Probeer ook eens de Franse manier van combineren van rolroeren en flaps bij rol-sturen:
Vlgs. mij heb jij telepathische gaven, Dirk
De voorbije dagen ben ik flink aan het stoeien geweest met allerhande roeruitslagen omdat ik met het bochtengedrag van de Osprey niet helemaal tevreden ben. Tel bij deze experimenten op dat ik zondagmiddag op mijn ouwe veld van MVC De Stootkop in Swalmen gevlogen heb, (een veld aan 3 kanten omringd door een 20 meter hoog bos) dan kun je op de vingers van één hand uittellen dat ik redelijk wanhopig ben/was
Alles op een rijtje; beginnend met een standaard afstelling (gedifferientieerd en geen snap flap) heb ik vervolgens flap uitslagen (ongedifferientieerd -15%) aan de aileronuitslagen toegevoegd. Vliegend op een veld waar weinig turbulentie is (mijn eigen veldje, dus

) zag dit er allemaal netjes uit. Verleden week al een programmaatje aangemaakt met de "franse" settings en in bijna laminaire condities was dat ook niet onaardig, alhoewel ik het toen niet en nog altijd niet excact kan plaatsen. Het "vloog" (lekker) STOP
Toen, gisteren, na een aantal jaren weer eens in Swalmen gevlogen en in de daar heersende turbulentie kreeg ik bijna geen bocht goed gedraaid ( en ik heb op dat veld toch bijna 5 jaar intensief F3J gevlogen

)
Gisteren, daar in Swalmen, de Franse ,de settings met meelopende flaps en mijn standaard settings geprobeerd maar ik was plotseling maar een heel klein mannetje; het leek echt nergens op

uppydogeyes:
Vanmiddag, het was alweer wat later toch nog maar een paar startjes op mijn eigen veldje gemaakt met mijn oude/vertrouwde settings, en "ja hoor" ik kon weer een belletje fatsoenlijk uitdraaien

Wat betekent dat alles nou ?? Ben ik te oud om wat nieuws te leren, of niet slim genoeg, of ............. Of is het toch zo dat er geen universele afstelling is voor één kist maar dat iets dergelijks, een afstelling dus, persoonsgebonden is ?? Over en op al die afstelmethoden kun je hele mooie theorieen maken en er berekeningen op los laten, maar op het ogenblik als jij er mee aan de slag moet, moet het wel passen bij jou. Ik weet nou (tenminste weer) met welke settings ik mijn kistje het beste kan vliegen

Alhoewel dit natuurlijk niet betekent dat ik nooit meer aan geen enkel knopje draai
Ik hoef tenminste niet te zeggen, dat ik het niet geprobeerd heb