Dockyard V stoommachine.

Een nadeel van stoommachines is, dat je pakkingen moet maken, niet mijn favoriete bezigheid.
De pakkingen zijn gemaakt uit stoombestendig grafiet pakking plaat dik 0,4mm.
De pakkingen zijn voor de beide schuifhuizen en de cilinderdeksels van de stoommachine.

SAM_3815 verkelind.jpg


Links en rechts de pakkingen voor het schuifhuis, in het midden aan de bovenkant de pakkingen voor de bovendeksels ø22/11mm, 6 gaten, en aan de onderkant, idem, de pakking met 4 gaten voor het onderdeksel met de pakkingdrukker voor de zuigerstang.
Stoom is leuk, maar bewerkelijk.
Als ik vandaag zo bezig ben, dan denk ik altijd aan het oude gezegde: "Een steek in de week maakt een hemdsmouw in een jaar".
Wordt vervolgd. Henk.
 
Henk,

Ik beweer het tegendeel,
Pakkingen maken is leuk.
Ik heb er veel gemaakt in diverse materialen.
Voorkeur hebben ronde,
daar heb ik stansmessen voor.
Heb ik een maat niet zal ik het niet nalaten deze te maken.

Ooit nog een keer met "Baggeraar" over gekeuvelt.
Vierkant en andersvormige snijplaten zoals in de kartonage industrie.
Daar zijn ook pakkingen mee te snijden.
Naast pakkingen natuurlijk ook membramen.

Goed bezig
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Overigens, de mijnheer heette geen Baggerman", maar "Baggeraar".
Nogmaals als eerder aangegeven, jouw afmetingen zijn anders, dan wat ik in mijn machine toepast.
De cilinderkoppakking is: ø22/11 met 6 gaten ø2,5mm, pakking dikte 0,4mm
De wanddikte van de pakking tussen de kopschroeven en de binnenkant naar de cilinderdiameter bedraagt slechts 0,5mm.
Dit is te zien op de foto.
Hoe gemaakt, is een ander verhaal, maar niet gemaakt met stansen en holpijpen.
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Henk, ik zie dat je een dichte pakking hebt gemaakt voor de schuifkast deksels.
Gaat dat geen probleem geven met de veer die je toepast om de stoomschuif op de spiegelplaat te drukken ?

Groet, Jan.
 
Nee Jan.
Het schuifhuis is hoog 11mm, i.v.m. de aansluiting van de verse stoom.
De hoogte van de bakschuif met schuifmoer is slechts 9mm.
De schuifmoer zodanig ontworpen, dat ik tussen de schuifmoer en de bakschuif een forforbronzen bladveer kan plaatsen om de bakschuif tijdens manoeuvreren, druk wegvallen, deze op de spiegelplaat gedrukt kan houden.
De hoogte wordt dus nooit meer dan 9mm, daar de veer tussen de onderkant van de schuifmoer en in de bakschuif zit.
Daarom heb ik geen tijd besteed aan het wegsnijden van pakking, dat toch niet in de weg zit.
Indien vragen, laat van je horen. Groet. Henk.
 
de mijnheer heette geen Baggerman", maar "Baggeraar".

Baggeraar, man werkzaam op bagger en dan is het opeens Baggerman
Sorry, sorry, sorry
Met respect voor deze man.

Heette is hij er niet meer?

Naam is in bericht aangepast.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Willum, Baggeraar is nog springlevend en vaart regelmatig met zijn stoomsleepboot Henriëtte in Maasdam. Post echter niet meer op het Forum. Jammer, want dan zien we ook niet meer hoe hij vordert met zijn zelfvarende stoombaggermolen. Gr. Klaas.
 
Het doet mij plezier Baggeraar springlevend is.
Fijn te horen dat hij nog steeds vaart.
Ik wens hem al het goede.

En verder iedereen natuurlijk.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Volgens mij was het toch iets meer dan een aanvaring.
En was hij de enige met die zelfde ervaring.
 
