Depron mini 2D F16, FUN!!!

Ik ga binnenkort m'n 3de F-16 maken. De eerste is na 2 jaar aan vervanging toe en een tweede heb ik voor een familielid gemaakt.

De bedoeling is om deze met een HK Orange RX3S ontvanger met 3 assige gyro uit te rusten om wat te experimenteren.
Verder wil ik ns informeren of er iemand een versie vliegt die met richtingsroer is uitgerust en hoe dat dan praktisch uitgevoerd is... (eventueel foto's?)

Heb ervoor gekozen om m'n nieuwe model iets te verkleinen. Deze wordt 80% van het origineel. Afmeringen ong. 38 x 55 cm. Hier en daar wat aanpassingen uitgevoerd.

Onderdelen van m'n 100% versie worden integraal overgenomen in deze versie, behalve de ontvanger.
Aandrijving: Turnigy 2204/19 met 5x5 prop in combinatie met Turnigy Plush 12A en Turnigy 3S 800mAh 20C accu
Besturing: 2 x Hitec HS-50 en HK Orange RX3S

full

Nu nog een leuk kleurenschema zoeken...

Laatst bewerkt door een moderator:
Overtlaatst men f16 total loss gevlogen, motor was losgekomen en sneed zich overal doorheen met als gevolg dat hij helemaal onbestuurbaar neerkwam. Neus eraf, vleugel eraf, overal inkepingen van de props etc.

Ben al weer bezig met een nieuwe te maken, deze keer met ailerons waarschijnlijk.

Hallo hans,
Ik heb ook de orginele versie verkleint op 80% om ermee indoor te vliegen met een 10 grams motor en een twee cellige lipo van 240 mha. Gewicht zit rond de 85 gram.
Vliegt lekker strak maar kan indoor niet volgas.

Groet peter

Hallo hans,
Ik heb ook de orginele versie verkleint op 80% om ermee indoor te vliegen met een 10 grams motor en een twee cellige lipo van 240 mha. Gewicht zit rond de 85 gram.
Vliegt lekker strak maar kan indoor niet volgas.

Groet peter

@Peter:
Het is de bedoeling om met deze buiten te gaan vliegen. Hopelijk draagt de 3 assige gyro hiertoe bij. Voor indoor is ie nogal zwaar aangezien de origele 3S setup erin komt. Ik heb voor deze 5 mm depron gekozen ipv 6 mm.

Indoor op 2S heb ik ook al aan gedacht. Maar dan zou ik zelfs naar 60% durven gaan. Hoeveel Kv heeft je 10 gr motor en met welke prop vlieg je?

@Jelle:
Ik heb wel al ns gehad dat de prop scheef komt te staan bij de landing en dan net nog even bijt in de elevons. Heb daarom 2 hoekjes van de af elevons gehaald net zo groot als m'n prop.

@Jelle:
Ik heb wel al ns gehad dat de prop scheef komt te staan bij de landing en dan net nog even bijt in de elevons. Heb daarom 2 hoekjes van de af elevons gehaald net zo groot als m'n prop.

Klopt, dat heb ik ook zelf al in vlucht gehad. Dus had er ook al 2 stukjes afgehaald. Maar deze keer was de motor zelf losgekomen en die bengelde aan zijn motordraden rond en hakte zich zo door het vliegtuig :rolleyes:

Klopt, dat heb ik ook zelf al in vlucht gehad. Dus had er ook al 2 stukjes afgehaald. Maar deze keer was de motor zelf losgekomen en die bengelde aan zijn motordraden rond en hakte zich zo door het vliegtuig :rolleyes:

Mijn motortje is geschroefd in een 3 mm multiplex kruisje. De armen zijn even breed als het depron (dus in mijn geval 6mm). Daarna heb ik aan beide zijden van elke arm van het kruisje (8 in totaal dus) een triplex plaatje (1 mm dik) gelijmd dat overlapt met het depron. Zie foto hierboven. Zit muurvast!

heb er waarschijnlijk over gekeken in het topic, maar wat kost een volledige setup voor dit vliegertje eigenlijk? (motor, besturing, servo,... alles bij elkaar)

Ziet er een leuk dingetje uit.
Enige wat me nog een beetje tegenhoud is als ik het soms zo lees, al de wiskunde en electriciteitskennis die je er voor nodig hebt :p

Dat rekenen en electriciteit is handig maar niet nodig, het kan je een keer schelen dat je een ander propje moet kopen of een kist bouwt die te snel voor binnen is maar als je je gewoon aan het plan houd dan is er niets wat fout kan gaan!

Zoek gewoon een setupje uit die je nog hebt liggen en koop anders 2 9r servo's en een 2200kv 19gr motor en knutsel er op los! :-)

heb geen setupjes liggen (heb nog nooit gevlogen :p )
De depron is in alle geval geen probleem, die kan ik makkelijk vinden (denk ik :p )
De rest is blijkbaar ook te bestellen via die hobbykingsite.
Nujah, zoals gezegd, nog nooit gevlogen, dus heb ook geen remote of niets, en voor zo een "goedkoop" vliegertje heb ik uiteraard geen zin om een dure remote te gaan kopen.
Enige tips hieromtrent.

En hoe bereken je het zwaartepunt? (ik vermoed dat de tip net iets minder moet wegen dan de achterkant, of ben ik daar fout in?)

heb geen setupjes liggen (heb nog nooit gevlogen :p )
De depron is in alle geval geen probleem, die kan ik makkelijk vinden (denk ik :p )
De rest is blijkbaar ook te bestellen via die hobbykingsite.
Nujah, zoals gezegd, nog nooit gevlogen, dus heb ook geen remote of niets, en voor zo een "goedkoop" vliegertje heb ik uiteraard geen zin om een dure remote te gaan kopen.
Enige tips hieromtrent.

En hoe bereken je het zwaartepunt? (ik vermoed dat de tip net iets minder moet wegen dan de achterkant, of ben ik daar fout in?)

Je hoeft niets te berekenen. Zwaartepunt staat netjes op de tekening aangeduid. Alle hardware inbouwen en als laatste de juiste locatie voor de accu zoeken zodat ie netjes in balans is wanneer ondersteund op de aangegeven locatie.

niet? lijkt me een "simpele" vlieger te zijn (op foto dan toch :D )
Anders andere (wel beginnersmodelletjes) die eventueel zelf gemaakt kunnen worden en dezelfde prijsklasse als dit hebben?

had deze ook al tegengekomen; maar jammer genoeg werken de links vanuit de startpost niet meer (voor de plannen en de handleiding)
Heb jij deze toevallig nog ergens staan?

Back