De Kappa 35 F5J

ik snap dat ook, als je thermiekvliegen saai vindt is F5J dodelijk voor je. Maar dat maakt het nog niet makkelijk (nogmaals, daar reageerde ik op; "te makkelijk en te beperkt"). Niet in wedstrijdverband als je probeert het beter te doen dan de rest. Makkelijk is het als je het buiten wedstrijdverband in een wei doet. En je resultaat niet kunt vergelijken met anderen die op hetzelfde moment vliegen.

Ik vloog F5B voor mijn plezier en om te laten zien dat je ook met budget materiaal redelijk mee kan komen (5de in het NK van 2013) en niet om mij te meten met anderen.

ps, 2013 niet kunnen trainen, met mijn wedstrijd model alleen op de wedstrijden gevlogen, dus toch een redelijk resultaat toen.....
Maar daar staat toch al 3x vetgedrukt dat je jezelf wel degelijk meet aan anderen, of ben ik nu helemaal de weg kwijt.

Maar dat was het voor mij wel weer even :-)

Nee hoor, je bent de weg niet kwijt. Ik ga helemaal mee in je verhaal.

Ik wilde aangeven dat als je je plezier uit rakken vliegen haalt, het thermiek vliegen op een tweede plek komt.
Het wedstrijdelement in de J zit em toch in het feit dat je allemaal tegelijk de thermiek moet zoeken. Feit is wel dat in je vrije tijd in een weiland een andere dimensie geeft dan in wedstrijdverband.
Bij de B kom je altijd achter elkaar aan. Daarom kan het zijn dat de ene veel thermiek heeft en de volgende deelnemer een stuk minder. Als je dan meer geld uitgeeft aan het type kist dan scoor je daar vaak ook hoger mee. Zowel in rakken als in zweeftijd. Theo geeft hierbij aan dat zelfs met een budget kist toch nog punten worden gescoord. En ook al doet hij niet mee in de top, hij meet zich wel aan anderen en zijn resultaat is toch top?!

Tjongejonge.. ga ik eens een dagje bij onze zuiderburen braden en ook nog eens vliegen ... staat er een hele pagina bij :rolleyes:

Overigens een aanrader om eens een keertje daar mee te vliegen :worship:
Ga ik zeker nog eens doen!

Het zal me verbazen als er niet ergens een Kappa uit een kofferbak komt tzt dus dat zit wel goed denk ik Arjan.

Maar al met al denk ik dat GJ heeft besloten dat F5J niets voor hem is, en je eigen redenen zijn m.i. altijd de beste :p

Ik denk ook dat GJ F5J niet wil neerzetten als een klasse die niet spannend/boeiend/interessant is, dus laten we hem daar ook niet op aanvallen?

Ik heb vandaag een 8e plaats gescoord en voor het eerst de 90% score gepasseerd en loop met een grijs van oor tot oor retetrots te zijn. De toppers zouden zich rotschamen maar voor mij is het een persoonlijke overwinning die ik nog wel een poosje zal koesteren. Daar gaat het volgens mij om!

Oh jee.. wat heb ik nou weer over me afgeroepen, ik ga schuilen :cool:

Bob

Als ik de reactie's zo door lees wordt mij veel duidelijk en is de F5B een oneerlijke competitie want hoe meer geld je er tegen aan gooit hoe groter je kansen, daarin tegen is de F5J toch eerlijker want zoals we op de wedstrijden al meerdere keren hebben gezien kun je met een simpele kist ook ronde's winnen. Nu snap ik dan ook waarom de F5J aantrekkelijker is en beter scoort dan de F5B

Als ik de reactie's zo door lees wordt mij veel duidelijk en is de F5B een oneerlijke competitie want hoe meer geld je er tegen aan gooit hoe groter je kansen, daarin tegen is de F5J toch eerlijker want zoals we op de wedstrijden al meerdere keren hebben gezien kun je met een simpele kist ook ronde's winnen. Nu snap ik dan ook waarom de F5J aantrekkelijker is en beter scoort dan de F5B

Nee, F5B is eerlijk, maar idd kan het prijzig worden, dank zij enkele mensen is het budget al een heel klein stuk goedkoper geworden door die Chinese regelaars die met enkele aanpassingen net zo goed zo niet beter zijn dan de dure concurrenten. Ook met de motoren is dat al bijna het geval. Alleen de modellen zijn nog erg prijzig.

Maar datzelfde zie ik ook in het gehele F5J gebeuren, er is niemand die met een easyglider meedoet, de meesten vliegen met dure 3 of meer meter kisten. En die zijn voor mij onbetaalbaar, dus moet ik zelf iets gaan maken zoals ik met F5B ook al eens gedaan heb...... en ja, ook die kist voldeed, maar helaas had ik een beetje pech daarmee. De vleugel bestaat nog, helaas de romp niet meer.

En op een vorig bericht, ik meet mij met niemand, ik wil alleen aan mijzelf bewijzen dat ik ook met goedkoper materiaal goed mee kan komen.

