Dennis' FPV vliegerij

Hoi Sander,

Citaat....
Ik zal vandaag, als ik eraan toekom, ook mijn recept even plaatsen, dan kan iedereen die interesse heeft ook daarmee aan de slag.
....
Ik zit hier met de tanden in de werkbank en een roodgloeiende soldeerbout te wachten...

please please... :-)

Daar gaan we dan, allemaal de soldeerbout warm?

Afstem frequentie = 5800MHz

spw_antenna_description.png

Horizontal leg length = 13.0 mm
Vertical leg length = 11.0 mm
Feed length = 2.0 mm
Arc Length = 27.0 mm
Arc Angle = 100 degrees
Pitch Angle = 45-50 degrees
Wire diameter = 0.8 mm steel copper plated
Coax = RG316 teflon inner and outer, 45 mm length

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt:
Mooi Sander... die ik eerder als test gemaakt had, was vertical leg length ook op 13.0 mm.
Moet dus 11.0 mm zijn.
Dat maakt stuk verschil..

Ik zijn zo blij als een kind... !

groet,
Jacques

Dat is toch de Feed length plus de Vertical length?
Zelf heb ik de Vertical length ook op 13mm, maar het soldeerpunt ligt exact in de buitencoax, en ook exact "in" de Horizontale.

Werkt iets beter als omni, maar slechts vanmiddag getest. Werkt niet beter dan Patch, volgende keer proberen de CL op de zender, Patch op ontvanger.

Handige tekening, het heeft even geduurd voor ik hem goed begreep, maar met deze tekening is het echt een eitje ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Feed length = stukje coax binnenader dat uit de mantel steekt. De lengte daarvan moet je weer aftrekken van de lengte van de vertical leg, dus: 13-2=11.0mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoi,

Nu kreeg ik het idee om dan met en IR thermometer onder constante omstandigheden dan te gaan meten hoe hoog de temperatuur per tijdseenheid oploopt per zender antenne. Op de antenne, connector en zender zelf.

Grappig, en helemaal geen slecht idee hoor. Ik kan me herinneren dat we (al weer lang gelden) output van HF versterkers gingen meten met een bakje water .... en hoe snel de temp van het water omhoog ging. (en bij benadering werkte dat best goed)

Waar heb je die kabels besteld?
Ik moet nog steeds m'n klavertjes testen, moet alleen op m'n bril een stukje omhoog anders zit m'n hoofd in de weg....

Ze komen hier vandaan:
eBay My World - rfstreet

Dit kabeltje Pigtail SMA Stecker auf SMA gerades Kabel RG316 - eBay Kabel, Antennen, WLAN-Geräte, Netzwerk, Modems Adapter, Computer. (Eindtijd 06-mei-11 04:41:29 CEST)

En

SMA rechten Winkel an SMA rechten Winkel Pigtail RG316 - eBay Kabel, Antennen, WLAN-Geräte, Netzwerk, Modems Adapter, Computer. (Eindtijd 09-mei-11 05:54:28 CEST)

Ze zijn inmiddels dus wel iets duurder. Misschien beter mailen als je meerdere kabeltjes wilt. Om nu voor ieder kabeltje 4,50 porto te betalen.

ik heb ze in ieder geval vandaag gemaild met de vraag waarom alles nu ineens 2x zo duur is. (al is er ook niet veel goedkopers te vinden)

@Sander: Ik ben ook uitgegaan van 13mm. Totaal 53mm + dan nog 1,5mm soldeerlipje voor center (haakje) en 1cm buitenmantel. Hoeveel dit van invloed is weet ik niet. Nam zelf aan dat het alleen is wat uitsteekt buiten de kabel. Volgende maak ik dan wel iets kleiner.
Coax center steekt bloot net 1mm uit bij mij en zeg 2mm totaal vanaf buitenmantel. Maar wat uitsteekt zit volledig gesoldeerd.

Oh en Arc angle is 110 bij mij. Heeft dat bij jou nog een reden of is dat het gevolg van 2mm korter op de rechte zijde.

