doe het zelf Hovercraft

Afgelopen zondag hadden we weer een mini meeting en heb ik de hovercraft even meegenomen.

Een filmpje vind je hier....

Nu is dit natuurlijk een supergladde vloer maar ik mag zeggen dat hij het buiten ook prima doet, obstakels zoals bladeren, takken en plassen en zelfs kleine stoeprandjes op en af is geen probleem. Op het water heb ik hem nog niet kunnen testen want ik heb nog geen tijd gehad om een fatsoenlijke waterdichte kap te maken. Op dit moment moet ik weer een heel nieuw model in elkaar plakken aangezien dit model zondag met de speedtest in de veel te kleine hal door midden is gegaan. Het ging echt hard :)

Voor degene die zo graag de setup wilden weten hier is ie dan:

Hoofdmotor: Razor 350, 10 amp cheapass regelaar en een ingekorte zagi 5x5 prop
Blaasmotor: Speed 400, pixie7P, DD hat prop 3x2 (regelbaar via een trim)

heeel leuk :D
je had daar alleen een beetje weinig ruimte zo te zien.
wat een acceleratie heeft dat ding zeg 8)

het lijkt me leuk om een meeting voor meer hovercraft makers te houden, ik weet alleen niet hoe veel mensen er een hebben gemaakt.

groeten oscar

Hallo,

aangezien ik nog enkele m² depron hd liggen ben ik maar eens begonnen met een ontwerp te maken voor de "fietsbel".

Ik heb hem dubbel zo groot gemaakt als de originele en het leuke hieraan is dat je dan juist de volledige breedte van de vuilniszak (in België toch) kan gebruiken!

Alle Depron is ondertussen al gelijmd en vanavond komt de electronica er dan op... Hopelijk krijg ik de rok vol geblazen want is nogal groot (820x600)!

Hieronder is mijn ontwerptekening te vinden:
Hovercraft.jpg

De verdere afloop laat ik jullie wel weten.

ziet er leuk uit maar hij is denk ik te kort :?
ik heb veel hovercrafts gebouwd en ik denk dat je problemen gaat krijgen.
kijk inderdaad eens op de site van amstel of op de site die ik eerder al had gegeven: www.rc-hovercrafts.com

groeten oscar :D

Heb nochtans de originele hovercraft (30x20) verdubbeld! En zo kom ik dus aan deze grootte: nl. 60x40 voor het depron en 82x60 voor de rok...

Wat zou dan het probleem kunnen zijn van een te korte hovercraft!

dat hij erg moeilijk te besturen word :(
bij grotere hovercrafts is het volgens mij gewoon handiger hem iets langer te maken.
kijk maar naar deze hovercraft:
5.jpg

(sorry voor de grote foto)

groeten oscar

Hallo beste mensen,

Ik ben al een hele tijd aan het brainstormen over mijn hovercraft die ik van plan ben te gaan maken, en ik hou ook al met regelmaat jullie site in de gaten.

Mijn plan tot nu toe:

Ik neem een lichte plaat, gat er in, en daar een (krachtige) fan van een computer in. Namelijk deze FD12025B1M. Deze is 120 mm groot. Ik heb nog een oud kapot radiografisch bestuurbaar vliegtuigje staan, en ik ben van plan de motoren daar uit te halen om, zodat ik hiermee mijn hovercraft kan gaan besturen. Dat moet wel lukken... Verder ben ik van plan een simpel skirt van een vuilniszak te maken..

Maar nou heb ik jullie hulp nodig. Want ik weet vrij weinig hiervan. Ik heb er over gedacht om 2 fans te plaatsen, zodat de hovercraft stabieler word, of is dit overdreven? En hoe maak ik de skirt, moet dit alsware een opblaasband worden of is een 'simpel' doek met een gat er onder genoeg.

Verder heeft de fan 12 volt en 0,6 ampere nodig, hiervan weet ik nog minder.. Kan ik dit gewoon met batterijen doen? En wat voor een batterijen dan?

Kunnen jullie me hiermee helpen? Of hebben jullie nog verdere ideeen?

