De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nadeel is dat niet precies bekend is hoeveel domp de motor moet hebben.
En de motor(prop) wijst naar beneden, dan zou ie dus het model naar beneden drukken.
Dat hebben ze al wat veranderd door ringetjes aan de bovenkant te plaatsen zodat de motor nog verder naar beneden wijst.
Maar als ik op mijn tekening kijk dan is de hoeveelheid domping minimaal.
Dus daarom heb ik gezegd, motor weer normaal plaatsen, zonder ringetjes en dan het CG op de goede plek leggen, want dat lag de hele tijd al niet goed vermoed ik.
Men test daar ook niet op, dus geen duikvluchten of rugvlucht.
Dan testvliegen en daarna, als ie nog steeds stijgt, met de motor gaan rommelen.
Ander dingetje waar ik over twijfel is de motor.
Volgens mij heeft Wil er een dikkere motor op staan dan ze aanraden,
Er moet een Hacker A30-12L V2 6-pol op.
Als die motor groter en langer is dan krijg je al hele andere hefboomwerkingen en zal je dat aan moeten passen.

GJ

Nee, voor het eerst in zijn leven heeft Wil een kist niet over-powered.
De Hacker die geadviseerd wordt zit er op en dezelfde prop.

En nou maar hopen dat GJ niet voor de 500-ste keer de Hawks afkraakt en dat JVE daar vervolgens niet hatelijk op reageert

Het is geen afkraken, het is corrigeren omdat ik zie dat er veel fout gaat en er basiskennis ontbreekt en ook niet aangeleerd word.
Ik vind het een taak van de instructeur om mensen te helpen en ook naar een hoger niveau te helpen, ook al hebben de leden een brevet.
Een brevet vind ik namelijk niet een doel, goed en schadevrij met je spullen omgaan vind ik het doel, brevet is een dom nutteloos papiertje dat door een semi commercieel bedrijfje (KNVvL) in het leven is geroepen.
Ik heb al hulp aangeboden, heb al diverse dingen over hoe je in mijn ogen een goede instructie kan geven (en hoe dat op andere clubs gedaan word) aan Wil meedegedeeld op papier, is aan het bestuur gegeven en er word niets mee gedaan.
Dus tja, dan wil men het niveau van de club dus laag houden?

OK... on topic..
Ik heb net even op de grond naast mijn tekening gezeten met een geodriehoek.
De motor heeft een domping van 1 graad.
Makkelijkste methode is een malletje te maken van karton en dat tegen onderzijde romp en motorschot houden.
Dan moet dat exact aansluiten.
Zo kan je het prima uitrichten.

GJ

Volgens mij moet je de motor aan de bovenkant wat tussen doen als ie omhoog wil vliegen.
Door de duwprop (motor zit achter de vleugel en CG) werkt het net even wat anders allemaal

En nou maar hopen dat GJ niet voor de 500-ste keer de Hawks afkraakt en dat JVE daar vervolgens niet hatelijk op reageert ;).

Je blijft lekker voeden dus dat gebeurt vanzelf.
Nee, ik ga mee meer op jou richten:

1. Twee lipootjes vliegen op een hele middag is niet genoeg!
2. Alleen rondjes vliegen is niet genoeg training.
3. Probeer altijd een goed landings traject te vliegen, lukt het niet, start door en probeer opnieuw.
4. Als iemand aangeeft dat ie de Massimo wil overgeven en je blijft met je handen in je zakken staan, leer je het nooit.

Praatjes vullen geen gaatjes.

Volgens mij moet je de motor aan de bovenkant wat tussen doen als ie omhoog wil vliegen.
Door de duwprop (motor zit achter de vleugel en CG) werkt het net even wat anders allemaal

Dat zegt mijn boerenverstand ook.
Maar dan moet het CG wel eerst op de plek liggen waar de fabrikant het bedacht heeft, dan heb je een referentie.
Wat ik lees en hoor van de Massimo is dat ie redelijk neutraal vliegt.
Een S-slag profiel zal altijd wel iets zakken bij lagere snelheid en stijgen bij hogere snelheid maar het moet niet irritant worden.

