De Swift van MS-Composit

  • Topicstarter Topicstarter Micha
  • Startdatum Startdatum
Hoi Hans, ben zeer benieuwd hoe jij hem vindt vliegen.
Ziet er netjes uit! Was de mijne nog maar zo mooi.
Ga je nog tape op de vleugelvoorrand plakken en langs de randen van de elevons en winglets?

Laat je de motor nog inlopen? Zorg er ook voor dat de vertraging soepel loopt om te voorkomen dat je motortje in rook opgaat.

Om de tape beter te laten hechten kan je ook lijmspray gebruiken.
(Pattex Powerspray Permanent) of het eerder genoemde Tamiya plakband.

Propeller goed vast draaien en contoleren na een harde landing; ik heb altijd een schroevendraaiertje op zak.
 
Micha zei:
Hoi Hans, ben zeer benieuwd hoe jij hem vindt vliegen
Ik ook. Alleen ik ben nogal een kouwkleum, we hebben geen clubhuis om te warmen, dus het wordt wel ergens in het voorjaar voordat ik weer op ons grasmatje sta.

Micha zei:
Ga je nog tape op de vleugelvoorrand plakken en langs de randen van de elevons en winglets?
Elevons wel, die zijn nogal bros. De rest moet normaliter bij mij een eeuwigheid mee gaan. Tenzij ik wat roekelozer ga vliegen, daar waar het eigenlijk ook een beetje voor bedoeld is.

Micha zei:
Bedankt voor alle tips. Wat mij betreft is ie klaar zo, alleen nog even wachten op zo'n 12-15 graden...
 
bel morgen ff naar de zaak gerard, dan mik ik t wel in een envelop en stuur t naar je toe, ...............Peet...............8)
 
Powerpete zei:
bel morgen ff naar de zaak gerard, dan mik ik t wel in een envelop en stuur t naar je toe, ...............Peet...............8)
mijn dank is groot, zeer groot.

gerard.
 
ramsus42 zei:
Hoi,

Ik hoe ut even kort maarree....,Hoe zwaar zijn jullie vliegende vleugels eigenlijk????

mvrgt remy :lol: :)

Standaard, met 7* AAA: 300gr.
Met 7* 500AR NiCads: 350gr (Grote verbetering)
Met 8* 500AR en Borstelloze binnenloper Freestyle 20 (ongeveer 400gr.)
Enkele foto's geplaatst van bevestiging
 
Nieuwe motorophanging van Coroplast

De zwakke plek van de Swift is de motorophanging, ik heb de volgende oplossing gemaakt:
Nodig 3mm Coroplast 2mm koolstof staaf, krimpkous, balsa driehoeklatjes, smeltlijm, dunne secondenlijm, dubbelzijdig plakband, tie-wraps.

Krimpkous om de koolstof staafjes krimpen totdat de diameter van de zo ontstane omhulde koolstof staaf gelijk is aan de hoogte van de kanalen in de Coroplast.
De kanalen van de Coroplast waar de staafjes inkomen vullen met smeltlijm, dan de staafjes induwen.

Vier driehoekslatjes zodanig plaatsen dat de motor goed ondersteund wordt. De driehoekslatjes versterken met seconden lijm, bevestigen met dubbelzijdig plakband, randen verzegelen en afwerken met smeltlijm


De Coroplast kanaaltjes die onder de tiewraps zitten gedeeltelijk vullen met smeltlijm. Tiewraps er om heen, klaar. Licht en sterk.

mot%20oph%20detail.jpg

De koolstof staafjes lopen over de gehele lengte van de motor ophanging
mot%20oph%20ondaanz.jpg

mot%20oph%20bovaanz.jpg

De lagerbus zit tussen de twee Coroplast kanalen waar de kooolstof staven doorheen lopen geklemd:
mot%20oph%20detail%20bov.jpg
 
Re: Nieuwe motorophanging van Coroplast

Micha zei:
Vier driehoekslatjes zodanig plaatsen dat de motor goed ondersteund wordt. De driehoekslatjes versterken met seconden lijm

waar gebruik je die andere 2 voor dan?
 
