De Tupkercup

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 9 feb 2007.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Een Webra 1,5 Diesel. Wat anders!
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Enya 09 glow??
     
  3. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    FMV 2.5??
     
  4. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Die kennen de meesten niet 8)
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Hmm Profi 2.5 glow dan??
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zou nog beter moeten gaan dan een Webra. Ik heb ooit mijn Mini-Suppi omgebouwd naar een Enya en dat gaf een enorme verbetering.
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Bruno, bedoel je de Enya 09-IVS ? Die is te koop voor $ 53. Het ding draait een 7x6 prop rond bij 17.000 tpm ?
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vind, net als Henk, uit nostalgische overwegingen de Webra het meest verantwoord voor de Akrobaat. Ik had een Webra Record op mijn Mini-Suppi en dat ging fantastisch (die ben ik overigens na de crash van het vorig jaar weer aan het repareren).
    Ik heb wel enkele Enya 09's, zelfs een met de uitlaatopening aan de andere kant dan normaal, dus die wil ik op de kop in een stuntertje bouwen, dan zit de uitlaat aan de buitenkant! Ik heb alleen nog geen van die motoren laten lopen. MIjn ervaring komt dus enkel van mijn Enya 15-III, wat een betrouwbare en goede motor was, maar wat mij betreft aan weinig diesels kon tippen. Ik denk dat een Webra Winner meer presteert. Mijn Enya heeft al eens een nieuwe zuigerset gehad, dus aan slijtage kan het niet liggen. Ik kan dus niet zeggen dat de Enya 09 per se een verbetering tov de Webra Record is. Misschien als je de Enya op 15% nitro laat lopen zoals de amerikanen doen? Nadeel van glow is wel dat je het model brandstofbestendig moet afwerken, wat zonde is voor het gewicht. Bij diesel kun je elke verf en lak gebruiken of gewoon alleen gekleurd tissue met spanlak. Ook denk ik dat de Enya zwaarder is dan de Record én omdat er een demper voor de Enya beschikbaar is denk ik dat je die op de meeste plekken ook zult moeten gebruiken. Bruno zegt wel altijd dat je motoren tot en met 2,5cc niet met demper hoeft te vliegen, maar volgens mij is er zo'n algemene regel niet (meer). Voor de Webra is er ook wel een soort dempertje beschikbaar, maar de meeste mensen hebben die niet bij hun motor.
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb ook een Enya 09
    Prut motor.
    Van het begin af wilde hij al niet starten.
    Ik heb hem heel weinig gebruikt maar hij heeft nu al geen compressie meer.
    Een maandag ochtend product?
    Met de OSjes had ik veel meer geluk.

    Groet Robert-Jan
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Enig idee hoe dat komt? Kan je een factor aanwijzen? Ik zelf heb dit jaar mijn HB20 in een dag versleten, vorig jaar een Veco 19 en een 3,5 PAW. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar het ruimt wel op! Nu ga ik aan de gang met mijn nieuwe OS 25LA. Dat ding loopt als een trein. Alleen, heeft geen zuigerveer, dus ik houd mijn hart vast.
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Goed krap afstellen helpt erg goed.
    Als het nog niet lukt minder olie.
    Mijn ST had een verkeerde tank met een lange krappe loop op het einde van de vlucht.
    Na 20 vlucht was hij compressie loos.

    Groet Robert-Jan
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dan heb je het nog lang volgehouden. Mijn HB20 heeft mischien 5 vluchtjes gehad, waarvan slechts 1 arm was.

    Maar , ik heb een troostprijs voor je.
    Op 12 Mei kan ik lege en volle blikken Davelaar presenteren! Om toch! (tankjes ?)

    Gerben
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Mannen, wat voor brandstof gebruiken jullie? Kant en klare glowpeut uit van die 5 liter blikken heeft vaak maar weinig olie (is namelijk duur). Bij onze steeds volgas lopende motortjes is dat vaak te schraal. Het is absoluut noodzakelijk om het oliegehalte op te hogen tot 20% of meer. Helaas wordt het oliegehalte meestal niet op het blik vermeld. Ga dan ervan uit dat er hooguit 15% in zit, gooi er dus 5% wonderolie bij.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ik zelf gebruik de brandstof van Peter Chinn ,zit 20% risinus olie in dus de oude gewone castor oil,en met mijn Enya 09 heb ik nooit problemen gehad start makkelijker dan een OS 10 .maar je kunt ze heel makkelijk verklooien door een electro starter te gebruiken dan zijn ze zo weg,en ik zet ze altijd op een beetje een rijk mengsel,heb zelfs mijn Enya nog uit 1977 en dat loopt ook nog als een zonnetje,maar gebruik altijd de peut met wonderolie en 5% nitro
     
  15. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik gebruik altijd 20% castor.
    Nu zit er 5% nitro bij.
    Vroeger mengde we het zelf.
    Nitro was duur dus dat lieten we achterwege.
    Mijn 25 FSR stond helmaal vast na een hele vlucht een arme loop.
    Ik brandde mijn jatten aan de motor.
    Toen ik hem open maakte vreesde ik het ergste.
    Maar met een beetje verglaasde castor verwijderen liep hij weer als vanouds.

    Groet Robert-Jan
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik stook brandstof van Hobby-inn (Dennis). Ik ga ervan uit dat in die peut 20% olie zit. Maar ik geef het voor beter.
    Bovendien heb ik bij Dennis pure wonderolie in een kannetje gekocht, voor de ST 's gaat er nog extra wonderolie bij de brandstof. Ik kan mijn HB20 wel verkeerd hebben behandeld, maar heb geen idee hoe.
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ken wel de peut van Hobby in dat is die peut met de groene kleur,maar daar zit synthetische olie in
    niet echt het gene wat ik in mijn motor wil gebruiken
    heb het al niet op toevoegen van risinus[castor] aan een olie op een andere basis
    daarbij koelt de castor je motor ook beter
     
  18. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nee Herbert. Ik koop daar orthodoxe brandstof. Is niet groen . Is 5% nitro , 20% wonderolie.
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dan heb ik niets gezegd :wink:
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is mogelijk de -II maar waarschijnlijker de -III, die ook mijn Mini-Suppi naar de 1/2 FAI titel sleurde in 1970.
    [​IMG]
    Hier nog een mooi overzicht: http://www.supercoolprops.com/articles/enya9.php

    Trust me, it is....

    Nou ik had gewoon 3:1=25%olie en verder niks.

    Absoluut, maar na het vetvrij maken van het hele model was 1 laag WIK fuelproofer voldoende. Desondanks vloog de Mini Sup die tweede keer op een Ned nats met de ENYA een stuk beter dan het jaar daarvoor met de Webra.

    Ik heb nooit de herroeping van deze regel voorbij zien komen, dus voor mij geldt 'ie nog steeds. Ik zou het ook hoogst merkwaardig vinden. Een (gedempte) 60cc hoor je 5x zo ver weg en daar zeurt niemand over. Ze klinken niet eens als een modelvliegtuigmotor, het lijken eerder grasmaaiers..... Bij de 09-III heb ik nooit een demper gehad, en dan, een demper zou maximaal ongeveer 10% van het motorgewicht moeten zijn en dat heb ik bij die kleine motortjes nog nooit vertoond gezien, reden genoeg om dat maar gauw te vergeten....
     

Deel Deze Pagina