De Swift van MS-Composit

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Micha, 27 jan 2003.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Jeroen,
    Ik heb nog een aantal extra foto's geplaatst
     
  2. Micha

    Micha Guest

    Hoi Hans, ben zeer benieuwd hoe jij hem vindt vliegen.
    Ziet er netjes uit! Was de mijne nog maar zo mooi.
    Ga je nog tape op de vleugelvoorrand plakken en langs de randen van de elevons en winglets?

    Laat je de motor nog inlopen? Zorg er ook voor dat de vertraging soepel loopt om te voorkomen dat je motortje in rook opgaat.

    Om de tape beter te laten hechten kan je ook lijmspray gebruiken.
    (Pattex Powerspray Permanent) of het eerder genoemde Tamiya plakband.

    Propeller goed vast draaien en contoleren na een harde landing; ik heb altijd een schroevendraaiertje op zak.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik ook. Alleen ik ben nogal een kouwkleum, we hebben geen clubhuis om te warmen, dus het wordt wel ergens in het voorjaar voordat ik weer op ons grasmatje sta.

    Elevons wel, die zijn nogal bros. De rest moet normaliter bij mij een eeuwigheid mee gaan. Tenzij ik wat roekelozer ga vliegen, daar waar het eigenlijk ook een beetje voor bedoeld is.

    Bedankt voor alle tips. Wat mij betreft is ie klaar zo, alleen nog even wachten op zo'n 12-15 graden...
     
  4. Micha

    Micha Guest

    Hoeft niet: grasveldje + auto = warmvliegen.
    Werkt goed tegen file-stress.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb nog steeds geen tape :(
     
  6. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    bel morgen ff naar de zaak gerard, dan mik ik t wel in een envelop en stuur t naar je toe, ...............Peet...............8)
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    mijn dank is groot, zeer groot.

    gerard.
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi,

    Ik hoe ut even kort maarree....,Hoe zwaar zijn jullie vliegende vleugels eigenlijk????

    mvrgt remy :lol: :)
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Standaard, met 7* AAA: 300gr.
    Met 7* 500AR NiCads: 350gr (Grote verbetering)
    Met 8* 500AR en Borstelloze binnenloper Freestyle 20 (ongeveer 400gr.)
    Enkele foto's geplaatst van bevestiging
     
  10. Micha

    Micha Guest

    Nieuwe motorophanging van Coroplast

    De zwakke plek van de Swift is de motorophanging, ik heb de volgende oplossing gemaakt:
    Nodig 3mm Coroplast 2mm koolstof staaf, krimpkous, balsa driehoeklatjes, smeltlijm, dunne secondenlijm, dubbelzijdig plakband, tie-wraps.

    Krimpkous om de koolstof staafjes krimpen totdat de diameter van de zo ontstane omhulde koolstof staaf gelijk is aan de hoogte van de kanalen in de Coroplast.
    De kanalen van de Coroplast waar de staafjes inkomen vullen met smeltlijm, dan de staafjes induwen.

    Vier driehoekslatjes zodanig plaatsen dat de motor goed ondersteund wordt. De driehoekslatjes versterken met seconden lijm, bevestigen met dubbelzijdig plakband, randen verzegelen en afwerken met smeltlijm


    De Coroplast kanaaltjes die onder de tiewraps zitten gedeeltelijk vullen met smeltlijm. Tiewraps er om heen, klaar. Licht en sterk.

    [​IMG]
    De koolstof staafjes lopen over de gehele lengte van de motor ophanging
    [​IMG]
    [​IMG]
    De lagerbus zit tussen de twee Coroplast kanalen waar de kooolstof staven doorheen lopen geklemd:
    [​IMG]
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Doesburg,

    Hoe zwaar is eigenlijk uw "zagi" :?
    Mooie foto trouwens! :D
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Re: Nieuwe motorophanging van Coroplast

    waar gebruik je die andere 2 voor dan?
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Nergens voor... Kijk maar eens goed, hadden evengoed 2 latjes kunnen zijn...
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    aha, had die 2 stukjes hout gewoon als 1 stuk gezien... , sry :oops:
     
  15. Micha

    Micha Guest

    Ik heb vier stukjes van een driehoekslat gebruikt, van twee stukjes heb ik overlangs iets afgezaagd omdat de diameter van de huls van de aandrijving die om de motor zit groter is dan die van de motor zelf, ik heb dit gedaan zodat de tiewraps netjes verticaal en evenwijdig langs de latjes lopen. Zie bovenste foto. Je kan natuurlijk ook twee latjes nemen en een stukje in de halve lengterichting uitsnijden/zagen.

    Je moet trouwens voorzichtig zijn met de smeltlijm en de neus van het lijmpistool omdat de Coroplast hier slap van wordt. Eventueel kan je het lijmpistool iets laten afkoelen.

    Er staat inmiddels ook een review op de E-zone: http://www.rcgroups.com/links/index.php?t=article&cat=198&id=4171
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Swifters,
    Ik zou nog even terug komen op het experiment Swift + Freestyle 20 borstelloos en 8 * NiCad 500 AR.
    Super gewoon. Eindelijk wat ik zocht, precies goed.
    Conclusies, veel meer vermogen, met een beetje gas-management net
    zo lang vliegen als speed 300 (4-5 min) en toch verticaal.

    Ik heb alleen 1 probleempje gehad voor het eerst in mijn vlieg-leven. Ik durf ineens -veel meer, en dus te veel. Dus rugvlucht op 3m en toch nog met up er uit proberen te komen. Dat was gelukt als hij op ongeveer 1m hoogte en volgas niet overtrokken raakte. Spin en dwars door midden.
    Schuim insmeren met bisonkit, drogen en aandrukken, tape erover en weer vliegen.
    Andere keer laag vliegen halve loop down en recht rollen, laag. Alleen rolt hij ineens vanuit meskant niet door (ik weet nog steeds niet waarom),
    wammes klapt op het veld neer. Nul schade alleen het balsa balkje dat de motor op zijn plaats houdt los gebroken. Even een druppel secondenlijm en weer vliegen.
    Dat is vliegen met de Swift, toch wel speciaal.

    Franck mag zijn objectieve commentaar van een 3e geven. Ik heb nu ook zijn piper met floats gezien. Erg lief vliegend modelletje.
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Vandaag voor het eerst gevlogen met een packje HECELL op mijn swift ter vervanging van de 500AR.
    Zeer tevreden. Vluchtduur van 4-5 naar 8-10 minuten. Vermogen hoogstens de eerste 30 seconden iets minder, voor de rest van de tijd evenveel vermogen.
     
  18. Adri P

    Adri P

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Roosendaal
    kan iemand mij vertellen of ik de onderdelen van een hony bee king kan gebruiken voor de swift 2 dat wil zeggen de servo,s de fm ontvanger de motorregelaar en de brusselers motor en natuurlijk de zender 35 mhz

    bvd a3
     
  19. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Dat zou geen probleem moeten zijn om die onderdelen te gebruiken, motor ken ik niet,maar de swift vliegt met (bijna) alles wel.

    Mike

    P.S. vandaag ook een swift besteld voor mee op vakantie!:D
     
  20. Adri P

    Adri P

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Roosendaal
    dank Mike

    weet jij toevallig ook op welke kanalen de sevo.s aangesloten moeten worden ik denk de voeding en gas op kanaal 3
     

Deel Deze Pagina