De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
geloof me.
je bent niet de enigste..
Je bent wel iemand waarbij ieder foutje resulteert in een hoop brandhout.
echt geluk heb je daar niet mee...

ik zelf knipte laatst in een gloedjenieuwe kist (70cc dubbeldekker) even een draadje door, met als doel deze wat te verlengen.
heb je wel eens. je denkt alles goed te hebben uitgemeten. je plempt de boel in de kist.
maar dan mist hij toch net ff 3 cm.
en an sich, het doorknippen ging goed.
alleen de vlam, rook, en verkoold hout was niet de bedoeling.
was ff vergeten dat 1 van de ontvangerlipo's nog aangesloten zat. kleinigheidje.

schade:
- schone broek
- kabelkous, finaal doorgefikt
- brandplek waar hij het hout raakte
- ik ben nog steeds 20 cm servodraad kwijt, + en -

dankzij de kabelkous was de rest van de kabelboom gelukkig nog heel. flambeersessie was niet die kant opgeslagen gelukkig..
overgebleven kous met restanten draad hangen nu aan mn werktafel. als waarschuwing :D
 
Oh... jaren geleden toen ik weer opnieuw begon met de mx12 heb ik ook wel wat rare dingen gehad.
Ik ga vliegen bij de ACK, iedereen zit gezellig op het terrasje met een colatje.
Dus allemaal naar mij kijken en commentaar leveren.
Gewoon simpel kistje en hij crasht ergen achter in het weiland
Ik denk, laat maar liggen, pak de volgende kist wel.
Dat kon nog makkelijk met 35mc.
Dus ik pak een ander model in het menu, en zet de kist klaar.
Ik stijg op en hij crasht eigenlijk meteen over de sloot.
De roeren deden het, dat had ik gecontroleerd maar was vergeten te controleren of ze wel de goede kant opgingen.
Dat zouden ze misschien wel gedaan hebben als ik model met "enter" bevestigd zou hebben.
Nu pakten ze de instellingen van het oude model.
Raar ding in de mx12.
Afijn, die ook laten liggen, toen maar een jetje gepakt.
Model in de zender en dit keer ge-entert en goed gecontroleerd.
Afschieten met een bungee.
Eerste poging mislukt.
2e poging knalt ie in een molshoop.
3e poging vliegt ie maar heel raar, heb een draaicirkel van een paar honderd meter en hij reageert amper op de roeren.
Ik heb hem op het veld gekregen.
Bleek dat door de knal in de molshoop de accu naar voren geschoten was dus hijwas extreem voorlijk geworden.
Ander ding met een jetje, de jepe piranha.
Mooi in camouflagekleuren gespoten.
Na het sluiten van de winkel nog even met Gerben de nieuwe Pyranha uitproberen.
Het begon al wat te schemeren.
Ding afgeschoten richting ondergaande zon.
Vliegt leuk.
Dan even laag overkomen en dat was fout.
Richting schemering... model kwijt.
Camouflagekleuren werkten goed.
We hoorden hem wel maar zagen hem niet.
Van het gas af en een doffe klap.
Het heeft nog een tijd geduurd voor we hem terugvonden.
Alles in elkaar gelijmd en van het restant een mal getrokken.
Daarna heb ik geloof ik nog 3 piranhas gebouwd uit die mal.
Jammer dat Jepe op dat piepschuim overgestapt is.

GJ
 
Oh... jaren geleden toen ik weer opnieuw begon met de mx12 heb ik ook wel wat rare dingen gehad.
Ik ga vliegen bij de ACK, iedereen zit gezellig op het terrasje met een colatje.
Dus allemaal naar mij kijken en commentaar leveren.
Gewoon simpel kistje en hij crasht ergen achter in het weiland
Ik denk, laat maar liggen, pak de volgende kist wel.
Dat kon nog makkelijk met 35mc.
Dus ik pak een ander model in het menu, en zet de kist klaar.
Ik stijg op en hij crasht eigenlijk meteen over de sloot.
De roeren deden het, dat had ik gecontroleerd maar was vergeten te controleren of ze wel de goede kant opgingen.
Dat zouden ze misschien wel gedaan hebben als ik model met "enter" bevestigd zou hebben.
Nu pakten ze de instellingen van het oude model.
Raar ding in de mx12.
Afijn, die ook laten liggen, toen maar een jetje gepakt.
Model in de zender en dit keer ge-entert en goed gecontroleerd.
Afschieten met een bungee.
Eerste poging mislukt.
2e poging knalt ie in een molshoop.
3e poging vliegt ie maar heel raar, heb een draaicirkel van een paar honderd meter en hij reageert amper op de roeren.
Ik heb hem op het veld gekregen.
Bleek dat door de knal in de molshoop de accu naar voren geschoten was dus hijwas extreem voorlijk geworden.
Ander ding met een jetje, de jepe piranha.
Mooi in camouflagekleuren gespoten.
Na het sluiten van de winkel nog even met Gerben de nieuwe Pyranha uitproberen.
Het begon al wat te schemeren.
Ding afgeschoten richting ondergaande zon.
Vliegt leuk.
Dan even laag overkomen en dat was fout.
Richting schemering... model kwijt.
Camouflagekleuren werkten goed.
We hoorden hem wel maar zagen hem niet.
Van het gas af en een doffe klap.
Het heeft nog een tijd geduurd voor we hem terugvonden.
Alles in elkaar gelijmd en van het restant een mal getrokken.
Daarna heb ik geloof ik nog 3 piranhas gebouwd uit die mal.
Jammer dat Jepe op dat piepschuim overgestapt is.

