De Tupkercup

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 9 feb 2007.

  1. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dit is voor mij de doorslag,gebruik de Enya op de VT akrobaat
    het bewijs is geleverd door Bruno :p met een onderbouwt verhaal
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vlieg ook wel kleinere glowmotortjes zonder demper, bijvoorbeeld een Webra Sport-glo 1,7cc, maar die is wel heel erg tam. Ook de Enya 15 vloog ik zonder demper toen ik er achter kwam dat ik daardoor geen gewicht in de staart meer nodig had. Dat scheelde iets van 60 gram in totaal. In de vakantie daarna kocht ik in Londen mijn eerste Fox 35. Ik kocht ook een Twister, lijnen en een tank en toen was het geld op, zodat ik er geen demper meer bij kon kopen. Die stond ook niet op de tekening, dus ik happy vliegen zonder demper. Ik vloog op een voetbalveld buiten het dorp als daar niemand was, dus geen haan die er naar kon kraaien, maar ik denk dat er zat clubs zijn waar je met geen enkele brandstofmotor, hoe klein ook, zonder demper mag vliegen, en een regel 'tot 2,5cc mag je zonder demper vliegen', is misschien niet ingetrokken, maar ik heb hem ook nog nooit ergens vermeld of afgedrukt gezien.
    Ik heb na een restauratie eind jaren '90 toen de inmiddels verkregen demper van de Fox af trilde en ik het hier zo bijzondere 4/40 boutje in het gras was kwijtgeraakt nog eens een keer zonder demper gevlogen. Man, wat een lawaai! Ik was dolblij dat er niemand op het veld was, maar alleen maar voor mezelf kon ik bijna niet wachten tot de tank leeg was. In mijn herinnering maakte hij vroeger helemaal niet zoveel lawaai. Ik heb er toen zelfs een 8mm filmpje van gemaakt. Je hoort hem brommen, maar de toeschouwers buiten de cirkel kun je er gewoon overheen horen praten.
    Qua brandstofbestendigheid: verkochten ze die brandstofbestendige WIK lak nog maar. Zal wel niet meer mogen ivm milieu en gezondheidseisen.
    Misschien dat de ene Enya toch beter is dan de ander, maar hetzelfde zal gelden voor de ene Webra en de andere. kan ook aan de prop liggen. Ik gebruikte een 8x4 toen de Enya op een trainer zat (Cadet) en 8x6 tornado toen hij op de Mickey en de Suppi zat. Jaren later vertelde ik dat aan Rob Metkemeijer, die reageerde 'och arm motortje', volgens hem had ik hem op een 7x6 moeten laten draaien, maar ja, het was een stuntmotor en dit stond in de gebruiksaanwijzing. Wat voor prop zou je dan op de Enya 09 moeten gebruiken? 7x4 ipv 7x6, of 6x6?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dezelfde prop als de Webra Record, 7x6.

    Kijk maar eens naar de vermogens/koppel krommes van beide motoren, dan zie je dat de ENYA de Webra aan alle kanten voorbij vliegt. Hij kan voor een glow verbazend zware props draaien. Is niet te vergelijken met een Sport Glo of een OS .10 , daar komt inderdaad geen vermogen uit.

    Als je echt wilt lachen neem je natuurlijk een Fora/Cyclon/JAK .09
    Dat is nergens mee te vergelijken, nou ja, een Tee Dee op 30% nitro misschien... :schrik:
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ja, maar je wilt een stunttrainertje, geen F2D model! Heb jij dan trouwens een verklaring waarom mijn Enya 15-III dan altijd zo'n tamme motor was? Hij kon mijn Suppi (die voor een Suppi vrij licht was, ook omdat het onderstel was verwijderd) amper aan 15 meter lijnen rondkrijgen, een looping was een spannende gebeurtenis. Toen ik er zo'n spotgoedkope Chinese diesel (CS 'beginner engine', een versie van de silver swallow) op zette ging het opeens als een speer en kwam het inderdaad dichter in de buurt van een vintage combatter, afijn, je hebt hem zelf zien vliegen op de Peel en in Almere. Je gaat me toch niet vertellen dat dat zo'n uitzonderlijke motoren zijn .... Ik heb, toen mijn Enya nog op mijn (zware) Mickey zat een aantal vluchten gemaakt op een mooie vlakte (waar een fabrieksloods zou komen) van aangestampt geel zand ... Ach ja dat was rond 1980, ik was toen een jaar of 16, dus wist ik veel. Ik heb later gedacht, toen de Enya op de gerestaureerde Suppi zat en nog steeds weinig presteerde, dat de compressie door naar binnen gezogen zandkorrels was geruineerd. Ik heb toen bij Just engines een nieuwe zuiger- en liner set gekocht en die laten installeren door een collega modelvlieger met veel ervaring op gebied van motoren in het algemeen en bovendien deskundig techneut. Het heeft echter bitter weinig uitgemaakt, reden voor de vervanging door de CS diesel. Mijn Enya'tje draait nu al weer een aantal jaren braaf op mijn Paolo, en dat gaat prima, maar dat het nou overhoudt ....
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste LB vrienden,
    Zojuist is mijn VT Akrobaat officieel af! Vleugel in oranje tissue, romp in blauw en met witte staart en trim. Een Wuppy mag de besturing op zich nemen. Vliegklaar gewicht 370 gram met een Webra Record. Ik heb al een beetje spijt dat ik dun tissue voor de vleugel heb gebruikt (volgens tekening) want er komen wel erg makkelijk scheurtjes in. En nu maar wachten op een zondag met rustig weer.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Foto????????;)
     
