De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.679
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja Gert Jan, dat snap ik, en die van mij ook. Maar blijkbaar reiken jouw kookkunsten niet verder dan de magnetron. Sateetjes uit de diepvries warm je ook zo. Maargoed, we zitten hier niet op het kookforum :D
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    685
    Locatie:
    Amsterdam
    Van achter de PC is de aanleiding van de crash bijna niet te beoordelen en feitelijk zullen de piloten zelf en de omstanders dit het beste en objectief moeten/kunnen beoordelen.
    Voor een ieder is het goed om een crash te relativeren omdat je daarmee voor jezelf een gevoel van berusting creëert en het is ook een les voor de toekomst.

    Scheikunde : wat gebeurd er met het piepschuim + de lijm in een te hete auto?
    Natuurkunde : turbulentie kan een reden zijn maar deze zal op dit tijdstip minder heftig zijn geweest dan midden op de dag.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee hoor, dat geeft echt niks. Ik hoop er alleen maar iets mee te leren.
    Er is nog wat verdere uitleg nodig;
    Tijdens het brevetvliegen ontstonden er een paar keer hevige discussies, over de uitvoer van twee figuren. Ik heb uiteindelijk de tekeningen van knvvl erbij moeten halen.
    Niet dat we daarop gezakt zijn overigens, maar gaf de nodige verwarring in onze oude hersentjes.
    Ook hebben wij tussendoor besproken dat er volgens ons niet goed te vliegen was. Maar dat moesten we dan toch maar kunnen. Wat ik eerder al aangaf, is dat hetgeen wij lieten zien beslist onder de maat was. Mijn prestaties leken helemaal nergens op. Het irriteerde mij dan ook mateloos, dat het zo slecht ging. Ik had er 1000 euro op willen zetten, dat het brevet gehaald zou worden. Maar goed dat ik het niet gedaan heb trouwens :D.

    Collega B. en ik hebben besloten, om nooit meer op een avond, brevet te gaan vliegen. De zon zorgt voor een silhouet.
    En ik heb gezegd, als het weer gebeurt, onmiddellijk te stoppen. Ik heb nl. een behoorlijke kater aan die avond overgehouden.

    Nu zou ik graag de oorzaak willen weten. Zelfs al zou ik de slechtste vlieger van de club zijn, na 5 jaar heb je toch wel wat geleerd.
    Ik weet donders goed of het aan mij ligt (zou helemaal niet erg zijn, kan gebeuren) of dat er iets vreemds aan de hand was.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben dan ook blij om met een houten kist te gaan vliegen. Zoveel schrik van de tolvlucht heb ik niet meer.
    En dan op 6 cellen: stille Willy ...................ieoeng........... :D.

    Gaat de Wot kapot, dan koop ik voor 150 euro weer een nieuwe. Set up overzetten en daar gaan we weer.
    Ik begin niet meer aan schuim.

    Ik kom terug op het brevetvliegen, omdat ik niet uit kan staan niet te weten waarom het zo beroerd ging. Dat blijft maar malen.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.594
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een goed abachi gelamineerde vleugel is zo onverzettelijk als een ducdalf...

    Ik had 12 jaar gelee een wharp in een vleugelhelft. Schuim
    Abachi...

    Heeft een paar uur onder de fikkend hete douche gestaan om de geest des wokkels te breken.

    Toen de vleugel met tegenspanning op een plank met stellatten, zaak met pantser ductape gefixeerd. Dwangbuis waar je zelfs een Rus nog verrast mee krijgt...
    Laten drogen in alle rust en zonder forceren...

    Daarna heeft de vleugel geen krimp meer gegeven. Nooit meer...

    Dit type vleugel is ultra stabiel. Echter er zijn wel grenzen.

    Er zijn temperaturen waarbij verklevingen het begeven.
    Winterse omstandigheden. En zomers kan het helpen de kist met een witte tent te beschermen.

