Van oudsher is het altijd al zo geweest dat niet alle clubs/bedrijven 100% adequaat zijn op kennisniveau..
wat ook niet uit maakt, als je het in het dagelijks leven redt.
Zolang de mensen die er komen zelf maar enige "drive" hebben om goed te doen.
Ik hoop te denken dat instructie in "mijn" club redelijk op orde is, al lukt het natuurlijk bij de ene beter dan bij de ander.
De ene persoon is ook meer op verbetering gebrand dan de ander.
persoonlijk vind ik het een uitdaging om dingen goed te beheersen, en de achtergronden te weten.
als instructeur probeer ik dat mee te geven.
Anderen hebben dat wat minder, uitgangspunt is lekker vliegen zonder schade.
anderen, ook bij mij in de club, interesseert achtergrond of kennis geen fluit, als ze maar kunnen vliegen.
er zit ook best een groot overlap tussen de mensen die met dit idee gaan vliegen, en de mensen die regelmatig een toestel uit een boom moeten halen....
En, ondertussen is Wil al door een hoop personen aan de tand gevoeld, betast en opnieuw uitgevonden...
Zo'n extreme impact heeft een kennisloze start in de hobby ook weer niet...
in het kader, de ervaring is er of niet.
dit seizoen moet er gewoon heel veel gevlogen worden.
Qua bouwen: daar beginnen wij in de instructiefase nog niet aan..
tijdens het lessen stippen we natuurlijk dingen aan als ze voorkomen..
meestal als er bij hem iets mis gaat, of bij mij. of om ons heen.
als ze gaan bouwen helpen we ze natuurlijk indien nodig.
maar ik ga ze geen complete bouwclinic geven als iemand helemaal geen interesse heeft om te bouwen.
met de keuring..
als er wat voorbij komt, laat ik ze natuurlijk wel zien wat er mis is, wat anders moet, en waarom roeren niet zoveel speling mogen hebben..
laatst een keuring gedaan voor iemand, schuimtoestel helemaal volgens het boekje opgebouwd.
2 cm speling in de aansturing.
aan het kijken geweest, blijkt de hevel niet verlijmt (ook niet in de handleiding vermeld), en gewoon tussen 2 plaatjes in de vleugel geduwd.
Dat zijn dan wel ff eye openers voor de "niet bouwende vlieger"
Andersom, voor iemand in de club instructeur wordt, wordt er wel bouwervaring etc verwacht...
tijd terug iemand die perse instructeur wilde zijn.. op stampvoeten af..
kist van 80cm span houtbouw, en gewoon 1 cm speling op de elevator..
had meerdere grote bouwproblemen eruit gefilterd. vond dat een instructeur wel meer bouwervaring nodig had dan dit.
opgeteld dat hij ook een "boomklimmer" was..
Ik vond het niet handig om die persoon met leerlingen op pad te sturen.
moet hij immers ook gaan keuren, en met leerling toestellen vliegen..
vond ie onbegrijpelijk.
Nu zijn er altijd meningen, oeps en wet van murphy..
ik kan best een eind meegaan in dingen.
maar deze discussie wilde ik niet gaan voeren met de leerlingen waar potentieel een toestel van de grond in gaat..