Je blijft lekker voeden dus dat gebeurt vanzelf.
Nee, ik ga mee meer op jou richten:

1. Twee lipootjes vliegen op een hele middag is niet genoeg!
2. Alleen rondjes vliegen is niet genoeg training.
3. Probeer altijd een goed landings traject te vliegen, lukt het niet, start door en probeer opnieuw.
4. Als iemand aangeeft dat ie de Massimo wil overgeven en je blijft met je handen in je zakken staan, leer je het nooit.

Praatjes vullen geen gaatjes.

Ik zeg ook steeds, uren maken.
Maar sommige mensen kunnen niet achter elkaar doorvliegen.
Ik weet dat er leerlingen waren die les kregen van Gerben en na 10 minuten vliegen kapot waren, Gerben gaf enorm intens en streng les.
Ik was wat relaxter en Ruud ook, dus sommigen stapten over van Gerben naar een andere instructeur omdat ze het gewoon niet aanonden.

En doe dingen met je model waar je bang voor bent, rugvlucht, rollen.
Daarom heb ik hem ook die EPP wing gegeven, dat ding heeft geen waarde, vliegt zo beroerd dat je wel moet blijven sturen.

Maar aan de voorkant zijn er heel veel fouten gemaakt.
Ten eerste, een instructeur van zijn oude club, die hem de basis niet aan heeft geleerd mocht gewoon, zonder mee te lopen met een instructeur van jullie club, les blijven geven.
Bij vrijwel elke club is de manier van lesgeven tussen instructeurs gelijk, toen ik van de ACK kwam en naar een andere club ging mocht ik niet zomaar instructie geven.
Dat moet op de manier van de club, zodat als instructeur Jantje er niet is, Pietje het over kan nemen.
Plus dat ook de examinatoren bij de club instructeurs horen, die moeten samen overleggen.
Dan gebeurt het niet, zoals bij Wil het geval was, dat een figuur door een examinator afgekeurd word en de instructeur het zo aangeleerd heeft.
En wat jullie ook hadden moeten doen was de mensen verder trainen dan nodig is voor het brevet.
Ik ken een paar leden, heb ik ook zien en mee gevlogen, die een brevet hebben maar in mijn ogen totaal niet zelfstandig kunnen vliegen.
En als het even wat harder waait of turbulenter is dan normaal ze al totaal geen controle meer hebben over hun model.
Ze doen ook niks anders dan dom rondjes vliegen want iets anders hebben ze niet geleerd en zullen ze ook niet leren want na het brevet is het denk ik afgelopen daar?
Ik, of wij, deden voor het brevet een stukje rugvlucht, een rol, gewoon puur om dat een keer mee te laten maken, zelfvertrouwen geven.
En als ze dan een brevet hadden dan begeleiden we ze nog steeds, als ze wilden stonden we er naast.
Als we zagen dat bepaalde mensen op een niveau bleven hangen, of veel crashten dan boden we hulp aan.
Zo trek je het niveau van de club omhoog, hebben de "leerlingen" minder schade en blijven ze lid.
We deden ook wedstrijdjes op heel laag niveau, een soort RC3 voor motorkisten en een eigen programma voor e-zwevers.
Met een bepaalde handicap zodat iedereen kans had om te winnen.
En dan aan het einde van het jaar kreeg men een beker en eeuwige roem.
Maar dat soort dingen helpt enorm, ze konden bij wijze van spreken allemaal op een zakdoek landen, zelfs de mannetjes van 85 jaar oud.

En als je dan zegt dat Wil meer moet doen dan rondjes vliegen, dan moet een instructeur hem daarin begeleiden.
En als ie het model niet overneemt, dan moet er meer dwang achter staan.
Als wij gingen lessen dan eisten we dat de leerlingen er om 7 uur in de avond waren en klaar stonden.
Waren ze niet klaar, pech, dan geen les.
Onze tijd is kostbaar en die kan je beter besteden aan mensen die wel willen.
Dus als Wil het model niet over wil nemen dan gewoon landen en stoppen.
Harde hand helpt vaak beter dan pappen en nathouden.