  7. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    PP,
    daar agenda's weer aan het volstromen zijn: Heb jij al een paar datums voor de StaKa cup?
    Waar kunnen we op rekenen: Tupkercup, Cocktail, Rekord cup, Vintage combat?
    Schroom niet om te vragen als er taken verdeeld moeten worden!
    Frits.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    data StaKa cup?

    Ik sluit me aan bij Frits. In verband met mijn corvee op de thuisclub,

    graag zo snel mogelijk de data?
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik kom zojuist terug van een bere gezellige LB vliegdag bij de MVA in Almere. Omdat door storing van de pas geplaatste windmolens er geen RC mag worden gevlogen, hebben wij LBers het hele veld voor ons zelf! En Gerben, Bram, Marc, John, Herbert en ik hebben daar vandaag volop gebruik van gemaakt. Er werd druk gevlogen, ik heb modellen getest voor de Stadskanaalcup en het Winterswijkse kneuzencombat van volgende maand. De Akrobaat vliegt prima, en het e-bay Webra'tje 1,5 liep tot mijn genoegen ook prima. bedankt PP!
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat was ik daar graag bij geweest! "k heb ook nog zat te testen voor ik verder kan met de nieuwe kist.
    Ik heb het weekend onvrijwillig binnenshuis doorgebracht -voornamelijk in horizontale positie- wegens een gemeen zware verkoudheid.
    Natuurlijk net met dit mooie weer ;( Bah!
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Bruno

    We kunnen elkaar de hand schudden 39,1 graad Celius.
    Alles lag klaar om te gaan vliegen.

    Groet Robert-Jan
     
  12. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Helaas was dit evenement niet bij mij bekend, of was het alleen voor de Almere leden?
    En omdat ik absoluut niet horizontaal lag, had ik er graag bij aanwezig willen zijn.
    Maar niet getreurd, ik heb nog veel tijd nodig om 'dingen' af te maken.
    Frits.
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het was niet echt een 'evenement'; gewoon een stel LB leden van de MVA die van een gelegendheid gebruik gemaakt hebben om een vliegdag te beleven. Een kadootje in februari dat niet meer van ons afgepakt kan worden....
     
  14. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    voor de volgende x,
    kan er bij goed weer zomaar gevlogen worden in Almere?

    heb nu alleen thuis wat gevlogen, weer was te goed om niet even te vliegen.
    helaas waren de naburige hengelaars niet echt happy met mij :(
     
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Helaas, het gebruik van het veld van de MVA is alleen voor leden... zelfs nu er door de storingsproblematiek geen radio kan worden gevlogen... Nieuwe leden zijn echter altijd welkom! Zie de website van de MVA.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Triest nieuws

    Aan alle mooie dingen komt een einde.

    Na eerder op de dag al een onbevestigd bericht gehoord te hebben, werd ik vanavond gebeld door Peter van Doesburg.
    Hij vertelde me dat onze inspirator en teamgenoot van het WK 1978, Paul J.Tupker, afgelopen zaterdag op 75 jarige leeftijd is overleden.

    Bedankt Paul voor alles waarin je ons hebt laten delen....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    bepaalde foto van Paul gezocht

    Wat een triest bericht. We kunnen in ieder geval blij zijn om wat hij voor de lijnbestuurders in Nederland heeft kunnen betekenen. Behalve dat hij daar zeker zelf ook plezier aan beleefd zal hebben ben ik blij dat we hem de erkenning daarvoor door de 'latere generatie' waar ik zelf ook toe behoor, nog hebben kunnen betuigen door sinds enkel jaren houden van de Tupkercup. Hij is daar enkele keren bij geweest en heeft zelfs gejureerd. Ik stelde het ook zeer op prijs dat hij de laatste jaren ook weer meer belangstelling voor lijnbesturing toonde, vooral in de ontwikkelingen op gebied van electriciteit als aandrijving en de techniek daar om heen.

