De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
soms wel.
soms niet.

het is wel zo dat de meeste toestellen hun eigen manier willen hebben bij de landing.

Vlieg je maar met 1 type toestel (bijvoorbeeld, je vliegt alleen de echte 3d modellen) dan zal dat onderling nog wel meevallen.
Maar zelfs dan moet je gewoon opletten.
Zeker de eerste vlucht. even 100x landingsaanvlucht en doorstart doen.
kijken wat hij prettig vind, of hij graag langzaam vliegt of niet.
hierin werken zoveel kleine dingetjes mee.. uitslagen, zwaartepunt, prop, positie van alle zaken. kan een toestel soms net wat uitdagender maken dan de ander.

Bij schaal is het zeer zeker bij ieder toestel redelijk anders.
vlieg je altijd schaal, ben je gewend aan de specifieke manier van landen.
maar schaal is wat zwaarder, is zodoende ook een stuk kritischer als het op stall aan komt

als je wisselt tussen verschillende categorien toestellen, is dat wel eens ff opletten.
Beste advies: houdt je gedachtes open, verval niet in een "standaard"
ook tijdens standaard landingen gebeurt wel eens wat, als je ieder landing goed meekijkt en denkt, ben je de kist sneller voor.

gewoon iedere keer als je een kist vliegt, gewoon ff een paar keer de landingsvlucht doen
even je achterhoofd opfrissen over hoe deze kist het ook alweer fijn vond.
hou je ze het langste heel.


qua romp en zo, kan lastig zijn als hij wat zijwindgevoelig is.
aan de andere kant leer je dan ook mooi met je roer werken als je een beetje scheef tov de wind op het veld aankomt.
liefst recht tegen de wind in, dan heb je het hele probleem niet.
gewicht is daarin natuurlijk een factor, maar is niet perse bepalend..
soms heb je zware kisten die in wind niet lekker vliegen. Soms heb je hele lichte kisten die het juist heel goed doen.
persoonlijk zou ik niet perse alleen voor de wind een ander toestel erbij halen.
al is het natuurlijk wel prettig als je met windkracht 5 lekker ontspannen kunt vliegen. al zal dat met windkracht 5 zowieso niet het geval zijn
 
Dat de romp hoog is heeft als voordeel dat hij makkelijker meskant vliegt maar als nadeel dat je iets meer last hebt van zijwind.
De Xtra zal dat ook hebben, dat is in de basis ook een kunstvluchtkist.
Maar het is ook wennen.
De Mentor was een trainer om echt het allereerste begin aan te leren.
De Escapade had als voordeel dat hij redelijk zwaar was en je hem snel vloog.
Als je snel vliegt heb je geen last van zijwind.
En wanneer heb jij wind gehad?
Ik noem windkracht 5 pas een beetje wind, dan zal het wat lastiger worden.
Ik heb gisteren nog gefietst, dus dan waait het amper want anders pak ik wel de auto.

Je moet met de Shark meer sturen dan met de Mentor of Escapade, dat is ook de bedoeling.
Je moet meer met richtingroer aan de gang.
En als je met hotliners of pylonracers gaat vliegen dan heb je geen richtingroer meer, dat is weer heel raar.
Ik weet nog wel dat ik richting mee stond te sturen bij een kist die geen richtingroer had, zo zat dat erin gebakken.
Tegenwoordig mixen sommige mensen dat mee, daar ben ik tegen, altijd zelf sturen.

En wat betreft op jezelf afvliegen, geen goed idee, altijd voor je blijven vliegen, nooit op jezelf af sturen.
Nu is het nog een traag licht kistje, als het een kanonskogel of een zwaardere kist is dan kan er altijd iets fout gaan, het blijft techniek die kan falen.

GJ
 
Vrijdagavond was er geen wind, dat land lastiger. Vliegen gaat dat heerlijk rustig omdat er dan ook geen turbulentie is.