GJ

Pijlvleugels met een propellor hebben vaak een sterk up moment als de motor aangaat. Voornaamste reden is de grotere lift, door de sterkere luchtstroom, over het middendeel. Motordomping heeft bij een duwpropellor meestal maar een beperkt corrigerend effect hierop. Down mee mixen met het gas werkt wel effectief en is eenvoudig in te stellen op de zender.

(En wat ben ik blij, als ik bovenstaand bericht lees, dat bij ons op de club het plezier in modelvliegen voorop staat)

Laatst bewerkt:
(En wat ben ik blij, als ik bovenstaand bericht lees, dat bij ons op de club het plezier in modelvliegen voorop staat)

Dat was bij de ACK ook zo.
Ik ging vaak naar de club zonder model, gewoon voor de gezelligheid.
Als ik dan wilde vliegen dan leende ik wel een model van iemand.
Maar als er regelmatig dingen uit de lucht vallen, lees hoge kosten, dan is het plezier in modelvliegen snel over.
Ik had een leerling die na het halen van het brevet meteen met lastige modellen wilde vliegen en dan ook meteen een paar tegelijk kocht.
Hij vloog meestal door de week dus we konden hem niet observeren.
Na een half jaar of zo bleek dat ie door zijn modellen heen was.
Vrouwlief vond het wel genoeg zo en dwong hem met de hobby te stoppen.
Resultaat, als instructeur een hoop tijd geinvesteerd en de club is een lid kwijt.
Niet positief dus.
Iets van een half jaar geleden werd ik via het MBF door hem benaderd voor advies en les.
Hij was nu gescheiden en kon weer modelvliegen....

GJ

sommige dingen kun je niets aan doen.
Bij ons in de club hebben we wel eens het gevoel dat mensen bij ons leren vliegen, om daarna te stoppen/naar minder georganiseerde clubs te gaan.
maar ja.
Niet geschoten, zowieso mis.
als je geen mensen les geeft, zullen er niet snel mensen blijven hangen.
als iedereen lol heeft, en de lol erin houdt..

Ik denk dat in iedere club wel een paar mensen rondvliegen, waarbij iedereen weet dat ze even de aandacht op de lucht moeten vestigen..
om het even kort te zeggen.
wij hebben intern de afspraak in de instructiegroep dat als het echt de spuigaten uit loopt, we even ingrijpen.
iemand gewoon gaan ondersteunen, beetje naar een hoger plan tillen
vaak is het een blindheid voor een type gedrag. herkennen van problemen is het begin van goed corrigeren...

en veel te vaak is het gewoon domweg het niet volgen van het circuit. lui vliegen...
ben je gevorderd, leef je uit.
maar zeker naar de landing toe, vlieg ik persoonlijk toch de aanvlucht vanuit het circuit.
vastigheid.
bekend hoe het ding staat.
op die manier kun je hem consequent midden op het veld zetten.
terwijl veel vliegers gewoon maar aan komen waaien zoals ze op dat moment zin hebben, en dan nog wel eens de kant in gaan/het veld missen/de boom niet missen

qua veel crashen..
Soms is het ook gewoon de technische kennis.
veel 2e hands. "vliegt perfect"!!
moest er laatst 1 keuren, waar alle scharnieren van de elevator los zaten.
hoe dat ooit gevlogen heeft...
of accu's die alleen met een strap zitten, zonder voor of achter opsluiting... 1 tik, en de accu zweeft door de romp..
die kennis moet ook opgebouwd worden, en niet iedereen pakt dat gedeelte vlot..

En je kunt het blijven herhalen, circuit vliegen, mooi lang maken, rust creëren naar/in de final.
En ja, knikken en beamen en dan als n zot binnenkomen. Ik zie het gebeuren.
En gelukkig zie je ook dat veel vliegers het goed doen, ook leerlingen. En dan zie je de landing ook prachtig tot de aarde komen.
Dan geef ik altijd even een applausje. De lach op het gezicht van de leerling zegt dan genoeg.