Jinny, Harm heeft een BAN, daar hij een opmerking plaatste over een bezorger, die het pakketje bij hem de tuin worp, zonder opmerking.
Na enkele dagen heeft een forumlid een melding geplaatst over zijn opmerking.
Het laatste was de aanleiding om Harm te verwijderen van het Forum.
Harm heeft toen alle info verwijderd en kan volgens mij, nog steeds het Forum niet volgen, zijn PC identiteit is ook geblokkeerd.
Ik heb zo af en toe contact met Harm, maar zonder resultaat, dat hij weer gaat deelnemen aan het Forum.
Helaas, het zij zo. Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals als eerder aangegeven,

jouw afmetingen zijn anders,
dan wat ik in mijn machine toepast.


Dat is een aanname.
Wie weet niet welk werk ik in welk formaat maak.
Maar het is qua formaat zeer divers.
Van echt ieniemini tot al vrij groot.
Dus,
Zo klein ik iets kan maken,
Zo groot ik iets kan maken.

Ik zal jou wel eens een keer een klein werkje van mij laten zien.
Jammer dat er geen beurs is.
Komt wel weer.

Gewoon lekker verder
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Jinny, Harm heeft een BAN, daar hij een opmerking plaatste over een bezorger, die het pakketje bij hem de tuin worp, zonder opmerking.
Na enkele dagen heeft een forumlid een melding geplaatst over zijn opmerking.
Het laatste was de aanleiding om Harm te verwijderen van het Forum.
Harm heeft toen alle info verwijderd en kan volgens mij, nog steeds het Forum niet volgen, zijn PC identiteit is ook geblokkeerd.
Ik heb zo af en toe contact met Harm, maar zonder resultaat, dat hij weer gaat deelnemen aan het Forum.
Helaas, het zij zo. Groet. Henk
Helaas, en dat van die bezorgers weet ik.
Er lopen wel wat [cencuur] rond..
Jammer, en dat meen ik.
 
Kleine onderdelen maken is geen kunst.
Maar kleine onderdelen maken
voor een werkende stoommachine
is een andere tak van sport.


Dat is zeker een andere tak van sport Henk.
Ik voel mij nu zo klein worden.
Ik geeft weer toe, vakwerk.
Ik sta in jouw schaduw. Heel ver weg.

Jij verdiend een schouderklopje.

Ik wil ook een stoommachine maken?
Hoor ik er dan misschien wel bij?

Hoeveel mensen heb je hier nu voor hun kop gestoten?

Gewoon lekker verder
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Verder gegaan met de nokken van de Stephenson schaar.
De nokken voor vooruit- en achteruit moeten verstelbaar zijn voor het instellen van de voorloophoek voor de bakschuifafstelling.
In mijn geval heb ik de nokken gemaakt op een verstelbaar en een vast deel.
IMG_3786 (2).JPG

Het losse verstelbare deel aan de bovenkant van de foto en aan de rechter kant de nok, die op de linker naaf gesoldeerd moet worden.
In dit geval soldeer ik met 60% tin en 40% lood, smelttemperatuur ca, 180°C.
Het solderen was echt een succes, alle onderdelen zaten huisvast aan elkaar.
Nu een voordeel van zachtsoldeer met laag smeltpunt,
Het geheel weer met een kleine brander warm gestookt, waarop de onderdelen op de grond vielen.
De volgende keer wacht ik met oppakken van de losgesoldeerde onderdelen.
Vervolgens het soldeer op de verkeerde plekken weggehaald en de beide nokkenhouderss verwarmd en het niet verwijdere soldeer laten doorvloeien, hechten.
SAM_3818 verkleind.jpg

Ik kan nu de vooruit- en achteruitnok onafhankelijk binnen ca, 10° verstellen.
Zachtsolderen is vergevingsgezind.
Maak je een fout, heet maken, schoonmaken en opnieuw verwarmen.
Wordt vervolgd. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Henk, ik heb bovenstaande een paar keer gelezen. Volgens mij bedoel je ermee dat je na montage op de krukas de voorloop hoek van de excentriek t.o.v. de kruk nog kan aanpassen.

Groet, Jan.
 
Back
Top