De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Wel jammer dat het juist vandaag 1 april is :D.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een heli is geen vergelijking met een vleugelvliegtuig.
    Ik heb beide gedaan.
    Goed heli kunnen vliegen, dus ook netjes opstijgen, netjes landen en goed hoveren is het moeilijkste.
    Het vliegen is met wat hulpmiddelen goed zelf te leren.
    Ik heb de eerste lessen genomen bij Flycam en ben toen zelf, elke dag in de pauze, gaan oefenen.
    Groot kruis eronder met pingpong balletjes op het end en je kan oefenen.

    Een vliegtuig moet echt vliegen en kan je ook niet even stilhangen.
    In de praktijk vond ik modelvliegen met vliegtuigen leuker en uitdagender.
    Heli vliegen is een beetje als met autootjes rijden, als het stuk gaat koop je nieuwe onderdelen en ga je weer verder.

    Maar over het model van Wil.
    Elke zender heeft een standaard programma, 4 kanalen zonder mixers.
    Dat had je voor de Easystar moeten gebruiken, niet een rolroer kanaal voor het richtingroer gebruiken.
    Om te binden moet je altijd iets kortsluiten of een knopje indrukken tot er iets gaat knipperen of piepen.
    Elk merk heeft een bepaalde kanalen indeling.
    Bij Graupner is motor altijd 1, richting altijd 3 en rolroeren ligt een beetje aan de vleugelindeling, vaak 2 en 5.
    Dat zal bij Multiplex ook wel zo zijn.
    Leer uw zender.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Op de Multiplex heb ik het programma Easy gebruikt. Dat is voor een basis toestel met aelerons.
    Voor een toestel zonder aelerons is geen vast programma, voor zover ik weet. Ik zal straks eens kijken. Wel weer voor b.v. een delta.
    Ik ben inderdaad aan het leren hoe het e.e.a. werkt en als het lukt schrijf ik het meteen op.
    Ik heb gisteren eerst 600 keer de lipo aangesloten en weer los gemaakt. Het knopje in, dan weer uit. De zender aan, de zender uit. De zender aan terwijl.....
    De zender uit, terwijl ............. Grote goedheid. Jammer dat niemand bij ons met Multiplex vliegt. Ik moest weer zo nodig iets anders.
    Op het laatst, door wat te prutsen, ging er iets piepen en kwam de ontvanger op het scherm te staan.
    Hoe de kanalen zitten, wist ik al. Ik had alleen verkeerd gekeken. Dat maakte het zoeken er niet makkelijker op.

    Aanzienlijk belangrijker: Je bent weer veilig terug van Bali. Fijn te horen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, Bali is veilig en de mensen zijn heel aardig.
    Probleem was de medicijnen maar op zich had ik daar ook een oplossing voor gevonden.
    Ik was even in Nederland in de supermarkt, wat een overdreven gedoe allemaal, het begon allemaal al op Schiphol.
    Je zit 16 uur in een conservenblik met 400 man.
    Dan stap je uit en zit de security meteen te zeuren, hou anderhalve meter afstand.
    Man, we zaten op 75 cm van elkaar in dat vliegtuig.
    Kom je bij je auto aan met duits kenteken hebben ze de motorkap en linkerkant bewerkt met een sleutel, kras van voren tot achter.
    Ga je de supermarkt in staan er ook weer van die semi werklozen te kijken of je wel afstand houd.
    Kon je in Duitsland, alles vrij normaal, supermarkten vol, geen beveiliging of stress.
    Alleen een plexiglas scherm bij de kassa.
    Ik probeer het even vol te houden tot een uur of 8 vanavond maar ik ben kapot, ben nu al iets van 32 uur wakker.
    Er lagen allemaal leuke dingen op me te wachten, ook de nieuwste regelaar uit China.
    Spulletjes!!!!!
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Een heli moet je echt vliegen, kan je geen moment alleen laten.
    Vliegtuigen vliegen soms door tot de tank leeg is zonder contact met de zender, als het moet over het Haringvliet heen, en landen dan ook nog netjes.
    Vliegtuig kapot, plakbandje er op en verder vliegen.
    Heli is pas leuk, daar moet je netjes afstellen, heb je meer factoren die meetellen bij het afstellen.............................................. ;)
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik zou toch maar even voorzichtig wezen, ook al vind je het zelf overdreven.
    Zelf blijf ik liever ver van het ziekenhuis, maar jij hebt er natuurlijk hele goede ervaringen mee.
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Het repareren van helis is wel te vergelijken met autotjes.
    Het vliegen met een heli is ook nog wel te vergelijken met een vleugelvliegtuig.
    Maar start, hoover, landing is wel een ander ding.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De openbaring van een verborgen gevolgschade is bij een helikopter vaak wat dramatischer als bij een auto.
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik was gisteravond na het vliegen even langs de Mac Drive. Staat ook iemand met een interessante baan: Bij elke auto die aankomt vertellen dat je er alleen maar kunt pinnen.......reuzejob!

    Welkom terug! Doe inderdaad maar wel voorzichtig, je valt denk ik wel in de risicogroep.
    M'n vrouw werkt in het ziekenhuis op de cohort afdeling, binnenkort moeten ze ze bijspringen op de IC; het is geen pretje om corona te krijgen! Ademhaling van 35/36 per minuut zijn geen uitzondering!

    Wees zorgvuldig en blijf gezond!
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De maatschappij zijn wij, beetje triest als je dus mensen die dit werk doen min of meer uitlacht.
    Ik heb mijn beiden ouders nog (85+) en als er dan mensen zijn die de maatregelen onzin vinden, gaan bij mij stekels overeind staan. Wat mij betreft zetten ze vlammenwerpers in op de homo ontmoetingsplekken die blijkbaar gewoon doorgaan met hun bezigheden.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou, met een nieuwe lever, nooit meer zo ver weg gaan.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voorgeprogrammeerd zijn Easy, Acro, Glider(flaps), Delta.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Heli's zijn inderdaad anders in de omgang dan een vliegtuig.
    heli is veel geconcentreerder vliegen.
    je kan echt niet wegkijken.
    met zn 2en vliegen kan alleen als de 2e hoog vliegt..
    zijn wat restricties waar de gemiddelde vliegtuigpiloot wel eens aan moet wennen. als ze samen met je willen vliegen.
    meestal gaan ze het pas echt snappen, als ze zelf gaan helivliegen.

    en inderdaad. schade = onderdelen halen en erop bouten.
    alleen moet je veel kritischer zijn dan bij auto of vliegtuig, een krasje of scheurtje ergens kan zomaar een explosie in de lucht zijn na een paar vluchten.

    Persoonlijk vlieg ik beide.
    van vliegtuigen vind ik leuk dat je zoveel zelf kan bouwen aan die dingen.
    minder kritisch, lekker raggen in de lucht, als het misgaat valt de neus toch wel weer omlaag (en weet je waar hij heen gaat)
    heli is dan weer leuk omdat je in de regel de figuren echt door moet hebben, voor ze ook echt lukken.

    heeft beide wat.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had op een gegeven moment 3 helies en kon ze ook goed vliegen.
    Maar het in elkaar zetten, afstellen, dat is leuk.
    Vliegen ook nog wel maar ik vond het te beperkt.
    Je kan niet je fantasie gebruiken, je koopt een model en klaar.
    Bij een vliegtuig kan je veel meer je eigen ideeen gebruiken om het model te bouwen en aan te passen.
    De huidige generatie helies vliegt door alle electronica veel makkelijker, om over multicopters maar niet te spreken.
    Ik had toen een mechanische gyro en in de Vario de allernieuwste electronische, dat was al een enorm verschil.
    Nu met de supersnelle servo's en geweldige stabilisatie is stilhangen een eitje.

    Wat betreft corona.
    Hier in Duitsland doen ze veel normaler en niet zo panisch.
    Net bij de supermarkt geweest, alles is daar vrij normaal, alleen de kassieres worden beschermd met een bord voor hun kop.
    Sommige mensen hebben dat standaard.

    En ja, ik val in de risicogroep.
    Dus ik ben voorzichtig.
    Maar als je dan 16 uur in een vliegtuig zit op 75cm of minder van een ander en de airco lekker alles rondpompt, hoewel het virus zich niet via de lucht verspreid en je dan op Schiphol uitstapt en er meteen van die gehersenspoelde veiligheidsfiguren gaan roepen dat je afstand moet houden, dan wordt ik nogal sarcastisch.
    Dan ga ik ook de discussie met ze aan.
    Het wordt ze afgeleerd zelf te denken, ik weet het, ik heb dat soort figuren zelf opgeleid in een grijs verleden, maar dat waren nog mensen die middelbaar onderwijs hadden genoten, high risk flight agents.
    Deze securityfiguren zijn een beetje wat je uit het doucheputje vist en kunnen alleen wat ze gezegd wordt.
    Dus als ik dan zeg, waarom is er in het vliegtuig dan ook geen 1,5 meter afstand en er niets anders uitkomt dan, u wilt toch naar huis, dan kunnen we geen half lege vliegtuigen laten vliegen, dan zeg ik, dan hoeven we hier ook geen 1.5 meter afstand van elkaar te houden.
    Tja, en toen liep ie weg.

    Maar ik hou zelf wel afstand van andere mensen, hier in het dorp woont een mannetje van 85, die kwam gisteren langs maar ik heb wel gezegd dat ie even afstand moet houden want ik wil hem niet aansteken als ik het zou hebben.
    En ik hou mezelf de komende dagen goed in de gaten.
    Als ik het zou krijgen dan is het einde oefening, mijn tabletten verlagen het immuunsysteem.
    Voor het ontwikkelen is dat juist goed, het virus krijgt hulp van het immuunsysteem om te ontwikkelen en bij mij is die hulp minder.
    Mar als ik het heb dan ben ik de sigaar.

    En de volgende reis staat alweer gepland, zodra het virusvrij is stap ik weer in het vliegtuig naar Bali.
    Er moet een huis gebouwd worden....


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mooi om te lezen dat je er zoveel plezier aan beleeft.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ieder zijn hobby, op zijn eigen manier :D
    zo ben ik het met GJVO niet helemaal eens dat de vliegfiguren bij een heli vlot ophouden. oftewel "beperkt"
    omdat je geen rekening hoeft te houden met snelheid, kan juist letterlijk alles.
    al is het wel een tikkie jammer dat de stabilisatie zoveel van het vlieggedrag bepaald. een 450 vliegt bijna hetzelfde als een 600.
    alleen de gewicht en vermogen zaken geven wat verschil. bijna dan.
    en dan moet je het wel afgesteld hebben, natuurlijk.

    tegelijk vind ik ook dat een vliegtuig veel meer een eigen karakter heeft.
    en inderdaad veel meer vrijheid in het frame/toestel om andere zaken te proberen.
    en van daar uit zijn de diverse bekende figuren per vliegtuig weer ff leuk om uit te vogelen.
    sommige figuren moeten op ieder toestel weer anders worden ingezet.
    net zoals de landing.. ook altijd ff zoeken naar wat hij leuk vind.

    En ik bouw ook eigen ontwerp toestellen.
    gewoon, omdat het kan.
    dan is het ook erg leuk om te zien wat het ding gaat doen.
    en vooral om te zien of je gedachtes kloppen.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een vriendelijke Nederlander, die in Duitsland woont, heeft voor mij een handleiding gemaakt.
    De beste man vliegt zelf ook met een Multiplex zender.
    In 7 stappen legt hij uit, hoe je moet binden.
    Morgen ga ik dat proberen bij een FourStar. Als alles lukt, wordt hij zondag ingevlogen.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hier zijn alle modelvliegvelden in de omgeving gesloten wegens de corona perikelen. Is dat in Brabant niet het geval?
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Jazeker, alle KNVvL velden zijn dicht, het is zelfs verboden een sportveld open te houden. Maar als je een vrij veld hebt, sja, dan mag je zelf bepalen.

    Houd afstand en zorg goed voor elkaar!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is bij ons in Odoorn ook het geval.

    Toch hou ik het bij huis maar aan. Scharrelen aan de tuin en een beetje bouwen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina