De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK, dat scheelt dan alweer.
    Dat had ik al wel als vanzelfsprekend aangenomen... Je wilt niet je hele vleugel als rolroer gebruiken... :D
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ik heb modellen gehad die dat hadden en die vlogen hardstikke leuk.


    GJ
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK.. weer geschuurd en wat geplamuurd, hij wordt steeds strakker.
    CIMG3946.JPG


    Wat me nu irriteert is het volgende, en dat hebben alle Robbe Ogars.
    CIMG3945.JPG

    Die aansluiting van de cabine aan de voorkant, daar zit een bobbel.
    En dat kan wel weggesneden worden maar toch, hij loopt niet mooi vloeiend.
    CIMG3944.JPG

    Als je dan de Ogar van Schulz ziet, echt schaal.
    schulz.jpg

    Of de echte Ogar.
    Ogar.jpg

    Of nog veel mooier, van voren.
    ogar2.jpg


    Dan loopt dat mooi door.
    Dus.. ik zit te denken om een nieuwe cabine te maken.
    Ik krijg de vorm er wel in maar als ik dan toch bezig ben, dan wil ik ook dat ie open kan, op de plek waar ie open hoort te gaan.
    Dan moet er dus een frame gemaakt worden en dat heb ik nog nooit gedaan.
    Ik ken wel een ontwerper/fabrikant die dat weet maar dan moet ik even richting Kirchheim an Teck rijden...

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt me eerder een kwestie van een randje van die cockpitkap weghalen?
    Maar om eerlijk te zijn, ik zie wat je bedoelt, maar het zou mij niet echt storen.

    PS: vooral die laatste foto, heel "indrukwekkend"...

    Best een rare naam voor een zwever trouwens: Google is your friend, in het pools betekent Ogar "bloedhond".... Hoewel, na plaatjes van bloedhonden opgezocht te hebben, snap ik het ook weer een klein beetje wél....
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.304
    Locatie:
    Gouda
    @GJVO en anderen,
    De profiel serie HQ/W-3/XX lijkt me een goede voor dit model, bij voorbeeld bij de wortel met 15% dikte afnemend naar 12% halverwege en bij de tip tot 10%.
    In het laatste deel een graad of 2 washout kan geen kwaad.
    Wanneer je met een rompmal bezig bent is het dan niet mogelijk meteen het wortelprofiel aan te passen op bv de HQ/W-3/15?
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK Rick, ik zat dus goed met de HQ 3.0/12.
    Haha, ervaring en geen kennis...
    Ik kan eens kijken of ik het naar een HQ3.0/15 kan brengen, is een 16 ook goed, als ie bestaat?
    Invalshoek kan wel gelijk blijven?
    En instelhoekverschil ook?
    Lijkt mij een gewoon naca 00X stabilo profiel.

    En ja, als je die rand af zou snijden op de plek waar ie afgesneden hoort te worden loopt ie inderdaad mooier door maar nog niet zo mooi als op die laatse (inderdaad geweldige) foto.
    En als ik toch bezig ben, dan wil ik hem ook echt mooi hebben.
    Die vorm is geen probleem ,dat kan ik met platen XPS wel zo krijgen met een hoop schuurstof in de garage.
    Maar dan wil ik eigenlijk ook de overtreffende trap... voorkant dicht en dan een openslaande cockpitkap.
    Dat vond ik zo mooi in mijn JS1, met gasdemper..


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.041
    Locatie:
    Utrecht
    Schaalmodel wil niet zeggen schaalprofiel. Sowieso is een full-scale profiel op een model bagger. Dat performt niet.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.041
    Locatie:
    Utrecht
    Waarom niet een hoop plamuur voor op de romp plempen en dan netjes in overgang schuren?!
    Daarna vlakken naar die 'plank' die je op de cockpit-opening hebt geplaatst. En dan hetzelfde met het raamwerk van de cockpit-kap.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dirk, de kap die ik heb is heel kwetsbaar en heeft ook al een paar scheuren.
    En die moet ook flink gerepareerd worden voordat daar een mal van gemaakt kan worden om een kap diep te trekken.
    Dus heel veel meerwerk is het niet maar ik wil even de meningen weten.
    Een gewone kap die wel netjes aansluit is niet moeilijk.
    Ik neem de vorm van de originele kap op een paar punten, zaag spanten, plak die op xps en ga schuren.
    Zo doen fabrikanten het ook.
    Weefseltje erover, negatief mal maken en die volgieten met gips zodat er lexan overheen getrokken kan worden.
    Dan heb je een mooi vloeiende overgang.

    GJ
     
    serge pot en DirkSchipper vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :eek: maar... maar... maar... dan moeten wij weer langer wachten... :eek:

    Het is wel mooi, maar het maakt de toegang ook weer lastiger.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De romp duurt sowiezo nog wel even.
    Kappen kan ik niet maken dus daar hebben we iemand anders voor nodig die een grote vacuumtafel heeft.
    Kan hem ook een modern tintje geven en er een carbon kap op maken.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij zou dat volledig acceptabel zijn, maar wie ben ik?
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Onnozele vraag tussendoor: wat is ongeveer de afstand van hartlijn motor tot aan de staartboom? I.v.m. de propmaat?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ga ik morgen meten.
    Maar Fiala kan elke maat maken.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ga er van uit dat er voldoende pushers gewoon in standaard maten te koop zijn ;)
     
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.304
    Locatie:
    Gouda
    Gelukkig hoef je je met brushless electro geen zorgen te maken over pushers of niet, de motor loopt beide kanten op zonder problemen.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :mad: ga je mond spoelen, bah!

    :D :D :D
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    13 cm vanaf hart tot op de romp.
    Dus ik zou zeggen dat een 9,5" nog net moet passen.

    GJ
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.013
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even de HQ 3.0/15 uitgeprint, de 16 bestaat niet, misschien dat ik Helmut Quabeck even moet vragen of er een 16 of 17 bestaat.
    Want deze scheelt te veel in bolling.
    Ik heb gegokt dat ik de hartlijnen over elkaar heen gelegd heb maar om het zeker te weten zou ik ook de FX uit moeten printen.
    Maar wat er bij dit profiel te veel zit aan de bovenkant krijg ik er nooit op een nette manier af, dan moet ik met de haakse slijper aan de gang.
    Als we uitgaan van de HQ dan zou ik eerder een stukje maken van ongeveer 10cm dat verloopt van FX naar HQ 15 en dan de rest van de vleugel over laten lopen van HQ 3.0/15 naar 3.0/12.
    Dan is alleen een stukje wortel van <10cm nog dat FX profiel.

    De foto, ik heb het even een groot bestand gelaten zodat je in kan zoomen.
    CIMG3947.JPG
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.041
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben bezig met een vacuüm tafel voor mijn frees. 80% klaar. Geschikt? Kweenognie. Groot genoeg? Waarschijnlijk wel. Maar hoe verwarm ik dat plastic?
     

Deel Deze Pagina