GJ

Ik ga meteen mijn psychiater afbellen :D.
 
Houden die dan nog praktijk met die coronagekte in Nederland?.
Ik sta op het punt richting vliegveld te gaan.
Ondanks de leugens van klm dat er niets meer vliegtben ze mensen dus dwingen 900 euro extra te betalen om thuis te komen gaan wij lekker gratis omgeboekt naar Garuda via Jakrta naar Amsterdam.
Ben benieuwd wat ik daar aantref.

GJ
 
Gratis? Zo hoort het ook.

Mijn knorrigste kleun?
Dat was mijn Rascal 40....
Gedeeltelijk herbouwd door de romp opnieuw uit te vinden... (zit nu in doos op zolder) en uiteindelijk met opnieuw uitgevonden tweedehandsje uit Delfzijl... de lucht te door schoolzwemmen...

https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/

Ach ja... had nukken in de lucht... leer je mee leven... starte soms met boemerang... tegen sturen, timen, up... soort ricochet... altijd allert.

Ailerons verwisseld bij kletsen en uitzetten van spoileons. Oude fout... staart er af.

Tekeningen die ik had gemaakt met een Great Planes Sportser vergeleken... nieuwe staart en stabilo uit de duim gezogen... en vastgelegd in tekening...

En nu? Vliegt alsof het altijd zo moet zijn geweest. Starten zonder correctie, een staart die in bocht niet meer aanvoelt als een tas met zware boodschappen...

Moraal van het verhaal? Vandaag geen moraal...

Groet Bas
 
Houden die dan nog praktijk met die coronagekte in Nederland?.
Ik sta op het punt richting vliegveld te gaan.
Ondanks de leugens van klm dat er niets meer vliegtben ze mensen dus dwingen 900 euro extra te betalen om thuis te komen gaan wij lekker gratis omgeboekt naar Garuda via Jakrta naar Amsterdam.
Ben benieuwd wat ik daar aantref.

GJ

Kom veilig weer terug.
 
We gaan verder. Zelf de ontvanger aansluiten en de zender installeren.

Het was een en al ergernis. In de eerste plaats heeft de Easy Star geen aelerons.
In de sumiere handleiding is nergens te vinden wat je dan moet doen. Een collega kwam
op het idee om rudder aan te sluiten op een van de aelerons. Voor mij geheel onlogisch,
maar dat werkte wel. Nog even reversen, dat lukte wel en het was geregeld.

Even terug naar het begin. Het binden van de ontvanger. In de handleiding van de ontvanger,
staat hoe het moet. Maar NERGENS staat, dat je het knopje op de ontvanger zeer lang ingedrukt
moet houden. Hoe moet ik dat dan weten? Zo gaan dit soort dingen nou altijd.

Dom. Ik had de motor op een verkeerde ingang gezet. Tel dat er nog bij op en je bent zomaar 2 uur bezig.
Wel met wat pauzes tussendoor. Dat dan weer wel.

Uiteindelijk vloog de Easy Star. Toch de 300km nog even aangetikt.
 
Als het toestel geen ailerons heeft dan gaat men inderdaad zo goed als altijd het kanaal van de ailerons gebruiken.

Zodat de "hoofdbesturing" hetzelfde blijft.

Denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat velen eigenlijk zo goed als nooit hun rudder gebruiken tijdens het vliegen :cool:

En dan komt het beste als die piloten dan gaan leren heli vliegen.. en ze gaan een bochtje maken.. dag heli.

Dus mensen die van vliegtuig naar heli gaan.. vlieg/leer eerst goed met je rudder vliegen en leer 4kanaals ipv 3 kanaals met je vliegtuig te vliegen. :)


(Dit maar gewoon even ter zijde :offtopic:)
 
misschien ook een beetje het verschil tussen zelf leren vliegen, of bij instructeur.
bij een instructeur, aan de kabel, zul je ongetwijfeld eerst leren vliegen op hoogte.
diverse stappen.
examenprogramma wordt erin geramd.
dan leer je al werken met je staart, anders redt je het niet.
het rondje vliegen voor je is geen onderdeel van het examen, maar is in de regel geen extreme uitdaging. bij de mensen die ik tot nu toe heb gezien


Persoonlijk heb ik meer problemen met de starre gasduim..
in het begin altijd veeeeeeeeels te laat met pitchcorrecties, waardoor de heli eerst de grond in gaat, voor je de duim omhoog ziet komen.
dit vang je natuurlijk op als instructeur, maar het gebeurt vrij vaak voor de routine erin gaat zitten.
dat rondje vliegen komt in de regel pas als diegene kan hooveren, en meestal hebben ze tegen dat punt al enigszins leren werken met de staart.
vaak.

tegelijk, ik ben van origine helipiloot.
ik merk dat ik op een kist zonder rudder, toch rudder zit te sturen :D
 
wij wel :D

dus als je nog eens een uitdaging zoekt, zo'n ding met ventilator bovenop is een goeie:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top