Waarom een applaus?
Omdat iemand doet wat ie moet kunnen, namelijk een netjes landingcircuit vliegen en hem netjes en dan ook het liefst midden op het veld stop kan zetten?
Dat moet iedereen die een brevet heeft gehaald kunnen.
Dat vind ik geen applaus waard, dat is basiskennis en daar klaag ik steeds over, dat die ontbreekt bij heel veel mensen daar.
De keren dat ik er was viel me op dat men misschien wel kan vliegen maar verder niet veel weet, of dingen denkt te weten die niet kloppen.
En men doet maar wat.
Ik had al aangeboden om van de zomer even met 2 of 3 andere instructeurs een soort workshopje te geven en dan proberen wat basiskennis bij te brengen.
Dat zal mensen meer zelfvertrouwen geven en ze zullen ook minder schade vliegen.
Ik hoor de hele tijd, met zuidenwind kan je niet vliegen vanwege de bomen.
De F5B jongens vliegen met elke wind.
Ook de F3A mannen vliegen met rare winden op vreemde velden, die hebben ook zelden problemen.
Probleem is dus niet de wind of de turbulentie maar de kunde van de piloten, lijkt mij.
En daar kan je als club (bestuur/instructeurs) heel veel aan doen.

GJ

Ik weet dat er leerlingen waren die les kregen van Gerben en na 10 minuten vliegen kapot waren, Gerben gaf enorm intens en streng les.
Daar hoef je geen Gerben voor te heten.:D
Gewoon ff pauzeren en daarna hup weer verder.
En wat is streng? De student moet controle krijgen over het kistje om als samenstel geen speelbal van de wind te zijn.
De ene leerling pakt dat sneller op dan de andere.

En wat betreft de topic starter, die is goed voor een beetje reuring hier op het forum.

Positieve feedback en misschien haalt Wil dan wel zijn handen uit de zakken.

Wil kreeg van mij een applaus toen hij zijn WOT zelfstandig de maiden gaf en hem heelhuids op de grond zette.
Dat is wel een applausje waard.
Als ie een stuk rugvlucht op gelijke hoogte vliegt en hem dan ook weer terugdraait in normale vlucht, dan krijgt ie ook een applaus, maar niet voor iets als een nette landing.
Dat hoor je te kunnen als je je brevet hebt.

GJ

Applaus, waarom niet?
als je weet dat een leerling het lastig vind, is een luidruchtig blijken van waardering vaak een goede veer in het achterwerk.
als een leerling zowieso een hoop lastig vind, probeer ik in ieder geval meerdere veren op de goede plek te steken.
in het kader, afzeiken is simpel, en meestal weten ze het zelf ook wel.
door de goede dingen omhoog te halen, weten ze in ieder geval dat er ook onderdelen van de vlucht beter worden.

maar dat wisselt per leerling.
soms heb je zo'n eigenwijze aardappel ertussen waarbij het nodig is om juist het zelfvertrouwen af te breken, zodat ze een keer gaan doen wat je zegt...
en daarna opbouwen met de goede uitgangspunten..

en basiskennis...
wat is dat? vastomlijnt, of voor iedereen anders?
Niet iedere automobilist heeft exacte kennis van alle gedragingen van de auto als er iets gebeurt.
meeste niet.
beetje gladheid, en de ervaring(gebrek eraan) komt weer omhoog.
ik weet ook niet exact hoe de wasmachine werkt. Maar als het mis gaat, heb ik iemand in huis die dat weet.
en anders weet internet het wel.
Is het dan zo'n punt dat iemand geen rugvlucht kan doen, exact kan vertellen hoe een zwaartepunt bepaalt moet worden..
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ze weten dat ze het niet weten, en dat ze dus hulp zoeken bij dat type zaken.
moet niet 100% van de tijd zijn.. maar je snapt het.

volgens mij hoeft een vlieger in dat punt ook niet alles geheel te weten en op te kunnen dreunen.
als de eerste basis, sturen, corrigeren, en de kennis dat hij zelf niet alles weet er maar in zit.
door de tijd heen.. als er meerdere gevorderde vliegers in de club zitten..
komt de rest ook wel weer.