    Al vliegen treed er chill factor op.

    Een warme balsa kist kan flink uitzetten.
    Zo erg dat het je trim fors overhoop gooit. Als de romp maar lang zat is.

    Stuurstangen hebben een andere rek en krimp dan het balsa.

    Dus bij deze hitte was het weer raak.

    Het kan je trim zijn, kan ook pure stuurfout zijn. Vrees het laatste en instabiele lucht, geen snelheid, verkrampt vliegen...

    Lessen en afvliegen met een daarvoor geschikte kist. En fun cub is dat pertinent niet. Wel voor een jonge hond, niet voor een krasse knar met een steeds maar verouderend stuursysteem...

    Clubs mogen best strenger zijn op de modellen waarmee gelest wordt.

    Ik heb gelest ook bij stevige wind. Aan de kabel kon niet... maar net als GJ al had geschreven werd je er door heen gecoached. Ging het echt verkeerd was de zender al uit je handen gegrits voordat je ogen knipperden... en dan direct weer door.

    Korte les sessies in staccato doen het beter dan een lange sessie.

    Concentratiecurve...

    Beiden vette stuurfouten gemaakt.

    Goede gecontroleerde noodlanding bij lessen, voor je voeten, of minstens op het veld...
    De rest is... reparatiedienst en peptalk...

    Als de WOT niet naar de zin is... dan tijd voor een vierkante basistrainer. Groter is daarbij beter.

    Sig heeft ook mooie grote sierlijke trainers...

    En wat ik al schreef... de... C van Pietje Kyosho...
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Waalwijk
    Waarom het vliegen tijdens brevetvluchten slechter gaat? Zenuwen misschien. Als ik gewoon op een zaterdagmiddag op de club sta te vliegen heb ik zelden last van zenuwen, maar als ik mee doe aan een wedstrijd dan steken die echt de kop op. Ik ga er zeker niet beter door vliegen. Leuk is het altijd wel, juist omdat het weer spannend is om te vliegen.
    Discussie over de te vliegen figuren snap ik overigens niet. De KNVVL documentatie is daar vrij helder over, je instructeur hoort ze ook te weten en daar op te trainen voordat je af gaat vliegen. Als de jury het niet weet is het tijd voor nieuwe juryleden ;-)
    Succes met de volgende poging!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.679
    Locatie:
    Nootdorp
    Niet om malen Willy, zo`n schuimkistje kan zomaar plots een rare wending maken. Vorig jaar verspeelde ik mijn favoriete schuimpje tijdens de landing. ineens lag hij op zijn kop en bam. Niet aan jezelf gaan twijfelen, angst is een slechte raadgever.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Met FunCub heb ik meerdere keren goed gevlogen.

