Depron trainer van tekening

Vanavond heeft mees alles zelf gedaan....van start tot landing. jeetje wat vliegt die trainer lekker.
Harm gooit op. (en oh oh oh wat is dat koud op de boot)

handen in je zakken....koud !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
11 ribbetjes clark Y, ik neem een paar graden V stelling voor de vleugel.

Uploaded with ImageShack.us

Ik ben ook van plan deze trainer te bouwen maar op tekening zie ik dat de
ribben van groot naar klein gaan. Maar de vleugels die jullie maken zijn allemaal
recht. (allemaal gelijke ribben). Als ik een rompje van 80cm wil maken met een
vleugel van 100cm hoe kan ik dan uitvogelen hoe groot en welke vorm de ribben
moeten zijn. Ik heb alleen nog maar rechtstreeks van tekening gebouwd vandaar deze vraag.

Snap et. Wat je kan proberen is de vleugel maken van alleen de eerste rib (de grootste) en die om de 10 cm plaatsen (je gebruikt er dan ca. 10 oid) Je moet dan wel zelf uitmeten hoe groot de stukken bedekking van de vleugel worden. Je kan zelf ook met een programmatje profili de voorbeeldmaten van ribben printen. Ik gebruik voor dit toestelletje Clarky profiel met een koorde van 18 cm.

als je wilt kan ik je wel een pdf sturen met het profiel.

Hier vind je een bouwbeschrijving hoe ik de vleugel maak (ook al is dit een ander type vleugel)

http://mnierop.home.xs4all.nl/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf

Overigens als je nog niet veel ervaring hebt met bouwen van depron vleugels zoals deze en je wilt niet experimenteren, dan zou ik gewoon de tekening aanhouden ;-)

Laatst bewerkt:
Franck,

Bedankt voor de uitleg, ik ga eens een beetje experimenteren. De bouwbeschrijving op je
site is erg verhelderd.

Bedankt,
Ruud

Ruud,

doe dat vooral, ennu..met een beetje proberen maak je in no time echt toppie vleugels.
maak anders wat proefstukjes 10 cm spanweidte en twee ribben.

Als je vragen hebt...be my guest :-)

Laatst bewerkt:
Laatste filmpje met mees met de depron trainer, vandaag 3e avond vliegen. ging top, windstil bijna. Dit kistje vliegt echt 10 keer beter dan de mini piper. Mees draait loopings (met juist gas doseren!) en snapt het begrip landingscircuitje..."zeg pap, kan dit toestel een krukentrekker draaien....3e vlucht......" lol

ik zeg, een nieuw modelvliegtalentje is born :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
ben niet meer zo`n fan van dat depron, verschillende kisten gebouwd van dat spul en ze sneuvelen nog sneller dan modellen van goedkoop piepschuim
die ook nog eens beter vliegen

Het klopt dat depron behoorlijk kwetsbaar is, het bouwt alleen wel lekker makkelijk. Mijn 2e depron toestelletje (zie mijn handtekening) ga ik glassen, vanwege de reden die je aangeeft. Hoop dat hij daarmee wat minder kwetsbaar wordt. We gaan het zien.

Freek

ben niet meer zo`n fan van dat depron, verschillende kisten gebouwd van dat spul en ze sneuvelen nog sneller dan modellen van goedkoop piepschuim
die ook nog eens beter vliegen
Ik heb andere ervaringen.
Dit vliegtuig kreeg last van storing en dook van 20mtr hoogte volgas in de grond.
Die was wel modderig en de romp van 6mm depron maar ik kon meteen weer vliegen.;)

IMG_1481.jpg

Is een eigen ontwerp bouwt en vliegt erg makkelijk en is een ideaal trainertje.

Sja, ook ik heb de tegenoverstelde ervaring. Mijn depron modellen moet ik met geweld slopen als ik ze "zat" ben, en ik heb eigenlijk nooit echt schade door crashes. Nadeel van zelfbouw en schuim vind ik zelf dat het zo troep geeft met schuren en snijden

Laatst bewerkt:
Hier is nog een foto.

IMG_1482.jpg

Ik heb er geen tekening van maar wil je wel verder helpen met meer fotos en tips als dat niet als vervuiling van dit draadje gezien wordt.
Anders start ik gewoon een nieuw draadje op.
Het word dan het bouwen van een depron trainer zonder tekening.;)

Het klopt dat depron behoorlijk kwetsbaar is, het bouwt alleen wel lekker makkelijk. Mijn 2e depron toestelletje (zie mijn handtekening) ga ik glassen, vanwege de reden die je aangeeft. Hoop dat hij daarmee wat minder kwetsbaar wordt. We gaan het zien.

Freek

Ik kan me herinneren een discussie over glassen van fanfold (ook soort depron) op rcgroups. Wat ik iig uit deze discussie haalde is dat glassen je toestel wel sterker maakt, maar dus ook zwaarder. Er is een balans tussen sterkte en gewicht (bijv. als je crashed) Uit deze discussie heb ik gehaald dat mijn koers voor bouwen is: houd het licht, ipv maak het sterker = zwaarder. Vliegtuigjes bouw ik om te vliegen, en niet om beter crashes te weerstaan.

Mgoed, das voor ieder een afweging natuurlijk ! ( ik heb al jaren niets gecrashed....en dat was ooit echt anders :-) )

@cdrom flyer: maak idd een apart draadje, leuk kistje, als je de moeite neemt bouw ik em ook :-)

Ha ha, ja ik crash nog wel eens ;).

2e reden om te glassen is dat ik er ervaring mee wilde op doen.

Bovendien wordt zwaarder vaak gezien als een nadeel, landen wordt bv lastiger, maar het voordeel is dat er ook makkelijker met meer wind gevlogen kan worden. Aangezien ik met mijn depron trainer met maximaal windkracht 3 goed kan vliegen vind ik dat wel een nadeeltje. Je moet eea natuurlijk wel binnen de perken houden, het moet geen baksteen worden.

Mijn depron laagdekker wordt naar verwachting rond de kilo, wat voor een soortgelijk toestel niet heel zwaar is, als ik het vergelijk met commerciële toestellen van dezelfde afmetingen.

Freek

... ze sneuvelen nog sneller dan modellen van goedkoop piepschuim...
Geen enkel vliegtuig is echt bestand tegen crashen. Het gaat om de mogelijkheden die je hebt bij het bouwen en vliegeigenschappen. Depron is dan een mooi materiaal.

Als het om de crashbestendigheid gaat, wat moeten dan al die schaalbouwers met hun ontzettend mooie, maar dure en kwetsbare modellen?
Niet lullig bedoeld hoor, maar jouw echte probleem is dat je nog niet goed kunt vliegen :-)

Ik zou zeggen, volhouden met de goedkope piepschuim modellen tot dat beter gaat en dan overstappen op de duurdere en meer kwetsbare modellen :-)

vanavond met mn nieuwe "hd" key cam (#11) op de trainer gevlogen niet echt ideale omstandigheden, regen weinig licht en knetter koud...mgoed, t werkt wel geinig. Klein bootje heb ik eigenlijk :-) twordt tijd dat ik mn fpv spullen nu eindelijk eens ga gebruiken.

trainertje.JPG

Laatst bewerkt:
Back