Basiskennis...
Als Brutus Wil voor het eerst ziet in Kampen en hij al meteen merkt dat er geen basis is dan is het wel schrijnend.
En zo zijn er meer op die club.
Er word je geleerd je brevet te halen, dus je figuurtjes te doen maar meer niet.
Je brevet halen is leidend, dan ben je solo en zoek je het maar uit.
Je moet toch ook leren hoe je een model afstelt, hoe je het CG bepaalt, hoe je dingen veilig bouwt, dat doet men niet.

GJ

Van oudsher is het altijd al zo geweest dat niet alle clubs/bedrijven 100% adequaat zijn op kennisniveau..
wat ook niet uit maakt, als je het in het dagelijks leven redt.
Zolang de mensen die er komen zelf maar enige "drive" hebben om goed te doen.

Ik hoop te denken dat instructie in "mijn" club redelijk op orde is, al lukt het natuurlijk bij de ene beter dan bij de ander.
De ene persoon is ook meer op verbetering gebrand dan de ander.
persoonlijk vind ik het een uitdaging om dingen goed te beheersen, en de achtergronden te weten.
als instructeur probeer ik dat mee te geven.
Anderen hebben dat wat minder, uitgangspunt is lekker vliegen zonder schade.

anderen, ook bij mij in de club, interesseert achtergrond of kennis geen fluit, als ze maar kunnen vliegen.
er zit ook best een groot overlap tussen de mensen die met dit idee gaan vliegen, en de mensen die regelmatig een toestel uit een boom moeten halen....
:D

En, ondertussen is Wil al door een hoop personen aan de tand gevoeld, betast en opnieuw uitgevonden...
Zo'n extreme impact heeft een kennisloze start in de hobby ook weer niet...
in het kader, de ervaring is er of niet.
dit seizoen moet er gewoon heel veel gevlogen worden.

Qua bouwen: daar beginnen wij in de instructiefase nog niet aan..
tijdens het lessen stippen we natuurlijk dingen aan als ze voorkomen..
meestal als er bij hem iets mis gaat, of bij mij. of om ons heen.
als ze gaan bouwen helpen we ze natuurlijk indien nodig.
maar ik ga ze geen complete bouwclinic geven als iemand helemaal geen interesse heeft om te bouwen.

met de keuring..
als er wat voorbij komt, laat ik ze natuurlijk wel zien wat er mis is, wat anders moet, en waarom roeren niet zoveel speling mogen hebben..
laatst een keuring gedaan voor iemand, schuimtoestel helemaal volgens het boekje opgebouwd.
2 cm speling in de aansturing.
aan het kijken geweest, blijkt de hevel niet verlijmt (ook niet in de handleiding vermeld), en gewoon tussen 2 plaatjes in de vleugel geduwd.
Dat zijn dan wel ff eye openers voor de "niet bouwende vlieger"

Andersom, voor iemand in de club instructeur wordt, wordt er wel bouwervaring etc verwacht...
tijd terug iemand die perse instructeur wilde zijn.. op stampvoeten af..
kist van 80cm span houtbouw, en gewoon 1 cm speling op de elevator..
had meerdere grote bouwproblemen eruit gefilterd. vond dat een instructeur wel meer bouwervaring nodig had dan dit.
opgeteld dat hij ook een "boomklimmer" was..
Ik vond het niet handig om die persoon met leerlingen op pad te sturen.
moet hij immers ook gaan keuren, en met leerling toestellen vliegen..
vond ie onbegrijpelijk.
Nu zijn er altijd meningen, oeps en wet van murphy..
ik kan best een eind meegaan in dingen.
maar deze discussie wilde ik niet gaan voeren met de leerlingen waar potentieel een toestel van de grond in gaat..

