De Swift van MS-Composit

  • Topicstarter Topicstarter Micha
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

vandaag even een beginnetje gemaakt met de Swift 2 :)

Eerst maar eens de twee vleugeldelen tegen elkaar gelijmd. Volgens de handleiding zou je dit met CA met kicker moeten doen, op internet lees je over bruislijm, UHU POR, etc ... Ik heb gewoon 5 minuten epoxy gebruikt, leek me wel zo verstandig ;)

Untitled-1-1.jpg


Het motorsteuntje bestaat uit vier kunststof delen, welke volgens de handleiding met CA in elkaar moeten worden gelijmd. Het geheel sloot echter niet naadloos dus ik vertrouwde de CA oplossing niet zo :( Ik heb de boel lichtjes geschuurd en met (wederom) 5 minuten epoxy gelijmd. De gaatjes voor de motor zitten precies op de juiste afstand, de Himodel motor past er exact op zo 8)

Untitled-2.jpg


Daarna de Swift omgedraaid en het motorsteuntje er op gelijmd, met ... jawel :) 5 min. epoxy.

Untitled-3.jpg


Toen de soldeerbout maar eens gepakt om wat soldeerwerk te doen, ik had geen 2 mm goudstekkers meer voor tussen de motor en de ESC, maar die leken me ook wat licht gezien de te verwachten 20-25 Ampere. Dus heb ik maar voor 3,5 mm goudstekkers gekozen.

Untitled-4.jpg


De servogaten waren net iets te klein voor de HXT900 servootjes, dus die heb ik iets uitgesneden, wel krap aan gehouden, zodat de servootjes er lekker strak in komen te zitten. De boel even een beetje uit-passen en -meten ... Het gat voor de ESC heb ik al even uitgetekend.

Untitled-5.jpg


Met de ESC en Lipo wacht ik nog even totdat ik die definitief plaats. Eerst het hele ding afbouwen (nou ja, bouwen ;) ) en dan pas de plaats bepalen ivm het CG.

Oh ja, bijna vergeten ... dit wordt het setupje:

Himodel 2600 Kv / 36 grams motortje:

3110.gif


Speedpropje 6 x 4:

4567.gif


Himodel ESC 25A / 18 gram:

2106_1.gif


Lipootje Turnigy 3S/1300 mAh:

T1300-3-20.jpg


Mooi setje :) Ben benieuwd hoe snel dat wordt :roll:

Tot zover ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat die accu te dik is wil je hem er helemaal in leggen (voor de stroomlijn). Je zult echt moeten uitdunnen totdat het epp flinterdun is. Aan de bovenkant glasvezeltape doen, om doorscheuren tegen te gaan. Je kunt eventueel wat secondelijm in het accuvak doen na het uitdiepen om een beetje stevigheid te houden.

Regelaar zit precies op de juist plek!

Zometeen nog een carbon ligger in mijn swift doen, en dan gaan we eens testen. Is dezelfde motor;)

Pak nog even ronde servohoortjes en plak die naast de hevels in de vleugel, op die manier bescherm je je hevels bij een evt harde landing;)
 
Laatst bewerkt:
hoi Menno

Ik zie dat je de winglets er nog niet op hebt gelijmd. Ik heb hier magneetjes in gelijmd zodat je deze voor transport eraf kan halen. Vind ik erg handig.

Jan-Willem
 
Hoi,

@ Dutchspider, ik denk dat het een mean machine wordt :mrgreen:

@Fabian: ja klopt, accu s te dik. Wist ik toen ik 'm bestelde. Ik wilde echter geen lichtere ivm gekozen setup, je wil immers ook wat vliegtijd :) Ik verzink 'm niet helemaal, laat 'm iest uitsteken ivm koeling.

De servo-hoorntjes moet ik inderdaad nog even beschermen, daar wordt nog iets op bedacht.

@Jan Willem: hee, dat is een goeie :thumbsup: Ik heb volgens mij nog wat van die Hobbycity magneetjes, weet alleen niet of ik er genoeg heb.
Hoeveel magneetjes heb je er ingeplakt ?

Trouwens nog een vraagje, aan het gietraampje met de kunststof delen zitten twee soorten roerhoorntjes, ik neem aan dat jullie de grote hebben gebruikt ?

Grtz,
Menno
 
A, oke is ook slim inderdaad.

Mijn rhino 1050 mah 20C zijn eigenlijk net te zwak. ze kakken goed in bij volgas. Ga dus de rhino 1050 40C eens proberen, die hebben zelfde afmetingen, maar kunnen de hogere stroom een stuk makkelijker aan.

Ik wilde eerst G3 gaan gebruiken, maar die zijn dus echt te dik:( (22mm) en das dus gewoon 2mm te dik...)

EDIT:
kijk ik net nog eens naar mn acculuikje, om de accu strakker te zetten heb ik 4mm schuim gebruikt. dus 18+4mm=22 mm accu kan dus nog wel:D
 
Laatst bewerkt:
Hoi Menno

Ik had 2 magneetjes gebruikt. Deze zijn vrij klein eigenlijk net niet stevig genoeg. Maar ze kwamen ook alleen maar los als je hele rare dingen deed. Dan was de swift trouwens nog best goed bestuurbaar :p. Maar ik denk dat 2 megneten goed genoeg zijn. Ik zou er dus twee pakken en als je denkt dat dat niet genoeg is plak je er nog 1 bij.

Jan-Willem
 
A, oke is ook slim inderdaad.

Mijn rhino 1050 mah 20C zijn eigenlijk net te zwak. ze kakken goed in bij volgas. Ga dus de rhino 1050 40C eens proberen, die hebben zelfde afmetingen, maar kunnen de hogere stroom een stuk makkelijker aan.

:yes: ... en die kunnen met 5C geladen worden :mrgreen:

Kijk dat schiet natuurlijk lekker op :yes:

@Jan Willem: tja, daar was ik al bang voor ... ik heb namelijk nog maar 4 of 5 van die magneetjes liggen. Niet genoeg dus ... :( Nou ja, ik zie nog wel even hoe ik het doe, het is tenslotte nog geen weer om te vliegen.

Grtz,
Menno
 
Hoi, Menno.

Dat is een leuke tip van Fagotje.

Veel magneet heb je niet nodig maar maak dan wel een kleine pen-gat constructie.
1,8mm of 2mm CF past strak in 3mm buis. Dan hoeven de magneetjes het alleen bij elkaar te houden maar geen kracht te leveren in de vliegrichtingen.

Nieuw in het assortiment de Swift Swift II
"Klik"
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ja :yes: vind ik ook een goede tip ...

Ik heb echter nog maar 4 of 5 magneetjes dus dat ga ik niet redden.
En om nou speciaal voor die magneetjes het ding te laten liggen vind ik ook zo wat :(

Grtz,
Menno
 
4 of 5 maagneetjes is toch zat? magneetje zelf in de swift en dan pennetje in de wingtip maken die 0.5mm in de swift gaat (zorg dan wel voor ruimte dus magneetje is dieper doen) en dan dat 2x per wingtip moet toch zat gaan? lijkt mij wel. maarja

suc6 ben benieuwd hoe het vliegt

Justus
 
Hey Justus,

volgens mij heb je er minimaal 8 nodig ...

Mijn idee: twee in de wingtips, twee per winglet X twee zijden maakt toch 8 stuks ?

Grtz,
Menno
 
kan ook, mijn idee was dus stalen buisjes in de winglets doen die iets in het toestel zitten en dan in het toesel zelf de magneetjes doen (5mm diep ofzo) dus heb je 4 stalen pennetjes en 4 magneetjes nodig. kan natuurlijk ook gewoon staal in de vleugel en magneetjes in de wingtips doen. maar dan houd dat de voorwaartse bewiging weer iets minder goed tegen

edit: bij idee 1 schuif je dus de stalen buisjes tegen de magneetjes aan de iets in de vleugel verzonken zitten.
 
ZO, mijn swift is helemaal af. Wel een beetje hoog uitgekomen met gewicht, is te wijten aan een grote hoeveelheid carbon+tape:). De motor+regelaar is op de "snelle" swift ook 15 a 20 gram zwaarder.

Heb er eigenlijk gewoon teveel carbon in gedaan, ik heb het gevoel dat 1 ligger overbodig is gemaakt, ach het is niet anders. Zit nu voor +-30 gram carbon(inclusief lijm) in. Op de verlichte swift zit dit misschien rond de 15 gram.

Vliegklaar gewicht met een 1050 mah 40C rhino accu is 390 gram, ongeveer 10% zwaarder dan mijn verlichte swift.
 
Hoi,

@Jan Willem, tja dat is natuurlijk een nadeel van verwijderbare winglets :)

@ Fabian, 30- gram aan carbon ??? Zooo, dat is heavy, wat heb je er allemaal in gestopt dan ? Fotootje ?

Grtz,
Menno
 
@Menno

2,5 meter aan platte koolstof van 1mm dik en 6mm breed:banana:en dan ook nog tape erbij. Geloof me dat ding is STIJF.

tn_Swift-Wall001.jpg


Je moet ze toch ergens opbergen:mrgreen:
Swift-Wall.jpg
 
De weetjes op een rij

In het toestel is 2,5 meter carbon verwerkt. De richtlijn 30 gram is gebaseerd op dat een stukje van 25 cm 2,5 gram weegt, daarbij komt dan ook een lekkere hoeveelheid secondelijm, om alles stevig vast te zetten:D

Voor het toestel is een hele tube secondelijm gebruikt (20 gram)

De accu die ik ga gebruiken zal een Rhino 1050 mah 40 accu zijn, een grotere accu past niet, daar is de vleugel te dun voor. Deze accu kan tevens met 5C geladen worden :mrgreen:

De neus is al kapot gegaan voordat het toestel ook maar 1 keer heeft gevlogen. Dit is gebeurd bij het loshalen van (teveel) tape, je ziet er nu niks meer van:)
 
Hoi,

Ik denk dat die gebogen strengetjes weinig tot geen nut hebben.
Koolstof kan goed trekkracht op zich nemen en wat druk bij rechte belasting maar dat laatste is er nu helemaal niet en trekkracht op een krom iets haalt ook weinig uit.

Tape alleen was ook genoeg tot aan de tippen.

Eerste stukje dik carbon in het begin zal wel wat uitmaken.

Misschien zo'n China 3x3 of 6x6 vierkante buis als versteviging.
 
dat is dus 30 gram nutteloos gewicht:(..(en €10 geldverspilling:sad:). Bij mijn clublid ook helemaal ingetaped, was daar ook redelijk stijf, maar dacht met een carbon ligger ook nog wat eruit te krijgen, maar dat doet dus vrij weinig...

Weten we het voor de volgende keer, eruithalen is gekkenwerk. Zal denk ik beter zijn om het zo te laten zitten, word er alleen maar slapper op als ik het er weer uithaal.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top