    Een verzoek voor de mensen die de eerste versie van de Tupkercup hebben bijgewoond. Ik heb toen 3 shirts laten drukken met een foto van Paul met de door hem ontworpen Akrobaat in het toenmalige tijdschrift VT. Één was voor de winnaar (met "Ik won de Tupkercup" of iets dergelijks onder de foto, één voor mezelf, en één voor Paul met de tekst er onder "Dit ben ik". Peter van Doesburg is nu met spoed op zoek naar een foto die zou bestaan van Paul in dat T-shirt. Ik heb zelf geen foto's van dat evenement, volgens mij heb ik er toen geen gemaakt. Het kan ook zijn dat de foto is gemaakt tijdens een andere gelegenheid toen Paul dat T-shirt droeg. Wil iedereen die een dergelijke foto kan hebben even goed zoeken en hier laten weten als hij hem heeft, dan PM ik hem het emailadres van Peter van Doesburg.

    PP van der Meer
     
  18. hansje

    hansje

    Lid geworden:
    19 aug 2008
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Rheden [bij Arnhem]
    Ook vandaag weer gewoonte getrouw het Modelbouwforum geopend en tot mijn schrik gelezen dat Paul overleden is. Ik schrok er van, omdat ik hem een dag of 10 geleden nog belde en hij ,realistisch maar toch niet pessimistisch was. Ik had dit niet zo snel verwacht. Zo,n kleine 50 jaar geleden gingen we met elkaar om in de georganiseerde , on-georganiseerde club "de vrije lijntrekkers " in den Haag.We vlogen wedstrijden op het [inmiddels verdwenen] Heliport in Rotterdam en namen officiel de lijnbesturingsbaan op Terlet in gebruik.Ik werkte na schooltijd in de modelbouwzaak van Suls [later Wil van Dorp] en Paul zat op het kantoor van de K.N.V.V.L. Na 1961 kwamen er bij mij andere interesses om 2 jaar geleden de modelbouw hobby weer op te pakken. Direct geprobeerd om Paul weer te vinden hetgeen met behulp van Bruno lukte. We hebben nog veel gemaild en gebeld. Op zijn zieke na was hij nog niks veranderd. In het laatste gesprek merkte ik wel dat de situatie bepaald niet vooruit ging en we zouden snel weer eens bellen om een afspraak te maken. het zal niet meer gebeuren. Voor degene die hem niet gekend hebben is dat jammer . Er is een top-ontwerper en vlieger heengegaan .Een bijzonder mens. Hoewel ik hem erg lang uit het oog was verloren, zal ik nog vaak aan hem denken.


    Hans de geus
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker, hij wilde er alles van weten en stond ook meteen klaar om mij te helpen tijdens de 100 jaar KNVvL show.
    Allebei inmiddels grijs en ook geen lange haren meer zoals in de vorige foto.
    De allerlaatste keer dat we samen een vluchtje maakten....:sad:
    [​IMG]

    Graag laat ik nog een paar plaatjes zien uit de tijd dat ik Paul heb leren kennen.
    Tijdens de modelvliegtuig tentoonstelling MODAIR in 1968 waar hij als explicator 'college gaf',
    stelde hij mijn vader en mij voor, na sluiting om 4 uur nog even mee te gaan kijken bij het LB vliegen door de organiserende clubs,
    op een terrein net buiten de stad.
    Ik kon mijn ogen niet geloven toen hij ons daar het F2B programma voorvloog met zijn Thunderbird.
    Er ging maar een ding door mijn hoofd: 'Dat ga ik ook doen!'. Hij gaf mij een paar waardevolle tips mee om het ook te leren,
    vertelde dat zijn ontwerp voor een 1 1/2 cc kunstvluchttrainer bijna af was en dat ik daar wel verder mee zou komen. De rest is history.
    Hier Paul met die Thunderbird op het vroegere Utrechtse LB terrein.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Enkele reacties:

    Sad news Bruno. Fond memories of seeing and briefly meeting Paul at the 76 world champs in Utrecht.

    Dallas Hanna (Australie)
    ----------------------------------------------------------------------
    I remember Paul well from some of the various Championships I attended.
    A more fun loving and happy man could not be found since he always seemed to be enjoying whatever was going on at the moment.
    I also remember him as not being very "advanced in age" which would make his passing an even greater loss.
    I offer my respect and condolences to his friends, family and memory.

    Les McDonald (U.S.A., Wereldkampioen 1976, 1980, 1982)
     

Deel Deze Pagina