Van oudsher is het altijd al zo geweest dat niet alle clubs/bedrijven 100% adequaat zijn op kennisniveau..
wat ook niet uit maakt, als je het in het dagelijks leven redt.
Zolang de mensen die er komen zelf maar enige "drive" hebben om goed te doen.

Ik hoop te denken dat instructie in "mijn" club redelijk op orde is, al lukt het natuurlijk bij de ene beter dan bij de ander.
De ene persoon is ook meer op verbetering gebrand dan de ander.
persoonlijk vind ik het een uitdaging om dingen goed te beheersen, en de achtergronden te weten.
als instructeur probeer ik dat mee te geven.
Anderen hebben dat wat minder, uitgangspunt is lekker vliegen zonder schade.

anderen, ook bij mij in de club, interesseert achtergrond of kennis geen fluit, als ze maar kunnen vliegen.
er zit ook best een groot overlap tussen de mensen die met dit idee gaan vliegen, en de mensen die regelmatig een toestel uit een boom moeten halen....
:D

En, ondertussen is Wil al door een hoop personen aan de tand gevoeld, betast en opnieuw uitgevonden...
Zo'n extreme impact heeft een kennisloze start in de hobby ook weer niet...
in het kader, de ervaring is er of niet.
dit seizoen moet er gewoon heel veel gevlogen worden.

Qua bouwen: daar beginnen wij in de instructiefase nog niet aan..
tijdens het lessen stippen we natuurlijk dingen aan als ze voorkomen..
meestal als er bij hem iets mis gaat, of bij mij. of om ons heen.
als ze gaan bouwen helpen we ze natuurlijk indien nodig.
maar ik ga ze geen complete bouwclinic geven als iemand helemaal geen interesse heeft om te bouwen.

met de keuring..
als er wat voorbij komt, laat ik ze natuurlijk wel zien wat er mis is, wat anders moet, en waarom roeren niet zoveel speling mogen hebben..
laatst een keuring gedaan voor iemand, schuimtoestel helemaal volgens het boekje opgebouwd.
2 cm speling in de aansturing.
aan het kijken geweest, blijkt de hevel niet verlijmt (ook niet in de handleiding vermeld), en gewoon tussen 2 plaatjes in de vleugel geduwd.
Dat zijn dan wel ff eye openers voor de "niet bouwende vlieger"

Andersom, voor iemand in de club instructeur wordt, wordt er wel bouwervaring etc verwacht...
tijd terug iemand die perse instructeur wilde zijn.. op stampvoeten af..
kist van 80cm span houtbouw, en gewoon 1 cm speling op de elevator..
had meerdere grote bouwproblemen eruit gefilterd. vond dat een instructeur wel meer bouwervaring nodig had dan dit.
opgeteld dat hij ook een "boomklimmer" was..
Ik vond het niet handig om die persoon met leerlingen op pad te sturen.
moet hij immers ook gaan keuren, en met leerling toestellen vliegen..
vond ie onbegrijpelijk.
Nu zijn er altijd meningen, oeps en wet van murphy..
ik kan best een eind meegaan in dingen.
maar deze discussie wilde ik niet gaan voeren met de leerlingen waar potentieel een toestel van de grond in gaat..
Ik voel me zelfs herboren

Het was zeker wel minder dan bij TurnLeft 1.0 Versie 2.0 staat in de hangaar.

Ik heb het idee dat het bij de TL ook een dingetje was van CG en instelhoek.
Als je 2 dingen tegelijk gaat veranderen dan kom je er nooit.
En als je nog nooit met dit soort modellen gevlogen hebt dan moet je iemand vragen die ervaring heeft met dit soort modellen.
Volgens mij vliegt er nog een Tjarko bij jou in de buurt rond.
Die maak je niks wijs, vliegt ook alles wat snel gaat.
Ik zou eerder hem vertrouwen dan je instructeurs.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back