De vragenbak

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door BBruins, 20 mrt 2019.

  1. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Doornenburg
    Henk in de airbrush gebruik je daar dan acrylverf van de bekende merken?
     
  2. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, ik heb een voorkeur voor Tamiya, verdund met of hun eigen thinner, of 96% alcohol van de drogist.
     
  3. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    Dat was mijn plan. bedankt!
     
  4. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Doornenburg
    Dus Henk acrylverf niet met water verdunnen maar met alcohol?
    Waarom ivm verdampen?
     
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee, dat geldt voor Tamiya. Er zijn ook merken die je alleen met water moet verdunnen. Gewoon de instructies van de fabrikant volgen. Ik heb alleen voor Tamiya er bij vermeld dat je ook 96% alcohol kunt gebruiken omdat dat goedkoper is dan hun eigen thinner en ook goed werkt.
     
    BBruins en gvwezel vinden dit leuk.
  6. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    en hoeveel lagen EZE dope?
     
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor een indoor model: zo weinig mogelijk! Net zo veel dat de volgende laag acrylverf uit de airbrush geen 'harig' effect geeft; dwz dat de haartjes in het tissue niet meer omhoog komen. In de praktijk zal dat twee lagen betekenen, misschien een derde op de romp en liefst maar één op de staartvlakken. Bij een indoor model is het altijd een compromis tussen een licht mogelijk gewicht en een mooie afwerking.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    886
    Locatie:
    Den Haag
    En als je echt lef hebt kun je na t lakken met korrel 600 liefst hoger je tissue polijsten.

    En laat je niet verleiden dit te haasten. Mijn advies is:

    Lak je onderdelen. Span ze goed op dat ze recht blijven of bij de vleugel juist verdraaiing en laat ze minimaal 24 uur drogen liefst langer. Lekker stofvrij opbergen. Dan pas 2e laag met zelfde werkwijze
     
  9. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    Het is mijn eerste schaalmodel dus laat ik dat maar niet doen. Tot nu toe gaat alles goed en dat wil ik graag zo houden.
     
  10. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    Hehe... Net terug van anderhalf uurtje vliegen in de zaal. Heeft het zin (of hebben jullie graag) als ik hier of ergens anders een verslagje post?
     
  11. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Doornenburg
    Waar ga jij vliegen in de zaal Toon?
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.575
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De vraag stellen is haar beantwoorden....:yes:
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik zet me er morgen even aan...
     
  14. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    De laatste week bijna onophoudelijk -in de hitte- doorgewerkt aan de Comper Swift, en die is gisteren net op tijd (vlieg)klaar gemaakt. Achteraf bleek dat ik de vleugelsteunen vergeten was. Ach wat... Who needs wing struts? :D De bespanning was mooi strak, en ik was erg trots op mezelf... tot ik de airbrush bovenhaalde. Al bij de eerste laag heb ik het... eh... verprutst. Maar ja, ik had geen tijd om de bespanning er af te halen en opnieuw te beginnen -ik had trouwens ook niet genoeg tissue meer- dus ben ik doorgegaan. Ik had niet de indruk dat er veel verf uit kwam in het begin, dus goed doorspuiten en dan stond er ineens een laagje vloeibare verf op... :hammer: Wat heb ik toen mezelf vervloekt! Later, bij het inbrengen van de rubbermotor, had ik wat wonderolie op mijn vingers, wat tot olievlekken op de romp leidde. En zo werd de eerste comper swift met blauw camouflagepatroon geboren! De bespanning was veel slapper, van die stijve vleugel was niet veel meer over -vermoedelijk door dat teveel aan verf?- maar er leek niets verbogen en anders moest ik toch opnieuw beginnen dus heb ik hem maar meegenomen naar de zaal. Het gewicht was trouwens ook ok: een 25-26 gram vlieggewicht (ik had graag een beetje lichter gehad maar ja...)


    IMG_4325.JPG IMG_4326.JPG IMG_4327.JPG IMG_4328.JPG IMG_4329.JPG IMG_4330.JPG Voor Gert-Jan, ik ben gaan vliegen in de plaatselijke sporthal, die erg groot is (even groot of groter dan de Massinkhal denk ik) maar ik had maar een derde nodig. Dit kan afgescheiden worden met een zeil en was vrij goedkoop - 8.75 euro (jeugdtarief!) voor anderhalf uur. Ik zou zeggen, kom eens vliegen, want het was daar nogal eenzaam, maar het lijkt me een beetje ver voor jullie, net als nijmegen voor mij nogal moeilijk is. :(
    We hadden een paar modellen mee, vooral rubber, en ze vlogen allemaal beter dan ooit (alleen de F1N van papa niet, de vleugels zijn inderdaad hopeloos te slap). Mijn Swift was misschien een uur klaar. Van last minute gesproken! Mijn Iota vloog erg mooi, hoewel wel vrij snel en in kleine kringetjes. Zweven deed het amper. Denk dat de langste tijd zo'n halve minuut moet geweest zijn. Niet slecht voor 20 cm span (of zoiets).

    Mijn Parlor fly was als volgende aan de beurt. Deze deed een mooie grondstart, steeg langzaam maar zeker, kringelde nog even net onder het plafond (6-8 m?) en maakte dan ook weer een mooie landing. Helaas geen video. Ik denk dat langste vlucht zo'n 35 seconden was, maar meer is zeker mogelijk, ik heb me vooral geconcentreerd op de Swift. Deze heb ik eerst wat (glij)vluchten laten maken met een paar windingen op de motor zodat de prop er niet af zou vallen. Dit ging goed, en blijven trimmen en steeds meer windingen hebben geresulteerd in dit:


    Ik hoop dat jullie ze kunnen zien... Zeg het als het niet lukt! (Enne... sorry voor de erbarmelijke jaren 60 kwaliteit... Wie had ooit gedacht dat camera's zo vaag filmen?)
    Hier was ik erg blij mee, gezien het feit dat het mijn eerste schaalmodel is en dit de eerste keer was dat ik hem aan het vliegen probeerde te krijgen.
    Statisch gezien zouden mogelijke juryleden me echter moeten kapotmaken... :p
     
    gerjanmonohull74 en Peter Den vinden dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.575
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Iets zegt mij dat wij hier een mogelijk toekomstig kampioen aan het werk zien.
    Dat je het ding nu al zo aan het vliegen krijgt zegt mij voldoende.....
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  16. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Nijmegen
    Top! Prima vliegbeeld!
     
  17. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    Wanneer is de IIFI juist en wanneer zijn bezoekers toegelaten?
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    886
    Locatie:
    Den Haag
    8 9 en 10 november is de IIFI. Er is een publieksopenstelling op zondag. Maar vliegers die graag willen komen kijken en net wat meer willen kunnen ook op andere momenten. Maar wel even melden wanneer je komt.
     
  19. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Dendermonde
    En wat bedoel je met net wat meer?
     
  20. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Daarom waren wij jaren geleden zo blij met de siliconen in poetsmiddelen voor autointerieurs - smeren beter en vlekken niet.

    En je ziet het - het vliegt en niet zo'n beetje! Knap gedaan!

    de Hemel inprijzen! Vooral doorgaan!!

    Ben erg jaloers op de zaal en vooral het uurtarief (-:
     

Deel Deze Pagina