Bouw van Debbie, tweetakt motor

Tweede poging voor de gaffel!

PB110001.jpg


Sleuf frezen. Ik heb een 4mm vingerfrees en daarna aan beide kanten voorzichtig nog wat meer weggehaald. De drijfstang is 5 mm en die moet er mooi strak, zonder wrijving tussen kunnen

PB110004.jpg


Alles geassembleerd en ziet er allemaal veel beter uit!
PB120005.jpg


Mijn nieuwe tap is onderweg. Zodra die ik heb, nog een keer zowel de gaffel als de zuiger een paar mm verder draad tappen.

Op naar het volgende onderdeel, de drijfstang. Eerst maar even grof uitzagen, op het handje

PB120006.jpg



PB120010.jpg


Een paar maanden geleden heeft Dirk een slagmes voor me gemaakt. Zoals jullie wellicht kunnen herinneren had ik wat probleem om mooie oppervlakte te krijgen met mijn frees. Tot op heden had ik nog steeds Dirk zijn slagmes niet kunnen proberen. Maar vanavond voor het eerst geprobeerd. Dit materiaal was ruim 6mm dik en moest naar 5mm. Daar gaat ie dan!

PB120011.jpg


Wat ge-experimenteerd met toerentallen en zo. Dit was de eerste keer, ongeveer 0,2mm eraf met 280RPM
PB120011.jpg

PB120015.jpg

PB120016.jpg


Ik heb het toerental verdubbeld, leek net iets mooier te worden

PB120017.jpg
 
Ben er heel erg tevreden mee. Nogmaals hartelijke dank Dirk!

PB120019.jpg


Drijfstangetje, nog in de ruwe vorm (1), maar past keurig in de gaffel!

PB120020.jpg


Heel precies de de twee gaten voor de lagers uitgemeten en met mijn automatische centre punch erin geslagen

PB120021.jpg


Verder afgetekend

PB120022.jpg


Ik moet nog even goed denken hoe ik deze drijfstang uitfrees. Ik heb wat ideeën van Ruud’s hit&miss motortje. De rondingen aan de uiteinden kan ik wellicht maken door net als Ruud een draaipunt te maken en onder de frees te roteren. Nog maar eens puzzelen.

Jeroen
 
Ziet er goed uit Jeroen.
Let goed op met de ronding onder de frees maken dat hij niet vast hapt en zelf mee wil draaien.
Gaat vast wel goed komen.
Groet, Ruud.
 
Beste is om "tegen" te frezen.
De voeding is tegengesteld aan de draairichting van de frees.
De frees kan dan niet in het materiaal happen.
Bij "meeloop" frezen, voeding is in de gelijke richting van de draairichting van de frees, dan is het gevaar van happen van de frees heel reëel.
Groet, Henk.
 
Miezerig weertje vandaag. Prima weer om de hele dag lekker te rommelen en te hobbyen. Verder met het drijfstangetje. Simpel tooltje gemaakt om de rondingen erin te kunnen frezen.
PB140003.jpg


Werkte prima!

PB150030.jpg


En de rest wegfrezen

PB150033.jpg


Best wel tevreden met het eindresultaat!

PB150034.jpg


Door met de gaten op maat maken. Kleine gat is 8mm, 7,9mm geboord en een 8mm ruimer erdoor geen probleem. Maar toen toch een probleempje met het grotere gat. Dit moet 11mm worden. Ik heb een 10.9mm boor en een 11mm ruimte. Wat ik me niet had gerealiseerd is dat mijn boorkop in mijn freesbank maar tot 10mm gaat. Nog even geprobeerd om de boel op te spannen op de draaibank. (daar kan ik tot 13mm).

Maar dat wilde niet lukken

PB150036.jpg


Ik ga eens kijken of ik de kop van de draaibank om kan zetten naar die van de freesbank. Maar dan moet ik weer een andere stift hebben.

Kun je een boor / ruimer afdraaien? Dat zou waarschijnlijk het eenvoudigst zijn. Het is maar een klein stukje boren en in messing, dus ik denk niet dat mijn freesbank een ietwat grotere diameter niet aan kan.

Dan maar weer even verder met de getapte gaten in de zuiger in de gaffel. Van de week de blinde gaten tap ontvangen. Op de tekening op de website zag het er beter uit. Dit maakt niet veel uit met mijn gewone tap
PB150038.jpg


Dus maar gewoon even een stukje afgeslepen:

PB150039.jpg


Even in de zuiger en de gaffel. En dit ziet er al gelijk een stuk beter uit!

PB150040.jpg


Van de week eens verder puzzelen hoe ik dat 11mm gat in de drijfstang geboord krijg.