Vind het hoe dan ook al een meevaller dat ik beeld heb en nog niet eens slechter :D

Wat zijn de mogelijkheden om te tunen? Meer soldeer, dremelen etc.?

Laatst bewerkt:
RFstreet

F: Legen Sie beim Kauf von mehreren verschiedenen Artikeln alle in einem Paket zusammen?
A: Ja, geben Sie uns einfach alle Artikelnummern und die gewünschte Menge an. Wir rechnen Ihnen den Gesamtpreis mit reduzierten Versandgebühren aus.

Er is dus te onderhandelen maar dan niet direct vie Ebay kopen.

De geschakelde voeding heeft een schakelfrequentie van 260kHz. Veel multimeters met stroombereik zijn hier niet blij mee, en geven hierdoor een te hoge, of te lage, waarde voor de stroom aan. Wat je eigenlijk wilt is een True RMS meter die tot pakweg 1MHz stromen kan meten, alleen hebben we 't dan over multimeters van een paar honderd euro.

Kortom, het kan wel, maar hou goed in de gaten dat je niet andere effecten aan het meten bent die niks met de zender + antenne van doen hebben.

Helemaal korrekt, ga dus niet op exacte meetwaarden af die je meter geeft, maar op relatieve. (dus : meer of minder stroom, ipv bijv. 20 mA meer of minder)

Je kan ook zoiets maken (zie link, en dan je multimeter op plek "use analoge meter), werkt ook best ok met vergelijken antennes. Als je multimeter uA kan meten (anders neem je een oude VU meter) kan je ook het LM circuit eruit gooien.

http://www.qsl.net/n9zia/wireless/pics/fs_meter.png

Met die silverlit zendertjes hebben we ook een mooie oplossing om output van de 27Mhz zendertjes te meten verzonnen. Spoeltje maken met 20 windingen om de vinger oid, 2 diodes met een condensatortje en een uA metertje... en gewoon om je antenne hangen. Simpel, hoog knutselgehalte, maar je kan er prima de relatieve output mee meten. (en je zender tunen/de boel in resonantie brengen _met een bamboe stokje je spoeltjes afstemmen_ ... van 20 meter bereik naar bijna 100 meter op de grond!!.)

Ik ga morgen eens proberen een super simpel "silverlit meetapparaatje" te maken, maar dan voor gangbare FPV frequenties.

Laatst bewerkt:
Hey.. kijk Franck... dat is nou eens leuk... hoe de antennes te tunen middels eenvoudige toeters en bellen.

Inderdaad Franck... ooit deed ik de 27mhz RC ( er bestond nog geen 40 en 35 mhz) simpel met de analoge meter ( als veldsterkte meter... spoeltje-idiootje-ctje) afstellen.
Je wist wel niet of je dit op de juiste frequentie deed, maar je kreeg in ieder geval een stuk meer rijkwijdte ( en de ander meer storing... haha).

Maar als we in dit geval er uitsluitend de antennes mee kunnen tunen... zijn we al heel ver.

Leuk en groet,

Jacques

Ik heb even de tekening aangepast zodat het hopelijk duidelijker is.

spw_antenna_description.png

Horizontal leg length = de lengte van het horizontale stuk
Vertical leg length = de lengte van het vertikale stuk
Feed length = de lengte van de feed
Arc Length = de lengte van de boog
Arc Angle = de hoek van de twee armen van de boog
Pitch Angle = de hoek van de bladen tov. de horizontaal

Onderstaande foto illustreert e.e.a.

spw_001.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Vanmiddag eindelijk begonnen aan mn nieuwe FPV modelletje

Spanwijdte van 130 haalde ik nog niet aangezien ik niet veel groter kan snijden.

Ben dus blijven steken op 110cm. Maak misschien nog wel een setje extensions van 10cm.

Wortelrib 35cm
Tip 19cm.

Gewicht nu ledig 68 gram
Met elektronica zonder FPV a 540 gram.

Max 700 moet wel haalbaar zijn.
Niet te veel denk ik.