Circuits vliegen is geen noodzakelijk kwaad, het is noodzakelijk, maar lekker ontspannen. Steeds iets lager overkomen.....toen ik net m'n multiplex acromaster had deed ik bijna niet anders. Kun je landen, dan heb je in ieder geval een mooie vlucht! Anders vlieg je iedere dag maar 10 minuten (ofzo), daarna weer repareren :D

Mooi om te zien dat je vooruitgang boekt! Ga zo door mijn zoon........ :D :D ;)
 
soms wel.
soms niet.

het is wel zo dat de meeste toestellen hun eigen manier willen hebben bij de landing.

Vlieg je maar met 1 type toestel (bijvoorbeeld, je vliegt alleen de echte 3d modellen) dan zal dat onderling nog wel meevallen.
Maar zelfs dan moet je gewoon opletten.
Zeker de eerste vlucht. even 100x landingsaanvlucht en doorstart doen.
kijken wat hij prettig vind, of hij graag langzaam vliegt of niet.
hierin werken zoveel kleine dingetjes mee.. uitslagen, zwaartepunt, prop, positie van alle zaken. kan een toestel soms net wat uitdagender maken dan de ander.

Bij schaal is het zeer zeker bij ieder toestel redelijk anders.
vlieg je altijd schaal, ben je gewend aan de specifieke manier van landen.
maar schaal is wat zwaarder, is zodoende ook een stuk kritischer als het op stall aan komt

als je wisselt tussen verschillende categorien toestellen, is dat wel eens ff opletten.
Beste advies: houdt je gedachtes open, verval niet in een "standaard"
ook tijdens standaard landingen gebeurt wel eens wat, als je ieder landing goed meekijkt en denkt, ben je de kist sneller voor.

gewoon iedere keer als je een kist vliegt, gewoon ff een paar keer de landingsvlucht doen
even je achterhoofd opfrissen over hoe deze kist het ook alweer fijn vond.
hou je ze het langste heel.


qua romp en zo, kan lastig zijn als hij wat zijwindgevoelig is.
aan de andere kant leer je dan ook mooi met je roer werken als je een beetje scheef tov de wind op het veld aankomt.
liefst recht tegen de wind in, dan heb je het hele probleem niet.
gewicht is daarin natuurlijk een factor, maar is niet perse bepalend..
soms heb je zware kisten die in wind niet lekker vliegen. Soms heb je hele lichte kisten die het juist heel goed doen.
persoonlijk zou ik niet perse alleen voor de wind een ander toestel erbij halen.
al is het natuurlijk wel prettig als je met windkracht 5 lekker ontspannen kunt vliegen. al zal dat met windkracht 5 zowieso niet het geval zijn
Duidelijk en uitgebreid antwoord.
Ik blijf voorlopig met de Shark vliegen.
 
Dat de romp hoog is heeft als voordeel dat hij makkelijker meskant vliegt maar als nadeel dat je iets meer last hebt van zijwind.
De Xtra zal dat ook hebben, dat is in de basis ook een kunstvluchtkist.
Maar het is ook wennen.
De Mentor was een trainer om echt het allereerste begin aan te leren.
De Escapade had als voordeel dat hij redelijk zwaar was en je hem snel vloog.
Als je snel vliegt heb je geen last van zijwind.
En wanneer heb jij wind gehad?
Ik noem windkracht 5 pas een beetje wind, dan zal het wat lastiger worden.
Ik heb gisteren nog gefietst, dus dan waait het amper want anders pak ik wel de auto.

Je moet met de Shark meer sturen dan met de Mentor of Escapade, dat is ook de bedoeling.
Je moet meer met richtingroer aan de gang.
En als je met hotliners of pylonracers gaat vliegen dan heb je geen richtingroer meer, dat is weer heel raar.
Ik weet nog wel dat ik richting mee stond te sturen bij een kist die geen richtingroer had, zo zat dat erin gebakken.
Tegenwoordig mixen sommige mensen dat mee, daar ben ik tegen, altijd zelf sturen.