Jeroen
 
Het gaat bij jou ook goed Jeroen, ziet er netjes uit.
Ik heb ook al eens boren afgedraaid omdat de boorkop te klein was, dus het gaat wel.
Mijn boorkop gaat ook tot 10mm, ik heb boren 10,5 t/m 13mm allemaal afgedraaid.
Daarboven heb ik een paar boren met een morseconus.
Ik had in mijn draadje ook al gemeld van de bougie.
De bougie die ik je gegeven heb is volgens mij gewoon M10 en kun je dus gebruiken.
De bougie die ik nu gebruikt heb is nog een slag kleiner dan die van jou.
https://www.indi.nl/nl-nl/p/Bougie-CM6-sleutelwijdte-14-schroefdraad-M10-CM6
Groet, Ruud.
 
Ik dacht vanavond even de boor en de ruimer af te draaien en vervolgens het gat in de drijfstang te boren.

Omdat ik zo nauwkeurig mogelijk wilde werken, maar eventjes alles uit de kast gehaald!

PB190003.jpg


Lijkt me wel nauwkeurig genoeg:


Eindresultaat

PB190007.jpg


De ruimer van 11mm, bleek al 10mm insteek te hebben, dus daar hoefde ik niets aan te doen. Maar er was wel een ander probleem met de ruimer:


Splinternieuw, maar zo krom als een hoepel. Dus dat wordt retour HBM!!

Dus maar even verder gepuzzeled over wat andere onderdeeltjes. Kwam erachter dat ik een fout heb gemaakt met het cilinderdekseltje. Dit is een fout die ik al vaker maakte. Op de tekening staat dat het gat M10 is. Maar dan boor ik het 10mm. Dus verkeerd!

PB190009.jpg


Ik kan twee dingen doen. Een nieuw cilinderdekseltje maken of de boel uitboren en een simpel busje met de juiste maatvoering maken. Ik heb geen materiaal op voorraad voor een nieuw dekseltje. Moet morgen toch naar HBM om de ruimer om te ruilen. Dan kan ik gelijk de juiste taps/snijplaten meenemen om de bus te maken.

De bougiedraad is M10x1. Laat ik nou M10 tappen en snijplaten hebben, maar met spoed 1,25mm en 1,5mm. Dus moet sowieso nieuwe taps en snijplaat halen.

Jeroen
 
Beste Jeroen,
Nu ga ik toch commentaar leveren.
Ten eerste over je video over de "Perfect alingment".
Als je het toerental hoog genoeg zet, dan kan de micrometer de slingering, niet meer volgen.
De meetstift heeft geen tijd genoeg om terug te veren.
Uitklokken moet uitgevoerd worden door handverdraaiing.
Verder, over de ruimer, vast in een boorhouder?
Hoe zuiver is de boorhouder?
In de ruimer zit een centergat.
Hierop is de ruimer gemaakt en geslepen.
Bij gebruik dient het center als uitlijning gebruikt te worden.
Ik heb meer vertrouwen in de specificaties van het gereedschap, dan de hulpmiddelen, gereedschap houders, die wij gebruiken.
Groet, Henk
 
Over tap- en snij gereedschap.
Door scha en schande wijs geworden, koop ik bij voorkeur van het merk "Volker".
Zowel bij Duitse als Nederlandse leveranciers.
De reden : de tappen zijn conform DIN, de snijplaten eveneens, maar met een tolerantie 6g.
Dit houdt in, dat de snijplaten een iets diepere draad snijdt, enkele micrometer.
De verkregen schroefdraad verklemt nu niet.
Goed gereedschap voorkomt veel ergenis.
Groet, Henk
 
Beste Jeroen,
Nu ga ik toch commentaar leveren.
Ten eerste over je video over de "Perfect alingment".
Als je het toerental hoog genoeg zet, dan kan de micrometer de slingering, niet meer volgen.
De meetstift heeft geen tijd genoeg om terug te veren.
Uitklokken moet uitgevoerd worden door handverdraaiing.
Verder, over de ruimer, vast in een boorhouder?
Hoe zuiver is de boorhouder?
In de ruimer zit een centergat.
Hierop is de ruimer gemaakt en geslepen.
Bij gebruik dient het center als uitlijning gebruikt te worden.
Ik heb meer vertrouwen in de specificaties van het gereedschap, dan de hulpmiddelen, gereedschap houders, die wij gebruiken.

Dank voor je commentaar Henk.
Uiteraard heb ik het uitklokken uitgevoerd middels handverdraaing. De draaibank draait hier ongeveer 20-30RPM dus geen enkel probleem voor de stift om het werkstuk te volgen. Wt je hier ziet is vergelijkbaar met de uitslagen die je bij handverdraaing krijgt. Maar dat maakt voor een saaie video!