    De Wot Trainer is een hoogdekker van 172 span. Hij vliegt prima en is goed zichtbaar.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je reactie.
    Wie wat wel of niet wist maakt verder niet meer uit. Ik noemde dat alleen vanwege de tijd die het in beslag nam. Dat vroegen sommigen zich af.
    Zenuwen denk ik ook niet.
    Als verschillende materialen anders uitzetten door de warmte .....................
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, dat is waarschijnlijk het beste. Door de vakantie en de hittegolf, heb ik teveel vrije tijd.
    Zondag hebben we overleg met onze instructeur. De volgende keer gaan we het zeker halen.
    En dan denk je waarschijnlijk niet meer aan de eerste poging. Later lach je er misschien om.
    En het is maar een hobby.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.021
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb normaal gesproken ook nooit last van zenuwen, hooguit een klein beetje als ik een bijzondere nieuwe kist moet invliegen.
    Maar... in mijn F3A (C) tijd? stond ik stijf van de zenuwen, trillen als een rietje, zeker bij de eerste vlucht.
    Gek genoeg.... mijn eerste vlucht was qua punten bijna altijd de beste......
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zondag gaan we ook bekijken wie en wanneer we weer naar GJ gaan.
    Die gek :D heeft al een fles zeer sterke drank voor mij in huis gehaald.
    Ik kan bij hem ook oefenen voor het brevet.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En adrenaline? Had ik altijd tijdens het slotracen. Dan was je klaar wakker van de energie.
    Na afloop zeiden we wel eens, wat zijn we toch eigenlijk een stel idioten. Maar we hadden wel altijd een leuke avond.
    Tijdens de races maakten we elkaar af en daarna waren we allemaal vrienden. Vele leuke jaren gehad.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.731
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een crash is 90% de schuld van de piloot.
    De andere 10% is technisch falen.
    En een model kan niet zomaar ineens heel andere eigenschappen krijgen, dat moet een reden hebben.
    Ik had ooit een keer een accu niet vastgetaped, dat was de piloot zijn fout.
    Vroeger kon je de zender de schuld geven, nu niet meer.
    Ik denk in jouw geval toch een gevalletje van te gespannen vliegen, je bent veel te veel met dat brevet bezig.
    Ik heb geen idee hoe het is met zenuwen te vliegen, nooit gehad, ook niet in wedstrijden.
    Ik probeer altijd zo ontspannen mogelijk te zijn maar wel goed voorbereid want ik wil geen technisch falen.
    En als je in je achterhoofd hebt zitten, hij mag niet crashen.. dan crasht ie.
    Adrenaline laat je wel beter vliegen.
    Ooit in een wedstrijd tijdens rakken vliegen op 10 meter hoogte een overtrek gehad, ik heb hem gered en de rest van de taak vloog ik sneller dan ooit.

    Maar ik heb al eerder gezegd, je kan vliegen, zet dat malle brevet uit je kop en ga gewoon je verplichte figuurtjes vliegen.
    Als dat allemaal zonder denken gaat dan ga je even brevet vliegen en klaar.
    En dan ook meteen bij aankomst op het veld accu erin en vliegen en niet eerst een uur op een stoeltje gaan zitten en dan ergens in de loop van de avond een keer gaan vliegen.
    Dan heb je te veel tijd om na te denken.

    Net ook weer heerlijk met de Ion aan de helling gevlogen.
    Boven het dorpje Brück, geen problemen gehad en met vlagen vreselijk thermisch en turbulent.
    Kist was af en toe verdwenen, witte lucht, witte vleugel en zon recht in het gezicht.
    Maar gewoon niks doen en wachten tot je hem weer ziet.
    En dan Jeff zijn model ook in de gaten houden want die vloog ook rond en een midair wil ik niet veroorzaken.
    Alleen die snelheid van de Ion, echt niet vooruit te branden, gok max 150, dat haalt een Calmato ook.

    GJ
     
    Huibert, serge pot en easy vinden dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, meneer.
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.716
    Locatie:
    IJsselstein
    Het erge is dat GJ hierin honderd procent gelijk heeft :) Wanneer ik terugkijk op alles wat ik naar de eeuwige vliegvelden heb geholpen dan is zeker 90% direct aan eigen slordigheid of stommiteit te danken en de rest bijna allemaal aan toch te weinig controleren of alles nog degelijk werkt. Klinkt wel cru zo maar is wel de realiteit.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.731
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik heb redelijk wat vliegervaring en kwam ook door de demos en wedstrijden op veel velden in binnen en buitenland en dan zie je gewoon waar het fout gaat.
    En wedstrijdpiloten durven stuurfouten ook wel toe te geven.
    Het is nooit het weer of turbulentie.
    Want als je daardoor crasht is het de onkunde van de piloot.

    GJ
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De waarheid is hard Huibert. Het leven ook :D.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.290
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dinsdagavond met frisse moed weer naar vliegles.
    Echte Commando heh :D

    En binnenkort met een paar vliegers naar GJ.
     
    MicropropSport, Hans V en Antonio69 vinden dit leuk.
  20. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Beemster
    Zet ‘m op Wil .
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina