Oké, nu de plaatjes:
De grootschootlier:
Zoals gezegd: modulair. Zoals hij nu te zien is, gaat hij ook in de romp. Zit klem tussen een paar hulpspanten.
Lier en aluminium U-profiel vormen één unit, samen met de messing buis waar het halende part doorheen loopt en de messing buis waar het kunststof kokertje omheen loopt. Lus wordt op spanning gehouden door een veer met keerrol aan de voorzijde.
Aan de lier zit een keerrol; de feitelijke schoot zit vast aan de kunststof koker, gaat naar de keerrol op de lier en dan naar voren, naar de mastfundatie. Daaraan zit een blok waar de schoot door naar boven gaat.
Ik heb het systeem de afgelopen twee dagen intensief getest met een gewicht van een kilo er aan; het geheel blijft keurig op z'n plek zitten en werkt zonder een enkele hapering.
De fokkeschoot is duidelijk simpeler. Als voorbeeld heb ik het systeem van de Micro Magic gebruikt en vergroot.
Een houten frame met daarop een dikke quarterscale servo. Op de servoschijf een lange arm met op het einde een stalen oogje.
rechtsbeneden, op het einde van de frame een oog, rechtsboven een gebogen kunststof buisje.
De schoot zit vast aan het oog, gaat door het oogje op de arm en vandaar uit terug richting buisje, en door het buisje omhoog richting dek.
De schoot wordt dus dubbel gehaald en gevierd; zodoende heb ik ruim 30 cm schoot te vieren en in te halen. Ook deze is vandaag uitputtend getest, met 500 gram er aan. Zo kwam ik er achter dat het verlengstuk op de servo versterkt moest worden.
En zo zit de handel ingebouwd:
Fokkeschoot staat helemaal uitgelierd, grootschoot ook.
Nog een plaatje, iets meer in het achterschip gericht:
De ontvanger staat op frame van de fokkeschoot. Voor de accu's (ontvangeraccu en de accu van de grootschootlier) moet ik nog een frame maken.
De grootschoot staat op kanaal 3 (Op/neer, linker knuppel) het roer op kanaal 4 (zelfde knuppel, links/rechts) de fokkeschoot staat op een draaipotmeter (kanaal 7), zodat ik niet constant de rechterknuppel hoef te bedienen.
Ik kwam er in Amersfoort achter dat dat wat lastig is...