M
Micha
Guest
Ik ben deze draad begonnen n.a.v. een vraag van Gerard:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134&start=15
Er zijn twee versies van de Swift te koop:
Speed 280 1 op 3 vertraagd en Speed 300 (6V) 1 op 5 vertraagd met cam slim 8-6 (20-15 cm) prop.
Als je ook indoor wilt vliegen zou ik de versie met de speed 280 motor nemen en deze zo licht mogelijk bouwen. Ik had eerst deze versie, nu heb ik de speed 300 aandrijving.
Het Tapen:
Tapen is zeer belangrijk om de vleugel stijf te maken, verder beschermt het strapping-tape de vleugelvoorrand bij crashes.
De handleiding is zeer summier over het tapen. Het model wat ik kocht (showroom model) was al gebouwd en volledig met tape versterkt; alleen niet op de juiste plaatsen. Als ik vol gas gaf met de speed 300 aandrijving klapperden de vleugels en voelde de besturing slap aan. Ik heb dit verholpen door diagonaal te tapen.
Nu vliegt hij vol gas veel sneller en stuurt hij nog directer. Bij 6 BFT scheurt hij met 7x650 mAH Nicads vrolijk tegen de wind in. Dit is echter niet de ideale oplossing.
Als ik het model opnieuw zou bouwen zou ik het tapeschema toepassen wat op www.epp-fun.de wordt beschreven: http://www.epp-fun.de/frame.htm?/Bauanleitung F4Y.htm
De meeste modelbouwzaken hebben wel glasvezelplakband van Tamiya (15mm) in huis, dit plakt uitstekend op EPP. Het is hierbij niet nodig om eerst voor te sprayen met spraylijm (wel eerst ontvetten met wasbenzine). Verdere bespanning is bij de swift niet nodig.
Ook de randen van de elevons met deze tape afwerken. Je kan de elevons gewoon op maat knippen zodat de schroef voldoende ruimte heeft, inkepingen om zoveel mogelijk van de Elevons te behouden zijn overbodig:
http://www.slope-combat.de/eppruder/index.htm
De buitenste punten van de elvons worden na een tijdje gedeukt en gekreukeld, ik heb toen de buitenste punten afgeknipt.
Ik heb gepresteerd om de swift met volle vaart in een boom te vliegen toen was er een stukje uit de winglets, als ik de voorranden met tape had versterkt was dit ongetwijfeld niet gebeurd.
Lijmen
De vleugelhelften van mijn Swift waren gelijmd met 5 minuten epoxy dit heeft als nadeel dat het vrij bros is terwijl het EPP zelf meer rubberachtig is. Als je Swift op z’n neus knalt kan de neus niet indeuken door de epoxy, de klap wordt daardoor niet gedempt en uiteindelijk verkruimeld de epoxy. Dan hij stuitert mooi terug maar de neus wordt dan alleen door de tape bijeen gehouden.
Ik heb zelf voor het gedeelte vóór het accucompartiment Bison Kombi power gebruikt, dit is een tweecomponenten polyurethaanlijm die na het drogen enigszins flexibel blijft. Deze oplossing is niet ideaal, de lijm is namelijk donkerbruin van kleur, ook is hij naar m'n mening nog te hard. Een volgende keer zou ik (voor het voorste gedeelte) siliconenkit of mischien Bison marathon of zo iets gebruiken.
Ergens anders wordt gezegd:
"I've had good results o my foamies using Fish Tank silicone sealant. Not the cheap B&Q stuff neither. Get good stuff with no caulking in it.
More recently we discovered that Pacer Zap-a-dap-a-goo works very well too but you'll probably have to order it from your model shop"
Ik heb ook ook nog de binnenkant van de accu uitsparing (waar het EPP het dunst is) dun ingesmeerd met Bison Kombi power, dit werkt wel goed.