Geen idee hoe zuiver mijn boorhouder is?. Het is de boorhouder die ik heb, ik boor en daarna ruim ik. Hoe moet ik het center van de ruimer als uitlijning gebruiken?

HBM levert ook de Volker tap/snijplaten

Jeroen
 
Over draadsnij gereedschap, HBM valt onder Nederlandse leveranciers.

Ik zet in de spinole, losse kop een vast center.
Het centergat van de ruimer op het vaste center en door handverdraaiing en verstelling van de spinole het gat ruimen.
Het laagste toerental van mijn draaibank is 126 omw/min.
Dus geen fijn toerental voor ruimen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet in de spinole, losse kop een vast center.
Het centergat van de ruimer op het vaste center en door handverdraaiing en verstelling van de spinole het gat ruimen.

Bedankt
Ik probeer me het voor te stellen maar het lukt niet erg. Begrijp ik dat je het vergelijkbaar als met een tap en een tap follower doet?

Kun je een keer een fotootje oid maken?

Al mijn ruimers zijn machineruimers en ik kan de toeren van mijn draaibank en frees traploos regelen! Na wat initiële probleempjes lukt het me om zowel op de draaibank als op mijn freesbank hele precisie gaten te boren/ruimen.

Vanmiddag bij HBM Volker tap en snijplaat gekocht (en de krommer ruimer omgeruild)

Jeroen
 
Gisteren bij HBM de kromme ruimer omgeruild en wat nieuwe spulletjes gekocht. O.a. M10 tap van Volker. Dus vandaag gelijk maar even proberen. Maar ook deze tap slingerde behoorlijk! Ruim 0,45mm. Dat is natuurlijk veel te veel voor een ruimer.

PB210002.jpg

PB210003.jpg


Toch ook nog maar wat metingen met andere boren en andere ruimers uitgevoerd. Maar dan zit de maximale slingeren op een paar onderste. Dus er is echt een probleem met deze ruimer, Nog geprobeerd in verschillende standen in te spannen en daarmee kreeg ik uiteindelijk de fout bijna gehalveerd, maar dat vond ik nog steeds teveel.

Dus de Henk-methode maar eens proberen. Ik dacht als ik deze ruimer vanuit de center instel, zullen eventuele slingeringen een minder probleem zijn:

PB210007.jpg


Bleek prima te werken, Ben tevreden met het resultaat:

PB210008.jpg


PB210009.jpg


Even het lagertje erin;

PB210010.jpg


Weer een onderdeeltje af. Verder met de cilinderkop, waar ik dus een verkeerd gat had geboord. Ik had besloten om het gat van 10mm op te boren naar 12mm. En dan een busje te maken, voorzien van een kleine borst.

Eerst maar weer opspannen in de vierklauw. Gaat steeds beter. Met een paar minuten heb ik nu een onderdeel perfect ingespannen!

PB210013.jpg


Binnenkant ook uitgedraaid

PB210015.jpg


En een busje gemaakt met een borst
PB210016.jpg
 
Vervolgens de cilinderkop in de oven van mijn vrouw op 220oC en het busje in het vriesvak op -20oC. Uurtje wachten en daarna de boel ik elkaar geperst.

PB210018.jpg


Ik had het busje voorgeboord op 6mm. Ik wou de finale diameter pas erin boren als de bus op zijn plek zat. Dus opnieuw in de draaibank en 8,5mm boor erin

PB210019.jpg


Vervolgens met mijn nieuwe M10 tap erdoor heen.Mijn tap-follower komt goed van pas!!

PB210020.jpg


Daarna ook nog even beide zijde afgedraaid met een binnendraaibeitel

Keurig resultaat:

PB210021.jpg


Even passen met de bougie die ik van Ruud heb gekregen!

PB210023.jpg


Begint al een beetje op een echt motortje te lijken!!

PB210025.jpg


Ik ben niet helemaal overtuigd over de passing van deze bougie. Ik denk dat deze iets dieper in het cilinderdeksel zou moeten steken. Ik moet alles nog eens goed na-meten en vergelijken met de doe-het-zelf bougie mater van Jan Ridders. Mocht de bougie iets dieper moeten is dat een kwestie van het gat iets verder uitdraaien. Voorlopig vind ik het mooi zo!

Jeroen
 

Bijlagen

  • PB210022.jpg
    PB210022.jpg
    282,7 KB · Weergaven: 178
Ziet er mooi uit zo Jeroen.
Mooie oplossing voor het fout geboorde bougiegat.
Als er een te groot gat overblijft onder de bougie zal dat de compressieruimte vergroten, waardoor de motor minder compressie heeft.
Ik heb geen idee of dat invloed heeft op deze motor, ik denk gewoon uitproberen.
Misschien dat iemand hier er meer ervaring in heeft en daar een beter antwoord op heeft.
Groet,
Ruud.
 
Back
Top