Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Nice, en dat effe is voor ons meestal jaren werk en jij doet het altijd maar binnen een jaar.

Maar gaan we zeker weer volgen Gerald :yes:

Succes alvast.

Grt,
Berto.

Mooi werk gerald! Plaatjes zijn goed gelukt! Ben zeer benieuwd of het jouw lukt om hem in eerste instantie "minder schaal" te houden!
Gezien je eerdere projecten zeg ik bij deze: dat lukt je niet! :mrgreen:

dat lukt je niet!

Mee eens, dat wordt weer een super model.
Een schaalbouwer die minder schaal gaat bouwen ,haha.
Mooi. een duel dit keer.
Gaan we de bouwstadia volgen hier ? we zijn gek op plaatjes.

Gr, Chris

Vandaar ook "effe" tussen aanhalings tekens....;) Onderstel alleen al gaat me weer een paar maanden kosten, hoewel het niet meteen op schaal gemaakt hoefd te worden, enkel functioneel.

Erg veel verschil is er inderdaad niet, behalve dan de tweezitter uitvoering. Bleek dat Marijn nog een conversie mal heefd liggen die hij graag nog eens een keer in uitvoering wil zien in kit-vorm. Daarnaast zijn de velen foto's meer voor het extern kleurenschema en alle markings. Die zijn totaal anders en later moet ik er ook weer een documentatie pakket van samenstellen als bewijslast voor de jury.

Grtz,

Hoi Gerald,

In 2013 dus met twee kisten naar de wk :rolleyes:, jouw bouwsnelheid ligt aardig hoog gezien de oranje. Hier heb je 1.5 jaar over gedaan. Moet de auto toch nog groter want 2 er in gaat niet.

Gr, peter

Ben zeer benieuwd of het jouw lukt om hem in eerste instantie "minder schaal" te houden!
Gezien je eerdere projecten zeg ik bij deze: dat lukt je niet! :mrgreen:
Hmmm, we zullen zien.....:rolleyes:

Hoi Gerald,
In 2013 dus met twee kisten naar de wk :rolleyes:, jouw bouwsnelheid ligt aardig hoog gezien de oranje. Hier heb je 1.5 jaar over gedaan. Moet de auto toch nog groter want 2 er in gaat niet.
Gr, peter
Je mag maar met één kist meedoen in een klasse, maar dat is het doel ook niet, tis in principe reserve/training kist. Die grotere auto komt er sowieso, meeste schade die ik tot nu toe aan de J015 heb gehad was vanwege transport in de té krappe astra. Het liefts zou ik inderdaad iets van een aanhanger willen maar die kan ik nergens kwijt, dus gewoon een grotere auto dan maar, de astra is tóch bijna op.....

Gaan we de bouwstadia volgen hier ? we zijn gek op plaatjes.
Gr, Chris
Tuurlijk, zal echter nog wel effe moeten wachten. Eerst de motor afmaken en testen in de winter, daarna het onderstel waar ik zéker tot eind voorjaar mee bezig ben, dan maar weer verder zien, heb ook nog een hoop andere dingen op stapel liggen, er zit ook nog wat werk aan de oranje kist zoals de dragchute waar ik maar niet aan kom....

Grtz,
Gerald

Vrij rustig op F16 gebied, druk bezig met de tweede motor. Intussen wel een probleempje opgelost met de staart flasher. Op de staart tip zit een witte strobe flasher die ik uit hongkong heb: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Single Strobe light Unit. Ik was al druk bezig geweest om dit zelf te maken van een wegwerp camera flitser maar had nogal wat problemen met de timer. Hier hoe je dat doet: 1.5 Volt Strobo with a Kodak Max Disposable Camera

Maar toen stuurde iemand me een link van de kant en klare en die heb ik toen besteld en ingebouwd, werkte meteen perfect. Echter sinds een paar weken terug deed het ding niets meer, maar effe open maken. Bleek een dikke scheur in de grote ontlaad condensator te zitten. Het was een film condensator en heb deze vervangen door een elco, werkt weer perfect. Komende week zal Orange z'n laatste optreden maken dit jaar, daarna gaat hij in onderhoud, motor er uit en werken aan nog wat details om er volgend jaar weer fris tegenaan te gaan. Heb deze week gehoord dat er nog geen nieuw demo kleurenschema komt, dat maakt mijn kist dus ook volgend jaar actueel! :cool: Ook komt hij weer wat dichter bij huis te staan.

Hieronder de flasher electronica met de elco vervanging.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-CBEFFFZI.jpg

GroteFoto-M6MYBNCU.jpg

Afgelopen weken druk bezig geweest met de motoren. Ik probeerde meer vermogen er uit te halen maar na veel testen krijg ik de uitlaat temperatuur daarbij maar niet goed onder controle. We laten het dus voorlopig bij 18,5kg wat de nieuwe motor ook geeft. Een iets grotere motor zit nu in de pen die ergens tussen 23-25kg moet gaan leveren maar dat wordt pas het najaar.

Motor onderhoud nu klaar, tijd om weer wat tijd in de F16 te stoppen, er moeten nog wat extra schaal items verder afgewerkt worden + het winteronderhoud waar ik gisteren mee begonnen ben.

