te lang duren, dat hou ik niet vol :-)

Overigens; als je wedstrijden gaat vliegen en je nooit meet aan anderen....waarom ga je dan wedstrijden vliegen :confused: Maar goed.

Oh, je mag dus niet voor je plezier aan wedstrijden mee doen.......

Ik vloog F5B voor mijn plezier en om te laten zien dat je ook met budget materiaal redelijk mee kan komen (5de in het NK van 2013) en niet om mij te meten met anderen. Wil ik mij meten met anderen dan moet ik ook het gelijke materiaal gebruiken..... of zelf iets ontwikkelen wat misschien beter is dan al het bestaande.

ps, 2013 niet kunnen trainen, met mijn wedstrijd model alleen op de wedstrijden gevlogen, dus toch een redelijk resultaat toen.....

Oh, je mag dus niet voor je plezier aan wedstrijden mee doen.......
Ik heb mijn schrijfseltje even zorgvuldig doorgelezen maar dat heb ik toch niet geschreven....wonderlijk dat je het zo leest.

Ja natuurlijk mag dat, mijn vraag is alleen; waar bestaat voor jou het plezier van het wedstrijdvliegen dan uit? F5b kan ik me overigens nog voorstellen; dat kun je niet zomaar buiten de wedstrijden om beoefenen (omdat je de rakken etc mist). Maar F3J of F5J kun je uitstekend buiten de wedstrijden om doen. Daar heeft de wedstrijd de toegevoegde waarde dat je juist wel met een aantal anderen tegelijk start en punten scoort. Zonder puntentelling (en zonder die van de deelnemers onder elkaar te zetten) is er inderdaad knap weinig aan.

Vandaar dat ik ook al schreef dat ik GJ wel begrijp.

Ik snap GJ ook wel. Wij (team Kampen) vliegen ook F5b. Het rakken vliegen is vooral een strijd tegen jezelf. Daar zit ook de kick. Daarna komt het duurelement en betekend dus 10 minuten zweven met een spanwijdte van ca. 1,8 m. Hierbij moet je dus ook zoeken naar thermiek en dat is meestal een hele uitdaging. Als dat er dan niet is en je hebt je motorvermogen gebruikt sta je ook snel beneden.
Net wat Theo aangeeft, wij vliegen ook voor ons plezier en zijn nu met het derde seizoen bezig en zijn van 24 rakken naar 38 rakken gegaan. Dat is ook hetgeen wat zoveel plezier geeft.
Ik kan me voorstellen dat als je overstapt van B naar J dat het thermiek vliegen wat je ook al bij B doet tamelijk saai is, als jij je voldoening haalt uit het rakken vliegen.

Back