Accu's
Ik heb het accucompartiment langer gemaakt om er ook 7 x GP60AAH, 600 mAh in kwijt te kunnen. Ze zitten een kwartslag gedraaid t.o.v. de aanbevolen 7x Sanyo Twicell 700 mAH
Prestaties met camslim 8x6:
Bij volgas is de stroom opname vanaf de accu maximaal 5 A met 7 x Sanyo Twicell 720 of 7 x GP 60 (gemeten met multimeter, direct na laden)
Met 7x 650 mAH Nicads is de stroomopname maximaal 7A(vliegt goed bij veel wind).
Omdat de Twicell’s niet meer stroom kunnen leveren heeft het geen nut om 8 cellen te gebruiken. Als je maximale prestaties wil kan je 8 x GP60AAH gebruiken ik verwacht dat de stoom opname dan gemiddeld rond de 5-6 A komt te liggen.
Als je Lipo's wil gebruiken zal je minimaal Kokams 1020 2S2P moeten gebruiken.
Servo's
Voor je de servo's vastlijmt eerst even een krimpkousje er omheen, dan kan je ze er later als er een tandwieltje breekt of als er een andere storing is zo weer uithalen. Bestel alvast een ekstra setje tandwieletjes kost niet veel en gaat zeker van pas komen.
Motorophanging
Is bij mij een aantal malen los en zelfs doormidden gebroken (bij normaal vliegen gebeurd dit niet, bij windkracht 7, zware turbulentie en toch willen vliegen wel).
De motor ophanging zit nu vast met klitteband, dat dempt de klap bij chrashen. Bovendien kan je de motor plus vertraging makkelijk verschuiven om het zwaartepunt precies goed te krijgen of te varieren bij meer wind.
Ook kan je dan makkelijk een andere aandrijving monteren.(Is in aanbouw, zie foto)
De vertraging is vastgelijmd aan het motor spant met UHU endfest 300 epoxy. Daarna spant en vertraging op radiator gelegd om extra sterk uit te harden. (Dit is m'n derde poging nadat CA-lijm plus activator en tweecomponenten polyurethaan lijm gefaald hebben)
Later meer over de swift met mini-LRK motor en de nieuwe E-tech LiPoly Cellen (deze combinatie kan tot 200 W leveren!)
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134&start=15
Er zijn twee versies van de Swift te koop:
Speed 280 1 op 3 vertraagd en Speed 300 (6V) 1 op 5 vertraagd met cam slim 8-6 (20-15 cm) prop.
Als je ook indoor wilt vliegen zou ik de versie met de speed 280 motor nemen en deze zo licht mogelijk bouwen. Ik had eerst deze versie, nu heb ik de speed 300 aandrijving.
Het Tapen:
Tapen is zeer belangrijk om de vleugel stijf te maken, verder beschermt het strapping-tape de vleugelvoorrand bij crashes.
De handleiding is zeer summier over het tapen. Het model wat ik kocht (showroom model) was al gebouwd en volledig met tape versterkt; alleen niet op de juiste plaatsen. Als ik vol gas gaf met de speed 300 aandrijving klapperden de vleugels en voelde de besturing slap aan. Ik heb dit verholpen door diagonaal te tapen.

Nu vliegt hij vol gas veel sneller en stuurt hij nog directer. Bij 6 BFT scheurt hij met 7x650 mAH Nicads vrolijk tegen de wind in. Dit is echter niet de ideale oplossing.
Als ik het model opnieuw zou bouwen zou ik het tapeschema toepassen wat op www.epp-fun.de wordt beschreven: http://www.epp-fun.de/frame.htm?/Bauanleitung F4Y.htm
De meeste modelbouwzaken hebben wel glasvezelplakband van Tamiya (15mm) in huis, dit plakt uitstekend op EPP. Het is hierbij niet nodig om eerst voor te sprayen met spraylijm (wel eerst ontvetten met wasbenzine). Verdere bespanning is bij de swift niet nodig.
Ook de randen van de elevons met deze tape afwerken. Je kan de elevons gewoon op maat knippen zodat de schroef voldoende ruimte heeft, inkepingen om zoveel mogelijk van de Elevons te behouden zijn overbodig:
http://www.slope-combat.de/eppruder/index.htm
De buitenste punten van de elvons worden na een tijdje gedeukt en gekreukeld, ik heb toen de buitenste punten afgeknipt.
Ik heb gepresteerd om de swift met volle vaart in een boom te vliegen toen was er een stukje uit de winglets, als ik de voorranden met tape had versterkt was dit ongetwijfeld niet gebeurd.
Lijmen
De vleugelhelften van mijn Swift waren gelijmd met 5 minuten epoxy dit heeft als nadeel dat het vrij bros is terwijl het EPP zelf meer rubberachtig is. Als je Swift op z’n neus knalt kan de neus niet indeuken door de epoxy, de klap wordt daardoor niet gedempt en uiteindelijk verkruimeld de epoxy. Dan hij stuitert mooi terug maar de neus wordt dan alleen door de tape bijeen gehouden.
Ik heb zelf voor het gedeelte vóór het accucompartiment Bison Kombi power gebruikt, dit is een tweecomponenten polyurethaanlijm die na het drogen enigszins flexibel blijft. Deze oplossing is niet ideaal, de lijm is namelijk donkerbruin van kleur, ook is hij naar m'n mening nog te hard. Een volgende keer zou ik (voor het voorste gedeelte) siliconenkit of mischien Bison marathon of zo iets gebruiken.
Ergens anders wordt gezegd:
"I've had good results o my foamies using Fish Tank silicone sealant. Not the cheap B&Q stuff neither. Get good stuff with no caulking in it.
More recently we discovered that Pacer Zap-a-dap-a-goo works very well too but you'll probably have to order it from your model shop"
Ik heb ook ook nog de binnenkant van de accu uitsparing (waar het EPP het dunst is) dun ingesmeerd met Bison Kombi power, dit werkt wel goed.
Accu's
Ik heb het accucompartiment langer gemaakt om er ook 7 x GP60AAH, 600 mAh in kwijt te kunnen. Ze zitten een kwartslag gedraaid t.o.v. de aanbevolen 7x Sanyo Twicell 700 mAH
Prestaties met camslim 8x6:
Bij volgas is de stroom opname vanaf de accu maximaal 5 A met 7 x Sanyo Twicell 720 of 7 x GP 60 (gemeten met multimeter, direct na laden)
Met 7x 650 mAH Nicads is de stroomopname maximaal 7A(vliegt goed bij veel wind).
Omdat de Twicell’s niet meer stroom kunnen leveren heeft het geen nut om 8 cellen te gebruiken. Als je maximale prestaties wil kan je 8 x GP60AAH gebruiken ik verwacht dat de stoom opname dan gemiddeld rond de 5-6 A komt te liggen.
Als je Lipo's wil gebruiken zal je minimaal Kokams 1020 2S2P moeten gebruiken.
Servo's
Voor je de servo's vastlijmt eerst even een krimpkousje er omheen, dan kan je ze er later als er een tandwieltje breekt of als er een andere storing is zo weer uithalen. Bestel alvast een ekstra setje tandwieletjes kost niet veel en gaat zeker van pas komen.
Motorophanging
Is bij mij een aantal malen los en zelfs doormidden gebroken (bij normaal vliegen gebeurd dit niet, bij windkracht 7, zware turbulentie en toch willen vliegen wel).
De motor ophanging zit nu vast met klitteband, dat dempt de klap bij chrashen. Bovendien kan je de motor plus vertraging makkelijk verschuiven om het zwaartepunt precies goed te krijgen of te varieren bij meer wind.
Ook kan je dan makkelijk een andere aandrijving monteren.(Is in aanbouw, zie foto)
De vertraging is vastgelijmd aan het motor spant met UHU endfest 300 epoxy. Daarna spant en vertraging op radiator gelegd om extra sterk uit te harden. (Dit is m'n derde poging nadat CA-lijm plus activator en tweecomponenten polyurethaan lijm gefaald hebben)

Later meer over de swift met mini-LRK motor en de nieuwe E-tech LiPoly Cellen (deze combinatie kan tot 200 W leveren!)