Hier de nieuwe motor klaar voor inbouw, zie ook [18237] kj66-conversies-34

GroteFoto-IKTMJ6EB.jpg

Zit nu een beetje te twijfelen over hoe ik de wielremmen ga bedienen. Ik heb altijd al deze gekoppeld aan het hoogteroer. Als ik down stuur komen de remmen in. Lekker makkelijk, altijd te vinden bij een noodstop, gewoon down drukken en hij remt ook nog eens aerodynamisch. Echter bij de worldmasters gezien dat niemand dat meer doet en ik vind het nu eigenlijk ook geen porem meer om de hoogteroeren naar beneden te zien gaan bij iedere rem applicatie, dat doet de echte ook niet! De enige schakelaar op de zender die over is in handbereik zit vlak onder het onderstel retract schakelaar.......niet echt ideaal...., misschien kwestie van wennen. Ook heb ik geprobeerd op het gaskanaal. Gas helemaal dicht en de remmen komen automatisch. Één klikje uit stationair en ze laten los, nog nét wanneer de motor niet opspoeld. Wel handig want dan staat hij altijd op de remmen bij opstarten van de motor. Echter kun je dan weer niet de motor optoeren voor de start met je remmen er op. Hmmm, dilema's..... Denk toch dat ik maar moet wennen aan de schakelaar bij de gearswitch...

Grt,
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je gear een W.OW. switch heeft (die zat toch ook ergens in de pen) is het risico al wat kleiner

Of wennen aan een nieuwe zender ;) die meer schakelaar keuzes heeft.
Ja, die wow zit ik nog aan te denken maar kom er praktisch nog niet helemaal uit. T'moet allemaal wel simpel en safe blijven.....
Nieuwe zender heeft niet zo heel veel zin, ik ben een handvlieger zonder zenderbak. Alle schakelaars in de buurt van mijn wijsvinger zijn allemaal in gebruik.....
-gear
-speedbrakes
-remmen (.)
-flaps
-slats
-motor noodstop
-toekomstige dragchute
-toekomstige flares
-toekomstige smokewinders
-toekomstige canopy open/dicht (hoewel die júist ergens anders moet zitten, buiten normaal gebruik! ;))

We gaan nog effe spelen met de schakelaars, kom er wel uit denk ik.

Grt,
Gerald

.... Denk toch dat ik maar moet wennen aan de schakelaar bij de gearswitch...

Grt,
Gerald

Gerald,

Ik ben meer van de zwevers maar bewonder je vakmanschap enorm en lees daarom dit draadje (vaak ademloos) mee.

Je opmerking over je zender triggered me om te reageren. Laatst kwam ik iets tegen wat ik niet kende en wel slim vond: 2 tegengestelde mixers programmeren. Voorwaarde is wel dat je een zender hebt met de mogelijkheid voor vliegtoestanden of dat je met een schakelaar een mix kunt in of uitschakelen. Ik ken je zender en de mogelijkheden niet maar roep het hier toch maar even.

Wat je dus kunt programmeren in je zender is 1 mix op gas die je rem bedient en altijd aan staat. De andere staat alleen maar aan als jij dat wilt, dus via vliegtoestand of losse schakelaar. Dit veroorzaakt dus dat je in de ene stand gewoon kunt remmen op het laatste stukje van je gasstick. Als de andere mix ingeschakeld is heb je altijd een rem en kun je dus opspoolen. Voordeel is dat je heel bewust en met de kist op de grond de schakelaar in de goede stand kunt zetten, dat wil je als je aan het vliegen bent niet doen (ook ivm de nabijheid van de gear-schakelaar)

Hoop dat je er wat aan hebt en wellicht dat je een aha-moment door mijn opmerkingen krijgt.

Groet,

Jacob Bos

Ik heb het op mijn zender dubbel uitgevoerd, kan remmen met vol down EN met een schakelaar.

Schakelaar in de buurt van de gear switch lijkt mij niet geheel verstandig, eens.......... en vul zelf maar in.

Schakelaar een andere lok=catie geven? of misschien een 2de schakelaar parallel zetten? (als dat in de zender mogelijk is).

Ik denk dat de oplossing een vliegfase "landing" is waar de wielschakelaar helemaal niets meer doet dan wielen neer houden. Dat is dan gelijk ook een veiligheids optie.
Wow is wel veilig om te voorkomen dat op de grond nooit een fout kan ontstaan.
Maar ik ben met je eens: eenvoud is alles.

Gerald,

Zijn 1 van de schuiven op de zijkant van de zender ervoor te gebruiken?

Ja, ik stel voor de rechter schuif, en speedbrakes op links.
Dan denk ik de LEF (slats) en flaps op een drie standen switch te combineren.
Dus op een mixertje.
Bij de echte gaat het natuurlijk lekker automatisch, maar combineerd toch flaps en lef tegelijk.
De lef's zorgen voor extra lift, maar ook voor een vlakkere invalshoek icm flaps.
Aoa in de landing is 13 graden.

Haa, lijkt me moeilijk alle switches hebben een functie, lijkt wel een echte.....
Je moet ze ook nog eens blindelings weten te vinden.

Groetjes.

Back