Dolphyn 1750 - Corel - 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Gerko511, 15 aug 2014.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Na eerst wat geïnformeerd te hebben over dit schip in het forum, begint hier het bouwverslag.
    Zie ook: kwaliteit-van-de-dolphyn-van-corel

    De kit is vandaag binnengekomen en ik begin dit verslag met wat foto's van de doos en inhoud. Mijn eerste indruk is positief. De inhoud van de doos zal komende dagen kritisch gecontroleerd worden. Met name de spanten worden gecheckt op symmetrie omdat daarover bij dit model van Corel nogal wat problemen gemeld worden.

    Hierover meer de komende dagen.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Persoonlijk vind ik de doos er goed uitzien. Om de symmetrie van de spanten te controleren gebruiken sommigen zo'n metalen kam waarvan de pinnen kunnen verschuiven.
    Simpelweg aftekenen op papier en dan omdraaien werkt ook goed (en is goedkoper:))
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel bouwplezier gerko
     
  4. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Precies, zo had ik het ook in gedachten ;)
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Timberwolf :D
     
  6. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Veel plezier met de bouw Gerrit :D
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga je ook zeker volgen. Extra tip bij het controleren van de spanten is de spant tekeningen ook even controleren. Die zijn met de hand getekend dus daar kan wat in zitten.
     
  8. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Veel succes met je bouw
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Spijkertje, eagter (Erik) en PuchForLife, bedankt ;)

    @Erik: ik hda de indruk dat die goed waren, maar ik zal die spanttekeningen ook controleren. Bedankt voor de tip.
     
  10. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    De eerste 'dry fit'

    Ik ben gisteren van 20:00 uur tot 02:00 lekker bezig geweest onder het genot van een lekker wijntje en zat ondertussen TV te luisteren.
    De spanten zijn niet symmetrisch op een enkeling na. Maar het was ook niet verschrikkelijk erg. Ik heb de sleuven in de spanten behoorlijk moeten vijlen om ze op de valse kiel te krijgen. Daarna heb ik de spanten aan boven en binnenin gevijld om ze passend te krijgen voor het valse dek.

    Dit alles bracht me aardig in de sfeer en ik heb er lol in.
    De eerste 'dry fit' staat hieronder.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    In heb bouwverslag van Erik (dolphyn-1750-van-corel-schaal-1-50-a-2) heeft hij besloten de spanten onder de dekgaten waar de roosters komen, weg te halen en daar een onderdek te maken. Ik vind dat een heel mooi idee, alleen vraag ik me heel erg af of dit uiteindelijk iets toevoegt.

    @Erik: ben je blij dat je dat tweede dek gemaakt hebt of zie je daar niets van terug in het eindresultaat?

    Verder, vandaag en morgen verwacht ik nog wat spullen die binnenkomen zoals de legeblokjes en een A2 snijmat. Helaas moet ik nog even wachten op de veerklemmen die ik opeens elders moest bestellen. Maar er zijn genoeg andere dingen te doen.

    Ik ga de spanten nauwkeuriger controleren en kijken wat daarmee moet gebeuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Het begin ziet er veelbelovend uit Gerrit.
    Ook wens ik je veel bouwplezier en ik ga je zeker volgen.
     
  12. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat is een mooi begin van de bouw. Denk er wel aan om een bouwplank te maken. Waarin je de kiel kunt zetten om deze recht te houden tijdens het verlijmen van het dek en de spanten.

    Ik denk dat dit wel iets toevoegt, zie het bouwverslag van Erik. Maarrrr...
    Aangezien je opnieuw begint is mijn advies om dit nu even niet te doen en je te concentreren op de bouw van het schip zoals je deze nu hebt. Het is dan al moeilijk genoeg. De volgende schepen die je mocht gaan bouwen, kun je aanpassen omdat je dan de algemene methode een keer gedaan hebt en doorhebt.
     
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Dick!

    @furioza: Ik heb vanmorgen een bouwplank gemaakt ;)
    Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik me voor nu beter aan het originele plan kan houden. Bedankt.

    Het verlijmen moet nog wachten op de hulpmiddelen. Kan ik me mooi verder inlezen en uitzoekwerk doen. En er zijn nog wel wat andere dingen te doen dan lijmen denk ik.
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Tijdens de bouw zie je het effect wel, maar hoe verder je komt hoe minder het op gaat vallen. Een laagje mat zwarte verf onder het rooster zal ook een goed resultaat geven. Let wel dat de meegeleverde kit roosters grotere mazen heeft dan de variant die ik er voor heb gemaakt. Met de grotere mazen zou het meer op kunnen vallen.
    Voordeel van het extra dek tussen de spanten is dat het geheel stijver maakt. Maar dat kan ook met klosjes of zo iets gedaan worden. Zelf vind ik dat prettiger werken.
     
