Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die kennen de meesten niet 8)Owen zei:FMV 2.5??
Dat zou nog beter moeten gaan dan een Webra. Ik heb ooit mijn Mini-Suppi omgebouwd naar een Enya en dat gaf een enorme verbetering.Herbert zei:Enya .09 glow??
Bruno van Hoek zei:Dat zou nog beter moeten gaan dan een Webra. Ik heb ooit mijn Mini-Suppi omgebouwd naar een Enya en dat gaf een enorme verbetering.Herbert zei:Enya 0,9 glow??
Robert-Jan zei:Ik heb ook een Enya 09
Prut motor.
Van het begin af wilde hij al niet starten.
Ik heb hem heel weinig gebruikt maar hij heeft nu al geen compressie meer.
Een maandag ochtend product?
Met de OSjes had ik veel meer geluk.
Groet Robert-Jan
Robert-Jan zei:Goed krap afstellen helpt erg goed.
Als het nog niet lukt minder olie.
Mijn ST had een verkeerde tank met een lange krappe loop op het einde van de vlucht.
Na 20 vlucht was hij compressie loos.
Groet Robert-Jan
Herbert zei:ken wel de peut van Hobby in dat is die peut met de groene kleur,maar daar zit synthetische olie in
niet echt het gene wat ik in mijn motor wil gebruiken
heb het al niet op toevoegen van risinus[castor] aan een olie op een andere basis
daarbij koelt de castor je motor ook beter
packard zei:Herbert zei:ken wel de peut van Hobby in dat is die peut met de groene kleur,maar daar zit synthetische olie in
niet echt het gene wat ik in mijn motor wil gebruiken
heb het al niet op toevoegen van risinus[castor] aan een olie op een andere basis
daarbij koelt de castor je motor ook beter
Nee Herbert. Ik koop daar orthodoxe brandstof. Is niet groen . Is 5% nitro , 20% wonderolie.
Dat is mogelijk de -II maar waarschijnlijker de -III, die ook mijn Mini-Suppi naar de 1/2 FAI titel sleurde in 1970.FOX35 zei:Ik heb wel enkele Enya 09's, zelfs een met de uitlaatopening aan de andere kant dan normaal
Trust me, it is....FOX35 zei:Ik heb alleen nog geen van die motoren laten lopen. MIjn ervaring komt dus enkel van mijn Enya 15-III, wat een betrouwbare en goede motor was, maar wat mij betreft aan weinig diesels kon tippen. Ik denk dat een Webra Winner meer presteert. Mijn Enya heeft al eens een nieuwe zuigerset gehad, dus aan slijtage kan het niet liggen. Ik kan dus niet zeggen dat de Enya 09 per se een verbetering tov de Webra Record is.
Nou ik had gewoon 3:1=25%olie en verder niks.FOX35 zei:Misschien als je de Enya op 15% nitro laat lopen zoals de amerikanen doen?
Absoluut, maar na het vetvrij maken van het hele model was 1 laag WIK fuelproofer voldoende. Desondanks vloog de Mini Sup die tweede keer op een Ned nats met de ENYA een stuk beter dan het jaar daarvoor met de Webra.FOX35 zei:Nadeel van glow is wel dat je het model brandstofbestendig moet afwerken, wat zonde is voor het gewicht. Bij diesel kun je elke verf en lak gebruiken of gewoon alleen gekleurd tissue met spanlak.
Ik heb nooit de herroeping van deze regel voorbij zien komen, dus voor mij geldt 'ie nog steeds. Ik zou het ook hoogst merkwaardig vinden. Een (gedempte) 60cc hoor je 5x zo ver weg en daar zeurt niemand over. Ze klinken niet eens als een modelvliegtuigmotor, het lijken eerder grasmaaiers..... Bij de 09-III heb ik nooit een demper gehad, en dan, een demper zou maximaal ongeveer 10% van het motorgewicht moeten zijn en dat heb ik bij die kleine motortjes nog nooit vertoond gezien, reden genoeg om dat maar gauw te vergeten....FOX35 zei:Ook denk ik dat de Enya zwaarder is dan de Record én omdat er een demper voor de Enya beschikbaar is denk ik dat je die op de meeste plekken ook zult moeten gebruiken. Bruno zegt wel altijd dat je motoren tot en met 2,5cc niet met demper hoeft te vliegen, maar volgens mij is er zo'n algemene regel niet (meer).