Maar datzelfde zie ik ook in het gehele F5J gebeuren, er is niemand die met een easyglider meedoet, de meesten vliegen met dure 3 of meer meter kisten.
Ik zou zeggen....kom eens langs. Er doen wel degelijk Easygliders mee, Climaxxen, Eons....en die winnen op goede dagen ook af en toe een ronde.
Kijk eens op 2014 17 mei Deventer en dan zie je in de uitslagen een hele rits vliegtuigen die absoluut betaalbaar zijn.
Niet dat het om het winnen gaat maar om aan te geven dat F5J niet te vergelijken is met F5B of F3J. Daar ligt de nadruk veel meer op het materiaal. Begrijp me goed, ik vind dat helemaal niet erg of oneerlijk. Door de regels is het gewoon een ander spelletje en dat is maar goed ook. Iedereen zoekt toch een klasse die hem aanspreekt.
F5J is zeker niet makkelijker dan welke andere klasse ook maar de piloot bepaalt er in relatief hoge mate het resultaat. De piloot is zeker niet de enige factor (net zo goed als het materiaal bij F5B of F3J niet de enige factor is) maar de verhouding is wel anders.

Het begint zo langzamerhand op een oeverloze discussie uit te draaien, waarin iedereen zijn eigen motivatie naar voren brengt en ik zit te wachten op het moment dat naast F5J, F5B, F3J ook nog andere klassen als vergelijk de revue gaan passeren en iemand gaat uitleggen waarom voor hem of haar die ene klasse zo geweldig is en al het andere maar niets.
De discussie is begonnen met een tenenkrommende uitspraak over "saaie" 10 minutenvluchten. Een weinig genuanceerde uitspraak in dit forum van liefhebbers. Je kan na zo'n uitspraak wel wat commentaar verwachten.
Mij persoonlijk lijkt deze klasse (F5J) zo aantrekkelijk vanwege de in de reglementen ingebouwde drijfveer om de motor op een zo'n laag mogelijke hoogte af te zetten en vanaf betrekkelijk lage hoogte de thermiek te benutten en een vlucht van 10 minuten te maken. Of je dit nu doet in of buiten wedstrijdverband maakt in feite niet uit. Ik daag iedereen uit om je motor af te zetten als je op zeg maar 50 meter hoogte bent beland. Slaag je er dan nog in van de tien vluchten er 9 te eindigen met een 10 minuten-vlucht dan trek ik onmiddellijk mijn woorden in.
Henk

OK, ik heb niet alles gelezen maar ik zal nog even een laatste reactie schrijven op wat ik her en der gelezen heb.

Ten eerste, om Arjan te antwoorden.
Ik bedoel met makkelijk dat het voor mij, dus persoonlijk, geen uitdaging is.
Met de Kappa zal het misschien nog wat makkelijker zijn om thermiek te vinden maar als iemand, die er gewoon naast staat al aan de kist kan zien dat er thermiek is, dan geeft de Kappa het heel goed aan en maakt het nog makkelijker.
Nog even terug naar F5B.
De ene kist geeft ook beter therniek aan dan de ander.
Ik heb in het begin een Surprise 14 gevlogen, daar kon ik alle houten thermiekzwevertjes mee zoek vliegen op de club.
Ik kan/kon redelijk zweven, dat scheelt ook.
Maar met de Surprise 16 had ik toch vaak moeite om 10 minuten boven te blijven, en ik wil niet naar 800 meter stijgen, dan zie ik hem niet meer.
De kist kan dat verschil maken.

Waarom ik me niet wil meten aan anderen maar wel wedstrijden vloog?
Ten eerste voor de gezelligheid.
Dat is ook de reden waarom ik met F5B gestopt ben, was niet gezellig meer.
En heel belangrijk, omdat je jezelf verbeterd door wedstrijden te vliegen.
Je leert je model beter kennen en je leert je grenzen kennen.
De grenzen bij een F5J model liggen zo laag dat ik dat dus geen uitdaging meer vind.

Mijn gedachte was, ik koop een Kappa, dan kan ik af en toe een wedstrijdje pakken en dan verder het ding op de helling vliegen of gewoon even 's avonds mee aan de gang.
Maar bij de eerste vlucht had ik al zoiets, ohh, dit is wel heel saai.
En dat ligt dan meer aan mij dan aan de klasse.

F5J is een klasse waar iedereen aan mee kan doen.
Ik hoop dat dat zo blijft en niet zoals bij F3J en F5B het een soort van materiaalslag gaat worden.
Ik blijf bij mijn woorden dat ik het voor mezelf saai vind,
Ik kan moeilijk mijn gevoel anders omschrijven.
Sorry.

En ik weet dat ik in het F5J forum zit, maar iedereen mag zijn mening geven, je hoeft hem niet te delen.
Er zijn nog meer klassen waar ik niks aan vind, en zal dat dan ook gewoon zeggen, ook al is dat in hun deel van het forum.

Maar we begonnen met een verslag van de Kappa.
Ik gaf een beetje zijn vlieggedrag aan met saai.
Voor anderen kan dat misschien wel heel nuttig zijn.
Een saaie kist vliegt als vanzelf, kan een eigenschap zijn die voor een bepaalde klasse ideaal is.