  15. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ik dacht al dat het uiteindelijk niet heel erg meer zichtbaar zou zijn. Ik laat het voor nu maar zoals Corel het bedacht heeft, vooral ook omdat ik als beginner het al ingewikkeld genoeg ga krijgen met dit project. Ik zag dat je idd andere roosters gemaakt had, ziet er heel mooi uit. Den niet dat dit nu voor mij erg handig is om te doen.
    Bedankt voor je reactie.
     
  16. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik vindt het ook een goede beslissing om het bij een eerste schip "gewoon" bij de bouw te hoeden zoals beschreven.
    Het "gevoel" krijgen van hout en een schip is nu even het belangrijkste.
    Veel succes, en natuurlijk plezier:D
     
  17. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Blijft een mooi schip... Heb zelf ook naar de nodige info gezocht toen ik met de bouw zou beginnen, het enigste dat ik vond in een "Piraten almanak" is dat er ook een "Dolphyn" als piraat of boekanier heeft rond gevaren.

    Heb als niet-bouwer de gewoonte om mij niet teveel met bouwverslagen te bemoeien, gezien mijn Dolphyn verleden mischien toch bruikbare opmerkingen:

    Jouw Dolphyn heeft een paar strepen voor op de mijne, de spanten passen op de kiel, bij mij pas na twee dagen vijlen, en het dek past op de spanten. Dat laatst ook maar nét, als de spanten correct geplaats zijn, denk ik dat dat nog wat kleine aanpassingen vereist.

    Wél zie ik dat je spanten bij lange na niet de juiste positie hebben, bijna alle zichtbare spanten steken boven de kiel uit, dus dat gedeelte waar straks je dek op komt te liggen. De bovenkant van je spanten moeten uiteraard gelijk liggen met je kiel, wil je straks je dek mooi op je spanten en kiel laten aansluiten.

    Daar zal een volgend probleem mee onstaan/erger worden. In de zijkanten van je spanten zitten uitsparingen. Hier monteer je later een soort berghouten in. Deze moeten uiteraard een mooi verloop hebben. Je ziet nu al dat deze uitsparingen verschillende dieptes hebben. Ook liggen ze niet mooi in lijn wat een vloeiende en spanningsvrije montage lastig maakt. Ga je de spanten op de juiste hoogte maken, dan heeft dat ook gevolgen voor de positie van deze uitsparingen.

    Dit was voor mij het punt om het bijltje erbij neer te gooien, ik hoop dat ik je met voorgaande opmerkingen heb kunnen helpen en dat je meer karakter toont dan ik toentertijd!;)
     
  18. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor je opmerkingen. Ik heb hieronder een tweetal foto's die het misschien iets verduidelijken.

    De sleuven in de spanten moesten behoorlijk uitgevijld worden om ze op de valse kiel te plaatsen, zo'n 2-3 mm. Daarnaast moesten de buitenribben (ken de term niet) van de spante aan de binnenkant behoorlijk gevijld worden om het valse dek er over te kunnen schuiven. De binnenkanten van de spanten (tussen de ribben) sluiten aan op de bovenkant van de valse kiel. Het is nog steeds 'dry fit' en alles moet nog op de juiste manier gevijld worden. Daarnaast moeten de spanten nog gecontroleerd worden om te kijken of er spanten vervangen moeten worden of om ze sowieso bij te vijlen.

    De inkepingen in de ribben zitten volgens mij aardig in lijn, maar ook hier moet ik nog aandacht aan geven.

    Jammer dat deze boot bij jou mislukt is. Misschien moet je het toch een 2e kans geven.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben voornamelijk op zoek geweest om afbeeldingen te vinden van schepen uit dezelfde tijd om zo mijn kleurstelling te gaan bepalen en om er meer van te weten te komen. De rood-wit-zwarte vlag met Amsterdamse wapen, lijkt me eerder uit de 17e eeuw te komen dan uit de 18e eeuw maar daar ben ik nog niet uit. Ik vind die vlag iig terug op een aantal schilderijen met 17e eeuwse zeeslagen.

    Het schip is in 1782-1783 ook door de VOC gehuurd. Zie: De VOCsite : gegevens VOC-schip Dolfijn 1783
    Tenminste ik vermoed dat dit hetzelfde schip betreft. Volgens mij is de Dolphyn in Zeeland gebouwd.

    Verder is het een vrij onbekend schip en moet je denk ik bij archieven langs om er meer van te weten te komen.

    Ik had bij modelbrouwers een model van een piratenschip gezien die op het model van dit schip van Corel is gebaseerd. Ook erg leuk, en blijkt dus te kunnen volgens jouw bron.

    Verder zie ook: Keteloorlog
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Geen geweldige resolutie, maar iets is beter dan niets :)
     
  20. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat is ook zo'n beetje het enige plaatje dat ik gevonden heb. De vlag lijkt geen Amsterdams wapen te hebben.

    Zie ook: Mans En Garde: de Keteloorlog

    Helaas is van deze afbeelding de oorsprong niet terug te vinden.
     

Deel Deze Pagina