De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Dank voor de leuke reacties! :D Als volgende onderdeel heb ik alle rusten gemaakt en geplaatst. Om hiermee te beginnen heb ik de notenhouten latjes van 3x10mm afgeschuind, en ook alvast de naald planken op maat gemaakt.
001.jpeg

Om de posities van de jufferblokken te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de tekening, maar ook van een touwtje dat ik om de mast heb gebonden om te controleren of er niks in de weg zit voor de wanten. Hierna heb ik de gaatjes in de rusten geboord waar de jufferblokken komen. Om de rusten stevig aan de romp te bevestigingen heb ik hier een aantal messing pinnetjes in gemaakt.
002.jpeg
003.jpeg

Vervolgens heb ik wat geëxperimenteerd met de puttingijzers. De middelste ring (de langwerpige) was op veel plekken net iets te kort, dus deze heb ik allemaal opnieuw gebogen van messingstaf van 0,6mm in diameter.
004.jpeg

Hier zie je alle puttingijzers, welke ik ook heb behandeld met Patina Zwart. Helaas schilferde dit er vrijwel meteen vanaf, waarna ik ze maar gewoon zwart heb geschilderd.
005.jpeg
006.jpeg
007.jpeg

En hier zijn de eerste twee puttingijzers en jufferblokken geplaatst.
008.jpeg

Laatst bewerkt:
Als volgende zijn alle kanonsluiken aan de beurt, te beginnen met die van notenhout. Hiervoor heb ik een aantal notenlatjes van 1,5x6mm aan elkaar gelijmd, en hier een iets smallere rode lat opgelijmd. Vervolgens heb ik uit deze lat de kanonsluiken gefreesd.
001.jpeg
002.jpeg

Ik heb besloten om maar een oogje met touw aan de kanonsluiken te maken, dit staat wat rustiger in mijn ogen. Hier zie je de dry fit een kanonsluik.
003.jpeg

Vervolgens heb ik alle notenhouten kanonsluiken geplaatst, inclusief de touwen (0,3mm beige).
004.jpeg

Hierna heb ik de kanonsluiken voor in de fortuining gemaakt. In elk kanonsluik (ook de notenhouten) heb ik pinnetjes gemaakt om wat stevigheid te hebben bij het vastlijmen. De scharnieren heb ik besteld bij Shapeways, dit zijn dezelfde scharnieren als die Danny heeft gemaakt voor zijn Batavia.
005.jpeg
006.jpeg
007.jpeg

En als laatste nog zie je hier de dry fit van de kanonsluiken in de fortuining.
008.jpeg

Laatst bewerkt:
In deze update komen vooral de ankers voorbij. Als eerste heb ik de penterbalken uit 4x4mm notenhout gemaakt, en deze vastgemaakt met een spijkertje op het dek. Op deze foto zijn ze nog niet behandeld met Danish Oil.
001.jpeg

Hierna heb ik de notenhouten delen gemaakt die bovenop de ankerstok komen. In het midden heb ik een uitsparing gefreesd waar de ankerstok in komt. Vervolgens heb ik op vier plaatsen het hout omwonden met 0,8mm bruin touw. Het anker heb ik, nadat ik het gietwerk wat heb opgeschoond, zwart geverfd en heb ik boven en onder een ringetje vastgemaakt.
002.jpeg
003.jpeg

Om de ankers op te kunnen hangen heb ik in twee 4-2 blokjes een haakje gemaakt.
004.jpeg

Met een drietal 4-2 blokjes heb ik vervolgens de ankers opgehangen aan de kraan- en penterbalken, hiervoor heb ik 0,4mm beige touw gebruikt. Aan de ankers zit ook 1,8mm beige touw (met kabelslag) welke is vastgemaakt met een ankersteek, en deze gaat via het binnenste kluisgat naar binnen. De twee boeien maak ik later nog een keer.
005.jpeg
006.jpeg
007.jpeg

Als laatste voor deze update heb ik ook nog de kwasten toegevoegd bij de gemakken. Deze heb ik gemaakt van 1,2mm beige touw welke ik op het galjoen heb vastgeknoopt aan een spantje. Deze touwen komen net iets onder de waterlijn uit, en hebben hier een knoopje met daaronder nog wat uitgerafelde strengen touw.
008.jpeg
009.jpeg

De romp is nu nagenoeg gereed (ik moet nog een paar ornamentjes plaatsen), en nu ga ik beginnen aan de masten. :D

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de leuke reacties! In deze update gaat het over de boegspriet. Om straks zoveel mogelijk kleurverschil te voorkomen tussen de verschillende onderdelen van de masten, heb ik besloten om alle onderdelen hiervan zelf opnieuw te maken van beukenhout zodat deze dezelfde houtsoort hebben als de masten zelf.
001.jpeg
002.jpeg

Op deze foto zie je alle onderdelen die op de boegspriet komen.
003.jpeg

Vervolgens heb ik een aantal sleuven gefreesd in de boegspriet waar verschillende attributen zoals klampen in worden gelijmd, hiervoor heb ik gekozen zodat er wat meer lijmoppervlak is.
005.jpeg

Hierna heb ik alle onderdelen gebeitst met "Medium Oak" van Kolderstok, en daarna geolied met "Danish Oil" ook van Kolderstok. Het topje van de vlaggestok heb ik geel geverfd. In eerste instantie had ik de ezelshoofden zwart geverfd, maar dit vond ik toch niet zo mooi dus heb ik deze twee opnieuw gemaakt en ook met "Medium Oak" gebeitst. Hierna kon ik alvast een aantal onderdelen vastlijmen, en ook een zwartgeverfd koperen plaatje op het onderste ezelshoofd maken.
006.jpeg
007.jpeg
008.jpeg

Met 0,8mm bruin touw heb ik vervolgens 3 woelingen aangebracht.
009.jpeg

Hierna ben ik vast begonnen met het maken van het eerste want, en hiervoor heb ik aan weerszijden 3 hoofdtouwen vastgemaakt van 0,3mm bruin touw. Ook aan de 4mm jufferblokken heb ik 0,3mm bruin touw gemaakt, en met een klein bindseltje vastgezet. In de mars heb ik op de plekken waar de jufferblokken komen een paar kleine sleufjes in gevijld, zodat de touwen hier goed door passen.
010.jpeg
012.jpeg

Laatst bewerkt:
Back