Depron Mustang P-51D full fuse (80cm wingspan)

Heeft die motor wel genoeg trekkracht met zo'n klein propje? Het ziet er echt mooi uit nu! spinner kan je idd van depron maken. Je bouwt trouwens wel snel.

Die spinner heb ik hier al eens toegepast:

lightweight-spitfire-3mm-depron-v2-nu-met-pdf-bouwplan

Nadeel van die spinner is dat hij er soms afvliegt en de prop meeneemt...

Ik heb ondertussen de plannen herwerkt:

- "luchthapper" hol onderaan en vooraan
- versmalling aan de onderkant motor
- canopy in druppelvorm achteraan
- referentiepunt om de schijven samen te voegen (hier kan je een sateprikker doorsteken, die dan verscholen blijft achter de vleugel).
- voorsnijden van de canopy opening
- merkpunten voor het doorprikken van de centrale ligger van de vleugel

Laatst bewerkt door een moderator:
ja indd, bovendien is de romp zeer solide, het schuren gaat ook heel vlot, zeker met zo'n kleine vlakke handschuurmachine:

Bosch elektrisch gereedschap - Accumultischuurmachine

Er kruipt alleen wat veel depron in en het is redelijk veel werk om de mallen en depron te snijden. Is er niemand met een CNC tafel op dit forum, dan kan ik er misschien een 10-tal laten voorsnijden ;-).

Dit ziet er goed uit, kijk dit is tenminste kunst om met depron te werken.
Wel een andere methode die ik gebruikt, maar wel stevig.

Hans.

Complimenten van de Master Depron himself, nice.

T'is indd een andere methode. Het zal wat zwaarder uitvallen dan met de traditionele schotten constructie met is dan ook zeer solide (en met mijn vliegkunsten is dat geen overbodige luxe). De volgende romp zal nog iets meer detail hebben en meer schaalgetrouw. Ik denk er aan om de overgang van romp/vleugel ook te voorzien met een geschuurd segment.

Wel zou ik een goede methode willen voor het afwerken van het depron, gebruik jij wel eens plamuur ? zoja hetwelke ?

mischien moet je gewoon is wat gaan proberen met plamuur. je pakt een twee lapjes 6 mm depron, ljmt ze aan elkaar, steekt een dr een putje in, en smeer hem dicht. merk je snel genoeg of het werkt of niet.;)

Ik heb laatst een tube plamuur bij de action gekocht, nog niet helemaal uitgeprobeerd maar het lijkt me dat het wel goed werkt. Het is wel zwaar, maar als je maar een beetje gebruikt is dat niet zo'n probleem

Hé XXL:

Schitterend werk weer:!:

Ik wou dat ik zo handig was met CAD programma's, ben er jaloers op...

Heel benieuwd naar het eerste vliegverslag, ik blijf het volgen.

Wat betreft depron schuren naar nul: ik had bij mijn nieuwe spinnertje ook last van dat rafelen, totdat ik ontdekte dat het heel mooi gaat door nat te schuren met P400. Dat het daarna bij mij toch fout ging vanwege invretende zilverlak is een ander verhaal:rolleyes:

Probeer het eens..

Grtz, Dirk

thx manuel, zal dat spul eens bestellen en proberen.
@Dirk: Nat schuren, goeie tip zal ik eens proberen. ik heb wel POR gebruikt en misschien niet genoeg lijm op de randen. Misschien moet ik eens met zo'n 3M spuitbus proberen. Maar is die lijm wel even sterk en heeft die ook zo'n goede hechting ? heeft iemand hier ervaring mee ?

thx manuel, zal dat spul eens bestellen en proberen.

Ik wil niet lullig doen maar ik heb dit een pagina terug ook al geadviseerd...

Verder ziet het er echt super goed uit!
Een spinner maakt het wel helemaal af! En wat voor kleurenschema gaat het worden?

Ratje

sorry Ratje, had ik niet gezien, ik dacht de het een re-post was.

Schema weet ik nog niet, misschien die van de GIANT versie die Burner aan het bouwen is. Maar ik zal eerst zien hoe deze vliegt (en met die motor). Ik denk dat ik de tweede romp (met meer detail) pas deftig ga afwerken.

Spinner gaat enkel lukken als ik een vaste as neem denk ik ipv met propsaver.

Er kruipt alleen wat veel depron in en het is redelijk veel werk om de mallen en depron te snijden. Is er niemand met een CNC tafel op dit forum, dan kan ik er misschien een 10-tal laten voorsnijden ;-).
Dat is ook behoorlijk veel werk...

Over lijmspray, ik gebruik erg graag bizon lijm spray om plakken depron op elkaar te lijmen, echt geweldig spul. Het is minstens zo sterk als uhu por en werkt veel sneller. Droogtijden zijn gelijk, maar aanbrengen gaat veel sneller en gelijkmatiger, echt een aanrader.

ik heb nu zo'n bus lijmspray, maar er zijn blijkbaar verschillende manieren om die te gebruiken. Voor m'n schijven wil ik graag nog altijd wat kunnen corrigeren. Met contactlijm in één tijd juist positioneren is immers soms vrij moeilijk.

Kan ik één zijde inspuiten en dadelijk verlijmen, misschien nog wat heen en weer verschuiven om de hechting te verbeteren en dan gewoon laten drogen (lang genoeg).

Back