Om lift te leveren moet inderdaad de druk aan de bovenzijde lager zijn dan aan de onderzijde.
Het idee dat de weg over de bovenzijde langer is waardoor deze sneller moet gaan klopt niet. De twee luchtdeeltjes waarvan de ene net aan de bovenzijde het profiel benadert en een tweede net daaronder die aan de onderzijde van het profiel begint zullen niet tegelijk aan de achterzijde bijelkaar komen. Wanneer de vleugel onder een hoek (invalshoek) wordt aangestroomd zal het luchtdeeljte dat bovenlangs over het profiel gaat eerder bij de achterlijst aankomen dan het deeltje dat tegelijk aan de reis aan de onderzijde begon.
Hier een kort filpje over lift:
De gekromde plaat net zo lift als een vlakke plaat, allen doet hij het efficienter, meer lift bij een bepaalde invalshoek en met een naar verhouding lagere weerstand.
Wanneer je veel lift bij lagere snelheid nodig hebt is veel welving (kromming) wenselijk, bij weinig lift is minder welving beter. Dit of het nu om een plaat- of druppelvormig profiel gaat.