En wat betreft op jezelf afvliegen, geen goed idee, altijd voor je blijven vliegen, nooit op jezelf af sturen.
Nu is het nog een traag licht kistje, als het een kanonskogel of een zwaardere kist is dan kan er altijd iets fout gaan, het blijft techniek die kan falen.

GJ
Bedankt voor de uitgebreidde reactie.
De romp van de X-Tra is minder smal en hoog dan die van de Shark.
 
Vrijdagavond was er geen wind, dat land lastiger. Vliegen gaat dat heerlijk rustig omdat er dan ook geen turbulentie is.

Circuits vliegen is geen noodzakelijk kwaad, het is noodzakelijk, maar lekker ontspannen. Steeds iets lager overkomen.....toen ik net m'n multiplex acromaster had deed ik bijna niet anders. Kun je landen, dan heb je in ieder geval een mooie vlucht! Anders vlieg je iedere dag maar 10 minuten (ofzo), daarna weer repareren :D

Mooi om te zien dat je vooruitgang boekt! Ga zo door mijn zoon........ :D :D ;)

Dank je pappa.
 
het is trouwens altijd een goed idee om ieder seizoen 1 hoofdkist in te stellen...
1 kist die gewoon bijna altijd mee gaat, en ook het meeste luchtruim ziet.

Dan leer je van die kist veel beter de ins en outs dan wanneer je af en toe 2 keer er mee vliegt.
in het eind ga je daar ook beter van vliegen..
die specifieke landingsaanvlucht, dat vallen van die vleugel, op dat ene toestel krijg je dit door.
en het helpt bij andere toestellen
 
Er is iets vreemds met Shark bij het opstijgen. Als ik vol gas geef tuimelt hij alle kanten uit. Geef ik half tot driekwart gas, dan is er niks aan de hand. Iemand enig idee?
 
Ik zal een ervaren vlieger ze eens laten testen.
Daar heb je geen ervaren vlieger voor nodig, daarvoor hoef je alleen maar met je vliegtuig stevig vastgezet, even vol gas te geven: als dan je roeren raar gaan doen weet je wat er aan de hand is.

Maar mischien zit er ergens een verborgen breuk o.i.d. waardoor bij vol gas er iets vervormt?

Heb ooit eens meegemaakt dat iemand zijn stuurkabels (tussen servo en roer) niet goed aangelegd had, waardoor de elevator bowdenkabel bij vol gas dubbelknikte in plaats van het hoogteroer "up" te duwen... Half gas niks aan de hand, volgas niet meer uit een duik te redden....
 
"tuimelt alle kanten uit" is een breed begrip! Heb je een iets specifiekere omschrijving? Rollen, gieren, pompen?
Verdere vlucht verloopt normaal? Ook bij volgas? Alleen bij opstijgen?
 
Daar heb je geen ervaren vlieger voor nodig, daarvoor hoef je alleen maar met je vliegtuig stevig vastgezet, even vol gas te geven: als dan je roeren raar gaan doen weet je wat er aan de hand is.

Maar mischien zit er ergens een verborgen breuk o.i.d. waardoor bij vol gas er iets vervormt?

Heb ooit eens meegemaakt dat iemand zijn stuurkabels (tussen servo en roer) niet goed aangelegd had, waardoor de elevator bowdenkabel bij vol gas dubbelknikte in plaats van het hoogteroer "up" te duwen... Half gas niks aan de hand, volgas niet meer uit een duik te redden....

Ga ik vanavond doen.
 
"tuimelt alle kanten uit" is een breed begrip! Heb je een iets specifiekere omschrijving? Rollen, gieren, pompen?
Verdere vlucht verloopt normaal? Ook bij volgas? Alleen bij opstijgen?

Volgas tijdens het vliegen gaat uitstekend.

Mijn instructeur denkt dat het met veel of weinig wind te maken heeft.

Tijdens het opstijgen duikt hij ineens naar 1 kant. Corrigeren is lastig.
Als ik in de lucht minder gas geeft, vliegt hij meteen weer goed.

Het kan ook nog aan mij liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top