Groetjes Jeroen

hey,
jouw idee lijkt mij goed :D
aangezien die fannetjes niet zo super veel luchtverplaatsing maken is het inderdaad slim er twee te gebruiken. ook een pluspuntje is dat die fannetjes brushless zijn :P
Qua skirt is een bag-skirt het best, wel iets moeilijker te maken, maar de hovercraft uit de eerste posten heeft er ook een en daar is het maken van nog niet eens zo héél moeilijk.
Wat voor motor zit er in je vliegtuig? die moeten natuurlijk wel sterk genoeg zijn :wink:
Als accu is een Lipo accu natuurlijk het beste, maar ook het duurste :|
dus zoek een accu pakketje met aaa cellen die ongeveer 9.6 volt heeft bij 600/700 mAh (misschien uit je vliegtuig?)
wat trouwens het best werkt is een duct maken om je propellor voor de voortstuwing, dat concentreert de lucht zodat je harder gaat 8)

veel succes!

Hej, hardstikke bedankt voor je tips, maar ik heb nog wel een vraag:

Wat is nou het voordeel van een bag-skirt dan? En de luchtdruk hieruit haal ik dan ook gewoon uit de fan, toch? :oops:

Het motortje van mijn vliegtuig is niet zo heel sterk, het was een heel licht piepschuim ding. En nu de hovercraft toch wat groter word, begin ik te twijfelen of die het zal kunnen trekken. Maar ik probeer het denk ik toch, zo heb ik het in ieder geval dan mooi makkelijk draadloos bestuurbaar. En die ducts zullen hopelijk ook hierbij helpen.

Dan ga ik even proberen om wat plannen op papier te krijgen.. :)

Groetjes Jeroen..

Gewoon even het hele draadje goed doornemen en de foto's bekijken. Er komen verschillende ontwerpen ter sprake, het ontwerp van mij is er 1 met 2 motoren en bag skirt.

Hallo, ik heb dit draadje ff doorgelezen. Echt leuke creaties zijn er uit gekomen :D
Ik heb ook al een hovercraft met een vuilniszak gemaakt in een uur of 4 dus t is niet zo'n geweldige hovercraft... maar ik wilde even vragen of het mogelijk is om een speed 400 met Gunther prop op ene hovercraft te zetten met de rok van zo'n goedkope niko/taiyo hovercraft ( maar dan alleen de rok voor de rest niets )--> http://www.argos.co.uk/wcsstore/argos/images/3709092A60IFN117916M.JPG ...Naar mijn idee lijkt t te klein voor een speed 400, maar wat denken jullie ?

Alvorens bedankt voor t antwoorden, Ronald

hier staan templates voor de rok.. maar die snap ik niet helemaal. Ik heb nog 2 oude 12 volt motertjes liggen, die wil ik gebruiken voor aandrijving en een ander motortje voor lift. En dan nog een vraag, ik wil mijn DF #04 niet slopen dus kan ik ook een speelgoed 2kanaals zender en ontvanger van nikko gebruiken? kheb namelijk een oude auto liggen :P Bedankt!

Zou je een simpel hovercraftje van depron kunnen bouwen,
aangedreven door één motor, speed 300 of 400?
Hoe groot zou die ongeveer moeten zijn?

zoeits inderdaad,
maar nog als antwoord op de rok vraag van naad:
je moet de foto's die op je link staan uitprinten, net zo vaak als er achter aangegeven word.
die moet je dan aan elkaar naaien/lijmen, dus de grote delen aan de zijkant, en de kleine delen meer in de hoek, de kleinste in de kleeinste hoek zeg maar.

oké bedankt! heb nu ook al een klein hovercraftje van piepschuim gemaakt... deze werkt al wel maar zit nu ff zonder propellor :S. Verder heb ik ook een hovercraft uit een AHbonus kaart gemaakt en er een mini motor opgezet uit een mini auto, maar deze is net niet sterk genoeg.

he ik ben nieuw maar hang hier al een hele tijd rond (email was stuk dus kon ik acount niet activeren)

zou het mogelijk zijn een hovercraft te maken met speed 270 motor en 21.5 cm DD prop

Back