FPVwing2.jpg

Profiel PW106 High Lift Flying Wing Airfoil
(zeggen ze)

FPVwing1.jpg

Grofweg de indeling.

GPS zal wel in het midden komen.

Juistum.

Van de week ook nog even wat verder geweest met de SMC16scan maar die viel ook al voor de 800m uit, nig weten te redden met antenne omhoog houden. Nu zat de Vtx behoorlijk dicht bij de ontvanger, zeg 15cm. Antenne lag er wel vanaf. Ook nog geen succes nog. Heb nog een 2e SMC dus kan die ook nog proberen.

Eerst maar eens Rx links in het vleugeltje maken en Vtx rechts en dan kijken wat hij doet.
Valt me nu qua bereik allemaal een beetje tegen.

Assan 800m max. Corona, nou ja in flight 500m met veel storing. Op de grond met verlengde antenne bijna niets. En Graupner laat het tot nu toe dus ook nog afweten.

Nog een paar pogingen en ik ga op FrSky over of Assan met Booster.

Oh ook nog een beetje met de antennes getest.
Valt nog niet tegen maar ook nog niet perfect.

Ook nog temperatuur gemeten. 2x Vtx en orginele Omni. Gek genoeg voor zover ik het heb kunnen meten was de best presterende CL ook degene die de laagste temp had en het minste stroom trok. Temp gelijk aan omni en stroom (incl cam) 500mA tov 510mA. Stroom cam was niet heel veel. En de multimeter stond op 10A dus ook niet heel nauwkeurig. 200mA stand ging out of range.
De mindere antenne werd a 1,5 graden warmer en warmde ook sneller op. Stroom 520mA. (op 3S)

Het is allemaal met wat onzekerheid want lag wel allemaal heel dicht bij elkaar en de meet methodes zijn niet nauwkeurig genoeg daarvoor. Zou dan 3 metingen per antenne moeten doen en middelen maar nog geen tijd voor gehad.

Beste beeld was nu met SPW 4 blads ontvanger en 3blads CL.

Laatst bewerkt:
Afgelopen ochtend nog vroeg op gestaan en om 15:00 uur eindelijk klaar met het nieuwe vliegertje. Wel nog zonder FPV.

Dus aangekomen op het veld eerst even bijgekomen en daarna de eerste poging gewaagd.

Vriend van me gooide hem op (Trappy style) maar hij ging al snel in een mooie boog weer naar beneden. Vol up had weinig zin.

Dus gelijk behoorlijke schade. Maar meeste wel weer kunnen plakken.
Klapprop blaadjes stonden naast elkaar in de grond geprikt. Geen foto van maar zag er wel grappig uit.

2e poging wordt maar een vaste 8x4 prop.

Zwaartepunt wat verlegt en kwam er ook nog achter dat 13 graden motor domping wel iets te veel van het goede is.
Vanaf de bovenkant van de vleugel lijk het niet zoveel maar als je dit uit zet met de onderkant was het toch meer dan de bedoeling was.
Waarschijnlijk is dit ook de reden geweest. Motor duwt het model aan de achterkant omhoog en dus de neus omlaag.

Hopelijk gaat poging 2 beter maar heb mijn twijfels.

Ach ja als ie eenmaal naar behoren vliegt kan ik altijd nog een nieuwe bouwen die wel gelijk vliegt. Zijn toch tricky modelletjes om zelf te bouwen.

over FPV.
Op het veld getest met een zwever. Afgezien dat de ontvanger het steeds laat afweten gaat het beeld wel maar met veel vliegers en vliegtuigen wordt het wel minder.
Als er een model voorbij vliegt (vooral benzine) valt het beeld weg.
Alleen de elektronica zit allemaal op elkaar dus ik wacht nog even af tot het weer op mijn eigen modelletje zit.

DSC05468.jpg

DSC05467.jpg

DSC05469.jpg

Dennis .
Waarom je servo,s en accu ed aan de onderkant vd vleugel .
Dat is altijd gerommel om je accu aan te sluiten meer kans op schade bij landingen .

Back