Ik heb vier stukjes van een driehoekslat gebruikt, van twee stukjes heb ik overlangs iets afgezaagd omdat de diameter van de huls van de aandrijving die om de motor zit groter is dan die van de motor zelf, ik heb dit gedaan zodat de tiewraps netjes verticaal en evenwijdig langs de latjes lopen. Zie bovenste foto. Je kan natuurlijk ook twee latjes nemen en een stukje in de halve lengterichting uitsnijden/zagen.

Je moet trouwens voorzichtig zijn met de smeltlijm en de neus van het lijmpistool omdat de Coroplast hier slap van wordt. Eventueel kan je het lijmpistool iets laten afkoelen.

Er staat inmiddels ook een review op de E-zone: http://www.rcgroups.com/links/index.php?t=article&cat=198&id=4171
 
Ha Swifters,
Ik zou nog even terug komen op het experiment Swift + Freestyle 20 borstelloos en 8 * NiCad 500 AR.
Super gewoon. Eindelijk wat ik zocht, precies goed.
Conclusies, veel meer vermogen, met een beetje gas-management net
zo lang vliegen als speed 300 (4-5 min) en toch verticaal.

Ik heb alleen 1 probleempje gehad voor het eerst in mijn vlieg-leven. Ik durf ineens -veel meer, en dus te veel. Dus rugvlucht op 3m en toch nog met up er uit proberen te komen. Dat was gelukt als hij op ongeveer 1m hoogte en volgas niet overtrokken raakte. Spin en dwars door midden.
Schuim insmeren met bisonkit, drogen en aandrukken, tape erover en weer vliegen.
Andere keer laag vliegen halve loop down en recht rollen, laag. Alleen rolt hij ineens vanuit meskant niet door (ik weet nog steeds niet waarom),
wammes klapt op het veld neer. Nul schade alleen het balsa balkje dat de motor op zijn plaats houdt los gebroken. Even een druppel secondenlijm en weer vliegen.
Dat is vliegen met de Swift, toch wel speciaal.

Franck mag zijn objectieve commentaar van een 3e geven. Ik heb nu ook zijn piper met floats gezien. Erg lief vliegend modelletje.
 
Vandaag voor het eerst gevlogen met een packje HECELL op mijn swift ter vervanging van de 500AR.
Zeer tevreden. Vluchtduur van 4-5 naar 8-10 minuten. Vermogen hoogstens de eerste 30 seconden iets minder, voor de rest van de tijd evenveel vermogen.
 
kan iemand mij vertellen of ik de onderdelen van een hony bee king kan gebruiken voor de swift 2 dat wil zeggen de servo,s de fm ontvanger de motorregelaar en de brusselers motor en natuurlijk de zender 35 mhz

bvd a3
 
kan iemand mij vertellen of ik de onderdelen van een hony bee king kan gebruiken voor de swift 2 dat wil zeggen de servo,s de fm ontvanger de motorregelaar en de brusselers motor en natuurlijk de zender 35 mhz

bvd a3

Dat zou geen probleem moeten zijn om die onderdelen te gebruiken, motor ken ik niet,maar de swift vliegt met (bijna) alles wel.

Mike

P.S. vandaag ook een swift besteld voor mee op vakantie!:mrgreen:
 
Dat zou geen probleem moeten zijn om die onderdelen te gebruiken, motor ken ik niet,maar de swift vliegt met (bijna) alles wel.

Mike

P.S. vandaag ook een swift besteld voor mee op vakantie!:mrgreen:

dank Mike

weet jij toevallig ook op welke kanalen de sevo.s aangesloten moeten worden ik denk de voeding en gas op kanaal 3
 
Back
Top