Ik denk dat Bob er een hele goede wedstrijdkist aan heeft en de beschadigde Kappa zal ook ooit wel eens vliegen.
De Plettenberg motor mag ik houden maar niet verkopen, dus als ik hem zelf opbouw gaat die motor er in.
Als ie met de defecte vleugel gaat vliegen dan mag iedereen die mode 1 stuurt er wel even mee vliegen, dan kunnen jullie zelf zien wat ik bedoel.

GJ

Ik heb zelf ook wel het idee dat F5J maar ook F3J "zaaie" wedstrijden zijn. Zeker als je zelf niet vliegt. Er hangen 4 tot 10 zwevers in de lucht die langzaam hun rondjes doen. Enige spannende moment begint zeg maar 15 seconden voor eindtijd en de meeste of allen vliegen nog.

Nu ik dit jaar mee doe met F5J, is het mij opgevallen dat zodra je zelf vliegt er behoorlijk spannend enz is. Het begint al in de eerste 30 sec. Wanneer zit ik goed genoeg om net de 10 min te halen bij deze omstandigheden. Daarna proberen thermiek te vinden en vooral niet te wild vliegen. Tot de laatste min voorbereiding voor landing en zo kort mogelijk voor de bel te landen.

BV eerste wedstrijd eerste ronde in Dalfsen was voor mij extreem spannend. Bij de start was mijn kist gelijk na zo'n 12 seconden weg in de laaghangende bewolking/ optrekkende mist. Toch lukte het mij uiteindelijk om veilig de ronde af te maken. Dit was zeker niet zaai, althans voor de vlieger zelf.

Je kan het zo spannend maken als je zelf wilt. Als je bv naar Superior kijkt hoe laag hij start en dan op belletjes vliegt ontstaan uit scheten van mugjes. Zelf pak ik het iets rustiger aan en start hoger en mogelijk "zaaier" maar met een omgebouwde F3J kist heb je tegen goede lichte schuimpjes, houtjes enz toch wel echt een uitdaging.

Verder vind ik de gezelligheid en ontspannenheid die bij F5J tijdens de wedstrijden heersen top. Niemand "kat" andere af, maar helpt elkaar met adviezen en ook met reparaties enz. Bij de andere wedstrijden helpt alleen je team maatjes en kijkt de rest de boel "naar beneden" (extra dik aangezet).

Dit maakt het juist zo fijn voor zelfs beginners om een keer mee te vliegen. En wellicht als de aanwas van houtjes, schuimpjes enz zo groot wordt dat we er een losse klasse ervan maken F5J beginner/houtje/schuimpje enz.

Groet

Blacquièrdinges

Nou Gert-Jan,

Ik wil wel n keer sturen met die kist als je weer een keer in het zuiden gaat vliegen.

Wat maken jullie je allemaal druk.
Gert Jan mag het toch saai vinden?
We hebben allemaal onze dingen die we leuk vinden.
Gert Jan hou meer van actie denk ik.

Ik denk dat degene die de kappa gekocht heeft het helemaal niet erg vind dat Gert Jan hem verkocht heeft.

Gert Jan gaf al aan dat hij de Kappa al wel 5 keer had kunnen verkopen. Als hij er 5 had besteld had hij ze waarschijnlijk alle 5 verkocht.

Gert Jan mag het toch saai vinden?
ja, natuurlijk mag dat, als dat het enige was. Daar hoor je volgens mij ook niemand over?
Het gaat meer om deze uitspraken:
Ik heb niet actief gezocht naar thermiek, ik stond een beetje te kletsen en zo maar ongemerkt heb ik toch bijna 10 minuten gevlogen.
Vanaf 162,5 meter kan je dus, als je de kist gewoon laat lopen wel de 10 minuten halen.
en:
Ik heb 2 keer echt geprobeerd boven te blijven en dat lukte beide keren prima en vanaf heel laag bij de grond (20 a 30 meter hoogte).
Dat geeft op zich wel weer een kick maar het ging ook zo makkelijk dat ik zoiets had van.. is dat het nou?

Dat soort uitspraken lokt in het F5J-forum natuurlijk reactie uit. GJ zegt hier min of meer dat hij alle wedstrijden al kletsend met een toeschouwer zou winnen. Maar omdat hij dat saai en te makkelijk vindt gaat hij geen wedstrijden vliegen en heeft hij de kist weer verkocht.

Daar heb jij weer gelijk in. Nu ik er over nadenk heeft dat inderdaad geen enkele zin. Gaan we dus ook maar niet meer doen :-)

Gisteren probeerde ik ook nog boven te blijven vanaf 80 meter maar dat lukte niet.

Dit schreef Gert Jan ook.

Verder kunnen we er inderdaad beter mee stoppen.
Want als iedereen hetzelfde leuk zou vinden zou het op de ene plek overvol worden en elders is er niemand.
Het ging over de kappa en die vliegt erg goed begrepen we.

Back